2013-06-04, 22:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Varför sätter de inte in Dag Andersson, rikskrims proffs, som förhörsledare?

Inte för att gå in på en ny god man-diskussion, men värt att nämna i sammanhanget kan vara att en del inte går in med en ansökan till tingsrätten om godmanskap utan ställer upp ideellt. RNs pappa verkade fungera som en slags god man inofficiellt - han handlade med honom, ordnade mat och höll koll på ekonomin.

Rättsentomologen Anders Lindström tar fram de väder- och vindförhållanden som går från aktuell tidpunkt när han gör sina undersökningar. Numera finns den informationen mycket lättillgänglig. Han brukar vittna i alla liknande mål där kroppar har legat ute i naturen, t ex gjorde han det i Linda Chen-målet.

Det kan vara andra (rov)djur än insekter som har varit på VBs ansikte, eftersom huvudet ska ha legat synligt längst upp i gropen.

Nej det ämnet är väl rätt dött i och med att det är fastslaget att var och varannan har en god man för att hjälpa till vid besvärliga situationer.

Men det är verkligen en god tanke du har med Dan Andersson, han är nog rätt person att kalla in i det här läget, dels för VB,s anhöriga och även för KJ,s del just bara för att kunna få fram vad som hänt och med lite tur kanske få en förklaring varför också.
Citera
2013-06-04, 22:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Jag kan gå in och bekräfta killen och tipset om korpar.

Var o bowlade i Boden helgen efter 4,5 maj, o då berättade en vän till mig att en annan vän hade sett dessa korpar
på en löprunda kring nu FP.

Jag hälsade min vän att hälsa denna vän att pronto ringa polisen eller MPS. (inte någon vän till min vän som jag känner eller ens har träffat, helt annan umgängeskrets)
kompisen skulle göra sitt bästa att övertala snubben att ringa snuten.

Så jag kan INTYGA ATT KILLEN INTE LJUGER OM TIPSET OCH ATT HAN FAKTISKT RINGDE IN TILL EFTERLYST. För jag frågade min vän ett tag senare om snubben ringt snuten, min polare sa ja det har han, efter att alla tjatade på han så ringde han.

Idioter på efterlyst
Hur pass noggrant i tid kan du precisera iakttagelsen?
Citera
2013-06-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Mamman verkar har noll koll på vem VB umgås med.

Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Alldelens vid KJ´s stuga så finns det en stor sjö och någon hundra meter bortanför ligger en jaktstuga med bilväg fram.
Polisen har varit både i jaktstugan och i KJ´s stuga.

Vet du om det vid den sjön finns någon form av båthus. Eller liknande där det kan finnas eller har funnits kanoter/kajaker, flera eller bara en?
Citera
2013-06-04, 22:51
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Om du läser ingen, så skrev jag kanske en av anledningarna!
Ja men det här kallas diskussion. Du säger något, kommer med en teori/spekulation. Jag eller någon annan bemöter det med en annan teori eller spekulation. Det här är ett diskussionsforum, alltså diskuterar man olika vinklar. Så vad tror du, låter det rimligt för dig att de kanske hade span på honom för att hon besökte honom innan hon försvann?
Citera
2013-06-04, 22:52
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Ja, det är väldigt lätt att förlåta. Hon kanske ville hem till honom och prata ut om hoten, helt enkelt reda ut saker och ting. Folk skulle ju säkert bli jätteförbannade och döma flickstackarn om de vetat att hon faktiskt gått hem till honom för att prata.
Sen leder en diskussion till det andra och det blir bråk. För KJ får inte den respons han väntat sig och han ballar ut och resten vet vi ju vad som tyvärr hände sen( (Om det nu är han)

Men hallå där, om nu anmälningarna gällde den person hon senast setts med så skulle väl polisen kunna säga det då även han borde varit medveten om dem....
Jag upprepar, enligt någon i tråden gällde de olaga hot som framförts till ett annat av VBs ex, möjligtvis från HA. Alltså inte något som polisen anser skulle ha koppling till ett styckmord ett år senare.
Citera
2013-06-04, 22:54
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Den svarta golfen har den en typ blå rand? Såg som sagt en svart golf med blå rand parkerad på en avfart från E4:an för ngn vecka sen i närheten av den plats vid E4:an där jag tidigare noterat korpar och röklukt, behöver ju dock inte ha ngt samband.

Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Är det detta ni menar? Om korpar?

Körde inte KJ runt i en golf medan hans egen bil stod i garaget? I sånt fall blir ju tipset mer av intresse tänker jag...
Citera
2013-06-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Ja men det här kallas diskussion. Du säger något, kommer med en teori/spekulation. Jag eller någon annan bemöter det med en annan teori eller spekulation. Det här är ett diskussionsforum, alltså diskuterar man olika vinklar. Så vad tror du, låter det rimligt för dig att de kanske hade span på honom för att hon besökte honom innan hon försvann?

Självfallet är ju det de rimligaste skälet varför man sätter span på honom, eftersom förmodligen är ju han den sista som såg henne. Men eftersom hot har förekommit ( kanske från honom, som vi ej vet)ett ännu mer rimligt att ha span på just honom.
Citera
2013-06-04, 22:58
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte när på dygnet. Men med lite tur på 24-48 timmar när.

Det finns exakt en, och har inte Susan Sprogöe-Jacobsen kopplat in honom blir jag mycket förvånad.
Jag menade inte på klockslaget utan några dagar. Dvs, de kommer inte att kunna spika att hon dog just 4-5 maj, även om det är troligt.
Men på några dagar när kan de nog pricka in det, om personen du nämner är inkopplad.
Citera
2013-06-04, 23:01
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Det är väl dom mest utbildade dom hade att tillgå skulle jag tro.

Kul att dom också skriver "två av dom skickligaste", skulle inte tro det finns så många mer än en handfull förhörsledare i Luleå.

Varför inte? De har hand om en hel del rättsfall uppe i norr. Övning ger färdighet som det brukar heta. Dessutom så avviker väl inte Luleå från statistiken desto mer när det gäller uppklarning på brott, vilket borde tala för att Luleåpolisen är lika kompetenta eller inkompetenta som riksgenomsnittet, eller?
Citera
2013-06-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativ1
Men hallå där, om nu anmälningarna gällde den person hon senast setts med så skulle väl polisen kunna säga det då även han borde varit medveten om dem....
Jag upprepar, enligt någon i tråden gällde de olaga hot som framförts till ett annat av VBs ex, möjligtvis från HA. Alltså inte något som polisen anser skulle ha koppling till ett styckmord ett år senare.

Polisen är väldigt tysta om vem hoten kommer ifrån. Eller har jag missat att polisen har berättat om vem
hoten kommer ifrån?
Men då vet jag det, har missat totalt att någon har skrivit HA i denna tråd!
Citera
2013-06-04, 23:09
Medlem
MossTrumss avatar
NSD har idag den 4/6 publicerat en tidslinje i fallet som inte överensstämmer med vad Efterlyst uppgett vad gäller dagen för anmälan om hennes försvinnande. NSD påstår idag att anmälan kom in den 7 maj.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7681147

Varför dessa så helt olika uppgifter på punkten om när anmälan om hennes försvinnande kom in?
Citera
2013-06-04, 23:11
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsbabykills
kanske lite off topic men det vore uppskattat om någon kunde hålla utkik i papperstidningarna nsd o kuriren efter VB's dödsannons

Det kommer ingen dödsannons förrän allting är "klappat o klart", så att säga. OM, det kommer nån överhuvudtaget, inte alls säkert. Antar att VB och hennes familjer var buddhister - då är det inte självklart med annons i tidningen vågar jag påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in