2013-06-03, 23:01
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Det är ju precis det de är. Du antar en sak utan att påvisa att det är sant. Du svarar inte alls på hens fråga.

Vad är det jag antar som är sant menar du?
Citera
2013-06-03, 23:05
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vad är det jag antar som är sant menar du?
Hallå??? Din premiss?? Det fetstilta?
Citera
2013-06-03, 23:07
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Får jag ställa en fråga till dig - som handlar om just en händelse - är intresserad utav att få se om du tror att du skulle tro på Gud om du var närvarande vid den händelsen?

Hej!

Var inte orolig , ställ frågan, jag och många andra kommer att få nytta av din fråga.
Citera
2013-06-03, 23:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Hallå??? Din premiss?? Det fetstilta?

Hej Baylife, tror du på Gud? Om inte, vad vill du observera för att tro på Gud?
Citera
2013-06-03, 23:13
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Nej, jag tror nt på påståendet 'Gud existerar'. En personlig upplevelse med Gud hade nog räckt gott för mig. Dock, anser jag inte att endast 'observation' är gällande. Det kan mycket väl vara ett filosofiskt argument också.
Senast redigerad av baylife 2013-06-03 kl. 23:16.
Citera
2013-06-03, 23:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det närmaste man kan komma till skaparen är via medlaren. Medlaren uppmanar folket att skaparen finns och att de kan få kunskap om skaparen via medlaren. När folket hör att en skapare finns blir de skeptiska, vilket är helt naturligt. Vissa kanske till och med skrattar och blir ironiska. Ingen männsika är dum nog att direkt tro på medlaren vid första mötet. För att folk ska tro på medlaren kräver de bevis från denne. Medlaren frågar folket vad de vill ha för bevis för att tro på att han talar sanning. Observera att en magiker är den som väljer vad som ska visas och inte folket. Medlaren däremot kan inte vara en magiker eftersom det är folket som kräver bevisen. Det en medlare kommer med kan inte en magiker utföra. Folket bestämmer ett bevis som medlaren ska utföra. Medlaren utför beviset och förklarar för folket att det är inte honom själv som utfört beviset, för det kan han inte, utan det är skaparens verk berättar han. Folket är fortfarande skeptiska, men några kanske är mindre skeptiska jämfört med förr. Folket vill se ytterligare bevis på att medlaren talar sanning och folket får sin önskan uppfylld av medlaren. Denna process upprepas flera gånger. De som var skeptiska förr blir ännu mindre skeptiska och till slut tror majoriteten av folket på medlaren att han talar sanning, dvs att en skapare existerar.

Du har precis som Tweededum bara flyttat målstolperna, men det är samma pladder en gång till.
Citera
2013-06-03, 23:15
Medlem
Citat:
vilka medlare tror du existerade? Annars är det meningslöst att diskutera om du inte tror på att en medlare existerat.

Jag tror att medlaren Molgan har existerat, din tur.
Citera
2013-06-03, 23:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Låt oss för ett ögonblick anta att vi alla var judar under Mose tid och då Gud genom honom skulle frisläppa sitt folk ur Egypten.

Skulle ni ateister anse att Gud i den händelsen visade på att han existerade på ett bra sätt? Och fråga nummer 2: att Gud bevisade på ett bra sätt att Mose var en Guds profet?
Citera
2013-06-03, 23:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla får själv ta ansvar att undersöka om en sådan medlare fanns eller inte fanns. Ja. precis var och en får skylla sig själv om man inte undersöker .

Men du undersökar ju ingenting själv, men predikar endast i dumfråga-form.
Citera
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har precis som Tweededum bara flyttat målstolperna, men det är samma pladder en gång till.

Vilka "målstolpar" är det du pratar om?
Citera
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Hej!

Var inte orolig , ställ frågan, jag och många andra kommer att få nytta av din fråga.

Tack, det var snällt sagt. =) Jag gjorde som du sa!=)
Citera
2013-06-03, 23:18
Medlem
Citat:

Om alla religiösa i världen ställde sig i Sahara med en C4 på bröstet, sprängde sig själva till slarvsylta och sedan återuppstod från slammsorna.

Religiösa har inget att frukta eftersom de har Gud på sin sida, om de inte återuppstår är de på ett bättre ställe antagligen. Vi andra får förhoppningsvis en värld fri från religiösa. Återuppstår de så kan de ju vara glada att de fått oss börja tro på Gud. Win-win situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in