2013-06-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det kan också vara så att man hittat en större mängd, eller rester efter en större mängd blod som inte kan förklaras bort med att "hon gjort sig illa".

Jag tänkte mer på hans reaktion på just frågan om blodet i (fordonet).

Han hade inte förvänta sig att det skulle finnas något blod där för den bilen har ej transporterat liket/delar etc. Det har använts ett annat fordon och därför kommer överaskningen för honom, dock så kan verktyg/persedlar transporterats i fordonet därav blodbesudlingen och han ej tänkt på den möjligheten.

Nu vet vi inte var och mängd blod så detta är bara en av många spekulationer som kan eventuellt ge möjlighet att annat fordon har varit inblandad.
Citera
2013-06-03, 14:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om KJ är gärningmannen som de flesta vill påstå, vad fanns det för orsak att placera ut kroppsdelarna i närheten av hans bostad och även sprida ut dem, det måste ha varit ett säkert sätt att bli misstänkt för styckmordet ?
Om VB blev mördad utanför någonstans fanns det väl ingen orsak att stycka kroppen och föra kroppsdelar till platsen där de hittades, det måste ses som att gärningsmannen tog mycket stora risker att bli upptäckt.
I så fall borde gärningsmannen ha gömt kroppsdelarna på brottsplatsen exempelvis grävt ned dem.
Eftersom brottsplatsen fanns inte i bostaden eller bilen och polisen har säkert gjort ett enormt sök för att hitta brottsplatsen, utan resultat, borde det finnas alternativ.
Jag anser att brottsplatsen fanns i en bostad på annat ställe, styckningen,som är gjord kan anses som transportstyckning.
Blodfläcken som hittats säger inte så mycket, naturligtvis beror det på hur stor den är, men eftersom de haft något förhållande, kan det finnnas förklaring till den.
En helt annan sak om den misstänkte aldrig känt den mördade tidigare.
Jag anser det finns saker som inte stämmer in att den misstänkte är mördaren.
Det är 8,4 km mellan FP och bostad, enligt Google Maps.
Citera
2013-06-03, 14:58
Medlem
sleipner8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Helt inne på samma spår, det har jag sagt hela tiden. Skogen är brottsplatsen.
Är extra seg idag, men hur fan kunde KJ lyckas lämna kvar kroppsdelar i huset.
Och vissa var nergrävda, frågan är om han själv vet vad han höll på med egentligen.
Fetingen.. de har jag missat vad har varit nedgrävt?
Kanske GM hr gjort ett tappert försök att lytta den styckade kroppen efter några dagar men blev störd under tiden och då blev det så här??
Citera
2013-06-03, 14:59
Medlem
Citat:
Om KJ är gärningmannen som de flesta vill påstå, vad fanns det för orsak att placera ut kroppsdelarna i närheten av hans bostad och även sprida ut dem, det måste ha varit ett säkert sätt att bli misstänkt för styckmordet ?
Om VB blev mördad utanför någonstans fanns det väl ingen orsak att stycka kroppen och föra kroppsdelar till platsen där de hittades, det måste ses som att gärningsmannen tog mycket stora risker att bli upptäckt.
I så fall borde gärningsmannen ha gömt kroppsdelarna på brottsplatsen exempelvis grävt ned dem.
Eftersom brottsplatsen fanns inte i bostaden eller bilen och polisen har säkert gjort ett enormt sök för att hitta brottsplatsen, utan resultat, borde det finnas alternativ.
Jag anser att brottsplatsen fanns i en bostad på annat ställe, styckningen,som är gjord kan anses som transportstyckning.
Blodfläcken som hittats säger inte så mycket, naturligtvis beror det på hur stor den är, men eftersom de haft något förhållande, kan det finnnas förklaring till den.
Han kan ha tagit vb på en biltur till stugan och dödat henne i stugan eller i närheten av den..vi vet inte vad polisen hittat för spår i stugan/runt stugan Sedan faller det väl naturligt att inte dumpa kvarlevorna nära stugan. Kanske dumpades påvägen hem vid berget där han kände till omgivningen.
Citera
2013-06-03, 15:00
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodson
Hur ska vi veta vad teknikerna funnit och inte funnit..??? Tror du dom skriver ut det här?? Allt är bara flashback fantasi och spekulationer
Som sagt så tiger polisen ang utredningen..dom kan lika gärna hittat blodspår på en kniv i kj:s lgh och skickat in den på analys..Polisen har betydligt mycket mer på fötterna än dom släppt ut i media.

Det är mycket möjligt. Allt är möjligt i detta fall, men hade lägenheten varit besudlad med blod både här och var, efter t ex en hundslakt, hade det säkerligen fyllt alla löpsedlar. Det är väl snarare polisen problem att hålla käft vi läst om. Massor av blod i lägenheten hade varit sensation för alla parter, både i skrift och sladder. Att det senare hade visat sig komma från annan art än människa hade varit en annan historia.
Citera
2013-06-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Om den sannolikt snart fällda mannen hade haft en förklaring till detta så hade det sett bättre ut för den sannolikt snart fällda mannen, men den sannolikt snart fällda mannen kunde ju inte förklara hur blodet kunde ha hamnat där och då blir det besvärande för den sannolikt snart fällda mannen.

Men du kanske kan hjälpa advokaten och ge förslag på hur blodet hamnade där då den sannolikt snart fällda mannen inte kunde det.

Underbart fint skrivet!

Nja, blodet i den ofällda (snart friade eller fällda eller mitt emellan-läs häktad i evigheters evigheter) mannens bil har hamnat där genom liktransport, att det blödande men fortfarande levande offret flyttats, mord på stället, eller genom att det stackars mordoffret via olycka råkat bloda ner, utan den ofälldes kännedom (vilket skulle kunna förklara hans oförmåga att förklara blodet).

Andra förslag?

(Instämmer, denna advokat behöver hjälp... )
Citera
2013-06-03, 15:01
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weito
"Det finns en myt om individer med Aspergers Syndrom som går ut på att de inte kan ljuga, att de tvångsmässigt ”måste” säga sanningen i vilken situation som helst. Media odlar gärna den bilden"

http://psyksjukaaspergersmamman.blogspot.se/2011/02/hanna-sanning-och-skuldkanslor.html

Ja, och på grund av denna missuppfattning fylls frågespalter av frågeställare som undrar om kollegan, partnern, barnet med mera har aspergers när de fått höra något ofördelaktigt om sig själva.

Många har sett att KJ är lång och smal, typ "sparris", en del med as ser ut så. De är väldigt smala på grund av svårigheter med maten. De har svårt att svälja och att acceptera olika konsistenser, ritualerna runt måltiden är många.

KJ var inte med på den social samvaron efter "Fallen angel", något de andra deltagarna beskrev som en höjdpunkt då de åt "kööörv" och umgicks.

Att KJ är en särling har de flesta insett, och att det blir svårt att få till stånd en dialog där advokat och åklagare kan greppa vad han gjort och gjorde tiden när VB försvann. Det verkar enligt media som om de mest pratar om hans vapenintresse och planerna för det. Visst är det tragiskt.
Citera
2013-06-03, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Helt inne på samma spår, det har jag sagt hela tiden. Skogen är brottsplatsen.
Är extra seg idag, men hur fan kunde KJ lyckas lämna kvar kroppsdelar i huset.
Och vissa var nergrävda, frågan är om han själv vet vad han höll på med egentligen.

Då behövde han alltså under någon förevändning få med sig offret till skogen? Knivhot? Annat vapenhot?

Instämmer: Om gm är den ofällde mannen så är förvirring, inkluderande fragmentariskt tänkande, en huvudfaktor. Samtidigt verkar styckningen "systematiskt" genomförd och kräver koncentration över en viss tid.
Citera
2013-06-03, 15:13
Medlem
emptyhearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har du barn själv? Jag vet inte om jag trots min ganska rationella läggning verkligen skulle kunna förmå att ta in att något av min barn gjort något sådant. Det skulle ju innebära en sån ohygglig smärta på många plan.

http://norrlandsmamman.blogg.se/2011/august/i-forrgar-andrades-allt.html

http://www.mama.nu/Artiklar/Min-son-dodade-sin-sambo

Anhöriga till en förövare är också brottsoffer med allt vad det innebär av skam, skuld och smärta. Den här bloggen från Umeå började jag följa 2011 och hittade där även en länk till en annan blogg om ett fall på gotland där den bloggande mammans son knivdödade sin sambo. Där får man en inblick i livet efteråt för en anhörig till en mördare.

Har inte tidigare kommenterat tråden, började läsa när kroppsfynd gjorts och läste då ikapp. Angående 2 advokater eller en "stjärnadvokat" är det ok för mej att bistå med skattepengar. Är man häktad för ett så allvarligt brott att det kan leda till livstid som i det här fallet, måste man säkerställa att man får en bra försvarare som tar tillvara den åtalades intresse. Så det inte blir som i Quick-härvan.

Ett av mina syskonbarn har gått i KJ:s klass sedan årskurs 3 och tom. årskurs 9 i grundskolan, och syskonbarnet var även mycket god vän med VB sedan gymnasiet. Hade velat fråga mitt syskonbarn hur h*n minns KJ, men har avstått då h*n mår mycket dåligt av att ha förlorat en nära vän. Varken vill eller kan spekulera men har hela tiden hoppats att KJ är oskyldig. För mej är han det till motsatsen har bevisats.

Mitt första inlägg i tråden som sagt, troligen det sista också men jag kommer fortsätta följa.
Citera
2013-06-03, 15:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Egentligen tycker jag att alla diskussioner som går ut på att ifrågasätta KJ som den i nuläget mest troliga gärningsmannen är ganska naiva. För att kunna bedöma styrkan i den "alternativa gärningsmannahypotesen" så måste man ju känna till hela den indiciekedja som i nuläget finns mot KJ. Först med tillgång till det blir det möjligt att komma med sakligt grundade invändningar mot åklagarens och polisens bedömning. Varken du eller de andra i tråden som fortsätter förfäkta era alternativa teorier har mig veterligen tillgång till förundersökningsmaterialet. Ändå fortsätter ni att på den mycket mer begränsade mängd fakta som finns att tillgå via tråden här och pressen hävda att utredningen är fel ute och att ni begriper något som yrkesmännen inte har begripit.

Det är faktiskt ganska löjligt. Men kom igen när åtalet väcks (allt talar i nuläget för att det blir ett åtal av det här tror jag) så kan vi diskutera utifrån fakta och inte utifrån era gissningar och fantasier.
Citera
2013-06-03, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av emptyheart
Har inte tidigare kommenterat tråden, började läsa när kroppsfynd gjorts och läste då ikapp. Angående 2 advokater eller en "stjärnadvokat" är det ok för mej att bistå med skattepengar. Är man häktad för ett så allvarligt brott att det kan leda till livstid som i det här fallet, måste man säkerställa att man får en bra försvarare som tar tillvara den åtalades intresse. Så det inte blir som i Quick-härvan.

Ett av mina syskonbarn har gått i KJ:s klass sedan årskurs 3 och tom. årskurs 9 i grundskolan, och syskonbarnet var även mycket god vän med VB sedan gymnasiet. Hade velat fråga mitt syskonbarn hur h*n minns KJ, men har avstått då h*n mår mycket dåligt av att ha förlorat en nära vän. Varken vill eller kan spekulera men har hela tiden hoppats att KJ är oskyldig. För mej är han det till motsatsen har bevisats.

Mitt första inlägg i tråden som sagt, troligen det sista också men jag kommer fortsätta följa.

Med tanke på detta inlägg hoppas jag på många fler från dig! Det är två extremt viktiga principer du tar upp. Med tanke på brottets allvar ska han självklart ha en bra försvarare. Och självklart är han oskyldig tills han är dömd i högsta instans. Jag misstänker dock att rätten anser att hans första försvarare är tillräckligt kompetent.Till skillnad från alla som idiotförklarat honom i tråden tror jag att han säkert är okej.
Är du från trakten själv?
Pratas det lika mycket om det som vi på FB inbillar oss?
MVH
Smålandtintin
Citera
2013-06-03, 15:20
Medlem
Någon som vet hur KJ försörjer sig? Aktivitetsersättning, akassa, sjukpenning, föräldrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in