2013-06-05, 07:08
Avslutad
[quote=Bajen2013|43775059]
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013

Första inlägget försvann...

Kolla 4.01 in i videon, de säger emot sig själva. Vi HAR pratat med honlm. Senare vi har INTE pratat med hinom.

Att de har pratat m kJ står klart under presskonferensen. De säger ju att han lämnat uppgift att hon gått hem vid 21, med flera liknande uppgifter.

Jag tror de fick koll på rätt tidigt på vem kompisen var men att de initialt trodde honom. Det talas om ett vittne m hund som trodde sig ha mött VB vid 21-tiden. Jag tror polisen ansåg att det stödde kJs uppgifter o att de därför släppte honom.
Citera
2013-06-05, 07:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Att de har pratat m kJ står klart under presskonferensen. De säger ju att han lämnat uppgift att hon gått hem vid 21, med flera liknande uppgifter.

Jag tror de fick koll på rätt tidigt på vem kompisen var men att de initialt trodde honom. Det talas om ett vittne m hund som trodde sig ha mött VB vid 21-tiden. Jag tror polisen ansåg att det stödde kJs uppgifter o att de därför släppte honom.

Vad menar du med tidigt, till och börja med så började utredningen den 7:e, då upprättades en formell anmälan. Den 8:e började skallgångarna och det egentliga polisutredningen att lokalisera hennes telefon.

Den 9:e påbörjade MPS sökningar kring fortet/fästningen där de trodde hon hade försvunnit runt 18:40 tiden den 4:e på en löparrunda.

Så ja, tidigt i utredningen lyckades de spåra upp honom, men det tog förmodligen ett par dagar.

Att polisen någonsin trott på honom är exakt lika troligt som att de hävdade enda fram till den 23:e att det inte fanns någon misstänkt.
Citera
2013-06-05, 07:34
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad menar du med tidigt, till och börja med så började utredningen den 7:e, då upprättades en formell anmälan. Den 8:e började skallgångarna och det egentliga polisutredningen att lokalisera hennes telefon.

Den 9:e påbörjade MPS sökningar kring fortet/fästningen där de trodde hon hade försvunnit runt 18:40 tiden den 4:e på en löparrunda.

Så ja, tidigt i utredningen lyckades de spåra upp honom, men det tog förmodligen ett par dagar.

Att polisen någonsin trott på honom är exakt lika troligt som att de hävdade enda fram till den 23:e att det inte fanns någon misstänkt.
Just det, och först den 10:e presenterades att man hade mobilsignaler fram till strax innan den tidpunkt hon påstås ha lämnat kamraten.

Jag undrar om sms:en kan ha varit några kryptiska SOS-sms? Eller om GM skickade sms i hopp om att förvirra.
KJ kanske tyckte han var smart som angav tiden så snart efter art VBs mobil slocknat. Det hade varit bättre om han sagt att VB gick tidigare alt få bort mobilen från "sin" mast.
Men nåt gjorde nog att det inte var ett tänkbart alternativ, 21:00 var ett viktigt klockslag när polisen knackade på dörren.
Citera
2013-06-05, 07:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Nä polisen har inte sagt nåt om det, utan någon som verkade känna VB skrev tidigt i tråden att det var hennes ex som blivit hotad och att VB skulle anmält det. Men vet som sagt inte sanningshalt i det och hittar inte inlägget nu. Men jag uppfattade det som rätt trovärdigt av någon anledning. Om det nu inte var någon bekant till GM som var ute för att beskydda. Men det verkar ju konstigt då polisen iaf vet hur det ligger till med det där.

Var det detta inlägg du menade?
https://www.flashback.org/sp43570808
Citera
2013-06-05, 07:48
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Frågan är då när och hur man kom på att han skulle vara "kompisen".
Från början visste inte ens mamman.
Var det MPS som först berättade utifrån hennes utsago att det skulle finnas en "pluggkompis"
Var det inte först därefter som KJ började bluddra om att det var just han som var denne.
Nu är det väl tveksamt hur mycket kontakt KJ och MB haft sedan 2010 och "plugg-" har varit lite svårt att tänka sig i samband med just KJ.

Vem var först med att peka ut honom? Var det möjligen han själv?

Det verkar i förstone lite dumt att anmäla sig som "pluggkompisen" och därmed dyka upp på polisens radar. Frågan är om och när han gjort det annars.

Anledningen kan dock vara att kunna motivera varför fingeravtryck och ev andra spår från KJ kan finnas i anslutning till MB den dag hon blir återfunnen.

Jo, det var just hos detta avsigkomna ex, som den ambitiösa studentskan pluggade inför tentan. Låter det verkligen trovärdigt?
Citera
2013-06-05, 07:56
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Var det MPS som först berättade utifrån hennes utsago att det skulle finnas en "pluggkompis"
Var det inte först därefter som KJ började bluddra om att det var just han som var denne.
Nu är det väl tveksamt hur mycket kontakt KJ och MB haft sedan 2010 och "plugg-" har varit lite svårt att tänka sig i samband med just KJ.

Det verkar i förstone lite dumt att anmäla sig som "pluggkompisen" och därmed dyka upp på polisens radar. Frågan är om och när han gjort det annars.

Anledningen kan dock vara att kunna motivera varför fingeravtryck och ev andra spår från KJ kan finnas i anslutning till MB den dag hon blir återfunnen.

Jo, det var just hos detta avsigkomna ex, som den ambitiösa studentskan pluggade inför tentan. Låter det verkligen trovärdigt?

Men- det var ju VB som själv skrev om om pluggkompisen på Fcb? Så det hade nog blivit svårt att missa med tanke på mobiltrafik etc..
Citera
2013-06-05, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Men- det var ju VB som själv skrev om om pluggkompisen på Fcb? Så det hade nog blivit svårt att missa med tanke på mobiltrafik etc..

Det kanske inte fanns så många vänner att välja på? Vilka var VB:s vänner? Jag känner bara till KJ och gamla farbrorn med hunden. Hon verkade vara ganska ensam.
Citera
2013-06-05, 08:10
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det kanske inte fanns så många vänner att välja på? Vilka var VB:s vänner? Jag känner bara till KJ och gamla farbrorn med hunden. Hon verkade vara ganska ensam.

Vad baserar du det på? Att inga har uttalat sig i media osv? Jag kan hålla med, hon verkade rätt ensam.
Citera
2013-06-05, 08:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani

Jo, det var just hos detta avsigkomna ex, som den ambitiösa studentskan pluggade inför tentan. Låter det trovärdigt?

Svårt att få riktigt grepp om detta, polisen påstår själva att de spårade upp honom, andra säger att han gav sig tillkänna på MPS sökning och att de meddelade polisen den 10:e, på den andra sökningen. Dock verkar polisen haft kännedom om honom den 9:e med tanke på att de då även startade en förundersökning om människorov.

Eftersom polisen i dag verkar ha ett flertal saker som binder honom till brottet så hade det väl bara varit en tidsfråga innan han hade ryckts in i utredningen ändå, men det kan förstås ha tagit längre tid.

Jag undrar egentligen hur tät deras relation var och vad som föranledde att hon just denna dag, inför en viktig tenta på måndagen, valde att plugga hos honom.

Det kan ligga någonting mer bakom att de träffades denna dag, i alla fall kan någon av de två haft ett syfte.
Citera
2013-06-05, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Vad baserar du det på? Att inga har uttalat sig i media osv? Jag kan hålla med, hon verkade rätt ensam.

Det är den uppfattningen jag har fått av att läsa tråden etc. Hon verkade sitta för sig själv i skolan och så vidare. Att mamman inte kan precisera några direkta vänner kan betyda att det inte fanns några andra än just KJ? Tråkigt om det var så. Kanske därför hon höll kontakten med sina ex?
Citera
2013-06-05, 08:22
Moderator
OYs avatar
– Vi har bott här omkring nio år. Jag var inte bara hennes mamma, utan hennes syster och hennes vän. Vi pratade om allt. Min dotter är allt för mig. Mördaren dödade inte bara min dotter. Han tog också mitt hjärta. Det känns som jag dog samtidigt som min dotter.

Trodde att hon sov hos kompisen

Lördagen Vat*hareeya Ba*gsuan försvann, den 4 maj,satt hon och modern och tittade på videoklipp på datorn av en släkting i Thailand som nyss fyllt två år. Sedan gick Vat*hareeya Ba*gsuan och delade ut reklam.

– Innan hon gick sa hon att hon ville ha en thailändsk efterrätt. Efter jobbet kom hon hem som vanligt. Sedan skulle hon gå till en kompis och plugga. Hon hade prov på måndagen. Jag trodde att hon skulle komma hem på kvällen, men hon kom aldrig tillbaka.

Mamman berättar att hon ringde till Va*thareeyas mobil vid 21-22-tiden, men telefonen var avstängd. Hon trodde därför att sov över hos kompisen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7681462

Inte någonstans nämns pappan, var inte han orolig, var inte de oroliga? Pappan nämns inte alls angående den här dagen och kvällen.

De pratade om allt säger hon, då borde hon rimligtvis känna till vem pluggkompisen är, dessutom att VB tänkt sig sova över, om inte annat borde VB berättat för att inte göra sin mamma orolig, de var ju systrar och vänner, inte bara mor och dotter. Och om de hade ett sådant fint förhållande, varför sökte sig VB till den äldre mannen när hon hade problem?

Betyder kanske inget, men värt att notera.

Och här återkommer det magiska klockslaget, varför ringde mamman vid 21-22?
Citera
2013-06-05, 08:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
– Vi har bott här omkring nio år. Jag var inte bara hennes mamma, utan hennes syster och hennes vän. Vi pratade om allt. Min dotter är allt för mig. Mördaren dödade inte bara min dotter. Han tog också mitt hjärta. Det känns som jag dog samtidigt som min dotter.

Trodde att hon sov hos kompisen

Lördagen Vat*hareeya Ba*gsuan försvann, den 4 maj,satt hon och modern och tittade på videoklipp på datorn av en släkting i Thailand som nyss fyllt två år. Sedan gick Vat*hareeya Ba*gsuan och delade ut reklam.

– Innan hon gick sa hon att hon ville ha en thailändsk efterrätt. Efter jobbet kom hon hem som vanligt. Sedan skulle hon gå till en kompis och plugga. Hon hade prov på måndagen. Jag trodde att hon skulle komma hem på kvällen, men hon kom aldrig tillbaka.

Mamman berättar att hon ringde till Va*thareeyas mobil vid 21-22-tiden, men telefonen var avstängd. Hon trodde därför att sov över hos kompisen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7681462

Inte någonstans nämns pappan, var inte han orolig, var inte de oroliga? Pappan nämns inte alls angående den här dagen och kvällen.

De pratade om allt säger hon, då borde hon rimligtvis känna till vem pluggkompisen är, dessutom att VB tänkt sig sova över, om inte annat borde VB berättat för att inte göra sin mamma orolig, de var ju systrar och vänner, inte bara mor och dotter. Och om de hade ett sådant fint förhållande, varför sökte sig VB till den äldre mannen när hon hade problem?

Betyder kanske inget, men värt att notera.

Och här återkommer det magiska klockslaget, varför ringde mamman vid 21-22?

Jag tycker att det låter som att VB skulle komma hem och äta när hon pluggat klart hos kompisen. Då är det naturligt att mamman ringer och undrar om hon ska ha någon mat.

Mamman kan känna till KJ även om hon inte i media nämner honom vid namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in