2013-06-05, 16:02
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
Polisen hade koll på KJ Dag 1 eftersom han sökte före MP:S blev inblandade. KJ berättade till polisen direkt att hon varit hos honom. Han "sökte" frenetiskt hela tiden.

Vadå sökte, vem vet det? Det här måste du klargöra mer tydligt. Har du kännedom eller gissar du bara?
Citera
2013-06-05, 16:08
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Man kan anta att mamma Fanta inte tyckte att KJ var något vidare val som partner för VB. Det är väldigt tveksamt om mamman visste att det var KJ VB skulle besöka, även tveksamt om hon visste att han hämtade upp VB med bil. I ett normalfall så borde gentlemannen knackat på dörren till lägenheten och sagt hej till mamman när han hämtade VB på UG. Det gjorde han troligtvis inte utan väntade i bilen utanför ingången eller en bit därifrån. På Efterlyst framkom det att VB sagt "hejdå till familjen" och sen hade ingen sett henne. Är det som sas i Efterlyst sant så borde antingen mamman eller pappan eller annan släkting varit i lägenheten när hon blev upphämtad av KJ.

Troligtvis uppgav VB en annan bild av hennes studieresultat till sin mor. Någonting gjorde att VB återupptog kontakten med KJ och rimligtvis borde hon varit införstådd i att en sådan träff inte främjade hennes studieresultat. Nu blev facit än värre, men jag tror detta kan vara en grund till att omgivningen tyckte hon var duktig i skolan, medan verkligheten kanske var sådan att hon mer eller mindre hade gett upp studierna.

Okej, om familjen var hemma (tror vi haft det här uppe tidigare) så är det klart märkligt att VB inte meddelar vad som sker när hon lämnar hemmet. Man brukar ropa "jag går nu" eller "Nu kommer XX, hejdå" eller liknande. Om det är som KJ säger, att han hämtade henne i bil, borde VB sagt "nu är KJ här, eller nu är min vän här.

Låt säga... att VB aldrig hämtade henne. Vad skulle en sådan slutsats leda till? Blev hon hämtad av någon vän till KJ? Eller började hon gå? Vad är fel här?

Dessutom är detta med joggingturen konstigt. Vart tog den vägen? Modern säger att VB kom hem efter reklambladsutdelningen, sen skulle hon hem till kompis. Men VB försvinner utan ett ljud!!!

Försvann VB ut och joggade då, fast mamman inte säger något om det? Varifrån kommer detta med joggingen?????????? Är det något mamman hittat på efter att ha läst dotterns facebook, eller har polisen hittat på det???

Det enda vi vet är att VB, enligt sin mor, kom hem efter att ha delat ut reklamblad. Sedan vet vi inget. Om KJ inte hävdat själv att han var den sista som sett VB hade ingen vetat om honom! Om han hållit tyst, hade alla vänner varit misstänkta, liksom mor och styvfar, då hade de varit de sista som sett VB!

Snacka om att KJ gjort sig en björntjänst alltså. Om han hållit klaffen hade VB synts senast hemma hos mor och styvfar. Hon har ju aldrig synts tillsammans med KJ den här kvällen. Eller hur?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-05 kl. 16:13.
Citera
2013-06-05, 16:10
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
På det här forumet har ni bedömt KJ som funktionshindrad och att han skulle ha styckmördad VB.
Om KJ hade varit gärningsmannen borde brottsplatsen funnits i bostaden, men nu finns ingen brottsplats där. Bilen är också kontrollerad och där har inte funnits någon brottsplats heller.

Med planeringen av hur mordet var tänkt att utföras är det svårt att tänka sig någon sämre vald brottsplats än bostaden eller bilen.

Citat:
Det fanns kroppsdelar vid gula huset och däromkring, men ingen vet hur de kommit dit och varifrån.

Du tror inte att KJ haft åtminstone ett finger med i spelet ?

Citat:
Jag anser om KJ varit gärningsmannen hade han varit fast för länge sedan, men han är ingen gärningsman.
Eftersom ni på forumet gett honom diagnosen funktionshindrad och att han skulle ha kunnat genomföra mordet på VB, utan att lämna spår efter sig, måste det ses som helt osannolikt.
Det här blodspåret säger ingenting, därför advokaten har gett förklaring till att det härrör fån en blödning VB fick när hon tränade kampsport.
Att motbevisa att det inte kom från det, går inte helt enkelt, därför VB och KJ kände varandra sedan tidigare.
Vad som framkom av interjuven som åklagaren gjorde med Norrbottens Kuriren den 4 juni är att det finns inga bevis mot KJ.
Jag anser försvarsadvokaten har rätt, åklagarna famlar i mörker som han uttryckte det.
Vad som kan inses är att mordet kommer sannolikt inte att lösas.

Gärningsmannen är fast, att utföra mordet, eventuellt tillsammans med någon eller några andra, vållar honom inga problem, i det avseendet är KJ inte funktionshindrad. Gärningsmannen är fast, vilket ord är det du inte förstår? Vad som i nuläget lägger hinder för en fällande dom är att bevisningen är bristfällig och otillräcklig, blodfynd pekar inte ut en gärningsman, vilket medför att åtalet får vänta tills åklagarna stärkt sina positioner.
Citera
2013-06-05, 16:13
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Okej, om familjen var hemma (tror vi haft det här uppe tidigare) så är det klart märkligt att VB inte meddelar vad som sker när hon lämnar hemmet. Man brukar ropa "jag går nu" eller "Nu kommer XX, hejdå" eller liknande. Om det är som KJ säger, att han hämtade henne i bil, borde VB sagt "nu är KJ här, eller nu är min vän här.

Låt säga... att VB aldrig hämtade henne. Vad skulle en sådan slutsats leda till? Blev hon hämtad av någon vän till KJ? Eller började hon gå? Vad är fel här?

Dessutom är detta med joggingturen konstigt. Vart tog den vägen? Modern säger att VB kom hem efter reklambladsutdelningen, sen skulle hon hem till kompis. Men VB försvinner utan ett ljud!!!

Min teori på denna punkt är att KJ parkerade exvis vid Shellmacken i närheten (utom synhåll från lägenheten) och VB tassade dit och sen bar det iväg. En nyfiken mamma hade tittat ner och kollat vem som hämtade dottern och det visste nog både KJ och VB.
Citera
2013-06-05, 16:14
Medlem
Citat:

Försvann VB ut och joggade då, fast mamman inte säger något om det? Varifrån kommer detta med joggingen?????????? Är det något mamman hittat på efter att ha läst dotterns facebook, eller har polisen hittat på det???

Det enda vi vet är att VB, enligt sin mor, kom hem efter att ha delat ut reklamblad. Sedan vet vi inget. Om KJ inte hävdat själv att han var den sista som sett VB hade ingen vetat om honom! Om han hållit tyst, hade alla vänner varit misstänkta, liksom mor och styvfar, då hade de varit de sista som sett VB!
Finns ingen info om joggning. Bara "ut och motionera". Så man vet ju inte vad.
Citera
2013-06-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Alla mördar inte sina offer i hemmet så det är klart att brottsplatsen kan ha varit någon annanstans.

Man har funnit VBs blod i bilen så något som rör brottet har förmodligen hamnat i bilen iaf.

Han är ju fast? Han sitter häktad på sannolika skäl och åklagarna anser att bevisläget är gott, hur mer fast kan man bli?

Han har lämnat spår efter sig, bl.a blod i bilen. Annat är fortfarande på analys, och ännu annat vet vi inte ens om.

Nej advokaten har inte sagt att det härrör från att hon tränat kampsport, han har sagt att det kan härröra från det,näsblod eller vad som helst.

Och nej han kan inte fällas på lite blod i en baklucka, men de säger ju att de har ett gott bevisläge= mer som vi inte vet om.

Nu snackar ju normala människor om dom vet vem som är skyldig till ett mord, de som håller en mördare bakom ryggen är sannolikt så vrickade att de inte skulle snacka även om de fick några kronor.
Och varför anser du att det skulle vara en person med en utländsk bakgrund, vad baserar du det på`?
Nej det är självklart den behöver inte finnas i hemmet, men vad som är viktigt är att hitta brottsplatsen var den än finns.

Blodspår som hittats är inte säkert det har med något brott att göra.

Det advokaten sagt är att det kommer från att VB tränat kampsort och skadat sig, jag antar han pratat med KJ om det.

Åklagaren har inte uttalat att det är i bilen spåren fanns, men de spåren är sannolikt betydelselösa därför de kände varandra sedan tidigare.
Det hade varit annat om inte KJ känt VB sedan tidigare, då hade blodspåren kunnat bli till bevis.

Den som vittnar idag måste framträda med namn i förhören som sedan är offentlig i förundersökningen, därför är det lätt att bli utsatt för hämd, därför anser jag många vågar inte vittna, ett vittne borde kunna få vara anonym, att de finns i polisens arkiv är en annan sak.
Jag anser det här är ett svartsjukedrama, som jag anser passar in för traditioner som finns i vissa länder.
Citera
2013-06-05, 16:16
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Min teori på denna punkt är att KJ parkerade exvis vid Shellmacken i närheten (utom synhåll från lägenheten) och VB tassade dit och sen bar det iväg. En nyfiken mamma hade tittat ner och kollat vem som hämtade dottern och det visste nog både KJ och VB.

Ja. Kan så vara. Men, då glömmer du att VB slutade kommentera KJ och gjorde slut med honom 2010.

Om det är som Efterlyst säger, VB lämnar föräldrarna för att sticka och plugga med kompis. Innan dess har hon delat ut reklamblad. Varför skriver då alla tidningar om att hon försvann på joggingturen?

Vad hade hon på sig? Har man joggingkläder om man ska sitta och plugga? Skulle vilja veta vilken slags BH VB hade på sig. (Ja!) Tjejer använder bara sport-BH om man verkligen ska jogga, om man tänker sig att plugga i joggingkläder/mysdress har man vanlig BH. En sådan detalj kan vara relevant att checka, men modern har kanske ingen koll på VBs kläder, eller studieböcker. Saknades det böcker därhemma? Jag menar att man ska kolla VBs inköp av kurslitteratur och se om någon av dess böcker saknades.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-05 kl. 16:19.
Citera
2013-06-05, 16:18
Medlem
Citat:
Vadå sökte, vem vet det? Det här måste du klargöra mer tydligt. Har du kännedom eller gissar du bara?

Jag vet eftersom hans kompisar deltog i samma sökrupp (t**e och a**e uttalade sig i tidningen) om hans beteende och om misstankarna mot honom.
Citera
2013-06-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rh_galaxy
Jag råkar ha Asperger-diagnos, och har läst mycket i denna tråd.

Det är ett avskyvärt brott.

Kan bara tala för mig själv men hade jag haft något sådant i minnet hade jag talat ut inom 3 dagar.
Det är omöjligt att ljuga en längre tid för mig, eller så syns det på mig direkt.
Folk som säger att Aspbergare har svårt att ljuga har rätt, enl mig.

Ingen verkar dock veta om Mt har denna diagnos.

Det har nämnts flera gånger att han har AS, men säkert är det ju inte. Spekulationer som mycket annat här inne.
Intressant det du skriver om att du inte kan ljuga.De med As som jag har träffat har inte heller kunnat ljuga, men jag tror inte han enbart har AS. Jag är ganska säker på att det är han som mördat VB och han måste ha nåt annat fel också.

Frågan är om han kniper igen för att skydda någon annan som kanske har hjälpt till att undanröja efteråt.
Citera
2013-06-05, 16:19
Medlem
Illkrokkodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Med planeringen av hur mordet var tänkt att utföras är det svårt att tänka sig någon sämre vald brottsplats än bostaden eller bilen.

Du tror inte att KJ haft åtminstone ett finger med i spelet ?

Gärningsmannen är fast, att utföra mordet, eventuellt tillsammans med någon eller några andra, vållar honom inga problem, i det avseendet är KJ inte funktionshindrad. Gärningsmannen är fast, vilket ord är det du inte förstår? Vad som i nuläget lägger hinder för en fällande dom är att bevisningen är bristfällig och otillräcklig, blodfynd pekar inte ut en gärningsman, vilket medför att åtalet får vänta tills åklagarna stärkt sina positioner.

Men hemska tanke- tänk om inte? Tänk om han hållit snattran om att hon varit hos honom fram tills att han inser att det ändå är kört? På grund av alla möjliga orsaker; han har lovat VB att hålla tyst kanske mot familjen, har han ny flickvän, okunskap, rädsla? Varför han inte vände sig direkt till polisen vet vi ingenting om. Det kan finnas anledningar.. När han sedan efter några dagar inser allvaret i situationen, dvs att VB ÄR BORTA, på riktigt, är det ju dags att krypa fram och berätta.

Tänk om ! det går en mördare lös? Att hon faktiskt blev mördad på väg därifrån? Tänk om (!) blodet faktiskt kommit dit av naturlig orsak..

Det får mig att må lite illa..
Citera
2013-06-05, 16:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Det har nämnts flera gånger att han har AS, men säkert är det ju inte. Spekulationer som mycket annat här inne.
Intressant det du skriver om att du inte kan ljuga.De med As som jag har träffat har inte heller kunnat ljuga, men jag tror inte han enbart har AS. Jag är ganska säker på att det är han som mördat VB och han måste ha nåt annat fel också.

Frågan är om han kniper igen för att skydda någon annan som kanske har hjälpt till att undanröja efteråt.

Hur vet du att dessa personer inte kunnat ljuga? Jag tror att du är en sådan som bara fått höra några sanningar om dig själv, och sedan tror du att personen är handikappad. Det är oerhört sällan någon säger att den har ett handikapp, och det berättar i stort sett ingen - om man inte bor tillsammans, eller träffas via något forum där personen beskriver sitt handikapp. Du bara gissar du.

Dessutom talar du emot dig själv. Du säger att du nu tror att KJ kan hålla tyst om saker och ting. Det kallas att ljuga, du tror väl inte att "knipa käft" och förneka saker inte är att ljuga? Klart att KJ fått svara på frågor.
Citera
2013-06-05, 16:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ja. Kan så vara. Men, då glömmer du att VB slutade kommentera KJ och gjorde slut med honom 2010.

Om det är som Efterlyst säger, VB lämnar föräldrarna för att sticka och plugga med kompis. Innan dess har hon delat ut reklamblad. Varför skriver då alla tidningar om att hon försvann på joggingturen?

Jo, men det är väl rätt vanligt att man återupptar kontakten med ett fd ex? Kanske på ett annat plan, men så ovanligt är det inte.

Att hon försvann på joggingturen skrevs mest i början. Varför det skrevs så var nog kopplingen till fritidskläderna. Hon hade inte precis på sig några löparkläder, utan snarare fritidskläder som jag bedömmer det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in