Citat:
Ursprungligen postat av
Lalajlaj
Vi har Bollnäsfallet, där mordet och styckningen ägde rum i lägenheten.
Marinafallet där mordet ägde rum i huset.
Både fallen riktigt blodiga och våldsamma, men i inget av fallen reagerade likhundarna.
Man kan inte dra en entydig slutsats av det, jag har redogjort varför. Den svagaste länken är hundföraren som kan misstolka hunden, lägg därtill att hunden kan vara omotiverad, statusen på hunden kan variera av olika anledningar. Statusen varierar från hund till hund beroende på motivation, utbildningsståndpunkt och erfarenhet, samt hälsotillstånd. Vi känner inte till hur det såg ut i de konkreta fallen.
En hund missar inte en doft, aldrig, däremot kan den markera i olika grad mht vad jag skriver här i inlägget. Vidare handlar det om doftmolekylernas koncentration, högre koncentration = större upptagningsområde, mindre koncentration = mindre dito, lägg därtill material som fungerar som en barriär, förhindrar doftmolekyler att spridas i rummet i högre koncentration. Det beror också på väder och vind, men det kan vi skippa vad gäller KJ lägenhet, dock intressant angående fyndplatserna. Polisen gick tillbaks till området och fortsatte söka där, vi ger det en chans till sa polisen. Kanske nya hundar, eller så var det samma hundar och man hoppades på en annan dagsform.
Jag är helt övertygad om att hunden i Marinafallet hade hittat blodet i sängen om den fått nosa på sängen, vet vi det, gjorde den det?