2013-06-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om vi antar att en sådan händelse sker, hur kommer din inställning att vara? Kommer du fortfarande att vara en skeptiker? Låt oss anta att du observerar att medlaren som träder in i ett sjukhus med folk som har olika sorters sjukdomar. Därefter observerar du att alla vandrar ut helt friska. Säger detta något dig? Är du fortfarande lika skeptiker jämfört med förr?

Självklart! Stor skillnad mellan att ha en feber och vara sjuk än att vara död.
Jag har gett er ett ultimatum, ni behöver inte vara dummare än vad ni redan är och försöka slingra er ur med andra alternativ.
Citera
2013-06-03, 23:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om vi antar att en sådan händelse sker,

Varför skulle någon "anta" detta? För att delta i dina semantiska lekar?

Citat:
hur kommer din inställning att vara? Kommer du fortfarande att vara en skeptiker? Låt oss anta att du observerar att medlaren som träder in i ett sjukhus med folk som har olika sorters sjukdomar. Därefter observerar du att alla vandrar ut helt friska. Säger detta något dig? Är du fortfarande lika skeptiker jämfört med förr?

Fakta först, konklusioner sen.
Citera
2013-06-03, 23:35
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ingen människa är kapabel att klyva ett hav. En magiker är inte heller kapabel att utföra något sådant.
Ingen vanlig människa nä. Men kanske en övernaturlig sådan? Som sagt, ditt exempel implicerar inte en Gud per se men det ökar sannolikheten för att påståendet 'Gud existerar' skulle vara sant.
Citera
2013-06-03, 23:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
frågan är om det är en skapare som gjort det då, det kan ha varit något annat, förmodligen övernaturligt men det måste inte vara en skapare

Använd uteslutningsmetoden.

Kan en människa klyva ett hav? Nej
Kan en magiker klyva ett hav? Nej
Kan slumpen klyva ett hav? Nej
Vad är kvar?

Du påstår att något övernaturlig kan göra det, vad är detta övernaturliga för något menar du?
Citera
2013-06-03, 23:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Ingen vanlig människa nä. Men kanske en övernaturlig sådan? Som sagt, ditt exempel implicerar inte en Gud per se men det ökar sannolikheten för att påståendet 'Gud existerar' skulle vara sant.

Ja, t.ex. DFSM.
Citera
2013-06-03, 23:41
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife

En övernaturlig människa? Finns det en sådan?

En medlare utför flera bevis, och säger själv att det inte är han som utfört det utan det är skaparen, för han själv är inte kapabel att utföra något sådant berättar han. Ju mer medlaren uppfyller folkets krav desto mer anses han vara pålitlig i folkets ögon, eller hur?
Citera
2013-06-03, 23:45
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

En medlare utför flera bevis, och säger själv att det inte är han som utfört det utan det är skaparen, för han själv är inte kapabel att utföra något sådant berättar han. Ju mer medlaren uppfyller folkets krav desto mer anses han vara pålitlig i folkets ögon, eller hur?

Och ska man se på det här mer psykologiskt - så vore det ju bättre för den personen om han sade: "Titta, vad jag gör här. Nu klyver jag ett hav i min egen kraft." Men istället så ger medlaren Gud den äran. Medlaren skulle ju vinna mycket mer på det hela - om han sade att det han gjorde var av sig själv. Så just detta att medlaren inte tar på sig äran - gör honom enligt mig mer trovärdig.
Citera
2013-06-03, 23:49
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, t.ex. DFSM.

Vill du kalla skaparen för DFSM så är det inga problem för min del. DFSM är ju i slutändan bara några bokstäver som människan hittat på. Du accepterar att DFSM är alltets skapare. Du accepterar även att DFSM är evig samt allsmäktig. Du accepterar att DFSM är allvetande och oändlig. Du accepterar att DFSM är transcendent. Ta bara bort spagettin för den är ett objekt och ta bort ointelligensen eftersom du anser att DFSM är allvetande. En allvetande är inte ointelligent vet du väl. Gratulerar! Du är en teist.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-03 kl. 23:53.
Citera
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Dno

Citat:
Japp men möjligheten finns fortfarande där. Men likt jag skrev ovan "men det ökar sannolikheten för att påståendet 'Gud existerar' skulle vara sant."
Citera
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Vad är gud när hen agerar immanent: falsk natur?
Citera
2013-06-03, 23:51
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
Självklart! Stor skillnad mellan att ha en feber och vara sjuk än att vara död.
Jag har gett er ett ultimatum, ni behöver inte vara dummare än vad ni redan är och försöka slingra er ur med andra alternativ.

Vad sägs om att medlaren återupplivar en hel kyrkogård? Säger det något dig om medlarens trovärdighet, eller är du fortfarande en skeptiker?
Citera
2013-06-03, 23:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vill du kalla skaparen för DFSM så är det inga problem för min del. DFSM är ju i slutändan bara några bokstäver som människan hittat på.

Precis som du ocksa hittar på.

Citat:
Du accepterar att DFSM är alltets skapare. Du accepterar även att DFSM är evig samt allsmäktig. Du accepterar att DFSM är allvetande och oändlig. Du accepterar att DFSM är transcendent.

Japp. Men på ett ateistisk sätt.

Citat:
Ta bara bort spagettin för den är ett objekt och ointelligensen eftersom du anser att DFSM är allvetande. En allvetande är inte ointelligent vet du väl. Gratulerar! Du är en teist.

Nej, jag är en ateist liksom DFSM är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in