2013-06-03, 19:06
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag ska inte påstå att jag har någon aning om det här egentligen, men hade nog gissat att det är som du säger. Däremot tror jag att det kan underlätta förnekandet till och med inför sig själv, man upplever kanske att man var "en annan person" under tiden brottet begicks?
Ja det gör det säkert, men vet man att man varit en annan person så har man ju minnet av händelsen också, annars skulle man ju inte heller minnas den andra personen. Men absolut finns det en massa försvarsmekanismer hjärnan har för att klara av att hantera vissa saker.
Citera
2013-06-03, 19:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Börjar tro att skändningen och styckningen skett i hans "hemmiljö" dvs nånstans i bodens fästning. Förmodligen någon militär bortglömd installation där han känt sig trygg. Någon favoritplats där han kunnat fortsätta rollspelet på egen hand och förmodligen spårat iväg i sin fantasi allt mer. Han har mest troligt byggt ett andra hem där. Detta är inte ödehuset där kroppen fanns och inte boden södra eller andra aktiva övningsområden.
Iom att det är det enda han tydligen pratar om så måste det ha större del i detta fallet när Bodens fästning är så stor del i hans liv.
I så fall undrar jag om någon i hans närhet kan ha kännedom om en sådan plats.
Det är en mycket intressant aspekt att beakta. Han kan mycket väl ha ett hemligt rum någonstans där han leker krig lite för sig själv. Han tycks dock inte ha lett polisen dit under den tid de haft spaning på honom, men å andra sidan tror jag att han haft ev. polisspaning i åtanke och inte vågat sig dit. - Föräldrarna känner säkert inte till ett sådant utrymme, och ej heller tror jag att någon av hans kompisar anförtrotts denna topphemliga plats; den är det bara överbefälhavaren, dvs han själv, som ska veta om:
http://www.youtube.com/watch?v=zWLBuc12z24
Citera
2013-06-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleipner8
Jo det är sant !
Men om mordet utfördes tex i skogen så behövde han ju faktiskt inte vara så noga med att städa osv!
Blodet de hittat i hans skuff kan ha kommit dit från vad som helst som använts!
Sen vet vi inte mängden blod som hittats!
Det kan vara så liten mängd att det inte synts för blotta ögat!
Så vad behövde han då städa bort??
- sina kläder
-mordvapnet förmodligen en liten kniv
- VBs kläder och tillhörigheter
Så jag tror faktiskt inte han hade behövt vara så noga med städning rengörning!
Tvättat av sig själv kunde han ha gjort i något litet vattendrag i närheten!

Spek:
Och i det vattendraget kan han ha slängt en väska med alla bevis fylld även med stenar. Skulle tippa att han tog i vad han kunde och fick ut den cirka 4-5 meter från land. Enkelt att kolla med dykteam. Tycker polisen ska begära in extra resurser i form av dykare och mobil/it-experter.
Citera
2013-06-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men det är ju ganska bekvämt att skylla på att man inte minns också. I flera uppmärksammade fall där mord begåtts och gärningsmännen varit psykotiska så har de dock kommit ihåg händelserna, om än berättade ur deras verklighetsfrånvända perspektiv (som järnspettsmannen som trodde folk var troll tex). Så jag kan inte se att det finns någon särskild anledning att han inte skulle minnas även om han varit psykotisk. Och nu säger han ju att han är oskyldig, inte att han har en minneslucka och inte vet.

Men snälla du, det var bara en spekulation. Han kanske säger att han är oskyldig just för att han kanske har en minneslucka. Du kanske har läst förundersökningen eller?
Citera
2013-06-03, 19:13
Medlem
Här beskrivs ett liknande mord ur en psykiatrisk aspekt:Skolchefen, mordet i Örebro.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12518096.ab.

En grandios självbild
Rättspsykiater Sten Levander förklarar hur en till synes helt normal människa kan begå ett sådant brutalt våldsbrott.
– Om det inte är uppenbart sjuka och har asperger eller någon annan diagnos så är det i huvudsak narcissistiska personlighetsstrukturer, säger Levander.
Han menar att en person med en grandios syn på sig själv, som får sin storslagna självbild punkterad, kan bli mycket farlig.
Den känslokyla som krävs för att genomföra styckningen passar också väl in.
– Han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat och åkt fast tidigare. Och eftersom han har haft många damer så kan han inte ha asperger. Om det är han som har gjort detta så är han en narcissist med psykopatiska drag.
Citera
2013-06-03, 19:14
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Spek:
Och i det vattendraget kan han ha slängt en väska med alla bevis fylld även med stenar. Skulle tippa att han tog i vad han kunde och fick ut den cirka 4-5 meter från land. Enkelt att kolla med dykteam. Tycker polisen ska begära in extra resurser i form av dykare och mobil/it-experter.

Det borde de gjort för längesen tycker jag och ju längre tiden går desto svårare blir det ju!
Citera
2013-06-03, 19:17
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Det borde de gjort för längesen tycker jag och ju längre tiden går desto svårare blir det ju!
Någon som vet om MSP söker vidare eller ligger allt sök nere just nu?

Edit: söker efter händerna och hennes kläder.
Citera
2013-06-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad är poängen med såna hypotetiska frågor?
Att utgå från något annat än kända fakta eller möjligen väl övervägda gissningar runt luckor i händelseförlopp och liknande leder bara till att tråden blir ett dagis för alla som tror att det är en deckare. Jag vet inte hur många "teorier" utan förankring i kända fakta om hur det hela gått till som jag läst. Jag skulle ledigt kunna spamma tråden med 25-30 stycken själv, för fantasi saknas inte. Men på vad sätt kommer vi framåt genom att sitta och hålla på med sånt?

Detta sagt så känner jag mig lite förvirrad av de detaljer som nu - av allt att döma - läcker från källor inom polisen som tidningen bedömer som tillräckligt trovärdiga för att publicera. Jag har liksom lalajlaj ganska tidigt utgått från den enklaste teorin: KJ har dödat offret i sin lägenhet (med största säkerhet i någon form av raserianfall), transportstyckat kroppen och sen (troligen nattetid) kört ut dem till en plats där han nödtorftigt dolt dem (utom händerna då). Därför att så går de flesta mord till av erfarenhet.

Jag hållet med helt. Och om man utgår från de uppgifter som finns så skulle det stämma om KJ och VB bråkade i lägenheten. VB gick därifrån (precis som KJ ska ha sagt). Han kör ifatt henne men får inte den respons han vill och hugger henne med kniven. Han lägger henne i bagageluckan och kör ut i skogen. Han är dålig på att städa efter sig och gör ett uselt jobb (förutom att han har tur för det tar hyfsat lång tid innan något hittas). Jag tycker inte det är långsökt att tänka att en person som i ilska har ihjäl en närstående och kanske älskad (?) person fortsätter att hugga i kroppen; särskilt inte hos en person med självskadebeteende.
Räknas det som dråp och brott mot giftefrid OM det skulle gått till på detta sätt? Så som KJ beskrivs känns det väldigt långsökt att tro att planerat mord ligger bakom.
Det enklaste är ofta det troligaste som sagt...
Citera
2013-06-03, 19:20
Medlem
Det här säger en av våra främsta experter om psykopati och grova våldsbrott

http://www.bankrattsforeningen.org.se/psyko8.html

Enligt detta utlägg har KJ inte antisocial personlighetsstörning. Den bilden stämmer inte in på vad jag läst i alla fall.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-03 kl. 19:22.
Citera
2013-06-03, 19:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Här beskrivs ett liknande mord ur en psykiatrisk aspekt:Skolchefen, mordet i Örebro.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12518096.ab.

En grandios självbild
Rättspsykiater Sten Levander förklarar hur en till synes helt normal människa kan begå ett sådant brutalt våldsbrott.
– Om det inte är uppenbart sjuka och har asperger eller någon annan diagnos så är det i huvudsak narcissistiska personlighetsstrukturer, säger Levander.
Han menar att en person med en grandios syn på sig själv, som får sin storslagna självbild punkterad, kan bli mycket farlig.
Den känslokyla som krävs för att genomföra styckningen passar också väl in.
– Han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat och åkt fast tidigare. Och eftersom han har haft många damer så kan han inte ha asperger. Om det är han som har gjort detta så är han en narcissist med psykopatiska drag.

Satan vad oseriös han var i denna intervju, Levander. Bara året innan han fick frågan angående styckmord så kunde han inte alls uttala sig då det inte var hans område, men året därpå så har han blivit expert på detta och kan till och med ställa distansdiagnoser..

Nu ställer han diagnosen utan att ha träffat personen. Han påstår till och med att om de inte uppenbart har bland annat asperger, vilket han avfärdar med att den misstänkte haft flera damer, så måste han vara en narcissist med psykopatiska drag.

Han ställer helt enkelt diagnosen och säger att han är en narcissist med psykopatiska drag.

Pinsamt.
Citera
2013-06-03, 19:25
Medlem
letsdoits avatar
Är det någon som har övervägt möjligheterna för att en olycka kan ha inträffat, t ex där sprängmedel från början varit inblandat? - Om man antar att något rituellt inte finns i de nio knivsticken, skulle man då kunna tänka sig att de direkt dödande huggen utdelats av barmhärtighetsskäl - och övriga sju av en gm som bara ville testa sin kniv lite medan han ändå höll på, alt. ville kamouflera sprängolyckan?
Citera
2013-06-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
VB skrev bara att hon skulle vara med "en pluggkompis", ingen visste vem det var, inte ens hennes mor. Det förutsätter i så fall att någon stod utanför VBs port, och skuggade VB och KJ med bil. Sedan stod vederbörande utanför KJs port i timmar menar du? Sånt lägger grannar till, eller passerande. Exempelvis blev en kvinna mördad i Göteborg utanför sitt hus, hennes ex hukade i busken utanför, och blev iakttagen före dådet.

En fråga som är lite av intresse är "pluggkompisen" i VB's FB. Varför skriver hon detta överhuvudtaget, hon har ej tidigare beskrivit vad hon skall göra utan "vad hon har gjort" i de flesta fall vad jag kan se på tre FB konton.

När hon saknades, visste modern var att söka, visste hon vem "pluggkompisen" var, tror inte det, iaf inte initialt på söndag eller måndag (tenta dagen ??) för då borde hon givetvis kontrollerat med MTGM, är min dotter där ?

När hon anmäls försvunnen av en vän till familjen på tisdagen, vet man då att "pluggkompisen" är MTGM eller framkommer det då man gör mast tömningar och får området bodsvedjan. Vem känner hon där, ja MTGM bor där och man har därigenom spårat "pluggkompisen", söken börjar.

Var deras möte planerat och för att inte oroa modern som kanske inte gillade sällskapet så skriver man/säger man "plugga hos kompis" för det är lite vidare begrepp och oroar inte modern, hon visste givetvis att modern läser hennes FB.

Får inte ihop det att hon skall plugga utan det är ett svepskäl, plugga med en som är ljusår från den nivå hon läser på kan inte vara sanning.

Jag tror hon blev lurad in i någonting, möte, party, helt enkelt ha kul (ej sex), kanske åka en liten tur med bil som ungdomar gör och MTGM hämtade, dock behöver det ej vara vid entren utan en bit ifrån så modern ej ser vem som hämtar och därmed är lugn iaf några timmar.

Detta är vad som framgått en väldigt ensam tjej för åldern och därför kan just MTGM vara en ventil för henne att helt enkelt få komma ut en lördag och jag tror som sagt "plugga" var bara ett svepskäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in