Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det skulle jag inte, men om eventet skedde så skulle jag få en obristande tro till Gud, automatiskt. En allsmäktig Gud har inga problem att skapa ett tillräckligt starkt argument för att alla skall tro på denne.
Om det bara är ett prank från en högre civilisation så får jag erkänna mig vara chanslös. Det skulle dock vara ett ytterst osmakligt skämt.
Om det bara är ett prank från en högre civilisation så får jag erkänna mig vara chanslös. Det skulle dock vara ett ytterst osmakligt skämt.
Jag hoppas att mitt syfte nått dig. Ett Gudsbevis baserat på empirisk, observerbar och reproducerbar data håller inte som Gudsbevis eftersom beviset i fråga kan aldrig med 100% säkerhet kopplas till Gud empiriskt. Det man istället får utgå ifrån är argument och inte empiriska bevis. Anledningen till detta är de egenskaper som Gud har.
Gud har inga problem att skapa ett tillräckligt starkt argument för att alla skall tro på denne.Problemet ligger inte hos Gud, problemet ligget hos människan och dennes arrogans. Även om all otänkbara bevis skulle läggas fram, så skulle människan fortfarande fråga (baserat på grundprincipeerna empiri, observerbart, ostridbart, reproducerbart): Hur kan man veta att det är Gud som utför detta? Tänk så är det aliens? tänk så är det demoner osv...
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Hur vet du det?
För att det inte finns en bättre metod som någon här kommit med. Har du en bättre metod? Jag ser att du inte har svarat på frågan. Nu har du chansen att svara

Citat:
Det finns ett överflöd av skojare bland oss människor vågar jag nog påstå! Och jag har då hört teister prata om falska profeter vid ett flertal tillfällen.
Visst finns det falska profeter, märk väl, jag talar inte om domedagsprofeter som påstår att jorden ska gå under och sedan visar det sig att det hela var en lögn. Jag talar om Budbärare som förmedlar ett Budskap från Gud om dennes existens och som med sig har ostridbara bevis. Det enda sätt bevisen kan bestridas med är människans arrogans.
Citat:
Är inte gud allsmäktig? I så fall så borde han ju veta vilka bevis som skulle kunna tänkas vara tillräckliga för att övertyga oss människor, vi är ju enligt dig hans skapelse!
Visst är Gud allsmäktig. Han vet precis vilka bevis som övertygar oss. Men han är även medveten att människor lika lätt kan blunda för bevisen, vara ironiska och bortförklara bevisen. Övertygelsen ska komma inombords, en förändring sker endast om man väljer att sluta vara ironisk och ta saker och ting på fullt allvar.
Citat:
Men om en människa presenterade sig för mig med titeln guds budbärare så skulle jag nog be hen att bota alla sjuka, och sedan så skulle hen få kunna leka Moses en stund, dela på atlanten och vandra torrskodd från kontinent till kontinent på havsbotten.
Om denne budbärare utför det du önskar, vad är garantin att du då kommer att tro på Gud och inte säga att detta är magi, aliens, andra utvecklade civilisationer, hokos-pokus osv?
Om du börjar tro på Gud efter att ditt krav gått i uppfyllelse, vad kommer du baserar din tro på? Är det observerbar, reproducerbar, falsifierbar empiri? Hur uppnår du sanningen att Gud ostridbart existerar ifall ditt krav går i uppfyllelse?
OM du börjar tro på Gud efter att ditt krav gått i uppfyllelse, då kommer du onekligen att basera din tro på rationalism, och inte empirism.
Jag vill härmed påpeka att empirism i det scenario som du vill observera för att tro på Gud aldrig kan föra dig till insikten att Gud existerar. Däremot kan Rationalism i föra dig till insikten att Gud existerar i detta fall.
Håller du med?
Senast redigerad av sanning05 2013-05-07 kl. 22:02.
Senast redigerad av sanning05 2013-05-07 kl. 22:02.