2014-01-18, 12:35
Bannlyst
Hej! Fick hem mitt cubensis grow kit i måndags 2014/01/14.

Dunkade i vatten på samma kväll och tömde det ca 14h senare, sedan dess har den stått i gaderoben i ca 26-27 grader, men har inte hänt något alls sen jag fick boxen? Det var redan lite mycelium på toppen av boxen när jag fick den, är det normalt?

Bör det inte börjat vuxit lite mer mycelium nu under dom 4 dagarna i gaderoben i 26-27 grader?
Har inte varit någe fukt i påsen alls,även mina spektakulära 26-27c , så har sprayat på lite destilerat vatten på insidan av påsen, så nu ligger det väl kanske 0.3dl vatten på botten av påsen.

Har min box står i lådan som följde med, har läst att det är bättre då dom brukar växa mer uppåt då.

Så såg den ut vid ankomst(Har precis fyllt den med vatten):
http://i41.tinypic.com/33xhl44.jpg

Såhär nu idag 4 dagar senare:
http://i44.tinypic.com/a48xtz.jpg

Såhär har jag den ståendes:
http://i42.tinypic.com/2w34xfa.jpg

Frigoliten för att göra det lite varmare, blev bara ca 24-25 utan den

Bör jag ta bort kartongen/frigoliten och låta dom stå direkt under lampan där? blir nog hyfsat varmt då också, men har hört att dom helst vill ha mörker under inkubationstiden?

Detta är min första gång så är väldigt newbie innom detta! Har förövrigt varit väldigt sterill när jag hållt på med boxen, alltid använt alcogel osv, och försökt att inte andas emot boxen.

Tacksam för alla svar.

MVH vampen
Citera
2014-01-18, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Werty93
Beställde min growkit från Elefantel för 16 dagar sedan. När jag trackar packetet så står det så här:

9-1-2014:
Parcel at customs in country of destination

Vanligt att det kan vara i tullen så länge?
Bor förresten i södra delen av Norge.

Ha det bra!

Det tog 5 arbetsdagar för mitt att anlända, så 16 dagar verkar väl vara lite väl länge.
Känns som att något är galet. :/

MVH
Citera
2014-01-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vampiz
Det tog 5 arbetsdagar för mitt att anlända, så 16 dagar verkar väl vara lite väl länge.
Känns som att något är galet. :/

MVH

Borde man förvänta sig tullen nu då, bor i Oslo om det spelar någon roll.

Bara att ignorera brevet ifall det kommer något?
Citera
2014-01-19, 02:55
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werty93
Borde man förvänta sig tullen nu då, bor i Oslo om det spelar någon roll.

Bara att ignorera brevet ifall det kommer något?

Vet inte hur dom är i Norge men antar att de är likasinnade som de i Sverige.
Ignorera brevet och spela dum/blåneka ifall de besöker dig

Citat:
MVH vampen

Tjena!

Det kan ta upp till två-tre veckor innan det börjar hända något. Men efter första flushen så brukar det växa mycket fortare. Fyra dagar är ingenting, ha tålamod

Att ha kvar boxen i lådan är rätt vanligt tror jag. Man gör det oftast för att blockera ljus från sidorna, så att svamparna väljer att växa uppåt som du säger, blir lite lättare att plocka dem då. Jag brukar tejpa med svart el-tejp runt sidorna på boxen.

Ha helst ingen ljus som lyser direkt på lådan/svamparna - de använder endast ljuset för att hitta "uppåt", så att de vet vilket håll de ska växa.

Om du ska ta bort frigolit eller ej vet jag inte, så länge graderna håller sig runt 24-28c så är det bra

Vad körde du på för sort? Inte för att det spelar någon roll, bara nyfiken

Må väl
Senast redigerad av GeckoMoria 2014-01-19 kl. 02:59.
Citera
2014-01-19, 18:01
Bannlyst
Tja! Du menar att det kan ta 2-3 veckor innan myceliumet växa till sig? Eller att dom svamparna tittar fram? Med tanke på att det redan hade bildats mycelium i toppen av boxen redan vid ankomst, tänker att den kanske startats på någe vänster i sammband med frakten och att det blivit för kallt eller något så att den är död.

Okej så det är att föredra mörker enda tills man sett den första svampen titta fram?

Ang fukten, bör det inte bli fukt på insidan av påsen när man har ca 26-27 grader?
Vet inte om det kan va så känsligt med kan ha råkat fått ett litet hål uppe i påsen där det är vikt av ett av gemen. Nu har jag ju även ca 2-3mm vatten under i själva påsen, men endå så fuktas inte påsen ett dugg.

Kör Cambodian, ifrån elefanten.

Tack för ditt svar!
Citera
2014-01-19, 19:16
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Tja!

Två-tre veckor tills första svamparna kikar fram. Myceliet brukar bildas under tiden, inte ovanligt att det kommit lite mycelium redan vid ankomst.

Ja, jag tror att mörker är att föredra hela tiden - bara någon timmes ljus om dagen alternativt en svagare lampa som inte lyser direkt på (kan ha t.ex ett vanligt A4-papper emellan lampan och lådan). Hur som helst så spelar nog ljuset ingen jätteroll då jag har haft lådor ståendes i ljus utan problem.

Vad jag vet så kommer oftast den "tyngre" luftfuktigheten när de första svamparna kommer. Är själv lite osäker på hela luftfuktighets-delen så någon med mer kött på benen får gärna svara på det

Hålet i påsen är ingen fara
Citera
2014-01-19, 21:48
Bannlyst
Ah okey! Men borde inte myceliet utvecklas hela tiden? Man vill väl ha så mycket mycelium som möjligt? Det är väl enda "ställerna" i growboxen som det faktiskt kommer att växa svampar ifrån, rätt?

Har du även haft dom i mörker eller? Vilket har gett snabbast resultat?

Okej får väl vänta och se hur det utvecklar sig då, kommer att fortsätta att posta bilder på utvecklingen.

Okej, tänkte tejpa till där men då struntar jag i det.

Ha det. =)
Citera
2014-01-19, 22:05
Medlem
GeckoMorias avatar
Citat:
Ha det. =)

Jo, det utvecklas nog hela tiden, med tiden. Förmodligen därför man kan se lite mycelium redan när man får lådan. Mycelium är själva "roten" till svamparna

Kan inte säga att jag har märkt någon skillnad på den lådan som stod mestadels i ljus och den som stod i mörker ärligt talat

Om du orkar kan du ju starta en odlingstråd? Där kan du nog uppmärksamma dina frågor lite bättre och få lite bättre svar, jag själv är fortfarande ganska grön om fingrarna inom ämnet

Må väl

edit:
Hittade en sektion på Shroomery som talar om ljusförhållanden när man odlar, har bara skumläst den då jag har bråttom men tänkte den kunde klargöra lite Shroomery för övrigt har riktigt mycket info, så ta dig en titt där ifall du inte har gjort det ännu, ha de
Shroomery - Lightning Requirements of Mushrooms
Senast redigerad av GeckoMoria 2014-01-19 kl. 22:17.
Citera
2014-01-19, 22:23
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
text...
Må väl

edit:
Hittade en sektion på Shroomery som talar om ljusförhållanden när man odlar, har bara skumläst den då jag har bråttom men tänkte den kunde klargöra lite Shroomery för övrigt har riktigt mycket info, så ta dig en titt där ifall du inte har gjort det ännu, ha de

Skumläste själv snabbt länken...men svampar (fungi) har ingen klorofyl m.a.o. så spelar ingen roll vilket färgvärme det har utan snarare viktigare att det avger värme så svamparna vet vad de ska växa åt.
De nämner glödlampa är värdelöst...glödlampa funkar utmärkt så länge det inte ligger i fuktig miljö t.e.x inne i fruktkammare...

edit...de nämner även 12/12 soltimmar...låter snarare som den där länken rör sig mer om CB odling än svamp...på något skummt sätt...

mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2014-01-19 kl. 22:44.
Citera
2014-01-19, 22:32
Avstängd
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Skumläste själv snabbt länken...men svampar (fungus) har ingen klorofyl m.a.o. så spelar ingen roll vilket färgvärme det har utan snarare viktigare att det avger värme så svamparna vet vad de ska växa åt.
De nämner glödlampa är värdelöst...glödlampa funkar utmärkt så länge det inte ligger i fuktig miljö t.e.x inne i fruktkammare...

edit...de nämner även 12/12 soltimmar...låter snarare som den där länken rör sig mer om CB odling än svamp...på något skummt sätt...

mvh M
Höst som höst == på hösten dyker svampen upp, på hösten blommar cannabisen. <- stämmer dock ej till 100% då det inte är bara ljuset som triggar "pinningen" gällande svamp, vad jag har för mig i alla fall. Har vidare läst att ljuset visst spelar en viss roll vid odling av svamp. Har till exempel för mig att blått spektra från LE/CFL är att rekommendera vid "pinning". Vad jag försöker säga är att när man odlar försöker man imitera naturen fast artificiellt, så en glödlampa bör inte fungera optimalt i vilket fall som helst.
Senast redigerad av lilZer0 2014-01-19 kl. 22:39.
Citera
2014-01-19, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Skumläste själv snabbt länken...men svampar (fungus) har ingen klorofyl m.a.o. så spelar ingen roll vilket färgvärme det har utan snarare viktigare att det avger värme så svamparna vet vad de ska växa åt.

mvh M

Okej så man ska strunta i vad som står i den där länken då?
Vad menar du med om glödlampan ligger inne i en fruktkammare?

Jag tror de menar 12 timmar ljus, 12 timmar mörkt? dvs inte soltimmar.

Men okej tycker du ja ska köra på som jag gör eller? Ha dom i mörker enda tills den första kryper fram för att sedan välkommna dom med lite ljus(vanlig glödlampa) under dagtid?
Citera
2014-01-19, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeckoMoria
Jo, det utvecklas nog hela tiden, med tiden. Förmodligen därför man kan se lite mycelium redan när man får lådan. Mycelium är själva "roten" till svamparna

Kan inte säga att jag har märkt någon skillnad på den lådan som stod mestadels i ljus och den som stod i mörker ärligt talat

Om du orkar kan du ju starta en odlingstråd? Där kan du nog uppmärksamma dina frågor lite bättre och få lite bättre svar, jag själv är fortfarande ganska grön om fingrarna inom ämnet

Må väl

edit:

Jo vet att det är rötterna, men dom borde väl inte ha börjat utvecklas innan man dränker lådan i vatten i ca 12h?

Kanske skulle dra upp en odlingstråd som du nämner!

// vampen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in