Mycket bra skrivet, men tyvärr så vet inte 80% av dom som demonstrerar VAD dom demonstrerar mot
Dom bara följer strömmen om man säger så.
Alla som demonstrerar är mer eller mindre betalda av MHP för att störa friden i landet.
Turkarna har ju växt från ett krisland till att ha ett av dom starkaste ekonomin i världen men tyvärr så finns det politiker som inte vill acceptera det
Nej, de är betalda av judarna, som samarbetar med Iran och som turkisk Erdogan tidning anklagar för att ligga bakom upproren.
Annars får ni religiösa turkar från landet tacka den högutbildade sekulära medelklassen för Turkiets starka ekonomi, som är nu ute på gatorna och protesterar mot islamiseringen av Turkiet, som om det lyckas kommer att omvandla Turkiet till ett lika fattigt land som Egypten och Afghanistan.
Tydligen kan jag inte så mycket om judar som du och OsmanVallo kan. Jag sitter inte sent på nätterna och forskar judarnas äckliga planer om oss. Det är möjligt att jag har missat en del som ni fångat på olika forum.
Det dessa har fångat på forumet är bl.a. att Attaturk hade judisk bakgrund och därmed vill ondförklara honom och de sekulära, trots allt vad han gjorde för Turkiet.
Om det visar sig att Gandhi har judisk bakgrund, så kommer dessa att ondförklara honom också.
Sorgligt nog verkar man mer fokusera på något befängt som alkoholpolitik, lite moskébyggen och en park
Varför hör man inte mer exempelvis om Turkiets relationer med USA och Israelerna samt inblandningen i Syrien konflikten. Betydligt allvarligare men vad vet dessa människor.
Alltså när ni inte har något kunskap eller tillräcklig information och inte vet vad de egentliga orsakerna ligger bakom dessa protester så kommentera inte ens. Att Turkiets ekonomi har växt har inget med saken och göra, du kan inte på fullaste allvar mena att om ett land har det bra ekonomisk så lever folk i frid och fröjd, det nuvarande regeringen är långt ifrån demokratisk även om vi bortser från pågående islamiseringen.
Tusentals journalister är fängslade och media och tidningar hotas att läggas ner och yttrandefriheten och pressfriheten minskar och minskar för varje år. Allt som inte tillhörde regeringen innan tillhör allt AKP då pratar vi om media, poliskåren, domstolen, rättsväsendet, och massa andra som jag inte kan komma direkt på.
Det är återigen tack vare de miljoner bönder och outbildade folket på landsbygden som gjort så att AKP fått 50% av rösterna.
Dessa demonstrationer har inget med politiska tillhörigheter och göra, alla som deltar har olika politiska värderingar, etniska tillhörigheter och åsikter det enda de har gemensamt är att de är sekulära och eftersträvar en stark sekulär, frihet och demokratisk Turkiet.
Senast redigerad av mentos-fruit 2013-06-05 kl. 20:45.
Det blir allt tydligare att kemalister, kommunister och annat regeringsfientlig folk inte alls har något tydligt mål. Man försöker framställa Turkiet som någon slags super tyranni där folk förtrycks och där allt styrs från staten. Tyvärr stämmer det inte ihop med sanningen verkar det som. Jag skulle nog säga att det i förhållandet till andra europeiska länder inte är någon markant skillnad. Förlåt men jag ser inte den legitima orsaken till att börja vandalisera affärer, bränna ner torg och sprida anarki.
Över 52 procent av den turkiska befolknignen har röstat in Erdogan och AKP i ett demokratiskt val så kom inte med bortförklaringar som att "det är bara bönder som har röstat på honom". Det där låter bara egoistiskt, patetiskt och förfärligt. Varför skulle dessa människors åsikter vara mindre viktiga än andra halvan? Man behöver inte vara en akademiker för att kunna ge sin syn på samhället.
Vad jag dock förstår är att Turkiet sedan årtionden tillbaka handskats med problem som korrumperad militär, kurdernas situation och våldsamma polismetoder. Men det verkar som att områdena har förbättrats en bit sedan AKP kom till makten även om det är en bit kvar. Därför har jag ingen som helst förståelse för att man drar runt och börjar göra upplopp. Kan man inte göra upplopp får man väl övertyga människor genom den fredliga processen.
Senast redigerad av Kamora 2013-06-05 kl. 23:04.
Alltså när ni inte har något kunskap eller tillräcklig information och inte vet vad de egentliga orsakerna ligger bakom dessa protester så kommentera inte ens. Att Turkiets ekonomi har växt har inget med saken och göra, du kan inte på fullaste allvar mena att om ett land har det bra ekonomisk så lever folk i frid och fröjd, det nuvarande regeringen är långt ifrån demokratisk även om vi bortser från pågående islamiseringen.
Detta är iof sant. Men 8 års ekonomisk tillväxt, (de sista två åren har det gått lite knackigare), har faktiskt gynnat hela det turkiska folket.
Citat:
Tusentals journalister är fängslade och media och tidningar hotas att läggas ner
och yttrandefriheten och pressfriheten minskar och minskar för varje år. Allt
som inte tillhörde regeringen innan tillhör allt AKP då pratar vi om media,
poliskåren, domstolen, rättsväsendet, och massa andra som jag inte kan komma
direkt på.
Också sant, vilket pekar på en bristande förståelse för vad demokrati egentligen innebär: Fri press, oberoende TV och radio, självständigt rättsväsende osv, alltså allt vad en demokrati egentligen kräver förutom själva valen. Men du "glömmer" att berätta om att det såg ännu värre ut under militärdiktaturen och kemalisternas tvångssekulära styre.
Citat:
Det är återigen tack vare de miljoner bönder och outbildade folket på
landsbygden som gjort så att AKP fått 50% av rösterna.
Säkert sant, men förut så hade dessa människor ingen röst alls!
Citat:
Dessa demonstrationer har inget med politiska tillhörigheter och göra, alla som deltar har olika politiska värderingar, etniska tillhörigheter och åsikter det enda de har gemensamt är att de är sekulära och eftersträvar en stark sekulär, frihet och demokratisk Turkiet.
Det finns nog även kemalister i demonstrationerna som drömmer sig tillbaka till tvångssekulariseringens tidevarv. Där finns säkert också kommunister som drömmer om "proletariatets" diktatur. Men de flesta stämmer säkert in på beskrivning ovan. Jag själv är en de facto ateist och gillar givetvis en sekulär stat. Men kraven på en sekulär stat måste komma underifrån. Det som är bra är att just dessa demonstrationer kan vara början på en folklig rörelse just i den riktningen.
Turkiets problem är att:
På ena sidan står mer eller mindre religiösa människor som tidigare varit tvångssekulariserade.
På den andra sidan står människor som fruktar att de är på god väg att utsättas för en tvångsislamisering.
Det krävs nog en smidigare premiärminister i Turkiet för att det turkiska folket skall kunna enas om en medelväg där 90 procent inte känner sig förtryckta, (inklusive etniska minoriteter som kurderna). Att några alltid kommer att känna sig förtryckta är dock oundvikligt. Se bara på islamofoberna, rasisterna, fascisterna, nazisterna, och extremkommunisterna på Flashback!
OT:
(På tal om det sistnämnda: Kunde inte Flashback starta någon underforum om
"judiska-konspirationer" under avdelningen "Psevdovetenskap", så vi slipper den
gojan i det utrikespolitiska forumet?)
Detta är iof sant. Men 8 års ekonomisk tillväxt, (de sista två åren har det gått lite knackigare), har faktiskt gynnat hela det turkiska folket.
Grunden för den ekonomiska tillväxten lades under Attaturk och de senare militärledarna.
Det är inte bara så att när islamist partiet kom till makten, fick turkarna sina utbildningar, infrastrukturer, företag och framåtsanda på en dag på grund av AKP.
Citat:
Säkert sant, men förut så hade dessa människor ingen röst alls!
Som nazisterna inte har någon röst i väst.
Citat:
Men kraven på en sekulär stat måste komma underifrån. Det som är bra är att just dessa demonstrationer kan vara början på en folklig rörelse just i den riktningen.
Inte ens i väst kom kravet på sekulariseringen underifrån, kyrkans makt togs ifrån dessa till stor utsträckning uppifrån. Bl.a. genom att kungarna tog prästernas och kyrkornas egendomar i besittning.
Jag upprepar ännu en gång: Erdogan äger media. Svenska är inte mitt modersmål och det är möjligt att mitt ordval kan vara missvisande men med "äger" menar jag inte att han är aktieägare i alla medieföretag. Att äga är som att styra/få någon eller något att göra ett visst jobb eller bete sig på ett sätt mot dennes vilja.
Nej han äger inte media lika lite som att Göran Persson skulle ha ägt svenska medier under Socialdemokraternas styre. Jag förstår att det sannerligen är populärt bland sekulära turkar att börja dra det där kortet men så länge det inte är olikt länderna i Europa så är det ingenting man bör använda sig av för att legitimera pågående anarki.
Citat:
Oavsett vem ägaren är (jude, kurd eller turk) så går man till Erdogans väg, annars får du inte existera. Se exemplet med RTUK och lilla okända tv kanalen i mitt tidigare svar. Jag har också tidigare länkat till nyheten om det stora mediaföretaget Dogan Media. (Turkish Media Group Is Fined $2.5 Billion) Detta är bara en i mängden.
Alltså ingen generell skillnad i jämförelse med svensk press och den statliga förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR.
Bara det faktum att du länkar till judeägda NY Times förklarar allt egentligen men låt oss analysera det hela. En oerhört vinklad artikel och löjligt när man börjar dra paralleller till sionist bedragaren och George Soros springpojke, Mikhail Khodorkovsky i Ryssland.
"Turkey’s Tax Ministry this week imposed a $2.5 billion fine on a media group, Dogan Yayin, a conglomerate of newspapers and television stations that has been the most critical of the government of Recep Tayyip Erdogan, Turkey’s strong-willed prime minister. "
"ISTANBUL, Sept 8 (Reuters) - Turkey's biggest media company said on Tuesday it was fined $2.5 billion for unpaid taxes,"
Man har alltså begärt att bolaget skall betala sina 2,5 miljarder dollar i obetalda skatter. På vilket sätt menar du att det skulle vara diktatoriskt.
Citat:
Lägg till det att Turkiet har fängslat 49 journalister på senaste åren och enligt Comittee to Protect Journalists (inte fan vet jag om detta också judiskt, du får ta reda på det själv)Turkiet leder ligan på det här området. Ok, låt den här också vara en judepropaganda. Jag vet åtminstone ingen svensk journalist som sitter i fängelse. Det här är fakta, ingen åsikt. .
49 journalister har alltså blivit blivit fängslade på grund av kopplingar och samröre till den terroriststämplade organisationen PKK. Ifall terroriststämpeln är legitim kan man självklart diskutera. Men i Turkiet skall man gå efter turkisk lag och inte någonting annat. Vad tror du egentligen? Att man kan undgå lagen bara för att man äger ett mediabolag?
Hur tror du den amerikanska regeringen skulle ha reagerat om det visade sig att CNN och NY Times journalister helt plötsligt hade kopplingar och samröre med Al-Qaida? Det är inget snack om saken. Hela världen skulle ha fördömt journalisterna och straffet skulle antagligen bli livstidsfängelse alternativ avrättning. Media skulle ha börjat driva en hatkampanj mot journalisterna och familjen lär ha flyttat ifrån landet på grund av rädsla för medborgarattacker.
Citat:
Kanske en miljon människor är ute, skriker och slåss och det är världens nyhet att tjäna pengar på men media visar pingviner eller matlagningsprogram. Ni kan se här, ena skärmen visar CNN International, den andra turkisk CNN. Gissa vilken, vem?
Värdelöst argument åter igen. Jag kan sätta mina pengar på att man under dagen hade sänt ifrån protesterna. Men du jag kan använda mig av samma argument. Jag har gott minne av att BBC sände ett bilprogram under det förödande London upploppen för två år sedan. Antagligen var det miljoner människor som var ute, skrek och slåss men istället visade man bilprogram.
Försök att utgå från det som stämmer och gör inte hönor av fjädrar.
Citat:
Och förresten, jag tackar alla judeägt mediaföretag i världen (utanför Turkiet) som har visat, rapporterat och skrivit om det här.
Så du erkänner alltså att det pågår en judisk konspiration
Senast redigerad av Kamora 2013-06-05 kl. 23:28.
Det har varit mindre demonstrationer på dagtid i Alanya hela veckan, men än så länge har inga våldsamheter förekommit där. Av dessa bilder verkar protesterna emellertid ha växt ordentligt i omfattning sedan igår.
Vi vet ju inte om det är sionisterna som ligger bakom upproret, det kan likaväl vara CIA som vill blåsa upp en Turkisk kris mot Erdogan pga att han backar i Syrienkriget.
Vi har nyligen sett detta mot tidigare USA/EU allierade som tex Gaddafi och Mubarak där vinden vände snabbt och liknande uppror genom facebook arrangerades av yttre krafter.
Nu är det Erdogans tur att försvinna, precis som Mubarak och Gaddafi
Ja, visst. Allt som sker i världen sker på grund av judarna. Människorna har inga viljor, det finns ingenting att klaga på och kritisera i sina liv. befolkningen i hela världen är egentligen nöjda med sina liv och sina politiker. Det är bara ni stackars judehatare som är förtryckta av sionisterna och det är bara ni som får klaga och om det ska bli uppror någonstans, så är det bara ni som har anledning att göra.
Annars Mubarak och Gaddafi störtades för att ersättas av islamister som Erdogan. Det är ju därför som väst inte fördömer honom och inte heller anfaller Turkiet för den behandling hans och hans anhang utsätter befolkningen för.
Senast redigerad av livegen 2013-06-06 kl. 00:06.
Så om man konstaterar fakta som är men enligt dig judehatare, antisemitkortet kan du dra mot någon okunnig din idiot, den biter inte mot mig då jag överbevisar dig med fakta gång på gång
Det är ganska otroligt att den högsta chefen ÖB för turkiska militären General Ilker Basbug som skall vara muslim men står och ber vid klagomuren i Jerusalem som en riktig kryptojude
Ännu märkligare är väl att Turkiet var det första muslimska landet att erkänna staten Israel trots att befolkningen består av 99 % muslimer men att Turkiska militären är judekontrollerad för att se till så att Ataturks plan hålls vid liv