Citat:
Ursprungligen postat av
Renasanningen
Japp. Fullt möjligt. Funktionsnedsättning kan trigga störning och tvärtom, ibland är de svåra att skilja åt: "Funktionsnedsättningen att inte empatera så bra leder till det "störda" beteendet att behandla andra hänsynslöst. Utan att veta att man gör det." Funktionsnedsättningarna/störningarna kan vara mer eller mindre kroniska eller dyka upp då och då, t.ex. vid/efter användning av vissa droger etc.
Och lättare "förklara" mordet och ännu mer styckningen, om han befunnit sig i ett, temporärt, men ändå av en viss längd i tiden, psykotiskt tillstånd.
Jag vet inte om du riktigt hänger med. En person med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning löper inte större risk att bli mördare än du och jag (dvs personer
utan neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, hädanefter kallad NEP-diagnos för det är skitjobbigt att skriva ut det). En person som mördar på det här sättet har med all sannolikhet en tillfällig eller varaktig
psykisk störning, och det kan drabba dig och mig likaväl som en person med NEP-diagnos.
Därför är det tämligen ointressant om KJ har Aspergers syndrom eller inte. Det intressanta är att han troligtvis har drabbats av t.ex en psykos (om det nu är han som är gm).
Att behandla andra "hänsynslöst" pga empatistörning leder i sig inte till att man mördar folk, om inte annat har man fått lära sig att det är en brottslig handling.