2013-06-05, 14:30
Medlem
succubusans avatar
Hur har hennes studieresultat kommit fram till den här tråden?
Citera
2013-06-05, 14:30
Medlem
TR Luleå säger Nej till två advokater,

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=7694337
Citera
2013-06-05, 14:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
Hur har hennes studieresultat kommit fram till den här tråden?
Jag berättade.
Citera
2013-06-05, 14:32
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Begåvningshandikapp? Förklara

Man kan vara duktig på ett spåk fast man varken skriver eller pratar det bra (pratar vet vi ju inte hur bra/dålig hon var eller? Hur som, hennes engelska var det väl inget fel på?)Menar så klart att man kan förstå vad som sägs och läsa ett språk utan för den delen vara duktig på att prata det eller skriva det språket. Och det var inte direkt svenska kurser hon läste så lärarna går inte efter hur hon stavar.

Jag förutsätter att man bör ha godkänt i åtminstone:
Svenska A/B
Engelska A

Men det kan hon knappast haft, vilket gör mig konfunderad.

Här ligger det en hund begraven!
Citera
2013-06-05, 14:36
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Då är det som jag misstänkt.
Har alltid funderat hur hon har kunnat vara kapabel till att studera på universitetet med hennes vokabulär och liknande, dessutom verkar ju även hon ha någon form av begåvningshandikapp.

Men då fick vi det utrett, frågan är dock hur hon från första början kom in på universitetet? Högskoleprovet finns det inte en chans hon har klarat med den svenskan hon besitter.

I Teknisk fysik är det viktigaste språket matematik. Många kursböcker är på engelska. De två färdigheterna matematik och engelska räcker långt och dessa tror jag att VB behärskade. Men intresset för ämnet kan ha svalnat när tillämpningen inte sammanföll med hennes inriktning virtual design från gymnasiet. Detta är bara min gissning.
Citera
2013-06-05, 14:37
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Svenska A/B
Engelska A

Varför inte? Hon kom hit som tolv år, hon har säkert gått skola sen dess och säkert komvux. Nått måste hon haft så hon kommit in på universitet.

Här fiskar hon med klassen

http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=3672409
Citera
2013-06-05, 14:40
Medlem
Citat:
Svenska A/B
Engelska A

Öhm VB kom till Sverige som 12-åring så jag ser inga konstigheter med att hon skulle klara svenska A/B
Hon lyckades ju bevisligen få minst G i svenska från grundskolan.
Citera
2013-06-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Hur gick det med "Hitta V"-skylten? Vet att det ursprungligen stått "Hitta Vilse", men är det någon som vet hur länge det bara stått "Hitta V"? Och vart ligger Gruvberget?
Bokstäverna har ramlat bort en och en de senaste åren. Är rätt säker på att det bara varit ett V ett bra tag innan VB försvann. Men skall inte svära på att ingen annan bokstav oxå var kvar i början på maj. Kollade med barnen som brukar vara i kulturområdet rätt ofta med skolan de tror att "ilse" varit borta i ca 2 år.
Citera
2013-06-05, 14:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Nog är VB´s resultat dåliga, men jämfört andra studenters 1:a år på universitet är de inte fullt så dåliga som de ser ut. Det brukar ta 1 - 2 terminer innan gymnasieelever får klart för sig vad som faktiskt krävs på universitetsnivå. Dessutom innebär det nya "fria" livet och det nya ekonomiska ansvaret att tiden lätt rusar iväg utan att kurserna avslutas. Fester och tentaångest är vanliga minnen för många studenter de första terminerna. Vi är många som kommer ihåg hur det var och så troligtvis även den förträfflige Hamilkar.
Jag skrev som jag gjorde i min egenskap av före detta programansvarig. Visst kan studenter tappa en eller annan tenta första året, men en student som har den där prestationsgraden efter en och en halv termin är ett utpräglat problemfall, och hennes enda chans att fullgöra sin utbildning är att göra ett totalt omtag, som innebär att gå om första året och ompröva hur hon tänker, studerar och lever.
Citera
2013-06-05, 14:44
Medlem
Citat:
Varför inte? Hon kom hit som tolv år, hon har säkert gått skola sen dess och säkert komvux. Nått måste hon haft så hon kommit in på universitet.

Här fiskar hon med klassen

http://www.kuriren.nu/boden/?articleid=3672409
Träffade en av hennes lärare som sa att hon var rätt hårt retad/utfryst i gymnasiet men duktig i skolan och en riktig kämpe. Socialt sökande och tydde sig gärna till lärarna. Hon gick från gymnasiet till LTU utan komvux vad jag hört av samma lärare.
Citera
2013-06-05, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har att göra med sannolikheten för att hon stack till en kompis en lördagkväll för att plugga.

Vem ska avgöra om det var sannolikt? Du?
Det är väl ändå eftermiddag när hon stack till KJ för att plugga?

Hade hon bra betyg kan det tyda på att hon hellre pluggade en lördag än gjorde annat. Hade hon sämre resultat är det också en anledning att plugga en lördag.
Citera
2013-06-05, 14:47
Medlem
Lagro

På det här forumet har ni bedömt KJ som funktionshindrad och att han skulle ha styckmördad VB.
Om KJ hade varit gärningsmannen borde brottsplatsen funnits i bostaden, men nu finns ingen brottsplats där.
Bilen är också kontrollerad och där har inte funnits någon brottsplats heller.
Det fanns kroppsdelar vid gula huset och däromkring, men ingen vet hur de kommit dit och varifrån.
Jag anser om KJ varit gärningsmannen hade han varit fast för länge sedan, men han är ingen gärningsman.
Eftersom ni på forumet gett honom diagnosen funktionshindrad och att han skulle ha kunnat genomföra mordet på VB, utan att lämna spår efter sig, måste det ses som helt osannolikt.
Det här blodspåret säger ingenting, därför advokaten har gett förklaring till att det härrör fån en blödning VB fick när hon tränade kampsport.
Att motbevisa att det inte kom från det, går inte helt enkelt, därför VB och KJ kände varandra sedan tidigare.
Vad som framkom av interjuven som åklagaren gjorde med Norrbottens Kuriren den 4 juni är att det finns inga bevis mot KJ.
Jag anser försvarsadvokaten har rätt, åklagarna famlar i mörker som han uttryckte det.
Vad som kan inses är att mordet kommer sannolikt inte att lösas.
Vad som borde gjorts för att få en öppning, när KJ s bostad och bil inte var brottsplatsen, borde en belöning utfästs till den som kunde lämna upplysningar att mordet blir löst och den belöningen skulle utbetalas anonymt.
Det finns alltid personer som kan veta en hel del av intresse, men håller tyst om det, därför de har ingenting för att snacka.
Om det är en person med utländsk bakgrund som jag anser kan vara gärningsmannen, är en belöning en bra metod att få tips så att den skyldige kan spåras upp.
Sådana här påståenden att det till 98% är den närmaste anhörig som är skyldig, som den nationelle brottsgurun brukar framföra, stämde säkert in 50 år sedan. Men idag är Sverige ett multikulturellt samhälle med många människor, som har en annan kultur och traditioner, som gör att det som fungerade 50 år sedan fungerar inte idag.
Senast redigerad av Lagro 2013-06-05 kl. 15:21. Anledning: ändrad ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in