2013-06-03, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Tror han syftade mer på Luthers teologi gällande människans ofullkomlighet att bli frälst genom handlingar, bara genom tro.
Fast samtidigt så är väl arvsynden något som fortfarande genomsyrar de flesta lutherska samfund. En viktig skiljelinje som går lite som en röd tråd mellan flera olika frikyrkosamfund.

"Arvsyndsläran innebär att människan redan som nyfödd är i ett tillstånd av synd och skuld, och måste döpas så snart som möjligt efter födseln. Nöddop är en konsekvens av denna lära. Till följd av liberalteologiska strömningar har barnets skuld emellertid tonats ned i Svenska kyrkan."

"Anabaptisterna, liksom många nyare kristna rörelser såsom baptismen och pingströrelsen, tar avstånd från läran om arvsynd. Detta är en konsekvens av att man definierar synd som verksynd, det vill säga medveten och avsiktlig handling mot Gud, inte ett tillstånd som det nyfödda barnet är i. Endast personlig synd betraktas som synd. Man menar att människan inte ärver synd eller skuld, eller straff för denna, utan endast en ondskefull natur som en effekt av Adams syndafall. Skapelsen och människans natur är sedan syndafallet skadad, vilket innebär sjukdom, död och att människan inte besitter förmågan att alltid välja det som är rätt. Denna skada är emellertid inte ett straff. På grund av skadan kommer varje vuxen individ att synda."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsynd

Räcker det med att vara en god människa för att komma till Himlen?
Senast redigerad av PerZerk 2013-06-03 kl. 23:57.
Citera
2013-06-04, 00:14
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Tror han syftade mer på Luthers teologi gällande människans ofullkomlighet att bli frälst genom handlingar, bara genom tro.

Jo, han kanske menade så men bibeln har ju ändå en del levnadskoder. Jag anser att Luther har mycket rätt i den uppfattningen. Men huvudsaken är ju att kyrkan tar mer allvarligt på sin tro och ej kompromissar för mycket. Det börjar bli mer och mer som att lyssna på politiker och präster. Ingen säger direkt vad dom tror på utan svarar undvikande och allt kan "tolkas". Klart man ska kunna tolka mycket, för det är ju en tro och ej en vetenskap. Men i vissa frågor måste man kunna säga t.e.x ett direkt ja eller nej.

Tror annars vi kommer få en mycket obehaglig sektifiering i Sverige då många människor speciellt unga sökande personer känner att kyrkan bara är en gigantiskt pendel och kommer söka sig till obskyra samfund. Bland annat Jehovas vittnen, Södermalmskyrkan, Livets ord och så vidare.

Jag personligen prioriterar den kristna tron mer än den kyrkliga instutionen men tycker fortfarande vi måste ha ett starkt kyrkoväsen i Sverige!
Citera
2013-06-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Jo, han kanske menade så men bibeln har ju ändå en del levnadskoder. Jag anser att Luther har mycket rätt i den uppfattningen. Men huvudsaken är ju att kyrkan tar mer allvarligt på sin tro och ej kompromissar för mycket. Det börjar bli mer och mer som att lyssna på politiker och präster. Ingen säger direkt vad dom tror på utan svarar undvikande och allt kan "tolkas". Klart man ska kunna tolka mycket, för det är ju en tro och ej en vetenskap. Men i vissa frågor måste man kunna säga t.e.x ett direkt ja eller nej.

Tror annars vi kommer få en mycket obehaglig sektifiering i Sverige då många människor speciellt unga sökande personer känner att kyrkan bara är en gigantiskt pendel och kommer söka sig till obskyra samfund. Bland annat Jehovas vittnen, Södermalmskyrkan, Livets ord och så vidare.

Jag personligen prioriterar den kristna tron mer än den kyrkliga instutionen men tycker fortfarande vi måste ha ett starkt kyrkoväsen i Sverige!

Oja, jag håller med dig! Men vi kan fortfarande stoppa detta tragiska förfall. Rösta den 15 september min vän
Citera
2013-06-04, 00:36
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Okej, Luther var för homoäktenskap, det visste jag ej... Ditt inlägg var totalt idiotiskt!

Citat:
Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Fast samtidigt så är väl arvsynden något som fortfarande genomsyrar de flesta lutherska samfund. En viktig skiljelinje som går lite som en röd tråd mellan flera olika frikyrkosamfund.
[...]
Räcker det med att vara en god människa för att komma till Himlen?
Oj, vad spännande att en helt ny metadiskussion uppstod i mitt frånfälle. Ja, man kanske skulle vara borta lite mer från datorn (eller bara hålla käften oftare).

Det jag syftade på var egentligen att Luther och de reformerta fick höra samma sak på sin tid. När rådande normer ifrågasätts upplevs det ofta av makthavarna som att lagar luckras upp och att allt blir mer liberalt. Jag tror inte att så alltid är fallet. Jesus är ett ypperligt exempel, då han beskylldes för att förkasta de mosaiska lagarna (när han egentligen hårddrog dem).

Jag tror personligen mer på förlåtelsens kraft än straffets. Till och med en apa kan bestraffa - att förlåta kräver däremot styrka och patos. Det gör mig inte mindre gudfruktig. Snarare tvärtom vill jag tro, då det var precis det Kristus visade oss på korset.
Citera
2013-06-04, 01:06
Bannlyst
Citat:

Det vore rent försmädligt om de lät sig falla in i en illära som den från Jehovas vittnen eller mormonerna. Apropå mormoner så kan jag tipsa om dessa foldrar som man kan få hem utan kostnad.

Förberedd dig för det heliga templet
Gud älskar sina barn (riktad till homosexuella)
Vägledning för de unga
Familjen ett tillkännagivande
Handledning för undervisning
Handledning för familjen

Bra att ha. Bönlappen från nattvards kittet kan man med stor sannolikhet vara utan.
Håll i pengarna
Familjens hemförråd
Konfirmandbibel (swedish)
Handdukar (olika storlekar)
Våtservetter 100-pack
Nattvard
Senast redigerad av PerZerk 2013-06-04 kl. 01:17.
Citera
2013-06-04, 10:21
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Oja, jag håller med dig! Men vi kan fortfarande stoppa detta tragiska förfall. Rösta den 15 september min vän

Ursäkta min okunskap men menar du något slags kyrkoval nu?
Citera
2013-06-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursäkta min okunskap men menar du något slags kyrkoval nu?

Ja. I höst är det kyrkoval.
Citera
2013-06-04, 11:44
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ja. I höst är det kyrkoval.

Får rösta då isåfall(:
Citera
2013-06-04, 12:07
Medlem
Citat:
Får rösta då isåfall(:

Gör det, och gör det med omsorg.
Citera
2013-06-04, 12:17
Medlem
kaiross avatar
Eftersom ni nu ändå är inne på kyrkoval. Vad tror ni om partipolitiska förtroendeval i framtidens Svk?
Allt har såklart sina för -och nackdelar, men då kyrkan nu är skild ifrån staten är det kanske ingen självklarhet att den demokratiska ordningen måste se ut på just det viset. Finns det något alternativ för en demokratisk uppbyggd kyrka som präglas av insyn och tolerans? Om det är så vi ens vill ha den i framtiden.
Citera
2013-06-04, 12:44
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Gör det, och gör det med omsorg.

Hur ska du rösta? Är lite ovan vid kyrkoval så hakar nog på dig hehe
Citera
2013-06-04, 12:49
Medlem
Citat: