2013-06-05, 14:48
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeBe
Bokstäverna har ramlat bort en och en de senaste åren. Är rätt säker på att det bara varit ett V ett bra tag innan VB försvann. Men skall inte svära på att ingen annan bokstav oxå var kvar i början på maj. Kollade med barnen som brukar vara i kulturområdet rätt ofta med skolan de tror att "ilse" varit borta i ca 2 år.

Tack BeBeBe för ett schysst svar (inte alla ger det). Annars hade det ju varit en läskig slump om alla andra bokstäver plötsligt ramlat av. Och Gruvberget ligger väl nära Sävast där sista mobilsignalen uppsnappades. Men jag kan minnas fel i någonting.
Citera
2013-06-05, 14:48
Bannlyst
Hittade en blogg från VB men det kanske redan finns med i tråden?

http://www.blogger.com/profile/10404442313999262232
Citera
2013-06-05, 14:49
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag undrar egentligen hur tät deras relation var och vad som föranledde att hon just denna dag, inför en viktig tenta på måndagen, valde att plugga hos honom. Det kan ligga någonting mer bakom att de träffades denna dag, i alla fall kan någon av de två haft ett syfte.

Det behöver inte finnas någon baktanke, jag har alltid haft vänskapsrelationer med mina f.d. mer eller mindre beroende på vilka gemensamma intressen man delat. VB kan man väl säga med lätthet var en "pojkflicka" och sådan skaffar sällan med lätthet kvinnliga vänskapsband.

Dock så förbryllar de 7 knivhuggen som kom efter dödandet mig...av allt jag kan döma så lutar det åt att det kan vara någonting sexuellt bakom dem, trots att han inte varit på vissa välvalda delar. Unga kvinnor som råkar ut för dessa slags brott som styckmord verkar i regel alltid handla om gärningsmännens osäkerhet eller kontroll gentemot kvinnan i fråga.

Det jag vill säga är att om någon har haft ett dolt syfte så är det KJ.

Det är inte omöjligt i min värld att han har varit på henne innan de dödande huggen. Varför annars hugga av henne händerna om det inte varit någon form av fysisk drabbning innan kniven åkte fram?
Citera
2013-06-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Tack BeBeBe för ett schysst svar (inte alla ger det). Annars hade det ju varit en läskig slump om alla andra bokstäver plötsligt ramlat av. Och Gruvberget ligger väl nära Sävast där sista mobilsignalen uppsnappades. Men jag kan minnas fel i någonting.
Gruvberget ligger bort mot Sävast, kulturområdet ligger nere vid foten på berget så jag vet tyvärr inte vilken mast som man har uppkoppling där.
Citera
2013-06-05, 15:00
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
På det här forumet har ni bedömt KJ som funktionshindrad och att han skulle ha styckmördad VB.
Om KJ hade varit gärningsmannen borde brottsplatsen funnits i bostaden, men nu finns ingen brottsplats där.
Bilen är också kontrollerad och där har inte funnits någon brottsplats heller.
Det fanns kroppsdelar vid gula huset och däromkring, men ingen vet hur de kommit dit och varifrån.
Jag anser om KJ varit gärningsmannen hade han varit fast för länge sedan, men han är ingen gärningsman.
Eftersom ni på forumet gett honom diagnosen funktionshindrad och att han skulle ha kunnat genomföra mordet på VB, utan att lämna spår efter sig, måste det ses som helt osannolikt.
Det här blodspåret säger ingenting, därför advokaten har gett förklaring till att det härrör fån en blödning VB fick när hon tränade kampsport.
Att motbevisa att det inte kom från det, går inte helt enkelt, därför VB och KJ kände varandra sedan tidigare.
Vad som framkom av interjuven som åklagaren gjorde med Norrbottens Kuriren den 4 juni är att det finns inga bevis mot KJ.
Jag anser försvarsadvokaten har rätt, åklagarna famlar i mörker som han uttryckte det.
Vad som kan inses är att mordet kommer sannolikt inte att lösas.
Vad som borde gjorts för att få en öppning, när KJ s bostad och bil inte var brottsplatsen, borde en belöning utfästs till den som kunde lämna upplysningar att mordet blir löst och den belöningen skulle utbetalas anonymt.
Det finns alltid personer som kan veta en hel del av intresse, men håller tyst om det, därför de har ingenting för att snacka.
Om det är en person med utländsk bakgrund som jag anser kan vara gärningsmannen, är en belöning en bra metod att få tips så att den skyldige kan spåras upp.

Alla mördar inte sina offer i hemmet så det är klart att brottsplatsen kan ha varit någon annanstans.

Man har funnit VBs blod i bilen så något som rör brottet har förmodligen hamnat i bilen iaf.

Han är ju fast? Han sitter häktad på sannolika skäl och åklagarna anser att bevisläget är gott, hur mer fast kan man bli?

Han har lämnat spår efter sig, bl.a blod i bilen. Annat är fortfarande på analys, och ännu annat vet vi inte ens om.

Nej advokaten har inte sagt att det härrör från att hon tränat kampsport, han har sagt att det kan härröra från det,näsblod eller vad som helst.

Och nej han kan inte fällas på lite blod i en baklucka, men de säger ju att de har ett gott bevisläge= mer som vi inte vet om.

Nu snackar ju normala människor om dom vet vem som är skyldig till ett mord, de som håller en mördare bakom ryggen är sannolikt så vrickade att de inte skulle snacka även om de fick några kronor.
Och varför anser du att det skulle vara en person med en utländsk bakgrund, vad baserar du det på`?
Citera
2013-06-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FistOfFury
Det behöver inte finnas någon baktanke, jag har alltid haft vänskapsrelationer med mina f.d. mer eller mindre beroende på vilka gemensamma intressen man delat. VB kan man väl säga med lätthet var en "pojkflicka" och sådan skaffar sällan med lätthet kvinnliga vänskapsband.

Dock så förbryllar de 7 knivhuggen som kom efter dödandet mig...av allt jag kan döma så lutar det åt att det kan vara någonting sexuellt bakom dem, trots att han inte varit på vissa välvalda delar. Unga kvinnor som råkar ut för dessa slags brott som styckmord verkar i regel alltid handla om gärningsmännens osäkerhet eller kontroll gentemot kvinnan i fråga.

Det jag vill säga är att om någon har haft ett dolt syfte så är det KJ.

Det är inte omöjligt i min värld att han har varit på henne innan de dödande huggen. Varför annars hugga av henne händerna om det inte varit någon form av fysisk drabbning innan kniven åkte fram?

Om nu KJ har Aspergers så finner jag det föga sannolikt att något sexuellt ligger bakom.Jag har aldrig hört talas om nån våldsam våldtäktsman med Aspergers. Inga passionerade älskare heller med detta funktionshinder.
Men jag kan ha fel.
Citera
2013-06-05, 15:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Är läsåret 2012-13 slut? Jag trodde att det blir färdigt i mitten av juni och man gör många prov från mitten av maj till mitten av juni?
Nej, läsåret 2012-13 är inte slut. Ett läsår omfattar 60 hp, inte 45.Teknisk Fysik på LuTH har idel kurser om 7,5 hp under de första två åren, och kurserna förefaller löpa sekvensiellt. Per den första maj 2013 innebär detta att kurser om 45 hp har avslutats. Just som jag skrev.
Citera
2013-06-05, 15:09
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Om nu KJ har Aspergers så finner jag det föga sannolikt att något sexuellt ligger bakom.Jag har aldrig hört talas om nån våldsam våldtäktsman med Aspergers. Inga passionerade älskare heller med detta funktionshinder.
Men jag kan ha fel.

Snälla du, alla som har samma diagnos eller sjukdom beter sig/urartar sig inte på samma sätt. Förövrigt så har jag träffat många med diagnoser och om det är något som inte särskiljer dem från resten av befolkningen så är det deras sexuella förmåga.

Du har fel...
Citera
2013-06-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
TR Luleå säger Nej till två advokater,

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7694337
Vad tycker ni om det här? Rätt eller?
Blir det byte tror ni?
Citera
2013-06-05, 15:14
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjsgirl
Har följt tråden från start och vill bara flika in följande information som inte lyfts fram ordentligt.

KJ var med på sök med MPS redan från dag 1. Enligt källor som var med vid sökandet så iaktog han mest utan att själv göra något. Det var först på kvällen vid sökandet dag 2 som KJ själv berättade för polisen att han var den sista som såg VB. Redan där fick polisen upp ögonen för honom och frågade runt bland övriga i MPS huruvida någon hade information om vad han var för en. Jag skulle gissa att de haft relativt bra span på honom sedan dess då det starkt kan ifrågasättas varför han inte berättade något på en gång.

Ni kan själva kolla upp det i tidningar osv, att informationen om att hon faktiskt varit hos sin kompis inte kom fram förrän tre dagar efter hennes försvinnande publicerades. Detta eftersom att ingen visste vem det var och antog att hon försvunnit under motionsrundan.

Någon mer info än så sitter jag inte på. Så ingen idé att fråga.

Tillägg: Ser nu i AB att någon kommenterat att han var engagerad och intensiv i sökandet med MSP. Så just den punkten i mitt inlägg kanske ej stämmer. Men det är vad jag fått berättat av mer än en person som var på plats.

Lyfter fram det här igen. Polisen verkar ha fått koll på KJ efter att han dag 2 berättade vid mps-söket att han var den som sist haft kontakt med VB. Han var alltså okänd tidigare, även för VBs mor, som det verkar. Detta kan tyda på att KJ inte var någon aktuell vän, eller ens varit aktuell någonsin, inte så VBs mor känt till honom?

En teori kan vara att KJ stalkat VB. Han kan ha kommit över till henne oanmäld, och skrivit på hennes facebook att hon skulle träffa en kompis och plugga, sen hade han hela eftermiddagen "fri" med henne? Helt omöjligt att spekulera om i och med att vi inte vet vad VB skrev i sina mess under kvällen, men låt säga att KJ är den som tagit hand om hennes kommunikation med omvärlden? Eller var hon verkligen arg, i så fall på vad?
Citera
2013-06-05, 15:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Men jag kan ha fel.

Usch, du är en dåre. Jag tror aldrig att du träffat någon med det här handikappet, ännu mindre i sängen. Det tror jag få har gjort i denna tråden. Du skriver i så många trådar om ditt hat mot denna grupp, varför? Kan du inte göra något annat än att skriva lös skit så fort det dyker upp brott som du tror beror på aspergers?

Återigen! Funktionshandikappade är inte överrepresenterade bland våldsbrottslingar, som du verkar tro. Vad KJ lider av, vi antar att han kanske har handikapp, vet ingen. Några antar att han bör vara psykopat. Nu finns det onda människor som inte är psykiskt sjuka, utan personlighetsstörda. Väldigt få är egentligen sjuka när brott begås, även om man vill tro det. Störningar finns det gott om, kanske du själv sitter på någon, eftersom du projicerar mot den här gruppen och spyr ut din egen problematik, om den är intern eller handlar om konflikter vet du bäst själv.
Citera
2013-06-05, 15:21
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Lyfter fram det här igen. Polisen verkar ha fått koll på KJ efter att han dag 2 berättade vid mps-söket att han var den som sist haft kontakt med VB. Han var alltså okänd tidigare, även för VBs mor, som det verkar. Detta kan tyda på att KJ inte var någon aktuell vän, eller ens varit aktuell någonsin, inte så VBs mor känt till honom?

En teori kan vara att KJ stalkat VB. Han kan ha kommit över till henne oanmäld, och skrivit på hennes facebook att hon skulle träffa en kompis och plugga, sen hade han hela eftermiddagen "fri" med henne? Helt omöjligt att spekulera om i och med att vi inte vet vad VB skrev i sina mess under kvällen, men låt säga att KJ är den som tagit hand om hennes kommunikation med omvärlden? Eller var hon verkligen arg, i så fall på vad?

Hon bodde hemma så att han kommit dit är väl inte så stor risk? Mamman talde dessutom om efterrätt vilket jag tycker tyder på att hon var hemma, styvpappan var inte hemma vad jag förstått (fiskade?)

Jag undrar varför KJ under söket berättade att han var kompisen hon skulle plugga hos.. Varför säga det OM han är mördaren? Jag är inte helt säker på att KJ gjort detta för jag tror han i så fall hade erkänt.

Den som skrivit på Vbs facebook ÄR mamman, men inte kanske just den statusen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in