2013-06-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Absolut. Fast alkohol försämrar omdömet och ökar risken för grundläggande aggressionsgenombrott hos alla. T.ex. visat sig att en aldrig så väletablerad, villaboende gift miljonär utan sociala problem lik förbannat kör bil inte bara mer ouppmärksamt utan också mycket mer hänsynslöst aggressivt vid alkoholpåverkan... Högre hjärnfunktioner slås ut, de som ska hämma de grundläggande, primitiva känslorna som, ohämmade, kan ta sig ytterst våldsamma uttryck.

Instämmer. Ofälld aktuell häktad MT verkar inte vara hemlös, alkis och så. Men som hans personlighet beskrivs här, om det stämmer, så kan han tillhöra kategorin "särskilt känsliga för drogpåverkan när det gäller att leva ut aggressioner".

Jag håller med dig i mycket av det du skriver kring alkoholens och andra drogers funktion som katalysator för oberäkneligt och våldsamt beteende.
Till dem som sitter med näsan djupt i psykologiböckerna och definierar verkligheten vartefter bokens kapitel ändrar tema vill jag säga att det är vare sig centiliter eller gram som avgör en människas eventuella problematik kring droger, utan det bestäms främst av de konsekvenser det för med sig i den enskildes liv.
Ordet alkoholist är i sig ett slitet begrepp som för tankarna till en medelålders arbetslös man sittandes på en parkbänk med smutsiga kläder och ovårdat språk.
Idag ser verkligheten i de flesta fall helt annorlunda ut och en begynnande alkoholism kan dessutom manifestera sig redan i unga år. Det kanske fanns andra skäl än rent smakmässiga, till varför KJ vanligtvis inte drack(öl)?
Citera
2013-06-03, 19:37
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandoraaa
Men snälla du, det var bara en spekulation. Han kanske säger att han är oskyldig just för att han kanske har en minneslucka. Du kanske har läst förundersökningen eller?
Ja jag förstår att du spekulerar eftersom ingen här inne sitter på några fakta. Visst kan man spekulera, men det är ju bra om man då bygger spekulationerna på något mer handfast där det finns något lilla minsta som tyder på att det kan vara så.Detsamma gäller spekulationen om Dissociativ identitetsstörning som är en diagnos som en stor del av den samlade expertisen inte ens tror på idag. Annars kan vi ju börja spekulera i att KJ är helt oskyldig och att det var aliens som kom ner på jorden och tog henne också och då skulle tråden bli oläslig till slut.
Citera
2013-06-03, 19:38
Medlem
http://instagram.com/cibba#
Är det KJ? Ngn som vet?
Citera
2013-06-03, 19:39
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Det råder förvirring just nu bland utredarna, vem, var och hur? Detta måste lösas innan tiden är ute, och tills vidare kör man häktningscirkus utan några klara fällande bevis, förhoppningen om att det ska trilla ned några självklara bevis består fortfarande dock, kanske i brist på annat?

Din lilla huvudfoting!
Jag förstår mig verkligen inte på dina inlägg! Jag vet att vissa användare i tråden även irriterat sig på mina inlägg men du måste verkligen ta priset.

Har du några egna tankar om varför du anser att KJ är oskyldig? För det gör du uppenbarligen.
Det är ingen "häktningscirkus" som pågår direkt. Du är mer cirkus och kanske en blivande artist på en sådan.
Om du tror att sverige och rättsväsendet sjunkit så lågt att man i "brist på annat" håller på med "häktningscirkus" är du bara dum.
Citera
2013-06-03, 19:43
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det någon som har övervägt möjligheterna för att en olycka kan ha inträffat, t ex där sprängmedel från början varit inblandat? - Om man antar att något rituellt inte finns i de nio knivsticken, skulle man då kunna tänka sig att de direkt dödande huggen utdelats av barmhärtighetsskäl - och övriga sju av en gm som bara ville testa sin kniv lite medan han ändå höll på, alt. ville kamouflera sprängolyckan?

I så fall borde väl kroppen ha spår av brand eller nått?
Citera
2013-06-03, 19:48
Medlem
Ja jg fattar då iaf inte varför inte MPS kan hjälpa till i sökandet av händerna och mordplatsen ... (?!)
Citera
2013-06-03, 19:49
Medlem
Vet nån hur länge sedan kj & vb hade förhållandet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det någon som har övervägt möjligheterna för att en olycka kan ha inträffat, t ex där sprängmedel från början varit inblandat? - Om man antar att något rituellt inte finns i de nio knivsticken, skulle man då kunna tänka sig att de direkt dödande huggen utdelats av barmhärtighetsskäl - och övriga sju av en gm som bara ville testa sin kniv lite medan han ändå höll på, alt. ville kamouflera sprängolyckan?
Höll GM på medsprängningsmedel?
Det skulle fort synas om ngn blivit sprängd så den teorin finner åtminstone jag som uteslutande. Likaså annan olycka då sticksåren är vad som orsakat döden.
Citera
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Egentligen tycker jag att alla diskussioner som går ut på att ifrågasätta KJ som den i nuläget mest troliga gärningsmannen är ganska naiva. För att kunna bedöma styrkan i den "alternativa gärningsmannahypotesen" så måste man ju känna till hela den indiciekedja som i nuläget finns mot KJ. Först med tillgång till det blir det möjligt att komma med sakligt grundade invändningar mot åklagarens och polisens bedömning. Varken du eller de andra i tråden som fortsätter förfäkta era alternativa teorier har mig veterligen tillgång till förundersökningsmaterialet. Ändå fortsätter ni att på den mycket mer begränsade mängd fakta som finns att tillgå via tråden här och pressen hävda att utredningen är fel ute och att ni begriper något som yrkesmännen inte har begripit.

Det är faktiskt ganska löjligt. Men kom igen när åtalet väcks (allt talar i nuläget för att det blir ett åtal av det här tror jag) så kan vi diskutera utifrån fakta och inte utifrån era gissningar och fantasier.

Vi kan utgå ifrån att åtal inte kommer att väckas såvida inte annan bevisning än att blod tillhörigt VB påträffas i utrymmen som tillhör KJ eller på klädespersedlar. Det räcker inte till en fällande dom och det vet åklagarna. Det krävs betydligt mer än detta.
Citera
2013-06-03, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja jg fattar då iaf inte varför inte MPS kan hjälpa till i sökandet av händerna och mordplatsen ... (?!)
Det är väl polisens sak då det konstaterats att det är ett brott begånget. MPS letar väl efter försvunna personer i första hand. Och det på ideell basis.
Citera
2013-06-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808

För att deras (självpåtagna) uppgift är att leta efter försvunna människor så att anhöriga kan få ett avslut. Att aktivt leta kroppsdelar, läs bevismaterial, är inget som lekmän skall syssla med. Det var just därför det var soldater från I19 som var med och sökte när de hittade FP2. Enkelt sagt personer från en välorganiserad myndighet (som dessutom kan antas komma i kontakt med lösa kroppsdelar i sin yrkesroll förr eller (förhoppningsvis) senare)
Citera
2013-06-03, 19:55
Medlem
Tror ni att den misstänkte GM kommer att få två advokater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in