2013-05-23, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesusofrave
Sånt är så jävla skumt. Asså bryr sig inte tullen alls eller? Mina growkits har ju själv gått igenom, och allt verkar så oerhört luddigt om man vågar fortsätta beställa eller inte.

Jadu, jävligt svårt att veta hur det går till men dom kollar ju inte alla paket. Och är snubbarna som jobbar i tullen just den dagen bakis kanske dom inte kollar nåt alls t.ex. Majoriteten går igenom iaf. Ska lägga en ny beställning om några dagar, får se om man har lika stor tur då!
Citera
2013-05-23, 17:57
Medlem
Hej,

Jag har testat att torka mina Cubensis nu med att simpelt lägga dem emellan 2 tidningsblad i ett mörkt och ganska torrt skåp.

Första omgången jag torkade blev bra behöll samma färg på stjälken och gick ned till ca. 1/10 av orginal vikten men nu när jag torkar andra omgången tar det mer tid och de större blir aldrig helt torra som de förra utan är torra på utsidan men blir inte stel torra som de mindre.

Och det har även kommit en gul yta på stjälkarana är det något som har gått fel ?
Citera
2013-05-23, 18:49
Medlem
vadillaruoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkleffe
Hej,

Jag har testat att torka mina Cubensis nu med att simpelt lägga dem emellan 2 tidningsblad i ett mörkt och ganska torrt skåp.

Första omgången jag torkade blev bra behöll samma färg på stjälken och gick ned till ca. 1/10 av orginal vikten men nu när jag torkar andra omgången tar det mer tid och de större blir aldrig helt torra som de förra utan är torra på utsidan men blir inte stel torra som de mindre.

Och det har även kommit en gul yta på stjälkarana är det något som har gått fel ?
kanske kan vara för hög luftfuktighet där du torkar dom.
Citera
2013-05-23, 22:24
Medlem
Truffs avatar
Citat:
Vilken box har du? Vilken flush är det? Kan du inte posta en bild?

Det lär du nog hinna, men tre stycken, oj, är du inte rädd för att ett sånt stort paket hade fastnat enkelt i tullen? Eller vilken/vilka lådor köpte du?

Lådorna är inte olagliga så länge inget vatten kommer i dom
Iaf så jag har uppfattat lagen..

Tog 3 lådor mexi cub
Citera
2013-05-24, 21:32
Bannlyst
Insåg att jag har stött på ett litet problem i mitt odlande.

Ska dra utomlands om exakt en vecka, och satte igång en ny flush nu i onsdags. Jag kommer att vara borta i exakt en vecka, men tror ni att boxen kommer att klara sig? Vad händer om svamparna "växer för mycket", kan lådan förstöras då?
Citera
2013-05-25, 00:19
Medlem
Citat:
Insåg att jag har stött på ett litet problem i mitt odlande.

Ska dra utomlands om exakt en vecka, och satte igång en ny flush nu i onsdags. Jag kommer att vara borta i exakt en vecka, men tror ni att boxen kommer att klara sig? Vad händer om svamparna "växer för mycket", kan lådan förstöras då?
Svamparna blir nog övervuxna och kommer släppa ur sig svart gegga (kallar jag det i alla fall! :s ) men att det är skadligt för boxen eller svamparna har jag svårt att tro. Hände mig faktiskt på mitt senaste kit och jag gjorde rent boxen direkt efter jag skördade dom svarta svamparna och tog bort all svart "gegga" som hade samlats.
Citera
2013-05-25, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av derex10
Svamparna blir nog övervuxna och kommer släppa ur sig svart gegga (kallar jag det i alla fall! :s ) men att det är skadligt för boxen eller svamparna har jag svårt att tro. Hände mig faktiskt på mitt senaste kit och jag gjorde rent boxen direkt efter jag skördade dom svarta svamparna och tog bort all svart "gegga" som hade samlats.
Okej, men kan bem börja ruttna? Göt jag bäst i att plocka dem när dem är små, innan jag sticker?
Citera
2013-06-03, 21:00
Medlem
Citat:
Okej, men kan bem börja ruttna? Göt jag bäst i att plocka dem när dem är små, innan jag sticker?

om jag var du så hade jag skördat dom nu, då jag tror att det finns risk för kontamineringar om man lämnar färdiga svampar >en vecka.

Till alla er som oroar er för tullen så kan jag åtminstone säga att en vän till mig beställde en growbox och fick hem den 4 dagar efter shippment, oöppnad. beställningsidan var azarius. beställningen kom till brevlådan. (en growbox dvs)

EDIT: jag har fyllt growboxen med vatten, vattnet var kallt från kranen och jag mixade i ~1% 2% väteperoxidlösning i den. finns det någon möjlighet att myceliet fått köldskada?
är det också NÖDVÄNDIGT med ljus? är det sant att svamparna kommer växa åt alla håll annars?
Senast redigerad av growmate 2013-06-03 kl. 21:03.
Citera
2013-06-04, 00:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av growmate
om jag var du så hade jag skördat dom nu, då jag tror att det finns risk för kontamineringar om man lämnar färdiga svampar >en vecka.

Till alla er som oroar er för tullen så kan jag åtminstone säga att en vän till mig beställde en growbox och fick hem den 4 dagar efter shippment, oöppnad. beställningsidan var azarius. beställningen kom till brevlådan. (en growbox dvs)

EDIT: jag har fyllt growboxen med vatten, vattnet var kallt från kranen och jag mixade i ~1% 2% väteperoxidlösning i den. finns det någon möjlighet att myceliet fått köldskada?
är det också NÖDVÄNDIGT med ljus? är det sant att svamparna kommer växa åt alla håll annars?

Dom behöver nog helst indirekt solljus men vissa hävdar att garderober t.o.m. utan lampa dugt bra. Av egen erfarenhet skulle jag föreslå att tejpa för kanterna av boxen. På mina växte svamparna ut mot kanterna men letade sig uppåt snabbt efter jag tejpade.
Citera
2013-06-04, 01:29
Medlem
molmols avatar
Citat:

Svamparna kommer växa lite huller om buller även med ljus, eftersom plastlådan är genomskinlig. Men merparten kommer växa uppåt oavsett om man har ljus eller inte (gissar att det är för att det finns mer syre i påsen än i lådan).
Citera
2013-06-12, 12:49
Medlem
Morrs igen, nu har det gått 11 dagar sen jag aktiverade lådan. den har sen dess legat i mörker vid ~27C och ~100% luftfuktighet.
igår natt så tyckte jag att det tagit lite väl lång tid så jag sänkte tempen till ~23C, då jag läst att fruiting-fasen initieras av ändrade luft och ljusförhållanden.
nu när jag kollade på boxen idag så såg jag små vita "pluppar" över en stor del av boxen, bara någon mm stora, vissa var på myceliet men vissa var på ställen då mycelium inte spridit sig till ytan. är detta svamp bebisar eller är det något dumt?

Sen undrar jag också hur mycket kondens det ska vara i boxen, jag har det så att det finns droppar över alla påsväggar.
Citera
2013-06-12, 14:12
Bannlyst
Citat:
Morrs igen, nu har det gått 11 dagar sen jag aktiverade lådan. den har sen dess legat i mörker vid ~27C och ~100% luftfuktighet.
igår natt så tyckte jag att det tagit lite väl lång tid så jag sänkte tempen till ~23C, då jag läst att fruiting-fasen initieras av ändrade luft och ljusförhållanden.
nu när jag kollade på boxen idag så såg jag små vita "pluppar" över en stor del av boxen, bara någon mm stora, vissa var på myceliet men vissa var på ställen då mycelium inte spridit sig till ytan. är detta svamp bebisar eller är det något dumt?

Sen undrar jag också hur mycket kondens det ska vara i boxen, jag har det så att det finns droppar över alla påsväggar.
En bild hade underlättat. Kan vara vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in