2013-05-29, 00:26
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Dessutom ett garagetak nära centrum, varför skulle KJ ha slängt något där, stämmer inte alls med någon vettig teori, rent geografiskt...

Ja, hör spaden till brottet bör det vara nära GMs hem, men varför dumpa på ett tak? Känns som om det var mellanlagring och att personen är rädd för att vara skuggad? Kunde inte förflytta brottsbeviset? Verkar då som om allt har skett under kraftig stress, inget blev utfört som det var tänkt, påfrestningen var för stor. Det är en förstagångsförbrytare vad gäller den här kalibern av brott.

Jobbar eller studerar AB? Varit närvarande? Jag tror att polisen lägger ned stora resurser på det här och skuggar alla möjliga GM. Det skvallrar även åklagaren om. Fler kan komma att förhöras. Detta är inte färdigutrett på långa vägar.

Vad vet vi om AB?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-29 kl. 00:30.
Citera
2013-05-29, 00:28
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, hör spaden till brottet är det nära GMs hem.

Hur kommer spaden in i det här mordet rent konkret? Är det något som har med mordet i sig att göra eller är det en ren teori att just spaden ska vara med lika mycket som inristningar på kroppen och texterna på golvet i blod?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det håller jag med om, fåglar får man ta för vad de är. Fågeln som berättade om att bilar skulle hämtas hos KJ:s föräldrar kvittrade sanning iaf. Men vad vi vet är fiction, det är CSI.

Det va inte så svårt att räkna ut va vad som skulle tas in, så det krävs lite mer än att säga att bilarna skulle tas in. Det fattar nog dom flesta.
Citera
Medlem
fuggedaboutits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xistence1
det verkar inte som att GM ville att kroppsdelarna skulle hittas..

Det är väl snarare tvärtom. GM ville att de skulle hittas. Annars ser jag ingen anledning till att sprida ut dem och på så vis öka risken för upptäckt. Om man vill vara säker på att inget hittas gömmer man väl allt på ett ställe och minimerar risken.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbukkake
Kan det va så att ödehuset är brottsplatsen och där styckningen skedde.. ?? O_O

Då kan jag garantera dig att avspärrningarna inte varit hävda. Jag tycker polisens beslut ändå är lite egendomligt, men jag tolkar det så att man inte funnit några spår av annan aktivitet där än att någon lämpat in de två benen genom fönsterluckan. Vilket vad jag kan förstå är den enklaste och mest troliga förklaringen eftersom det inte var helt lätt att ta sig in och ut ur huset den vägen och inga tecken fanns på att GM kommit in någon annan väg.

Polisen har helt enkelt bedömt att det inte finns något av bevishänseende mer att hämta från huset.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbalee
så sent som i början av 2000- talet så gjordes inga DNA tester i sverige! dom skickades till laboratorium i england!
Det gjordes en väldig massa DNA-tester i Sverige i början på 2000-talet. Däremot klarade SKL inte av alla specialanalyser, som LCN (low copy number) då. Men det gör de nu.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Jag läste igenom en del scanning som dom har. Jag tycker inte vi är så extremt bra egentligen. SKL och DNA är en sak jag pratar om lite annat som jag läst om tex Anna Lindh fallet och blodet på morakniven bland annat. Jag kan ju givetvis kolla upp det hela, men till England har vi skickat till mer än en gång, och dom har löst det hela. Det är ju ganska uppenbart att vi inte är lika suveräna som andra länder.
Det var tio år sedan Anna Lindh mördades. Det har hänt en del sen dess.
Citera
2013-05-29, 00:29
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Citat: Ursprungligen postat av 9ver Sandidan.

Det var jag som skrev om en kvinna, som hade skrivit på mps; "Jag såg dina sista timmar i livet, jag såg vart du låg. Vad betyder sanjadra? Kan vara mkt felstavat."

Fan det där är creapy...

Jag vet att detta inte faller alla i smaken, men sanjadra var väldigt likt Sandidan... Kan grabbarna haft grillkväll vid dammen även lördag den 4 maj...? Kanske en lek i skogen gick överstyr...?
Citera
2013-05-29, 00:29
Bannlyst
Polisen har alltså hittat en misstänkt blodfläck utanför KJs dörr. Lägligt nog när man besöker lägenheten för tredje eller fjärde gången.
Känns lite oseriöst...
Citera
2013-05-29, 00:30
Medlem
bubbalees avatar
Citat:
Hur kommer spaden in i det här mordet rent konkret? Är det något som har med mordet i sig att göra eller är det en ren teori att just spaden ska vara med lika mycket som inristningar på kroppen och texterna på golvet i blod?

Det va inte så svårt att räkna ut va vad som skulle tas in, så det krävs lite mer än att säga att bilarna skulle tas in. Det fattar nog dom flesta.
läs i tråden! en person har lånat ut en spade till KJ
Citera
2013-05-29, 00:30
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
han står för att han gjort detta hemska brott

Fast om det nu skulle vara så att det står "JAG STÅR FÖR DET HÄR" och vi antar GM är KJ, då verkar han inte riktigt leva upp till det nu? Syftar på hans nekande till brott.

Jag har kollat på bilden flera gånger nu och jag ser ingen text. Om jag verkligen koncentrerar mig kanske jag ser ett "e", men då är det för att jag aktivt letar efter bokstäver. Jag tror inte det står något där ärligt talat, hur spännande det än skulle vara.

Allt snack om att mordet är ett ritualmord och välplanerat.. Den uppfattning jag har av KJ är att han inte verkar vara jättesmart precis (min uppfattning av honom baserar jag på den information vi har haft tillgänglig här). Enligt mig verkar han inte vara typen som har planerat detta mord länge och sedan utför ett ritualmord. Men det är mycket man inte vet om människor, han kanske har en dold sida.

Om det stämmer att händerna är avstyckade från armarna, vilket verkar vara fallet då det har stått att polisen söker efter händerna, så är det ganska intressant detta med att det kan vara religiöst. Var KJ aktiv i något kyrkförbund? Har för mig han är (eller var) ganska så religiös, tänker på hans inlägg på netlog (heter det så?). Dock var det ju flera år sedan.
Citera
2013-05-29, 00:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

"Spadspåret" är väl en fantasifull men inte helt ologisk hopkoppling av att:

- KJ sägs ha lånat en spade av någon/några i sin Airsoftgrupp som han sen inte lämnade tillbaka
- Det har antagits att han behövde en spade för att gräva + att det också dragits slutsatser (oklart på vilken grund) att kroppen var "slarvigt styckad", vilket man då ansett vara i linje med att något "klumpigt" som en vass spade använts.
Citera
2013-05-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Intressant KJ beskrivs enligt fågeln som ej kapabel att verkställa alla steg som krävs i det här fallet. Jag blir inte förvånad av den synpunkten.

MB däremot beskrivs som "micke med kniven", känd för att gå runt på stan med kniv. Det har vi hört förut, vilket faller på minuskontot. Nytt är att han beskrivs som mytoman och oberäknelig. Inget skäl anges varför han inte anses som trolig GM. Istället tycker fågeln att man bör beakta en okänd GM.

Frågor som inställer sig... hur normalt är det att en lärare för journaliststudenter går runt med kniv på stan? Hans kurs verkar ha ställts in inför nästa år, finns samband med denna händelseutveckling?

Tänkvärt är att VB var väldigt intresserad av webben och skrivit en uppsats på temat i gymnasiet. Är det otänkbart att VB och MB delat det här intresset? Kan de ha varit ovetandes om det här intresset? Vad förde dem samman, var det karaten?

Okej, men vi gör som fågeln tycker. Avskriver MB i tanken. Återstår någon okänd... samtidigt jublar Akrobaten över att KJ satt sin sista potät... mystiskt.

Att Kalix Folkhögskola gör 1 års paus i journalistutbildningen bestämdes för ett bra tag sedan. Artiklar i tidningen 20 april.
Citera
2013-05-29, 00:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Polisen har alltså hittat en misstänkt blodfläck utanför KJs dörr. Lägligt nog när man besöker lägenheten för tredje eller fjärde gången.
Känns lite oseriöst...

Om inget nytt tillkommit så har de hittat en fläck, vad det är har inte bekräftats, ja i loftgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in