2013-06-05, 10:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du gissar då du är för dåligt påläst, den sista signalen kommer från en mast som ligger söder om KJs bostad, alltså bort från hennes hem som ligger norr om hans bostad. De har utgått från Bodsvedjan och sedan gått i motsatt riktning mot söder, bort från hennes hem, när de sökt.

Om de hade vetat att hon hade gått hem klockan 21 så hade de utgått från hans bostad och sökt mot hennes hem, alltså norr om hans bostad.

I den artikel jag refererar till utgick skallgångskedjan från fotbollsplanen utanför gamla A8 och rörde sig i riktning mot Slipvägen. Ser ut som norr om KJs bostad på min karta i alla fall.
Citera
2013-06-05, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av charlie54
Det är säkert flera personer, som är inblandade i styckningen, men de skyddar varandra. När MG säger att VB har varit i hans lägenhet ändå till klockan 21.00 är förmodligen att vilseleda polisen. Det är inte säkert, att det är VB som har skickat dessa sms till hennes mor, "att hon skulle pluga läxor på kvällen".

Popcorn antyder att det varit så pass många personer från Boden inblandade i brottet att det blev märkbart få personer från Boden som anmälde sig till MPs sök.
Citera
2013-06-05, 10:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om VB och mamman var som vänner och systrar, varför fick inte mamman ett sms om att VB var irriterad på någon?
Observera att detta är mammans beskrivning nu i efterhand. VB:s syn på deras relation kan inte längre verifieras. Jag tror rent allmänt att det är betydligt fler mammor som anser att de är kompisar som med sina döttrar och talar om allt med varandra, än vad det är döttrar som anser sig tala om precis allting med sina mödrar.
Citera
2013-06-05, 10:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dexter65
FAKTA: Första sökningarna utgick från området där KJ bor, MPS fick andra områden, men polis/militären + frivilliga (och KJ) sökte efter hennes väg hem!!!

Du sprider desinformation, vet inte om det beror på om du har något syfte, är helt okunnig, misstolkar information eller bara sitter och svamlar.

KJ har aldrig varit involverad i någon sökgrupp hos polisen, endast MPS sökningar och ett privat initiativ den 19-20 maj.
Citera
2013-06-05, 10:24
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt Efterlyst kontaktades polisen redan den 5:e. Jag tror att de ombads att återkomma efter ett par dar.

Att någon som anmäler en saknad person ombeds vänta ett par dagar tror jag inte alls på. 24 timmar - dvs ett dygn - kan jag tänka mig att polisen ber någon vänta om händelsen inte bedöms mer allvarlig.

Det finns ett regelverk för hur polisarbete bedrivs. På sidan svenska mord hittade jag följande:

Bedömning
Det är länsvakthavande befäl och yttre poliskommissarie som först tar beslut
om hur ett ärende med en försvunnen person ska hanteras. Om det inte
bedöms som en så kallad särskild händelse, där man vet att ett speciellt
område bör genomsökas, så går ärendet till kriminaljouren.
Källa: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=4148.0
Citera
2013-06-05, 10:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
I den artikel jag refererar till utgick skallgångskedjan från fotbollsplanen utanför gamla A8 och rörde sig i riktning mot Slipvägen. Ser ut som norr om KJs bostad på min karta i alla fall.

Detta är den 9:e, först då började MPS söka. De söker inte med utgångspunkt från hans bostadsområde, inte heller går de mot hans bostadsområde.

De söker med utgångspunkt från den sista signalen från hennes telefon och den väg hon av naturliga skäl skulle gått om hon skulle upp till Åberget och springa sin motionsrunda, där de fortfarande den 9:e trodde var den sista plats det fanns något livstecken från henne genom hennes mobil.

Du försöker bara gissa dig fram genom att ta små utdrag ur artiklar som inte betyder något i en helhet. Enligt den information som finns, i tråden och media så ändrades sökinriktning den 10:e och därefter.

Du och Mariooo kan fortsätta gissa, jag har viktigare saker att göra.
Citera
2013-06-05, 10:41
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Men- det var ju VB som själv skrev om om pluggkompisen på Fcb? Så det hade nog blivit svårt att missa med tanke på mobiltrafik etc..

Jo, hon skrev att hon skulle plugga hos en kompis, men inte att denne var AJ, väl?

Något kanske han duger till, men pluggkompis?

Att polisen så småningom skulle fått ögonen på honom om det visar sig, att han var inblandad i det tidigare anmälda hotet, är ju troligt. Detta var han kanske också medveten om och när pluggkompis nämndes så fann han för gott att som frivillig hoppa in i den rollen hur illa skickad han än kunde förefalla.

Det kan kanske likna tanken bakom pyromanen som är först på plats för att delta i släckningsarbetet och därmed kanske tror sig avleda misstankarna.
Senast redigerad av MegaLomani 2013-06-05 kl. 10:45.
Citera
2013-06-05, 10:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Att någon som anmäler en saknad person ombeds vänta ett par dagar tror jag inte alls på. 24 timmar - dvs ett dygn - kan jag tänka mig att polisen ber någon vänta om händelsen inte bedöms mer allvarlig.

Det finns ett regelverk för hur polisarbete bedrivs. På sidan svenska mord hittade jag följande:

Bedömning
Det är länsvakthavande befäl och yttre poliskommissarie som först tar beslut
om hur ett ärende med en försvunnen person ska hanteras. Om det inte
bedöms som en så kallad särskild händelse, där man vet att ett speciellt
område bör genomsökas, så går ärendet till kriminaljouren.
Källa: http://www.svenskamord.se/index.php?topic=4148.0
Länken gäller i huvudsak barn upp till 18 år. VB var vuxen, och hade rätt att försvinna frivilligt. Det är inte alls konstigt om polisen vill vänta ett par dagar. Varför finns det olika uppgifter om kontakten med polisen, tror du?
Citera
2013-06-05, 10:46
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Just det, och först den 10:e presenterades att man hade mobilsignaler fram till strax innan den tidpunkt hon påstås ha lämnat kamraten.

Jag undrar om sms:en kan ha varit några kryptiska SOS-sms? Eller om GM skickade sms i hopp om att förvirra.
KJ kanske tyckte han var smart som angav tiden så snart efter art VBs mobil slocknat. Det hade varit bättre om han sagt att VB gick tidigare alt få bort mobilen från "sin" mast.
Men nåt gjorde nog att det inte var ett tänkbart alternativ, 21:00 var ett viktigt klockslag när polisen knackade på dörren.

Intressant tanke med att KJ skulle skickat mess med hennes mobil. Kanske för att lugna anhöriga. Köpa sig tid.

Om nånting hänt innan kl 21. Säg vid 18-19 tiden sker mordet, han hamnar i nåt form av tillstånd. När han lugnat ner sig och börjat fundera på hur han ska klara sig. Så kommer han på att mobilen oxå är ett bevis som blir besvärligt att förklara. Lösningen blir att gå inom inkorgen, dra iväg ett mess till t ex mamman.

Men det innebär att man har å göra med en slipad och kall individ. Dock kan en snilleblixt slå ner.
Citera
2013-06-05, 10:52
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Nej, tekniskt sett går det ju inte att bevisa vem som satt vid datorn när inläggen gjordes.

Borde det inte gå att kontrollera VAR inlägget gjordes? Hemma hos VB eller KJ?
Citera
2013-06-05, 10:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Länken gäller i huvudsak barn upp till 18 år. VB var vuxen, och hade rätt att försvinna frivilligt. Det är inte alls konstigt om polisen vill vänta ett par dagar. Varför finns det olika uppgifter om kontakten med polisen, tror du?

Det var först när Efterlyst tog upp fallet som uppgiften kom att VB anmäldes försvunnen den 5 maj. Innan Efterlyst tog upp fallet fanns i media som NSD, Norrländska Kuriren etc och på Flashback endast uppgiften att mamman anmält henne försvunnen den 7 maj. Det föranledde flera att komma med inlägg på Flashback om att mamman inte saknat sin dotter förrän den 7 maj.
Citera
2013-06-05, 10:59
Avslutad
Citat:
Detta är den 9:e, först då började MPS söka. De söker inte med utgångspunkt från hans bostadsområde, inte heller går de mot hans bostadsområde.

De söker med utgångspunkt från den sista signalen från hennes telefon och den väg hon av naturliga skäl skulle gått om hon skulle upp till Åberget och springa sin motionsrunda, där de fortfarande den 9:e trodde var den sista plats det fanns något livstecken från henne genom hennes mobil.

Du försöker bara gissa dig fram genom att ta små utdrag ur artiklar som inte betyder något i en helhet. Enligt den information som finns, i tråden och media så ändrades sökinriktning den 10:e och därefter.

Du och Mariooo kan fortsätta gissa, jag har viktigare saker att göra.

Det stämmer inte. Under fredagen den 10/5 avbryter polisen söket o meddelar:

Citat:
Räddningsledaren Ulf Sköld har ikväll beslutat att avbryta eftersöket i terrängen utanför Boden. Sedan i onsdags har ett 55 kvadratkilometer stort område, indelat i 82 segment genomsökts.

- Vi har arbetat enligt en beprövad eftersöksmetod som heter MSO och arbetet har inriktat sig på att hitta kvinnan vid liv. Vi har också haft samråd med medicinsk expertis. Nu är hela området genomsökt, vissa segment till och med flera gånger och en samlad bedömning är att hon inte kan finnas vid liv i området. Därför har jag ikväll fattat beslutet att avbryta räddningstjänsten, säger Ulf Sköld, räddningsledare för insatsen.

I eftersöket har polisen haft hjälp av bland andra Försvarsmakten, Hemvärnet, Missing people och andra frivilliga.

- Vi är oerhört tacksamma för den hjälp vi har fått från övriga samhället, säger Ulf Sköld.

Nu fokuserar det fortsatta arbetet helt på de övriga tänkbara teorierna, som polisen arbetat med parallellt med eftersöket. Det handlar om att kvinnan kan ha försvunnit frivilligt eller att hon har utsatts för ett brott.

Det var inte så att sökinriktningen ändrades, det var så att den gren i utredningen som hade fokuserat på att hon försvunnit under en joggingtur las ner. Den andre grenen fanns redan och det var den man fortsatte med. Du verkar tro att man jobbar med en sak i taget men det har man ju uppenbart inte gjort, det är ju bara att läsa innantill.
Senast redigerad av Zurfarn08 2013-06-05 kl. 11:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in