2013-06-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det där (fetade) är väl också en skröna för de allra flesta med psykoser minns precis vad som hänt under psykosen. Är det en drogutlöst psykos så kan det vara lite si och så då drogerna gör sitt, men normalt så minns man det mesta som sker under en psykos

Ja dom allra flesta, men alla minns inte. Och just det i det här fallet kan det nog inte vara att han inte minns. Det beror helt på olika situationer! I detta fall kan det vara så att han han trängt igen det rätt bra i huvudet..
Citera
2013-06-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Enligt en undersökning som gjordes för några år sedan av en forskare inom kriminalvården som hade utrett samtliga personer som hade dömts till livstidsstraff under åren 1965 fram till 2007, de allra flesta satt för mord, så kom den undersökningen fram till att endast 7% hade en diagnos på att de var psykiskt sjuka.

Däremot visade utredningen att över 50% av de livstidsdömda hade problem med spriten.

Hon säger även följande kloka ord...

http://www.accentmagasin.se/okategoriserade/starkt-samband-mellan-alkohol-och-grova-brott/

Ja, känns nog bättre för gemene man att tänka sig att "vanliga normala Svensson" inte mördar... Tillvaron blir lite tryggare.

Om det är spriten som får folk att mörda, nog i vissa fall i varje fall, eller om det främst är så att överkonsumtion av sprit är en sorts självmedicinering, försök till i varje fall, för att man upplever psykiska störningar som man har svårt att hantera och som gör en mer benägen att mörda?

Sedan hävdar ju vissa "diagnosentusiaster" att det finns "stora mörkertal" när det gäller diagnoser. Extremversionen, inte alltid ett skämt tyvärr, går ju så här: "De som inte har en diagnos än har inte det bara för att de ännu inte är diagnosticerade".

Sedan kan man t.ex. fråga sig om det är större risk att de som läser taskigt har ihjäl någon? Skulle alltså diagnosen dyslexi, ett tillstånd som anses klart underdiagnosticerat hos patienter inom rättspsykiatrin, kunna predicera mordbenägenhet? Aktuell ofälld häktad gm lär i vilket fall inte vara något "läshuvud" (hävdade att han gått direkt till högskola, "hoppade över gymnasiet", när han i själva verket gick på folkhögskola istället för gymnasium).

www.hv.se/sv/forskning/forskningsnyheter/dyslexi-kopplat-till-impulsivitet-hos-rattspsykiatriskt-undersokta-patienter
Citera
2013-06-03, 18:40
Medlem
Mouchinos avatar
Men jag fattar inte en grej, om VB skulle ut och springa/motionera så kan hon inte haft så mycket mer att bära på än sin mobil? Efter det skulle hon plugga vad jag fattat det som. Borde hon inte haft nåt mer med sig då som t.ex Byte av kläder, en Ipad eller bärbar dator kan vara nödvändig om ska plugga?
Citera
2013-06-03, 18:45
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Ja dom allra flesta, men alla minns inte. Och just det i det här fallet kan det nog inte vara att han inte minns. Det beror helt på olika situationer! I detta fall kan det vara så att han han trängt igen det rätt bra i huvudet..

Men det är ju ganska bekvämt att skylla på att man inte minns också. I flera uppmärksammade fall där mord begåtts och gärningsmännen varit psykotiska så har de dock kommit ihåg händelserna, om än berättade ur deras verklighetsfrånvända perspektiv (som järnspettsmannen som trodde folk var troll tex). Så jag kan inte se att det finns någon särskild anledning att han inte skulle minnas även om han varit psykotisk. Och nu säger han ju att han är oskyldig, inte att han har en minneslucka och inte vet.
Citera
2013-06-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Nope, tror aldrig denna killa ens kan släpa den döde fem meter. Osannolikt att han skulle döda och sedan förflytta och sedan stycka. Stycknkngen har troligtvis skett just av denna orsak: Förflyttning. Under denna flytt blodades bilen ned, OM KJ är gm.

Ja! Där har vi "the missing alternative": förflyttning av blodiga likdelar "pga. bristande kroppskrafter att förflytta hel kropp".

Skulle styckningen skett inomhus då, han orkade väl knappast baxa ut kroppen, även om hon väl var ganska lätt? Finns det någon viktuppgift?

Med en tvåhjulig transportkärra kanske han kunde flyttat en blödande kropp till bilen? Eller packades hon blödande, under knivhot, in i bilen för vidare transport till mord- och styckningsplatsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Om du hjälper någon att stycka en människa nog fan är det ett brott. Räcker att du hjälper till att köra iväg liket. Brott det med.
Kan ju vara att ngn i familjen har haft vetskapen brottet utan att ha kontaktat polis OM KJ är GM.
Familjehemligheter finns det gott om. Kan ju också vara så att det kom som en chock och att de vill ge bästa försvaret till sin son.
Citera
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Japp. Fullt möjligt. Funktionsnedsättning kan trigga störning och tvärtom, ibland är de svåra att skilja åt: "Funktionsnedsättningen att inte empatera så bra leder till det "störda" beteendet att behandla andra hänsynslöst. Utan att veta att man gör det." Funktionsnedsättningarna/störningarna kan vara mer eller mindre kroniska eller dyka upp då och då, t.ex. vid/efter användning av vissa droger etc.

Och lättare "förklara" mordet och ännu mer styckningen, om han befunnit sig i ett, temporärt, men ändå av en viss längd i tiden, psykotiskt tillstånd.
Jag vet inte om du riktigt hänger med. En person med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning löper inte större risk att bli mördare än du och jag (dvs personer utan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, hädanefter kallad NEP-diagnos för det är skitjobbigt att skriva ut det). En person som mördar på det här sättet har med all sannolikhet en tillfällig eller varaktig psykisk störning, och det kan drabba dig och mig likaväl som en person med NEP-diagnos.
Därför är det tämligen ointressant om KJ har Aspergers syndrom eller inte. Det intressanta är att han troligtvis har drabbats av t.ex en psykos (om det nu är han som är gm).
Att behandla andra "hänsynslöst" pga empatistörning leder i sig inte till att man mördar folk, om inte annat har man fått lära sig att det är en brottslig handling.
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Ja, känns nog bättre för gemene man att tänka sig att "vanliga normala Svensson" inte mördar... Tillvaron blir lite tryggare.

Om det är spriten som får folk att mörda, nog i vissa fall i varje fall, eller om det främst är så att överkonsumtion av sprit är en sorts självmedicinering, försök till i varje fall, för att man upplever psykiska störningar som man har svårt att hantera och som gör en mer benägen att mörda?

Sedan hävdar ju vissa "diagnosentusiaster" att det finns "stora mörkertal" när det gäller diagnoser. Extremversionen, inte alltid ett skämt tyvärr, går ju så här: "De som inte har en diagnos än har inte det bara för att de ännu inte är diagnosticerade".

Sedan kan man t.ex. fråga sig om det är större risk att de som läser taskigt har ihjäl någon? Skulle alltså diagnosen dyslexi, ett tillstånd som anses klart underdiagnosticerat hos patienter inom rättspsykiatrin, kunna predicera mordbenägenhet? Aktuell ofälld häktad gm lär i vilket fall inte vara något "läshuvud" (hävdade att han gått direkt till högskola, "hoppade över gymnasiet", när han i själva verket gick på folkhögskola istället för gymnasium).

www.hv.se/sv/forskning/forskningsnyheter/dyslexi-kopplat-till-impulsivitet-hos-rattspsykiatriskt-undersokta-patienter

Varför spriten får så höga värden är för att de som begår grova brott som dråp och mord i kombination med alkohol och droger ofta befinner sig i utkanten av vårt samhälle. Dvs kroniska alkoholister som stundtals är hemlösa.

I de här fallet är det inte en kronisk alkoholist eller hemlös. Så långt kanske vi kan vara överens iaf.
Citera
2013-06-03, 18:47
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Jag har sökt igenom tråden flera gånger nu och kan inte hitta informationen om att KJ skulle ha dödat djur som barn. Jag gissar att det är berättelsen om hans hund som har utvecklat sig till någon ny trådsanning.
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Om du söker i tråden på "plågat djur" så hittar du inlägg om detta. Men det är ju fortfarande bara rykten.
Citat:
Ursprungligen postat av Scire
Jag har som sagt redan gjort det och inte hittat något ursprungsinlägg där någon som känner honom påstår att han skadat eller plågat djur som barn, bara detta om hunden och det sägs ju ha hänt nyligen och enligt vän till familj så hade den bitit i en elkabel.

Jag har hittat två källor, det kanske finns fler (tips på sökord: "plågat djur", "dissekerat", "grodor"):

Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
"De läskiga är att han typ snitta upp grodor och katter när han var lite och peta ut ögonen på dom o skratta på skolgården... Och elda upp de"

Citat:
Ursprungligen postat av allanibrallan
jag har flera vänner som gått i hans parallellklass på högstadiet, där han en gång mordhotade en annan elev med kniv. 2 ggr kom polisen till skolan och gick igenom hans skåp. han berättade gärna hur han haft ihjäl fåglar och andra smådjur och dissekerat dem. detta minns jag även då det hände så att folk pratar om det nu är ju inte konstigt heller.
sen har han sprungit omkring och lekt krig i skogen runt aldersjön då vi varit där och badat och kört cross. mycket underlig person! skulle inte alls förvåna mig om han är skyldig

I det första exemplet, som alltså ursprungligen kommer från Twitter, var den misstänkte ännu inte gripen. I det andra var han gripen och häktad. Det finns alltså uppgifter om dissektioner och liknande som inte har med någon hund att göra. Det är kanske inte ens säkert att twittraren kände till hundhistorien?

Sen får var och en värdera trovärdigheten.
Citera
2013-06-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Om du hjälper någon att stycka en människa nog fan är det ett brott. Räcker att du hjälper till att köra iväg liket. Brott det med.

Brott mot griftefrid. Straffbart, som sig bör...
Citera
2013-06-03, 18:50
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Det där (fetade) är väl också en skröna för de allra flesta med psykoser minns precis vad som hänt under psykosen. Är det en drogutlöst psykos så kan det vara lite si och så då drogerna gör sitt, men normalt så minns man det mesta som sker under en psykos
Jag ska inte påstå att jag har någon aning om det här egentligen, men hade nog gissat att det är som du säger. Däremot tror jag att det kan underlätta förnekandet till och med inför sig själv, man upplever kanske att man var "en annan person" under tiden brottet begicks?
Citera
2013-06-03, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Någon mer än jag som noterade den välstädade bil, skinande blank, tom. fälgarna svarta plåtisar såg spritt nya ut, som hämtades vid KJ:s föräldrahem?
Med tanke på KJ.s påstådda oförmåga att städa och hålla rent.

Det kanske var pappan som tvättade den? Den kanske varit med ute och kört i terrängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in