2013-06-01, 21:43
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Då var det, för både mig och säkerligen en hel del andra då snart dags för den ödesdigra 30-poängs tentan på UU! Huuuh, ryser bara jag skriver orden.. Undrar således om ni mer erfarna har lite tips och annat värdefullt att dela med er av? Då det blir första gången jag överhuvudtaget skriver en tenta, är verkligen allt av intresse! Utöver det, undrar jag lite mer specifikt om någon känner sig manad att pinpointa ut det viktigaste att ha med sig när det gäller EKMR.

Försök att identifiera vad som faktiskt behöver diskuteras. Då tentor skrivs under stor tidspress är det inte ett vinnande koncept att utförligt börja diskutera vad som egentligen kräver en lagrumshänvisning och två-tre meningar. Överhuvudtaget är mitt tips att hantera tiden rätt eftersom man oftast har koll på det rent materiella och svårigheten är att få ner allt som behövs, undvika det som inte behövs, och göra det inom tidsramen.

I övrigt vågar jag påstå att ni med rätta kan klappa er på axeln efter avklarad tenta. Min uppfattning (med betoning på min) är nämligen den att tentorna innebär mer press än verkliga situationer i det verkliga yrkeslivet, av outgrundlig anledning, bör det kanske tilläggas. Så passa på att fira era tentor! Det är mycket möjligt att tentorna utgör det värsta gissel ni kommer att träffa på i era juristkarriärer.
Senast redigerad av namgreb 2013-06-01 kl. 21:46.
Citera
2013-06-04, 16:09
Medlem
Jurist med B i snitt

Här har ni en jur.stud från SU som inte direkt har några hotshot ambitioner. Varför? För att jag trivs rätt bra med att leva livet som jag vill, jag orkar inte av att läsa litteraturen 2-3 gånger om, att sammanfatta den och att läsa varenda rättsfall som det refereras till. Det enda jag gör är att läsa ut litteraturen en gång och sedan gör lite instuderingsfrågor. Går inte till någon undervisning, alls, förutom det som är så löjligt nog obligatoriskt.

Det här har resulterat i att jag har ungefär 80 % B och 20 % BA, jag har alltså aldrig fått ett AB och bryr mig heller inte, jag är den typen som blir glad om jag får skiten överstökad och klarar kursen.

Då är frågan vad det ska bli av mig som jurist med betyg som snittar på det viset. Ting har jag ingen chans på och vill ändå inte sitta. Jag vill gärna jobba kommunalt eller statligt dock gärna med befattningen som jurist, för det är det jag gör, jag vill inte få en förbannad jävla handläggartjänst som jur.kand.

Hur är framtiden på arbetsmarknaden för en jurist med B i snitt?
Senast redigerad av flashbacklight 2013-06-04 kl. 16:24.
Citera
2013-06-04, 16:29
Medlem
Argh123s avatar
Man frågar sig om du ens är ämnad att arbeta som jurist om du inte tar saken på allvar.
Däremot går det inte att blunda för att du trots allt presterar bra på tentorna. Så du har kunnighet för att överblicka det väsentliga i texten.
Citera
2013-06-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Man frågar sig om du ens är ämnad att arbeta som jurist om du inte tar saken på allvar.
Däremot går det inte att blunda för att du trots allt presterar bra på tentorna. Så du har kunnighet för att överblicka det väsentliga i texten.

Riktigt så vill jag inte framstå. Jag vill jobba som jurist, absolut, däremot tycker jag inte att det är värt att uppoffra andra saker i mitt liv för att kunna studera mera. Presterar bra och bra, tack, men 80 % B är väl inte alltför bra. Har klasskamrater som blankar varannan tenta och börjar gråta för BA. Själv går jag ut med ett leende över ett B - något jag också intalar mig är en god egenskap.
Citera
2013-06-04, 20:19
Medlem
Argh123s avatar
Tror det heter lawline, du kanske borde kolla lite där för du har trots allt koll på lagarna låter det som. Sen kan du höra med Juridiska Förbundet om vad som passar bäst. Att tillämpa kunskap brukar vara roligare än att lära sig. Dvs roligare att lösa tvister än att lära sig ur kursboken
Citera
2013-06-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Tror det heter lawline, du kanske borde kolla lite där för du har trots allt koll på lagarna låter det som. Sen kan du höra med Juridiska Förbundet om vad som passar bäst. Att tillämpa kunskap brukar vara roligare än att lära sig. Dvs roligare att lösa tvister än att lära sig ur kursboken

Tack.

Någon mer som kan spåna om B-juristens framtid?
Citera
2013-06-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacklight
Tack.

Någon mer som kan spåna om B-juristens framtid?

Hej! Vilken termin läser du, är väl en ganska relevant fråga? Jag pluggar själv juridik. Betygen är definitivt inte allt. Det är klart att som nybakad jurist rangordnar potentiella arbetsgivare dig efter betyg. Men det är långt ifrån allt. Akademisk juridik och praktisk juridik skiljer sig väldigt mycket. Det är därför många arbetsgivare klargjort att de uppskattar nybakade jurister från Umeå och Uppsala pga. att de jobbar med PBL i utbildningen och därmed är lätta att sätta i praktiskt arbete.

Så länge du tar din examen har du alla möjligheter i världen. Juristexamen som juristexamen. Skaffa dig arbetslivserfarenhet och läs någon extrakurs så kan du få sitta ting också. Men du har goda möjligheter att bli advokat, jobba som jurist på regeringskansliet eller var fan som helst. Det ordnar sig ska du se.
Citera
2013-06-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacru
Det är därför många arbetsgivare klargjort att de uppskattar nybakade jurister från Umeå och Uppsala pga. att de jobbar med PBL i utbildningen och därmed är lätta att sätta i praktiskt arbete.
Aldrig nånsin hört nån arbetsgivare säga att de skulle föredra nån från umeå före t.ex. SU, LU och GU har hört det motsatta flera gånger, dock.
Citat:
Skaffa dig arbetslivserfarenhet och läs någon extrakurs så kan du få sitta ting också.
TS har 2 ba och resten b. Det ger honom 182,5 i betygspoäng. Om han maxar meritpoäng (36) har han 218,5. Senaste 4 åren har de lägsta tingsintaget varit på 268, så att sitta ting är bara för ts att glömma (vilket han ändå inte verkar vilja). Förstår att du vill vara snäll, men det där var bara rakt av fel.

TS: har du några släktingar som jobbar som jurister? Bästa vägen till jobb är kontakter, kontakter, kontakter. Gå på arbetsmarknadsdagar och försök göra dig vän med yrkesverksamma jurister.
Citera
2013-06-05, 17:22
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Jag planerar att börja plugga på juristlinjen i Uppsala nu i höst och denna diskussion genererar enbart ännu mer press. Är det verkligen så himla svårt att få ett rekorderligt jobb med B i snitt eller är det bara så att folk som svarat på TS fråga har extremt höga krav på vad ett bra jobb innebär?
Citera
2013-06-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag planerar att börja plugga på juristlinjen i Uppsala nu i höst och denna diskussion genererar enbart ännu mer press. Är det verkligen så himla svårt att få ett rekorderligt jobb med B i snitt eller är det bara så att folk som svarat på TS fråga har extremt höga krav på vad ett bra jobb innebär?
Generellt sätt så fungerar det såhär (no shit):
1. Överskott på arbetsmarknaden (finns fler människor än jobb) > konkurrens > betygshets

2. Ingen överskott på arbetsmarknaden (finns fler jobb än människor) > ingen konkurrens > ingen betygshets
Senast redigerad av abhz 2013-06-05 kl. 17:40.
Citera
2013-06-05, 17:41
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Generellt sätt så fungerar det såhär (no shit):
1. Överskott på arbetsmarknaden (finns fler människor än jobb) > konkurrens > betygshets

2. Ingen överskott på arbetsmarknaden (finns fler jobb än människor) > ingen konkurrens > ingen betygshets

Men jurister har väl en tämligen god arbetsmarknad jämfört med andra yrkesgrupper så förstår inte varför jurister skulle behöva känna extrem betygshets såvida man inte vill sitta i ting eller jobba på fancy-pancy företag/firma?
Citera
2013-06-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Men jurister har väl en tämligen god arbetsmarknad jämfört med andra yrkesgrupper så förstår inte varför jurister skulle behöva känna extrem betygshets såvida man inte vill sitta i ting eller jobba på fancy-pancy företag/firma?
Antalet människor med juristutbildning kommer att öka snabbare än antalet jobb. Fram till 2015 kommer överskottet av jurister att bli större och arbetsmarknaden därmed bli kärvare. Ungefär hälften av alla jurister arbetar inom yrken som inte kräver juristexamen, då konkurrerar de med ekonomer och andra samhällsvetare. Det är ett överskott på jurister, och alldeles för många studerar till det. Det finns mer kompetens än vad de behövs, och då råder det konkurrens vilket leder till betygshets.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in