2013-06-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Är förvånad över att hon inte är bipolär, det var ju så poppis ett tag.

Det var hon ett tag, i alla fall stod det i nån av hennes böcker att läkarna misstänkte hon var det, men jag vet inte om det fastställdes. Detta skrev hon själv, så det är ju inte säkert att läkarna verkligen misstänkte bipolär sjukdom, det kan varit önsketänkande från hennes sida. Jag kommer inte ihåg all skit hon skrivit. Men bipolaritet var absolut uppe på tapeten. Som allt annat... Läkarna ville även ge henne elchocker, ECT-behandling, men hon sa då "nej tack, jag vill gärna behålla mitt minne"... Ha, ha...Snarare fantasiförmågan.... Annars är hon ju inte nödbedd när det gäller medicinsk vård....
Citera
2013-06-04, 17:18
Medlem
Okej, då beger jag mig in i matchen och boostar hennes karriär lite då...

Jag bryr mig inte om vilken ev. diagnos hon kan tänkas ha, förutom narcissistisk p-s då.
Men när jag träffade henne (för X antal år sedan) så tyckte jag att hon var "charmig". Väldigt självupptagen på fjortisemo-sätt, men ändå. Det hade jag överseende med eftersom hon var ung och "förvirrad".

Nu såhär i efterhand inser jag dock hur hon var i total brist på empati med andra. Hon gjorde drama av allt och utnyttjade folk i sin omgivning på ett nästan sociopatiskt sätt. Och hon tyckte att hon hade levt Det hårda livet på ett sätt som Ingen annan.
Citera
2013-06-04, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Hur kan man ha Borderline och Aspergers samtidigt?

Borderline:

-Manipulativ
-Oförnuftig
-Utagerande
-Impulsiv
-Opålitlig
-Uppmärksamhetssökande
-Dramatisk
-Känslosam
-Falsk
-Omoralisk
-Känslostyrd

Aspergers (nu saxar jag ifrån Wikipedia):

-Begränsad förmåga att förstå hur andra tänker och att leva sig in i andra människors situation.
-Begränsad förmåga till ömsesidig dialog, vilket kan beskrivas som svårigheter att förstå det outtalade och att läsa mellan raderna.
-Svårt med planering och organisering av tillvaron (behov av rutiner). Kan gälla mat, tider, att besök måste vara väl inplanerat, att det inte bara ringer på dörren.
-Begränsade eller stereotypa intressen.
-Fixeringar och låsningar i beteendet.
-Nedsatt impulspåverkan.
-Konkret tänkande; uppfattar saker bokstavligt.
-Begränsad abstraktionsförmåga.
-Problem med tidsuppfattning.

Styrkor:

-Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
-Bra tålamod för specialområdena
-Informationsinsamling
-Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga
-Starkt logiskt tänkande
-Mönsteridentifiering
-Problemlösning
-Målmedvetenhet och envishet

Som man ser så krockar de båda diagnoserna med varandra, det är ju varandras raka motsatser. Det finns två saker som gör att de kan likna varandra, Aspergers kan göra att individen blir besatt av någon annan, bortom alla gränser. Dessutom är de dåliga på att förstå vad deras personliga gränser ligger, så de gör intrång i andras känslomässiga utrymme p.g.a deras sociala färdigheter. Så besatta och sjukliga förhållanden som kan vara ett tecken på BPD kan också förekomma hos personer med Aspergers.

Men det här måste jag faktiskt kommentera.. angående diagnostik:
Say what?!
Det andra tillståndet/diagnosen är saxat från Wikipedia. Inga konstigheter. Happens to us all. Vi googlar, eftersom vi inte vet bättre.
Men det första är ju bara rent känslomässigt uppdiktad hittepå?!?
Jag förstår att man kanske vill sätta diagnoser på någon som gjort en illa, oavsett vem det gäller, men det där var väl lite väl fantasifriskt formulerat.
Citera
2013-06-04, 18:25
Medlem
Kardnialvokals avatar
Men kan vi inte lägga ner diagnossnacket en gång för alla? Det är totalt meningslös. Är det ingen som tänkt tanken att hon kanske inte ens har fått diagnosen asperger, utan att det kan vara något som en läkare nämnt i förbifarten som ett alternativ? Det kan vara vad som helst och komma varifrån som helst så har hon vänt på det och applicerat det på sig själv eftersom diagnoser inom autismspektrumstörning är populärt just nu.

Det enda vi är relativt säkra på är att hon fått en schizofrenidiagnos en gång i tiden och det kan berättiga lss. Det kan vara den reella anledningen till att hon fått en lss-lägenhet. Vi vet också att man inte kan ha schizofreni och asperger samtidigt. Och alla här är väl också rörande överens om att hon inte uppfyller aspergerkriterierna. Vi vet också att hon är manipulativ, lögnaktig, självgod och att hon överskattar sig själv. Finns det verkligen något mer att tillägga när det kommer till potentiella diagnoser?
Citera
2013-06-04, 18:37
Medlem
Hon har även haft borderlinediagnos. Men! Jag håller med fullkomligt annars.
Citera
2013-06-04, 18:50
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelparasiten
Hon har även haft borderlinediagnos. Men! Jag håller med fullkomligt annars.

I know. Passande nog i samband med att "Girl, interrupted" kom ut på marknaden...........
Citera
2013-06-04, 19:04
Avslutad
Citat:
Men det här måste jag faktiskt kommentera.. angående diagnostik:
Say what?!
Det andra tillståndet/diagnosen är saxat från Wikipedia. Inga konstigheter. Happens to us all. Vi googlar, eftersom vi inte vet bättre.
Men det första är ju bara rent känslomässigt uppdiktad hittepå?!?

Det var mest för att belysa hur Berny är som person (och andra med störningen), och hur befängt det är hon påstår att hon inte aldrig har haft borderline. Det andra var för att visa hur lite Aspergers hon är, och att det är omöjligt att ha dessa diagnoser samtidigt. Om du inte har träffat någon med borderline, be då någon berätta som har, alla kommer säga vilka falska, manipulativa fittor de är. Men visst kan vi jämföra kriterierna mer ingående om du önskar det.

Jag undrar faktiskt vad du tror de diagnostiska kriterierna för borderline är. Det är absolut inte fallet att om jag eller någon annan med borderline skulle vara ärlig, att vi skulle hävda att vi var "reko killar".

Citat:
Jag förstår att man kanske vill sätta diagnoser på någon som gjort en illa, oavsett vem det gäller, men det där var väl lite väl fantasifriskt formulerat.

Vem har gjort mig illa, menar du? Berny?
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-04 kl. 19:06.
Citera
2013-06-04, 19:08
Medlem
Haha, va?
Jag har såklart ingen aning om vem som gjort dig illa.
Det är förmodligen OT, men jag har full koll på kriterierna då jag jobbar inom psykiatrin. Det är därför jag tycker det är onödigt att komma med hittepå-kriterier.
Citera
2013-06-04, 19:19
Avslutad
Citat:
Det är förmodligen OT, men jag har full koll på kriterierna då jag jobbar inom psykiatrin. Det är därför jag tycker det är onödigt att komma med hittepå-kriterier.

Du beskyller mig för att använda påhittade kriterier. Jag beskrev några kännetecken av personer med borderline. Ingenstans har jag sagt att dessa är några magiska kriterier. Jag tror att alla som vet det minsta om ämnet vet om att det är en passande beskrivning.

Citat:
Haha, va?
Jag har såklart ingen aning om vem som gjort dig illa.
Men det var ju du som tog upp det. Och jag undrade var du menade. Jag har ingenstans sagt att någon har gjort mig illa. Du verkar lite förvirrad.
Citera
2013-06-04, 19:23
Medlem
"Inte aldrig har haft borderline"?
"Magiska kriterier"?
Nej, jag tror inte att det är jag som är förvirrad. Jag tror faktiskt vi skall återgå till ämnet!
Citera
2013-06-04, 19:40
Avslutad
Citat:
"Inte aldrig har haft borderline"?

Såklart ser man att jag har lagt till ett överflödigt "inte".

Citat:
"Magiska kriterier"?

Ofta är de definierade kriterierna relativt vaga i en pseudovetenskap som psykiatri. Diagnoser är överlappande i praktiken p.g.a. vagheten och allmänt är psykiater modeoffer. Aspergers är en populär sjukdom och de försöker väl ge diagnosen till så många som möjligt. Men man kan väl låta borderlinepatienter vara onda i fred.

Citat:
Nej, jag tror inte att det är jag som är förvirrad. Jag tror faktiskt vi skall återgå till ämnet!
Citera
2013-06-04, 19:46
Medlem
Ja. Att kalla folk onda, det låter ju mycket nyanserat och inte alls eh.. borderlinehysteriskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in