http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7681462
Läser man den här artikeln får man intrycket att modern har full koll på VBs aktiviteter. Där verkar det som att "motionera lite" verkligen är att dela ut reklamblad – för sedan ska VB direkt till kompis och plugga! Inget om att dottern ska ut och löpträna alls.
Hur VB lämnade hemmet till hemmet besvaras inte, och i en annan artikel hävdar modern att hon inte vet klockslaget.
Modern:
– Innan hon gick sa hon att hon ville ha en thailändsk efterrätt. Efter jobbet kom hon hem som vanligt. Sedan skulle hon gå till en kompis och plugga. Hon hade prov på måndagen. Jag trodde att hon skulle komma hem på kvällen, men hon kom aldrig tillbaka.
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7648152
- Antingen har hon sprungit, promenerat eller fått skjuts av någon. Vi vet inte. Inte föräldrarna heller, säger Mikael Norén, vakthavande länsbefäl till NSD.
Det som är konstigt är rubriken. "Hon skulle bara ta en joggingtur". Modern har sett henne komma hem efter att hon delat ut reklambladen. Skulle hon sedan gett sig ut för att jogga, också? Lite kaka på kaka...
Mamman:
– Vi har bott här omkring nio år. Jag var inte bara hennes mamma, utan hennes syster och hennes vän. Vi pratade om allt. Min dotter är allt för mig. Mördaren dödade inte bara min dotter. Han tog också mitt hjärta. Det känns som jag dog samtidigt som min dotter.
Modern visste alltså ingenting om KJ? I så fall var, som jag sagt tidigare, VB väl medveten om att KJ inte var bra för henne, eller så dök KJ upp oanmäld, eller tvingade till sig sällskap. Men... modern säger att hon skulle till kompis, och vet inte vem det är? Kan hon ha läst på dotterns facebook? Det är väl troligt. Jag får inte ihop detta helt! Varför säger modern att VB kom hem från jobbet med reklambladen, och glömmer det där med joggingturen? Hon säger ju att VB efter reklambladen skulle hem till kompis och plugga?
Hm. Jag håller 0,0001 procent på att VBs mamma inte är helt uppriktig med all information, oklart varför.