2013-06-04, 22:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jo, jag vet.
Men jag tror inte att förhållandena var såna att de på dygnet kan avgöra när hon dog.
Inte när på dygnet. Men med lite tur på 24-48 timmar när.

Citat:
Det finns inte mer än nån enstaka rättsentomolog i Sverige, är en sån inkopplad på fallet?
Det finns exakt en, och har inte Susan Sprogöe-Jacobsen kopplat in honom blir jag mycket förvånad.
Citera
2013-06-04, 22:16
Medlem
africancoffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Finns det några indikationer att GM hållit till vid ngn sjö? Jag tänker att vid vatten skulle vara det lindrigastes platsen att stycka en kropp...lite som att göra upp fisk. Usch det lät rått :/

Någon som vet om KJ tycker om att jaga? Kan det finnas ngt avskrädes ställe där styckningen skulle kunna ha ägt rum?

Lite OT, en slaktpplats där t ex en älg tagits ur. Är i regel "ren" från tarmar, njure, lever etc ett par dagar efter. Detta beror naturligtvis på tillgången på asätare och rovdjur. Endast en blodfläck vittnar om att det varit en slaktplats.

Skogen är stor, svårt att hitta en exakt plats. Om det nu är vad som hänt.
Citera
2013-06-04, 22:30
Medlem
Sokkos avatar
Varför sätter de inte in Dag Andersson, rikskrims proffs, som förhörsledare?

Inte för att gå in på en ny god man-diskussion, men värt att nämna i sammanhanget kan vara att en del inte går in med en ansökan till tingsrätten om godmanskap utan ställer upp ideellt. RNs pappa verkade fungera som en slags god man inofficiellt - han handlade med honom, ordnade mat och höll koll på ekonomin.

Rättsentomologen Anders Lindström tar fram de väder- och vindförhållanden som går från aktuell tidpunkt när han gör sina undersökningar. Numera finns den informationen mycket lättillgänglig. Han brukar vittna i alla liknande mål där kroppar har legat ute i naturen, t ex gjorde han det i Linda Chen-målet.

Det kan vara andra (rov)djur än insekter som har varit på VBs ansikte, eftersom huvudet ska ha legat synligt längst upp i gropen.
Citera
2013-06-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virtualreality
Kan det ha varit anonyma hot kanske...?

Anonyma från KJ kanske?
Kanske en av anledningarna varför man hade span på honom?
Polisen kollade ju säkert upp hoten när dom fick in anmälning på VB.
Om hon fick hot på brev, kan det väl kanske inte spåras.
Men man kollade ju masten, från hennes sista samtal och så. Kanske man även kollade upp hennes sms och telefon samtal för de förgångna hoten?
Citera
2013-06-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Polisen berättade om korptipset, att det inte hade prioriterats utan låg i tipshögen.
Men de förnekade bestämt att MPS fått tipset från polisen.
Så MPS fick faktiskt äran av att ha funnit VB.

Jag kommenterade polisen öppet ang. att de:
1.klagade över att mps kanske förstörde bevis.
2.att det inte kollade alla tips mm

Samt att dom öppet borde ge MPS kredit för sitt jobb då kroppen kanske inte hade hittats ännu om de inte sökt.

Polisen svarade: Vi hade inte resurser att kolla alla tips bla bla bla, sen är vi glada över att vi har mps, dock så hade vi velat dirigera dom så att vi visste vart dom skulle vara mm.
De tyckte också att mps gjort ett bra jobb när de hittade benen.

Dock så tycker jag personligen att polisen skulle kunnat ge MPS mer kredit för sitt arbete då det var deras ihärdighet som gjort att benen hittades ock samtidigt gjort mjösjöberget intressant.
Citera
2013-06-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Finns det några indikationer att GM hållit till vid ngn sjö? Jag tänker att vid vatten skulle vara det lindrigastes platsen att stycka en kropp...lite som att göra upp fisk. Usch det lät rått :/

Någon som vet om KJ tycker om att jaga? Kan det finnas ngt avskrädes ställe där styckningen skulle kunna ha ägt rum?

Alldelens vid KJ´s stuga så finns det en stor sjö och någon hundra meter bortanför ligger en jaktstuga med bilväg fram.
Polisen har varit både i jaktstugan och i KJ´s stuga.
Citera
2013-06-04, 22:39
Medlem
Det känns märkligt det här fallet, har läst alla spekulationer hit och dit.
Men om man har rätt GM så tror jag att brottsplats och styckning har skett i närheten av sommarstugan. Men det känns inte rätt i magen att denna udda unga kille har lyckats dölja alla spår.
Åklagaren verkade nästan lättad över att ha hittat blod som kan knytas till den häktade, så frågan är om det finns medbrottslingar/huvudansvarig som han skyddar.
Men det kan ju vara så att allt redan är klappat och klart, polisen håller bara på att lägga färdigt
pusslet innan man går ut med det officiellt.
Men med T*mmy K*rimfallet i minnet så kan lösningen vara något helt annat.
Hoppas att det löser sig. En ung kvinna med hela livet framför sig ska inte behöva sluta på det här sättet.
Citera
2013-06-04, 22:40
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Anonyma från KJ kanske?
Kanske en av anledningarna varför man hade span på honom?
Polisen kollade ju säkert upp hoten när dom fick in anmälning på VB.
Om hon fick hot på brev, kan det väl kanske inte spåras.
Men man kollade ju masten, från hennes sista samtal och så. Kanske man även kollade upp hennes sms och telefon samtal för de förgångna hoten?
Eller så hade man span på honom för att hon försvann efter att ha varit hos honom, vad tror du, låter det rimligt?
Citera
2013-06-04, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackar
Så minns jag det med.

300m från stugan ligger det en djurkyrkogård.
Citera
2013-06-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illkrokkodill
Men i ett kärleksförhållande kan det vara lätt att förlåta. Kanske var därför inte någon direkt visste att hon var där? Folk kanske hade varnat henne innan, ville ge det en sista chans..

Ja, det är väldigt lätt att förlåta. Hon kanske ville hem till honom och prata ut om hoten, helt enkelt reda ut saker och ting. Folk skulle ju säkert bli jätteförbannade och döma flickstackarn om de vetat att hon faktiskt gått hem till honom för att prata.
Sen leder en diskussion till det andra och det blir bråk. För KJ får inte den respons han väntat sig och han ballar ut och resten vet vi ju vad som tyvärr hände sen( (Om det nu är han)
Citera
2013-06-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Eller så hade man span på honom för att hon försvann efter att ha varit hos honom, vad tror du, låter det rimligt?

Om du läser ingen, så skrev jag kanske en av anledningarna!
Citera
2013-06-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7668339
det här

Jag kan gå in och bekräfta killen och tipset om korpar.

Var o bowlade i Boden helgen efter 4,5 maj, o då berättade en vän till mig att en annan vän hade sett dessa korpar
på en löprunda kring nu FP.

Jag hälsade min vän att hälsa denna vän att pronto ringa polisen eller MPS. (inte någon vän till min vän som jag känner eller ens har träffat, helt annan umgängeskrets)
kompisen skulle göra sitt bästa att övertala snubben att ringa snuten.

Så jag kan INTYGA ATT KILLEN INTE LJUGER OM TIPSET OCH ATT HAN FAKTISKT RINGDE IN TILL EFTERLYST. För jag frågade min vän ett tag senare om snubben ringt snuten, min polare sa ja det har han, efter att alla tjatade på han så ringde han.

Idioter på efterlyst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in