2013-06-04, 16:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Nja om du har en ISK men är folkbokförd utomlands
Utomlands eller utanför EU? Mest nyfiken.
2013-06-04, 18:17
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Utomlands eller utanför EU? Mest nyfiken.
Utomlands. Skattevillkoren inom ISK gäller alltså bara för privatpersoner som är obegränsat skattskyldiga i Sverige. För begränsat skattskyldiga så hanteras kontot som ett vanligt aktie- och fondkonto. Det går att läsa mer om detta på Skatteverkets sida om Investeringssparkonto under rubriken Kontrolluppgifter.

Vill förtydliga det tidigare inlägget. Det går alltså att vara obegränsat skattskyldig i Sverige och samtidigt folkbokförd utomlands. Dock kan det då vara vissa svårigheter i hur detta administreras (man kan exempelvis behöva rapportera in schablonintäkten själv).

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonel
Har en fråga angående det högre bidraget, http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/hogre-bidraget-1.2794

Har jag läst på rätt så är man kvalificerad till det här bidraget(+lån om du så vill ha det också)om man:

*Ålder 20-25 år
*Inskriven i undomsgarantin/jobbgarantin på arbetsförmedlingen
*Ska studera heltid på gymasienivå(komvux, folkhögskola)
*Saknar fullständigt gymnasiebetyg

Tänkte börja studera heltid på komvux i höst. Är inskriven på arbetsförmedlingen sen 3/5-13 och för att gå med i undomsgarantin ska man tydligen vara inskriven i 3 månader. Det betyder alltså att jag kan gå med i ungdomsgarantin 3-4 augusti.

Höstterminen börjar mellan 15-20 augusti och jag är lite smått oroad för om jag kommer kunna ta del av den här grymma chansen att få lite ekonomisk hjälp medan man pluggar. Så om jag tror rätt ska jag söka studiemedel på csn innan skolstart och det sköts tydligen automatiskt om jag är berättigad det högre bidraget. Måste alltså söka några 1-2 veckor innan skolstart. Vad ger ni mig för chanser att få det högre bidraget? Är det någon som har erfarenhet eller vet om hur processen ser ut från att de 3 månaderna har gått till att få det högrestudiebidraget?

Exakt vad är din fråga? Om du uppfyller alla kriterium är du behörig, och det vet bara du om du gör. Du kan ansöka om studiemedel när som helst, och du kan alltid få fullt studiestöd för upp till fyra veckor retroaktivt. Du behöver alltså inte söka förrän i mitten av september, om vi ponerar att du börjar skolan i slutet av augusti, om du nu är specifikt orolig för din korta tid som inskriven hos AMV. All information kring detta finns SÄKERLIGEN att finna på csn.se, eller ännu troligare genom att kontakta nämnda institution.
2013-06-04, 22:16
Medlem
Ingenssons avatar
Fick just meddelande av CSN.
Tydligen har jag tagit lån till den 7de istället för den 2dra som min skola då tydligen tar slut på.
Det är ju fem dagars skillnad och jag fick 6000 kr cirka.. Hur mycket får jag betala tillbaka.
Fick ju pengarna 25te, ska jag tänka alla dagarna sen dess till idag och dela summan jag fick på det och sen gånger antal dagar jag tog för mycket?

Hursom, hur mycket tror ni jag får betala tillbaka?
2013-06-04, 23:51
Medlem
LikeAGloves avatar
Har en fråga angående arbitrage-handel. Vilka kryphål är det som utnyttjas under denna formen av handel? Som jag har förstått det köper man alltså, till exempel, en aktie till en viss kurs och säljer den sedan blixtsnabbt på en annan marknad där det nya priset inte hunnit uppdaterats

Har jag uppfattat saken rätt?
2013-06-05, 01:13
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensson
Fick just meddelande av CSN.
Tydligen har jag tagit lån till den 7de istället för den 2dra som min skola då tydligen tar slut på.
Det är ju fem dagars skillnad och jag fick 6000 kr cirka.. Hur mycket får jag betala tillbaka.
Fick ju pengarna 25te, ska jag tänka alla dagarna sen dess till idag och dela summan jag fick på det och sen gånger antal dagar jag tog för mycket?

Hursom, hur mycket tror ni jag får betala tillbaka?
Det är 1 vecka jag tror det hamnar på, utöver återkravsavgifterna och återkravsräntan. Titta på "hur mycket kan du få?" för att se vad 1 vecka är värd.
2013-06-05, 01:38
Medlem
Ingenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är 1 vecka jag tror det hamnar på, utöver återkravsavgifterna och återkravsräntan. Titta på "hur mycket kan du få?" för att se vad 1 vecka är värd.

Det roliga är att vi har avslutning imorgon. Så slutar jag inte tekniskt sett imorgon då?
2013-06-05, 09:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingensson
Det roliga är att vi har avslutning imorgon. Så slutar jag inte tekniskt sett imorgon då?
Datumet som skolan rapporterat är vad som gäller.
2013-06-05, 09:49
Medlem
Angående intradag kurser för index.

Jag fattar inte att jag inte förstår. Sitter och tittar på omx30 index. Öppnade dagen på 1201,29. Nu (09:47) står den i 1201,81. Men enligt siffran skall omx ha backat med -0,47 %.
Detta gäller även andra grafer och något är det uppenbarligen jag inte fattar. Någon som har lust att förklara?
2013-06-05, 10:56
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Text
Tack .

Citat:
Hej!

Nja om du har en ISK men är folkbokförd utomlands så kommer den att beskattas som ett vanligt aktie och fondkonto så det går inte att få samma villkor som du har på en ISK men folkbokförd i Sverige. KF däremot, så är den skriven på Avanza Pension och därmed så fungerar den precis som vanligt och det spelar ingen roll vart i världen du bor.

//Tommy, Avanza Bank

Okej! För när jag igår skulle upprätta en ISK på er hemsida så gick det nämligen inte med informationen att "Du får tyvärr inte öppna ett investeringssparkonto. För att få göra det måste man finnas med i Statens personadressregister, SPAR (offentligt register över alla personer som är folkbokförda i Sverige)." Men om det nu skulle gå och den då beskattas som ett vanligt aktiekonto om jag bor utomlands så är det ändå inte aktuellt. Går det vid ett senare tillfälle, om jag flyttar tillbaka till Sverige, att flytta över kapital från en KF till en ISK på ett smidigt sätt?
2013-06-05, 11:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eson22
Angående intradag kurser för index.

Jag fattar inte att jag inte förstår. Sitter och tittar på omx30 index. Öppnade dagen på 1201,29. Nu (09:47) står den i 1201,81. Men enligt siffran skall omx ha backat med -0,47 %.
Detta gäller även andra grafer och något är det uppenbarligen jag inte fattar. Någon som har lust att förklara?
Den procentuella jämförelsen sker alltid gentemot stängningskursen dagen innan, ej mot aktuell dags öppningskurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Okej! För när jag igår skulle upprätta en ISK på er hemsida så gick det nämligen inte med informationen att "Du får tyvärr inte öppna ett investeringssparkonto. För att få göra det måste man finnas med i Statens personadressregister, SPAR (offentligt register över alla personer som är folkbokförda i Sverige)." Men om det nu skulle gå och den då beskattas som ett vanligt aktiekonto om jag bor utomlands så är det ändå inte aktuellt. Går det vid ett senare tillfälle, om jag flyttar tillbaka till Sverige, att flytta över kapital från en KF till en ISK på ett smidigt sätt?
Det går inte riktigt att göra det på ett "smidigt" sätt eftersom att du behöver sälja av dina innehav i din kapitalförsäkring, flytta över pengarna och köpa tillbaka dina värdepapper i ditt investeringssparkonto men visst är det möjligt att göra. Bra att tänka på är att detta genererar en del courtage och spreadförluster.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-05, 11:21
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Det går inte riktigt att göra det på ett "smidigt" sätt eftersom att du behöver sälja av dina innehav i din kapitalförsäkring, flytta över pengarna och köpa tillbaka dina värdepapper i ditt investeringssparkonto men visst är det möjligt att göra. Bra att tänka på är att detta genererar en del courtage och spreadförluster.

/Daniel, Avanza Bank

Misstänkte det.
Skulle precis öppna ett Sparkonto+ Collector, det gick inte heller pga. att jag inte är folkbokförd i Sverige. Är det bara vanligt Sparkonto hos er som fungerar för mig då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in