Citat:
Ursprungligen postat av
Handfast
Men att det skall vara så förbannat svårt att förstå, jag vet inte vad som skall uppfyllas för att jag skall börja tro, det borde dock en allsmäktig varelse kunna veta.
Hehe, konstigt. Har du glömt att ateisten kräver bevis från teisten och att bevisbördan vilar på teistens axlar. När du kräver bevis från teisten, så är det du som ställer upp kraven på beviset som du vill se. Du säger att beviset ska vara empiriskt, observerbart, reproducerbart, mätbart osv. Du berättar vad du vill se för att börja tro. Det är inte teisten som ska begränsa dig. Du lägger upp villkoren och du bestämmer vad som ska ske för att du ska uppnå personlig övertygelse. Så arbetade Guds medlare. Gud har gett dig fri vilja att inse vad sanningen är, om gud påtvingar sanningen, hur uppnås individuell insikt då? Du måste inse sanningen, den ska inte påtvingas dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Handfast
Vad krävs för att du skall bli ateist, vilka bevis kan en vanlig människa lägga fram för att du skall sluta tro på gud?
Slappna av

Ateister innebär avsaknad av tron på Gud. Du ställer en fråga som innebär att ateismen har bevis för att avsaknaden av Gud är sann. Därav din fråga. Då kräver jag att du lägger fram det bevis som övertygat dig att Gud inte existerar så undersöker vi ditt bevis.