2013-06-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

det nya sättet är att Gud existerar endast om Guds budbärare är valid och autentisk. Detta är det nya sättet. Låter det logiskt?

Så, det är det "nya" sättet....det är ju så det har fungerat från allra första början.
Citera
2013-06-03, 22:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baylife
Nice question-begging.

Nix
Citera
2013-06-03, 22:17
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Mhm, ytterst roande att läsa dina texter
Citera
2013-06-03, 22:18
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Nix
Självklart är det question-begging. Är du dum elr?
Citera
2013-06-03, 22:18
Medlem
Citat:
Är det så svår att kräva något av en medlare? Varför kan du inte kräva från honom att natt ska bli till dag eller vice versa? Eller varför kräver du inte att din sjukdom ska försvinna? Ja, du förstår. Du har mycket att välja på.

Ok det som krävs för att jag skall ta din medlare på allvar är att lägger fram bevis för att världen och universum är skapade av helt naturliga processer och att det inte finns någon Gud.
Citera
2013-06-03, 22:19
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Men att det skall vara så förbannat svårt att förstå, jag vet inte vad som skall uppfyllas för att jag skall börja tro, det borde dock en allsmäktig varelse kunna veta.

Hehe, konstigt. Har du glömt att ateisten kräver bevis från teisten och att bevisbördan vilar på teistens axlar. När du kräver bevis från teisten, så är det du som ställer upp kraven på beviset som du vill se. Du säger att beviset ska vara empiriskt, observerbart, reproducerbart, mätbart osv. Du berättar vad du vill se för att börja tro. Det är inte teisten som ska begränsa dig. Du lägger upp villkoren och du bestämmer vad som ska ske för att du ska uppnå personlig övertygelse. Så arbetade Guds medlare. Gud har gett dig fri vilja att inse vad sanningen är, om gud påtvingar sanningen, hur uppnås individuell insikt då? Du måste inse sanningen, den ska inte påtvingas dig.

Citat:
Vad krävs för att du skall bli ateist, vilka bevis kan en vanlig människa lägga fram för att du skall sluta tro på gud?

Slappna av Ateister innebär avsaknad av tron på Gud. Du ställer en fråga som innebär att ateismen har bevis för att avsaknaden av Gud är sann. Därav din fråga. Då kräver jag att du lägger fram det bevis som övertygat dig att Gud inte existerar så undersöker vi ditt bevis.
Citera
2013-06-03, 22:20
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Mhm, ytterst roande att läsa dina texter
Läser du bara texten utan att reflektera? Det tycker jag är roande

Om du svarat nej, vad anser du om en medlare som kommer fram till dig och påstår att en skapare finns? Vad vill du kräva bevis från denna medlare? Finns massa att välja bland, eller hur?
Citera
2013-06-03, 22:21
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Jasså, vilken/vilka av alla dessa medlare vi haft på jorden tycker du är unik då?

vilka medlare tror du existerade? Annars är det meningslöst att diskutera om du inte tror på att en medlare existerat.
Citera
2013-06-03, 22:22
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Självklart är det question-begging. Är du dum elr?
Förklara för mig på vilket sätt texten nedan är question beggin?

kunskap1
Citat:
Om man nu tror på en Skapare, så bryr han om oss på samma sätt som våra föräldrar bryr sig om oss. Men skaparen bryr sig givetvis mer än våra föräldrar för han är vår Skapare.
Citera
2013-06-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
vilka medlare tror du existerade? Annars är det meningslöst att diskutera om du inte tror på att en medlare existerat.

Hur kan ditt svar påverkas av vad jag tror?
Citera
2013-06-03, 22:25
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Förklara för mig på vilket sätt texten nedan är question beggin?

kunskap1
Han ställde följande fråga "Hur vet du att hen bryr sig om oss. Jag påstår ingenting. Bevisbördan är din.". Du svarade "Om man nu tror på en Skapare, så bryr han om oss på samma sätt som våra föräldrar bryr sig om oss. Men skaparen bryr sig givetvis mer än våra föräldrar för han är vår Skapare.". Du svarade inte på frågan utan du antog endast att det var sant.
Citera
2013-06-03, 22:26
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ok det som krävs för att jag skall ta din medlare på allvar är att lägger fram bevis för att världen och universum är skapade av helt naturliga processer och att det inte finns någon Gud.

Då du inte accepterar medlaren är bevisen, som medlaren kommer med, inte sanna enligt dig. Så varför ska medlaren lägga bevis att ingen Gud finns när medlaren inte talar sanning enligt dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in