2013-06-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Tack Kanzaki. Jag tänkte mest på det här med fackföreningen, hur vet de att deras anslutna medlemmar stöder protesterna menar jag?

Det är möjligt att det är ett och samma folk, men det verkar inte riktigt så ibland, som nu exempelvis. Östra Turkiets landsbygd och städer som Istanbul och Izmir känns som helt olika världar, inte bara den vanliga skillnaden storstad-landsbygd.
Ao i sådana här problem så blir det ju lite av ett vi mot dom fenomen och det lyfter ju fram att ma ka ta e sida fastän i verkligheten så är antigen eller eller både och existerande. De vet nog inte direkt vem som stöder protesterna, det visar nog sig mer i vilken sida man tar o vad man har för åsikter.

O ja förresten det är stor skillnad. Turkiet har verkligen ingen etnisk homogenitet o t.ex izmir o istanbul har varit som två olika världar väldigt länge. Alla städer i turkiet skiljer ifrån varandra o finns olika livsförhållanden o vardag. Izmir är nog mindre blandat än vad istanbul kan vara o av mina besök i izmir har jag sett att izmir är sekulärt o modemedveten stad där även emon finns runtomkring o såklart är icke religiös stat någon som behövs för ett fungerande turkiet med tillåtelse att utöva och ha religion. Religiösa lagar kan inget annat än skada o väcka ilska hos sekulära turkar. Även hos slöjade muslimer där finns frustration som anser sin religion vara ett val o inte ett politiskt tvång.
Senast redigerad av kanzaki 2013-06-04 kl. 11:24.
Citera
2013-06-04, 11:16
Bannlyst
Citat:
Tycker du det är konstigt? Vi har väl 50-100 småstater som är näst intill obetydliga, sedan länder som allmänt ligger för långt bort och därmed blir ointressanta - media har rapporterat om knarkkrig i Mexiko, hungersnöd i Afrika och fasansfulla tågolyckor i Indien med hundratals dödsoffer så länge jag kan minnas, men ingen jävel bryr sig ju om det ändå.

Varför är dom obetydliga, och varför är Turkiet viktigt? Man rapporterar ju där det finns ett kommersiellt intresse, vilket är rätt vidrigt. Vi har växt upp som en generation med..."åskådare"...vi har inga egna liv, så vi flockas runt allt som står i tidningen, som den där människan som _aldrig_ kan låta bli att stanna och titta när han/hon kör förbi en trafikolycka.
Citera
2013-06-04, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ok, dagas att lämna den här tråden och få lite nytta gjord, märker jag. Nu ligger alltså judarna bakom *båda* sidor i det här bråket?

Det gjorde "dom" (jag tycker att man förenklar lite för mycket när man säger "judarna", men, for the sake of argument..) väl under WW2 också, så varför inte?

Citat:
Har ni någon gång tänkt på att de här sanslösa dumheterna där ni inte ens kan komma överens om vad de "sionistiska krafterna" vill, gör att ingen tar era antijudiska konspirationsteorier på allvar, utom de redan frälsta?

Fast det är/blir ju inte mer eller mindre sant för att man förstår det bakomliggande motivet. Ta Husby som ett exempel, vi vet inte vad motivet var, och det finns nog inget enhetligt motiv, men det är ingen som ifrågasätter att Husby hände, och att "invandrarungdomar" låg bakom.

Konflikterna utnyttjas såklart av den giriga, för dens ändamål. Sen när konflikten är över så kommer dom stora massorna ställa sig på vinnarens sida och säga att man sett det här hela tiden. Då är det bekvämt att vara på båda sidor.
Citera
2013-06-04, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Jag är turk. O har ganska okej insyn på hur landet fungerar men dock inte kesk. Vad jag vet med säkerhet är att turkiet skiljer inte folket mellan kemalister o islamister. Det är inget som avgränsas, det är ett o samma folk.

Jag har ingen koll på Turkiet (jag var iofs ihop med en turk..iska..en gång) men det där KAN inte vara sant.

Alla "länder" gör skillnad på människor och människor. Nationalstaternas uppgift är att göra skillnad på folk, precis som det är religionens uppgift.

Sverige säger väl ungefär samma sak om Sverige, vi har religionsfrihet och är hyfsat jämställda mellan kön, samtidigt tillåter vi, och har vi, dom största ekonomiska orättvisorna i hela Europa. Vi gör skillnad på muslimer och kristna, vi gör skillnad på hantverkare och tjänstemän, osv. osv.

Jag tycker det är BRA att "akademiker" strejkar, samtidigt så är ju DOM en stor del av problemet, och troligtvis kommer dom att "kidnappa" den här revolten också.
Citera
2013-06-04, 11:49
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Varför är dom obetydliga, och varför är Turkiet viktigt? Man rapporterar ju där det finns ett kommersiellt intresse, vilket är rätt vidrigt. Vi har växt upp som en generation med..."åskådare"...vi har inga egna liv, så vi flockas runt allt som står i tidningen, som den där människan som _aldrig_ kan låta bli att stanna och titta när han/hon kör förbi en trafikolycka.

För att de obetydliga länderna har extremt liten inverkan på oss eller ens på andra länder, för att vi känner till dem extremt dåligt och detta gör dem ointressanta. Krig kan dock göra även sådana länder intressanta i media (El Salvador på 80-talet), men för att ta de centralamerikanska krigen som exempel så var de ju aldrig lika intressanta som det som händer nu i Mellanöstern.

Turkiet är viktigt och intressant för att det är en nyckelspelare, en regional stormakt, liksom Israel och Iran, kanske Egypten och Saudi också. Vad menar du med "där det finns ett kommersiellt intresse"? Det är klart man rapporterar om sådant läsarna vill läsa, annars kan man ju lägga ner hela mediabranschen.
Om du menar att det finns ett kommersiellt intresse i själva Turkiet så skulle man ju ännu hellre kunna rapportera från södra Kina där de kommersiella intressena är betydligt större. Nu gör man inte det för folk tycker inte det är spännande.

Angående bilolyckor och vilja läsa om konflikter och blod och krig, jovisst, sådana är vi. Ännu roligare om det finns ett pussel att lägga till varför politikerna agerar som de gör också. Inte för att det hör till tråden, men vad tycker du själv är viktigt då? Starta i så fall en tråd om det så får vi se hur den går.

Citat:
Det gjorde "dom" (jag tycker att man förenklar lite för mycket när man säger "judarna", men, for the sake of argument..) väl under WW2 också, så varför inte?

Låg alltså, förenklat uttryckt, judarna bakom båda sidor under andra världskriget enligt dig?

Citat:
Fast det är/blir ju inte mer eller mindre sant för att man förstår det bakomliggande motivet. Ta Husby som ett exempel, vi vet inte vad motivet var, och det finns nog inget enhetligt motiv, men det är ingen som ifrågasätter att Husby hände, och att "invandrarungdomar" låg bakom.

Konflikterna utnyttjas såklart av den giriga, för dens ändamål. Sen när konflikten är över så kommer dom stora massorna ställa sig på vinnarens sida och säga att man sett det här hela tiden. Då är det bekvämt att vara på båda sidor.

Nu är jag inte riktigt med, men vem är den giriga/vinnaren efter Husby då?
Senast redigerad av Savoy 2013-06-04 kl. 11:52.
Citera
2013-06-04, 12:08
Bannlyst
Citat:
För att de obetydliga länderna har extremt liten inverkan på oss eller ens på andra länder, för att vi känner till dem extremt dåligt och detta gör dem ointressanta.

Det där är ju ett cirkelresonemang. Du säger att dom är ointressanta för att dom är okända, och okända för att dom är ointressanta. Varför är Turkiet en stormakt? Det/dom påverkar ju inte oss, om vi inte vill att dom ska det.

Att media fokuserar på Turkiet har ju inget att göra med att det säljer, tidningarna säljer inte längre, utan det handlar om att ständigt flytta fokus från relevanta frågor.

90% av svenskarna skiter fullständigt i vad som händer i Turkiet, och det är ganska sunt. Om vi löser våra problem, så kan Turkiet lösa sina.

Citat:
Låg judarna bakom båda sidor under andra världskriget enligt dig?

Enligt mig? Det är väl allmänt känt. Jag såg en dokumentär på 4:an för en månad sedan senast som konstaterade detta.

Citat:
Nu är jag inte riktigt med, men vem är den giriga/vinnaren efter Husby då?

Polisen, politikerna, socialsekreterarna...alla har/får mer resurser och makt, och ungdomarna/invånarna i Husby får ännu mindre.

(sen är "vi" som tur är inte längre sådana att vi flockas kring kvällstidningarnas rubriker, det är delvis en generationsfråga, och tidningarna håller på att självdö, och det har ju inte som dom tror med teknik eller plattform att gör,a dom är bara gamla helt enkelt, och gamla saker dör)
Senast redigerad av AndersJoh 2013-06-04 kl. 12:36.
Citera
2013-06-04, 12:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det där är ju ett cirkelresonemang. Du säger att dom är ointressanta för att dom är okända, och okända för att dom är ointressanta.

Då säger jag bara att de är okända för att de är ointressanta.

Citat:
Varför är Turkiet en stormakt? Det/dom påverkar ju inte oss, om vi inte vill att dom ska det.

Nej det är en regional stormakt och påverkar alltså andra länder i regionen. Vi som sitter här på Flashback PU påverkas inte av Turkiet om vi inte är turkar, nej. Jag sitter här för att jag är intresserad ändå, varför sitter du här om du inte är intresserad?

Citat:
Enligt mig? Det är väl allmänt känt. Jag såg en dokumentär på 4:an för en månad sedan senast som konstaterade detta.

Vad heter den?

Citat:
Polisen, politikerna, socialsekreterarna...alla har/får mer resurser och makt, och ungdomarna/invånarna i Husby får ännu mindre.

I synnerhet poliser och socialsekreterare skull nog bli förvånade om du pekade ut dem som vinnare...
Politiker, vilka då? Vilka får höjd lön tack vare Husby?

Citat:
utan det handlar om att ständigt flytta fokus från relevanta frågor.

Nämn 3 relevanta frågor, jag vet att det börjar driva avsides detta, men jag blir nyfiken. Det känns inte riktigt som att du talar klarspråk, medvetet eller ej.
Senast redigerad av Savoy 2013-06-04 kl. 12:34.
Citera
2013-06-04, 12:37
Medlem
Citat:
Jag har ingen koll på Turkiet (jag var iofs ihop med en turk..iska..en gång) men det där KAN inte vara sant.

Alla "länder" gör skillnad på människor och människor. Nationalstaternas uppgift är att göra skillnad på folk, precis som det är religionens uppgift.

Sverige säger väl ungefär samma sak om Sverige, vi har religionsfrihet och är hyfsat jämställda mellan kön, samtidigt tillåter vi, och har vi, dom största ekonomiska orättvisorna i hela Europa. Vi gör skillnad på muslimer och kristna, vi gör skillnad på hantverkare och tjänstemän, osv. osv.

Jag tycker det är BRA att "akademiker" strejkar, samtidigt så är ju DOM en stor del av problemet, och troligtvis kommer dom att "kidnappa" den här revolten också.
Konstatera att jag menade mellan kemalister o islamister ^^ kemal är en stor figur i turkiet o muslimer etc är också kemalister o jag gissar på att det är en del, o inte alla islamister som är anti mustafa kemal för det går inte ihop på det sättet. Rättare sagt så samlas turkiska folket ihop av nationalismen o har mindre med själva kemalismen eller islamismen o göra för de flesta där de lever ett vanligt liv utan tillhörighet till grupper.
Citera
2013-06-04, 12:56
Bannlyst
Citat:
Nej det är en regional stormakt och påverkar alltså andra länder i regionen. Vi som sitter här på Flashback PU påverkas inte av Turkiet om vi inte är turkar, nej. Jag sitter här för att jag är intresserad ändå, varför sitter du här om du inte är intresserad?

Jag ÄR intresserad, men jag är intresserad av...det som inte sägs, av varför media rapporterar om det här, och som du gör säger att man gör det för "att det säljer" samtidigt som vi ju vet att man/dom inte säljer.

När en tjuv, eller någon som vill lura dig, pekar med hela handen och säger "titta där borta...", vad gör du då?

Citat:
I synnerhet poliser och socialsekreterare skull nog bli förvånade om du pekade ut dem som vinnare...

Det är för att dom är girtiga. När det gäller ekonomi är det ju enkelt, där ÄR dom vinnare, precis som sjuksköterskor och lärare. Dom är subventionerade och nästan alla höginkomsttagare idag får lön, direkt eller indirekt, från staten, på alla andras bekostnad.

Citat:
Politiker, vilka då? Vilka får höjd lön tack vare Husby?

Alla. Politiker lever ju på att ALDRIG lösa några problem, och för varje problem man löser, måste man skapa ett nytt.

Citat:
Nämn 3 relevanta frågor, jag vet att det börjar driva avsides detta, men jag blir nyfiken. Det känns inte riktigt som att du talar klarspråk, medvetet eller ej.

Det som är relevant för mig behöver ju inte vara relevant för dig. Men på samma sätt som det är "underligt" att samma 10-talet länder alltid förekommer i media, så är det underligt att vi i 20-40 år försökt lösa problemen inom sjukvård och skola, utan att lyckas.

Media skriver ju inte om dessa problem varje dag för att det är vad människor vill läsa, utan för att det är starka lobbygrupper som driver frågorna. Om man la alla dom pengarna på _faktisk_ sjukvård istället för reklam/lobbying, så skulle problemet vara löst.

Media och politiken är dom som lever i symios på att aldrig lösa några problem. DETTA är människor trötta på.

Men det är ju det egoistiska samhälle som 40-talisterna skapat.

Så nästa världskrig är ett generationskrig..det är det vi ser i Turkiet, och Husby, och Egypten..
Senast redigerad av AndersJoh 2013-06-04 kl. 13:06.
Citera
2013-06-04, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Ni som säger att dessa demonstrationer inte handlar om att folket är mot smygislamiseringen bör titta här där turkarna själva talar ut.

http://www.svtplay.se/klipp/1267383/smygislamisering-oroar-turkar

"En av orsakerna till missnöjet i Turkiet är att de mestadels sekulära demonstranterna är djupt oroade över att regeringen försöker smygislamisera landet. Den senaste tiden har regeringen föreslagit och infört nya lagar som uppfattats mycket provocerande. Bland annat ska den tidigare helt fria alkoholförsäljningen begränsas."

Kan inte påstå att jag är jätteinsatt i Turkiet, men det verkar å andra sidan inte vissa andra heller som är säker på hur pass "muslimska Turkarna är/inte är".

Min bild/fördomar förändrades radikalt efter en vecka där i allafall. Men det är som jag uppfattade det stor skillnad på vilka delar av landet man pratar om.

Jag hade många intressanta samtal om islam och om mer radikala islamister med turkar där. Minns ironiskt nog mest en efterfest där vi fyllesnackade i timmar om dessa ämnen, det var rätt nytt då med vår egna misslyckade självmordsbombare och jag kunde bara inte låta bli att höra deras syn.

Anyway, ämnet fick verkligen igång snubben vi snackade mest med. Då det visade sig att han/de verkligen oroade sig för islamisterna och ville verkligen också intyga oss om att vår bild av Turkarna som "troende muslimer" inte var korrekt... Åtminstone inte bland de yngre (under 35 kanske). Han jämförde det snarare med att det ses som att vi i norden fortfarande lever i kristna länder, på pappret, och pga alla kyrkor överallt som fortfarande är aktiva.

Enligt honom är majoriteten icke-troende/ateister i hans generation. Hatet och oron för islamister var väldigt tydlig. Däremot fanns det enligt honom ett glapp där mellan generationerna, att man är religionskritiker pratar man inte gärna högt om. Allra minst med de äldre.

Vi kom även in på vår egna självmordsislamist (han var redan påläst om det) och ökad extremism i europa. Där ansågs vi vara märkligt naiva som inte tar mer avstånd. Som ofta förväxlar vanligt troende med religiösa extremister, där folk anklagas för islamofobi även när man tydligt syftar på de radikala. Han såg det som extra märkligt då vi ses som mer sekualiserade och inte har några problem med att kritisera kristendomen offentligt.

"Om nu offentlig religionskritik även är ett känsligt ämne hos er, borde det inte då snarare vara mycket mer tabu att kritisera den religion som har stått er närmast under många århundranden? Som det är för oss ateister i ett s.k. muslimskt land"

Jag kunde ej svara på hans funderingar. Observera att allt detta redan var hans syn, jag vill inte påverka utan ville bara lyssna objektivt från någon med egna erfarenheter. Några få personers åsikter är inget "facit", men mig påverkade det så mycket att jag inte längre blir ett dugg förvånad om den yngre generationen i grunden protesterar mot islamisering och oron för att islamister ska få mer inflytande i Turkiet.
Citera
2013-06-04, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Några få personers åsikter är inget "facit", men mig påverkade det så mycket att jag inte längre blir ett dugg förvånad om den yngre generationen i grunden protesterar mot islamisering och oron för att islamister ska få mer inflytande i Turkiet.

Din text har en typisk propagandautformning. Det är så uppenbart, så jag gissar att det där aldrig ens hänt.

Men det spelar väl ingen roll om man är muslim, kristen eller ateist. Varje turk ska väl ha typ 1/80.000.000 makt, och man får utöva den makten över sig själv.

Alla som vill ha MER makt borde diskvalificeras, på samma sätt som alla som vill ha MER pengar.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-06-04 kl. 13:29.
Citera
2013-06-04, 13:37
Medlem
En fungerande live stream
http://www.dha.com.tr/canli-yayin-2/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in