2013-06-03, 23:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nej, jag tror nt på påståendet 'Gud existerar'. En personlig upplevelse med Gud hade nog räckt gott för mig. Dock, anser jag inte att endast 'observation' är gällande. Det kan mycket väl vara ett filosofiskt argument också.

Om en medlare kom framför dina ögon och visade dig att ett hav klövs i två delar, skulle du inte bli förvånad?
Citera
2013-06-03, 23:21
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om en medlare kom framför dina ögon och visade dig att ett hav klövs i två delar, skulle du inte bli förvånad?
Jopp
Citera
2013-06-03, 23:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Om alla religiösa i världen ställde sig i Sahara med en C4 på bröstet, sprängde sig själva till slarvsylta och sedan återuppstod från slammsorna.

Börjar du tro på en skapare om en sådan händelse skulle äga rum? Hur kan du koppla händelsen till Skaparen i så fall?
Citera
2013-06-03, 23:23
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jopp

Vad skulle du ha för inställning mot medlaren? Skulle du fortfarande vara en skeptiker?
Citera
2013-06-03, 23:24
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Vad skulle du ha för inställning mot medlaren? Skulle du fortfarande vara en skeptiker?
nop
Citera
2013-06-03, 23:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vilka "målstolpar" är det du pratar om?

Vad betydar din dumfråga?
Citera
2013-06-03, 23:25
Medlem
Citat:
Börjar du tro på en skapare om en sådan händelse skulle äga rum? Hur kan du koppla händelsen till Skaparen i så fall?

Är det inte sådant trams ni tror på? Allmäktighet och övernaturliga krafter o.s.v blablabla.
Jag skulle koppla det något allsmäktigt som en Gud iaf, han skapade världen på 7 dagar. Detta är ju en piss i havet för honom isf och även om det inte är honom skulle jag iaf tänka mig att börja tro på något övernaturligt öht. Finns bara ett sätt att ta reda på det och ni har inget att förlora, Go-Go!
Senast redigerad av S0urce 2013-06-03 kl. 23:29.
Citera
2013-06-03, 23:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
nop

Med andra ord anser du att medlaren är trovärdig?
Citera
2013-06-03, 23:27
Medlem
koffskis avatar
Citat:

frågan är om det är en skapare som gjort det då, det kan ha varit något annat, förmodligen övernaturligt men det måste inte vara en skapare
Citera
2013-06-03, 23:27
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Med andra ord anser du att medlaren är trovärdig?
Japp. + det koffski skrev ovan. Medlaren kanske innehaver denna kraften själv. Det behöver ju inte implicera en Gud. Men, jag skulle iallafall starkt överväga tanken.
Senast redigerad av baylife 2013-06-03 kl. 23:29.
Citera
2013-06-03, 23:30
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Är det inte sådant trams ni tror på? Allmäktighet och övernaturliga krafter o.s.v blablabla.
Jag skulle koppla det något allsmäktigt som en Gud iaf. Finns bara ett sätt att ta reda på det, Go-Go!

Om vi antar att en sådan händelse sker, hur kommer din inställning att vara? Kommer du fortfarande att vara en skeptiker? Låt oss anta att du observerar att medlaren som träder in i ett sjukhus med folk som har olika sorters sjukdomar. Därefter observerar du att alla vandrar ut helt friska. Säger detta något dig? Är du fortfarande lika skeptiker jämfört med förr?
Citera
2013-06-03, 23:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Japp. + det koffski skrev ovan. Medlaren kanske innehaver denna kraften själv. Det behöver ju inte implicera en Gud. Men, jag skulle iallafall starkt överväga tanken.

Ingen människa är kapabel att klyva ett hav. En magiker är inte heller kapabel att utföra något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in