2013-06-04, 02:17
  #697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
http://turkishwrestling.wordpress.com/

Det där lät sjukt faktiskt. Jag brukar oftast vara skeptiskt till okända källor men det där får en och börja fundera. Är det möjligt att Atatürk var en dönmeh på något sätt? Vad är bevisen på att han inte var det.

Blev lite mer chockad när jag läste detta:
Citat:
In 1911 in the Hotel Kamenetz in Jerusalem, Itamar Ben Avi, a newspaperman and writer who was the son of Eleazer Ben Yehudah (credited as the main proponent of the establishment of Modern Hebrew) met with a young Turkish Army officer. After enjoying a good quantity of Arak, the officer, Col. Mustafa Kemal, turned to his drinking partner and recited the “Shema” in fluent Hebrew and indicated that he came from a Doenmeh family. They met again on a few occasions and Kemal filled in more of his background. This man was of course to become General Kemal Ataturk, founder of modern Turkey.

Citat:
"Joachim Prinze (1902-1988), who was president of the American Jewish Congress from 1958 to 1966, writes:

“Among the leaders of the revolution which resulted in a more modern government in Turkey were Djavid Bey and Mustafa Kemal. Both were ardent doenmehs. Djavid Bey became minister of finance; Mustafa Kemal became the leader of the new regime and had adopted the name of Ataturk. His opponents tried to use his doenmeh background to unseat him, but without success. Too many of the Young Turks in the newly formed revolutionary Cabinet prayed to Allah, but had as their real prophet Shabtai Zvi, the Messiah of Smyrna”.
__________________
Senast redigerad av Kamora 2013-06-04 kl. 02:21.
Citera
2013-06-04, 03:15
  #698
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
http://turkishwrestling.wordpress.com/

Det där lät sjukt faktiskt. Jag brukar oftast vara skeptiskt till okända källor men det där får en och börja fundera. Är det möjligt att Atatürk var en dönmeh på något sätt? Vad är bevisen på att han inte var det.

Blev lite mer chockad när jag läste detta:
Citat:
In 1911 in the Hotel Kamenetz in Jerusalem, Itamar Ben Avi, a newspaperman and writer who was the son of Eleazer Ben Yehudah (credited as the main proponent of the establishment of Modern Hebrew) met with a young Turkish Army officer. After enjoying a good quantity of Arak, the officer, Col. Mustafa Kemal, turned to his drinking partner and recited the “Shema” in fluent Hebrew and indicated that he came from a Doenmeh family. They met again on a few occasions and Kemal filled in more of his background. This man was of course to become General Kemal Ataturk, founder of modern Turkey.

Citat:
"Joachim Prinze (1902-1988), who was president of the American Jewish Congress from 1958 to 1966, writes:

“Among the leaders of the revolution which resulted in a more modern government in Turkey were Djavid Bey and Mustafa Kemal. Both were ardent doenmehs. Djavid Bey became minister of finance; Mustafa Kemal became the leader of the new regime and had adopted the name of Ataturk. His opponents tried to use his doenmeh background to unseat him, but without success. Too many of the Young Turks in the newly formed revolutionary Cabinet prayed to Allah, but had as their real prophet Shabtai Zvi, the Messiah of Smyrna”.

blev lika förvånad när jag läste detta
Citera
2013-06-04, 04:52
  #699
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erbakan
Det är bara att ignorera judehatarna och deras galna konspirationer.

Du inser att man sa samma sak om koncentrationslägren? Att dom var en galen konspirationsteori. Skulle det finnas läger med deporterade judar?

Men visst är det konstigt att det finns....vad...nästan 200 länder i världen, men det är alltid samma länder det rapporteras om i västerländsk media.
Citera
2013-06-04, 08:19
  #700
Medlem
240 000 offentliganställda går nu in i en tvådagarsstrejk - till stöd för demonstranterna. Det är den vänsterorienterade fackföreningen Kesk som tar ut sina arbetare i strejk, eftersom de anser att regeringen "bedriver statsterrorism", enligt The Telegraph.

Tidningen skriver att offentliga kontor, universitet och skolor ska hållas stängda tisdag och onsdag.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/10097368/Turkey-protests-second-fatality-reported-as-widespread-civil-unrest-continues.html
Citera
2013-06-04, 08:34
  #701
Medlem
Blåbärskungens avatar
Skönt att se tjejer/kvinnor bland demonstranterna.
Citera
2013-06-04, 08:41
  #702
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Men visst är det konstigt att det finns....vad...nästan 200 länder i världen, men det är alltid samma länder det rapporteras om i västerländsk media.

Tycker du det är konstigt? Vi har väl 50-100 småstater som är näst intill obetydliga, sedan länder som allmänt ligger för långt bort och därmed blir ointressanta - media har rapporterat om knarkkrig i Mexiko, hungersnöd i Afrika och fasansfulla tågolyckor i Indien med hundratals dödsoffer så länge jag kan minnas, men ingen jävel bryr sig ju om det ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
240 000 offentliganställda går nu in i en tvådagarsstrejk - till stöd för demonstranterna. Det är den vänsterorienterade fackföreningen Kesk som tar ut sina arbetare i strejk, eftersom de anser att regeringen "bedriver statsterrorism", enligt The Telegraph.

Tidningen skriver att offentliga kontor, universitet och skolor ska hållas stängda tisdag och onsdag.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/10097368/Turkey-protests-second-fatality-reported-as-widespread-civil-unrest-continues.html

Skulle vara intressant att höra kommentarer från någon turk med insyn i hur landet fungerar - denna fackförening måste ju t.ex. vara rätt säker på att de nästan bara har kemalister i leden? Jobbar man med en viss typ av grejer om man är kemalist och andra om man är islamist?

En annan sak jag undrar över är om det redan börjar komma en generation (de som är typ 20 år nu) som är mot AKP men inte nödvändigtvis kemalister?
Citera
2013-06-04, 09:08
  #703
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Det där lät sjukt faktiskt. Jag brukar oftast vara skeptiskt till okända källor men det där får en och börja fundera. Är det möjligt att Atatürk var en dönmeh på något sätt? Vad är bevisen på att han inte var det.

Blev lite mer chockad när jag läste detta:

Det där är faktiskt intressant. Det skulle förklara en del. Enligt twittrare och insändare börjar nu minoriteter av andra religioner engagera sig. Turkiet har ju länge stått på judarnas att förstöra-lista.
__________________
Senast redigerad av -DaRude- 2013-06-04 kl. 09:16.
Citera
2013-06-04, 09:15
  #704
Medlem
Arons avatar
radio islam har smockfyllt med info angående kemal ataturks judiska rötter

http://www.radioislam.org/ataturk/jewish.htm
Citera
2013-06-04, 09:38
  #705
Medlem
Savoys avatar
Ok, dagas att lämna den här tråden och få lite nytta gjord, märker jag. Nu ligger alltså judarna bakom *båda* sidor i det här bråket?

Har ni någon gång tänkt på att de här sanslösa dumheterna där ni inte ens kan komma överens om vad de "sionistiska krafterna" vill, gör att ingen tar era antijudiska konspirationsteorier på allvar, utom de redan frälsta?
Citera
2013-06-04, 10:03
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tycker du det är konstigt? Vi har väl 50-100 småstater som är näst intill obetydliga, sedan länder som allmänt ligger för långt bort och därmed blir ointressanta - media har rapporterat om knarkkrig i Mexiko, hungersnöd i Afrika och fasansfulla tågolyckor i Indien med hundratals dödsoffer så länge jag kan minnas, men ingen jävel bryr sig ju om det ändå.



Skulle vara intressant att höra kommentarer från någon turk med insyn i hur landet fungerar - denna fackförening måste ju t.ex. vara rätt säker på att de nästan bara har kemalister i leden? Jobbar man med en viss typ av grejer om man är kemalist och andra om man är islamist?

En annan sak jag undrar över är om det redan börjar komma en generation (de som är typ 20 år nu) som är mot AKP men inte nödvändigtvis kemalister?
Jag är turk. O har ganska okej insyn på hur landet fungerar men dock inte kesk. Vad jag vet med säkerhet är att turkiet skiljer inte folket mellan kemalister o islamister. Det är inget som avgränsas, det är ett o samma folk. Man kan va muslim o kemalist. Inga problem med det. Men mustafa kemal är som sagt en riktigt stor ikon o viktig person i turkiets historia. Det är någon alla i turkiet bör o ska vara stolta över honom då utan honom, hade turkiet inte funnits idag eller ens sett ut som de gör på kartan. Däremot är som grundlagen var ska militär religion o politik inte blandas ihop o ska vara enskilda organ. Erdogan som haft ledningen ett alldeles för långt tag nu har lyckats avveckla en del av den ledning i miitären som har makt att ta bort erdogan o skapa ny omröstning. Samt har erdogan lyckats sätta in mycket av hans eget folk o efterföljare till AKP är insatta till stora starka positioner runt om i landet vilket gör det svårt för folket att skaka av sig AKPs inflytande o håll i godo tanken är många miljoner människor i turkiet är rätt outbildade o oupplysta, dessa är även största basen till AKPs röster.
Citera
2013-06-04, 10:11
  #707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
http://www.abc.net.au/unleashed/4731112.html

Det var som jag trodde, knarkparken som planerades att byggas om till någonting alla kunde glädjas åt har varit ockuperad av vänsterextremister ända sedan första-maj-demonstrationerna. Inte undra på att polisen till slut ingrep för att få ett slut på det hela.


http://mobil.aftenposten.no/nyheter/uriks/Derfor-demonstrerer-tyrkerne-7218997.html#.Ua0eG4lhic0

Åh, vad synd det är om knarkarna och de smygsupande ungdomarna som inte får ha kvar sin pisspark och tycker att det blir för dyrt att behöva betala för sig i det nya köpcentret.
Köpcenter i istandbul, en ny sådan. Hur efterbliven kan man vara o tro det är ett nöjje för folket har du sett hur istanbul ser ut? Det är betong o byggnader över allt o de finns nästan inga parker o köpcenter o butiker med festivalliknande utlopp runtom i flera hundra tals torg i istanbul o så tänker du, en ny köpcenter e bra? Asså..... hallåå
Citera
2013-06-04, 10:48
  #708
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Jag är turk. O har ganska okej insyn på hur landet fungerar men dock inte kesk. Vad jag vet med säkerhet är att turkiet skiljer inte folket mellan kemalister o islamister. Det är inget som avgränsas, det är ett o samma folk. Man kan va muslim o kemalist. Inga problem med det. Men mustafa kemal är som sagt en riktigt stor ikon o viktig person i turkiets historia. Det är någon alla i turkiet bör o ska vara stolta över honom då utan honom, hade turkiet inte funnits idag eller ens sett ut som de gör på kartan. Däremot är som grundlagen var ska militär religion o politik inte blandas ihop o ska vara enskilda organ. Erdogan som haft ledningen ett alldeles för långt tag nu har lyckats avveckla en del av den ledning i miitären som har makt att ta bort erdogan o skapa ny omröstning. Samt har erdogan lyckats sätta in mycket av hans eget folk o efterföljare till AKP är insatta till stora starka positioner runt om i landet vilket gör det svårt för folket att skaka av sig AKPs inflytande o håll i godo tanken är många miljoner människor i turkiet är rätt outbildade o oupplysta, dessa är även största basen till AKPs röster.

Tack Kanzaki. Jag tänkte mest på det här med fackföreningen, hur vet de att deras anslutna medlemmar stöder protesterna menar jag?

Det är möjligt att det är ett och samma folk, men det verkar inte riktigt så ibland, som nu exempelvis. Östra Turkiets landsbygd och städer som Istanbul och Izmir känns som helt olika världar, inte bara den vanliga skillnaden storstad-landsbygd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in