2013-06-05, 23:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta har jag registrerat och den är trolig också, det jag efterlyser är tidigare kontakter mellan VB och MtGM, de har för ca 3 år sedan varit tillsammans om visäger så, sen har de gått skilda vägar och bl.a. KJ har haft en annan tjej därefter, Pe*ra Jan*son om jag uppfattat rätt.

På vilken nivå träffas dessa och hur ofta har de gjort det, det är av intresse för sista mötet slutade med hennes död. Är det normalt att de träffas lite då och då eller var detta ett möte efter långt uppehåll.
Den senaste tjej han nämnde i sin facebook (innan avd. rensning tog vid) var att han saknade en som hette Sofi (det kan ju förstås också ha varit en hund eller katt). Sedan fanns ju den här tjejen - som han bör ha kunnat identifiera sig med:
http://imaturtle.bloggplatsen.se/201...27944-flytten/
http://weheartit.com/skuggan

Betr. VB så fanns bara en kommentar på mt:s facebook (frånsett några från 2010 som snabbt togs bort), och den härrörde från 10 januari i år: "söt grabben", vilket kan tyda på att VB vid den tidpunkten inte sett mt:s hund (som verkar ha införskaffats i oktober förra året). Det i sin tur kan innebära att VB:s kommentar står för att hon bara önskat upprätthålla en högst sporadisk kontakt med mt; att hon ville hålla öppet för de bilskjutsar hon kunde komma att behöva eftersom hon själv saknade både bil och körkort.

Vad VB skrev i sitt sms vet vi inte, och det är oklart om mt hade kvar sitt svar. - En möjlighet är ju också att hon sms:at från en busshållplats: "Hej, är på väg till Luleå; hoppas du och grabben mår bra." - VB skrev på nätet att hon skulle till en kompis och plugga, men i själva verket kanske hon hade bespetsat sig på en viss kille och tänkte åka till den plats där hon trodde att killen skulle kunna befinna sig, ev. sms:a till någon när hon väl satt på bussen. Lite böcker kan hon för syns skull ha tagit med sig i en kasse (t o m ett ombyte kläder). - Hon kan med andra ord ha gett mt en impuls att kasta sig in i sin bil och erbjuda henne skjuts, alt. kan hon i sitt sms ha frågat mt om han hade tid att skjutsa henne. - Det finns många varianter - och givetvis ingår varianten att hon ansåg sig få mer studiero i mt:s kök än bredvid TV:n och alla oljud i sin egen bostad.

Här får man f.ö. en glimt av VB:s studiehörna (00:18 - 00:22):
https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater
Senast redigerad av letsdoit 2013-06-05 kl. 23:34.
Citera
2013-06-05, 23:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Är det vanligt att mördare som gjort den här typen av mord (dvs övervåld, styckning osv) som inte är lejd av någon, att dom nekar till brottet?

Jag menar Skarakannibalen och vampyrkvinnan tex som också gjorde väldigt råa mord, nekade väl inte till vad dom gjort? (bara som ett exempel)

Nu har det gått några veckor och KJ har fortfarande inte erkänt, "borde" han inte gjort det om han nu är GM med tanke på vilket sorts mord det är?

Studierektorn från Nora som vi diskuterat flerfaldiga gånger i tråden nekade och nekade och nekade. När han till slut presenterades för ovedersägliga bevis för att kvinnan styckats hemma i hans lägenhet blev han tyst. Kort därefter tog han livet av sig i gymmet på häktet.

Ett annat fall av helt annan typ är den också nu avlidne Anders Carlsson som begick ett synnerligen makabert styckmord på en finsk rockmusiker på 80-talet. Carlsson var tidigare dömd för sexuella övergrepp och våldtäktsförsök mot pojkar och unga män och hade en mycket svår sexualsadistisk störning. Han nekade hela rättsprocessen trots god bevisning och i rätt många år efteråt. Under inflytande av någon ny terapeut och i en dialog med journalisten Dick Sundevall började han så småningom medge en del omständigheter, bl.a. att han sen barndomen haft en stark fantasi om att döda en pojke eller ung man för att skära upp magen på honom. Han påstod att några andra personer mördat musikern, men att han lämnats att fixa undan kroppen och då hade gjort saker med den för att förverkliga sin fantasi. Han påstod också att fantasin efter detta lämnat honom, då han bara fann det motbjudande. Det mesta tydde dock på att även detta var lögner (han var intelligent och mycket manipulativ) och att störningen var kvar.

Så nog nekar även styckmördare ibland och håller fast vid sitt nekande med stor envishet.
Citera
2013-06-05, 23:20
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Är det inte lite konstigt att hon skrev på FB att hon skulle ut och motionera och sedan till kompis och plugga? Skulle hon ut och springa med böckerna under armen och sedan springa direkt hem till en kompis och plugga? Jag tror inte hon har sprungit alls. Och varför skulle hon åka hem till KJ och plugga? Om man ska plugga inför en viktig tenta åker man väl antingen hem till någon som pluggar för samma sak eller sätter sig på ett café eller ett bibliotek? Fast det är bara hur jag själv hade gjort om jag inte kunde plugga hemma. Och att hon skrev just "motionera" känns också luddigt. Det kan ju betyda mycket. Hade hon skrivit "åka och motionera" kunde det ju kanske anspela på sex, men "ut" och motionera känns som något utomhus. Fast det är bara en känsla. I tidigare FB kommentarer har hon skrivit "jogga". Kan det vara så att hon skulle vara med i något av krigsspelen i skogen och kanske agera någon roll? Kanske urartade det hela, eller var det planerat från början för att lura ut henne i skogen. Kanske var det därför hon var klädd i helsvart från topp till tå och kanske ljög om vad hon skulle göra? Man kanske inte vill skriva att man ska ut och leka krig med killarna i skogen utan skriver något annat som betyder att man ska vara borta många timmar och kanske inte vill bli störd på ett tag. De kanske mötte upp någon/några andra i skogen som skulle vara med. De kanske fick henne att lämna telefonen någonstans (i MGMs lgh eller någons bil?).
Jag gissar att det finns fler inblandade på ett eller annat sätt. Blodet i bagageluckan kanske kom från redskap eller händerna som skulle brännas/gömmas.
Nu har polisen tagit en av dem (?) Med tanke på vad de utsatte VB för kanske folk som anar/vet vad som hänt inte vågar träda fram. Känns också lite konstigt att MPS sa att uppslutningen från Bodenbor var dåligt och att de flesta kom från andra orter. På FB efterlyste VB någon som kunde fota henne på studenten. Var hon ett lätt offer för någon bisarr krigslek? Men antagligen är ovan inte ens i närheten av vad som hänt. Bara några tankar. Stackars tjej

Kanske blev den nu anhållne mer eller mindre utnyttjad av någon/några för att lura ut henne i skogen? Kanske blev han indragen i detta (mer el mindre medvetet) och fick sedan uppgiften att gömma/bränna händerna och sakerna. Nu har han brutit ihop men vågar inte ange någon medhjälpare med tanke på vad han bevittnat vad någon är kapabel till. Jag tror inte fp2 är styckningsplatsen. Någon liten benflisa hade de hittat då. Men OM de har gjort det utan att gå ut med det så var eventuellt tanken att slänga in kroppsdelarna i gula huset och tutta eld på det. Nu kommer någon säkert börja gorma om att jag är dum i huvudet, men gör det då. Det var bara en tanke.
Citera
2013-06-05, 23:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Sms till en manlig bekant? Polisen vill inte gå vidare med detta spår och hänvisar att det handlar om integritet? Kan vara så att hon hade en hemlig förhållande med någon.
Är det ett spår så går man vidare även om det skulle vara ett s k hemligt (eller känsligt) förhållande. - Pressen (AB) ska ju ha varit i kontakt med mannen som då sagt att han träffat VB under torsdagen samt att han inte sett hennes sms förrän på kvällen. Huruvida han hade sparat sms:et förtäljer inte historien - ännu så länge.
Citera
2013-06-05, 23:27
Medlem
Myggen har ju kommit typ förra helgen, så den 4-5/5 fanns det inga mygg i boden.
Citera
2013-06-05, 23:27
Medlem
Citat:
Och varför stod den i ett garage hos hans föräldrar? Ok om han är där och hälsar på (var väl hos dom han greps?) men vem kör in bilden i någons garage när man är och hälsar på?

Jag tror grundorsaken var uppståndelsen då det spreds att det var han hon hade besökt. Det har sprungit journalister där, ringt på hans dörr ett flertal gånger. Då valde han säkert att åka till föräldrarna och parkera bilen i garaget så han skulle få vara ifred. Kan varit föräldrarna som tagit hem honom också.

Visst, jag tror de säkert frågat honom både en och annan gång, är du inblandad, har du gjort det etc och fått hela tiden Nej.

De kan rimligtvis sparka ut sin egen son om de tror han talar sanning.

Städat bilen, knappast där om det ens är gjort, då måste det ske när föräldrarna inte är hemma annars så avslöjar han sig själv.
Citera
2013-06-05, 23:34
Medlem
Solihulls avatar
Blodet i bilen.

Kan någon som besitter medicinska/kemiska kunskaper, Hamilkar kanske? sprida lite ljus över det här.

- Går det att tidsbestämma med någon slags precision hur länge blodet har varit på platsen där man fann det? Eller åtminstone uppskatta med en upplösning på dagar plus/minus?

- Hur stora mängder blod krävs det för att få en reaktion med de metoder som tidigare nämnts? (för att avgöra vem det kommer ifrån antar jag att det räcker med väldigt små mängder).

Om det är så att tidsupplösningen är flera dagar, veckor eller rentav månader så öppnar det ju för många fler alternativa förklaringar till förekomsten av VBs blod i bilen. Det kan ju också förklara varför KJ inte kan ge en förklaring till hur det hamnat där, han vet helt enkelt inte. Ett litet blödande sår på ett finger för 2 månader sedan osv....
Citera
2013-06-05, 23:49
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Och varför stod den i ett garage hos hans föräldrar? Ok om han är där och hälsar på (var väl hos dom han greps?) men vem kör in bilden i någons garage när man är och hälsar på?

Enligt uppgifter i tråden var KJs föräldrar inte hemma, så han var nog inte där för att besöka dem. Varför han var där vet bara han.

Angående blodet som hittats i KJs bil.. Är det bekräftat att det är just i bagageluckan blodet är hittat? Om det är i bagageluckan så sätts KJ i en svår sits. Jag kommer inte på någon bra och logisk anledning till varför hennes blod skulle vara i bagageluckan.
Snacket om att det kan vara mensblod - skulle hon tagit ut sin tampong/binda och lagt det i hans bagagelucka för att kunna slänga det senare? Ingen tjej hade någonsin gjort något sådant, tjejer vill knappt nämna att de har mens och det är verkligen inget man pratar om inför någon man tycker om eller sitt ex. Vi kan väl utesluta det med mensblod helt, hon hade aldrig lämnat mens-spår frivilligt.
Är det så att blodet har hittats på ett annat ställe i bilen och det är en liten mängd, då kan det finnas naturliga skäl och då är teorin om näsblod inte lika orealistiskt (jämfört med att blodet i bagageluckan skulle vara näsblod..)
Senast redigerad av engultomat 2013-06-05 kl. 23:53.
Citera
2013-06-05, 23:49
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Var det detta inlägg du menade?
https://www.flashback.org/sp43570808

Ja just det! Akrobaten själv som rapporterade, han verkar ju iaf insatt i vad som händer där uppe kanske därför jag valde att tro på honom. Tack för undersökande
Citera
2013-06-05, 23:51
Medlem
jukeboxflowerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Oavsett var mordet skedde så är Mjösjöberget ologiskt om han inte mördade henne där eller i Svartbyn/Fagernäs/Erikslund.

Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannen eller en av flera gärningsmän som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.
Citera
2013-06-05, 23:56
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jukeboxflowers
Angående framförallt styckplats men också ev. mordplats. Det finns en mycket intressant vittnesuppgift som jag hoppas att Polisen följt upp seriöst. Framförallt i form av ett systematiskt sök efter ev. mordplats, men framförallt styckplats. Jag vet personligen att vittnet är mycket pålitligt. Vittnet har rastat sina hundar i området i 20 års tid. Vittnesuppgiften rör det s.k. övningsområdet pkt. 49. Många av er som gjort värnplikten i Boden känner troligen till området. Området ligger i motsatta sidan av stan i förhållande till var de kända likdelarna påträffades. Egentligen inte långt från å-berget, men på andra sidan älven (eg. södra/sydöstra sidan om älven).

Jag känner vittnet personligen, men fick höra detta av en tredje närstående person och har tyvärr inte exakt tidpunkten för vittnesuppgiften ännu. Men det rörde sig om sent på kvällen den 4:e eller 5:e maj. Då har vittnet kommit hit för att rasta sin hund, vad jag förstått har han tagit vänster i korsningen (kör man å andra sidan rakt fram i samma korsning så kommer man till bodensarnas populäraste badplats, aldersjön). Den här vägen går strax nedanför på söder sida om det sk. Rödbergsfortet (turistattraktionen).

En bit in efter denna väg har han passerat en bil som backat in på vägstump. I bilen sitter en man med helsvarta glasögon och även med någon sorts jacka med vad det ser ut som, en huva, bredvid föraren är det något upprätt som ser ut att vara övertäckt av en gul filt. I alla fall något gulfärgat material. När vittnet återvänt och passerat igen, så är bilen och föraren inte längre kvar.I efterhand, senare som 1:a spontana tanke så säger vittnet för sig själv, att det var en liten bil, kanske en ford.

Om vi antar att det är gärningsmannen eller en av flera gärningsmän som vittnet sett, så är i alla fall min teori här, att gärningsmannen i det här läget recognoserade efter lämplig styckplats. Kanske var styckplatsen redan utvald.

Otäckt!
Har han meddelat händelsen till polisen? För då har de nog kollat upp det redan.
Citera
2013-06-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande:

1. Det är viktigt att hitta en tjej som hjälper till i hushållet.

2. Det är viktigt att hitta en tjej som får dig att skratta.

3. Det är viktigt att hitta en tjej som du kan lita på och som inte ljuger.

4. Det är viktigt att hitta en tjej som är bra i sängen.

5. Det är viktigt att dessa fyra tjejer inte känner varandra.

Den sista posten på VB facebook. Är det en pik, ett uttryck för svartsjuka? Varför just detta inlägg den här eftermiddagen, och vem postade?

Detta hade hon ju tagit från Facebook gruppen Vi som gillar att knulla... Tror inte det är mer än ett kul inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in