2013-06-15, 20:34
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det är inte så jäkla svår att hålla sig till en historia. Gm håller sig oftast väldigt nära sanningen..om inte faktiskt berättar sanningen...fram till den punkt brottet begås. Från den punkten är det lätt att sedan bara hålla fast vid att offret gick sin väg. KJ har dessutom haft väldigt lång tid på sig att öva in ett scenario innan han blev intagen till förhör.

Om han nu inte vet hur blodet kom dit. Varför håller han sig inte till det istället för att försöka sig på nån förklaring?

Han kanske satt och spåna hur blodet möjligtvis hade kunnat hamna i hans bil, och de tyckte inte att det lät trovärdigt.
Citera
2013-06-15, 20:35
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Borde inte polisen ha känt lukten från torson och huvudet när de sökte runt ödehuset?

När sökte dom där första gången? Jag har ingen klar bild av det.

Kroppsdelarna kan ju ha flyttats någon gång. Stämmer uppgifterna om att någon myndighetsperson skulle ha tittat in i ödehuset någon gång mellan den 13-20 maj, så indikerar det ju att i vart fall benen kan ha flyttats på.

Säg att kroppen låg på någon annan plats (ostyckad eller styckad), men då kommer gärningsmannen och/eller eventuell medhjälpare på att det kanske fanns vissa risker med en upptäckt där. Och det är anledningen till (eller en av anledningarna till) att man flyttar på vissa eller alla kroppsdelarna?

Rena spekulationer från min sida. Svårt att få grepp om det här när det saknas så mycket information.
Citera
2013-06-15, 20:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"En signal från hennes telefon fångas av en av masterna vid Sävastklinten på eftermiddagen."
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6837130

"Onsdag 8 maj: Ett stort sökpådrag dras igång. Polisen vet nu att det sista spåret efter VB är en signal från hennes telefon som fångats av en av telemast[erna] vid Sävastklinten.

Sökandet koncentreras till friluftsområdet kring Sävast, Åberget samt Bodsvedjan."
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7675675
Det har jag redan svarat på. Det var en journalist som skrev Sävastklinten. En polisman sa Åberget.

Och jag har förklarat söket med skidstugan som utgångspunkt. Det var polisen som sökte där, men det var inte meningen att tidningar och KJ skulle få veta det. KJ skulle tro att polisen trodde honom, så därför sökte MPS vid Åberget.
Citera
2013-06-15, 20:39
Medlem
[quote=Spindelfrida|43917894]"Har den misstänkte ändrat eller justerat sin berättelse under de här veckorna?
– Nej, [b]inte i något avgörande hänseende./

Han har ju inte heller betett sig som en misstänkt gärningsman brukar vid span.
Vad nu det betyder.
Kan tyvärr inte lägga till en länk till det uttalandet. Minns det inte ordagrant.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guvario
Efter vissa inlägg nu senast så är jag åter inne på att KJ kanske kan ha varit lockbete. Tycker lilltoes långa inlägg lät intressant. Kanske GM är MB och AB. Kanske KJ var den som fick 'locka' till sig VB hem till sig.
Tror det finns få normalbegåvade människor som skulle inlåta sig på något som helst samarbete av det slaget med mt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Nu har jag alldeles nyss varit förbi ödehuset där kroppsdelarna ska ha hittas.

Visst har det pratats om en mörk pickupbil? Det stod en sådan, äldre modell, med orange rand på lacken vid den röda risiga byggnaden just innan det gula huset...

För övrigt, väldigt korkat ställe att dumpa en kropp på. Väldigt nära stan. Bara någon minut från badet där vi var idag.

pickup'en är avfärdad.
dock inte en med orange färg
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
När sökte dom där första gången? Jag har ingen klar bild av det.

Kroppsdelarna kan ju ha flyttats någon gång. Stämmer uppgifterna om att någon myndighetsperson skulle ha tittat in i ödehuset någon gång mellan den 13-20 maj, så indikerar det ju att i vart fall benen kan ha flyttats på.

Säg att kroppen låg på någon annan plats (ostyckad eller styckad), men då kommer gärningsmannen och/eller eventuell medhjälpare på att det kanske fanns vissa risker med en upptäckt där. Och det är anledningen till (eller en av anledningarna till) att man flyttar på vissa eller alla kroppsdelarna?

Rena spekulationer från min sida. Svårt att få grepp om det här när det saknas så mycket information.

Kroppsdelarna i huset hittades väl på kvällen den 20:de. Men tog det inte ett tag sedan innan man hittade resten? Ca 150 meter från huset? Tycker det borde luktat då också.
Citera
2013-06-15, 20:40
Medlem
Popcorn76s avatar
Finns det inga foton på "eldgropen", fp2?
Citera
2013-06-15, 20:40
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det är inte så jäkla svår att hålla sig till en historia. Gm håller sig oftast väldigt nära sanningen..om inte faktiskt berättar sanningen...fram till den punkt brottet begås. Från den punkten är det lätt att sedan bara hålla fast vid att offret gick sin väg. KJ har dessutom haft väldigt lång tid på sig att öva in ett scenario innan han blev intagen till förhör.

Om han nu inte vet hur blodet kom dit. Varför håller han sig inte till det istället för att försöka sig på nån förklaring?

Förhörsutredarna lär nog hålla koll på hans kroppspråk ansiktsuttryck, nervositet ev svettningar, skakningar, rädsla etc En klassiker för att försöka lista ut om den MT ljuger. Men är det alltid så? Att det är just det som är tecken på lögn? Dock måste förhörsutredarna kunna se skillnaden på lögn eller att det kan finnas andra orsaker till ovanstående symtom. Hittade en bra grej från en blogg här som just tar upp detta om hur man bedömer lögn/sanning

http://lennartsjoberg.blogspot.se/2010/06/att-bedoma-logn-och-sanning.html

Här är vanliga föreställningar om vad som utmärker en person just i den situation när han eller hon ljuger:

• Undviker ögonkontakt
• Ler mycket
• Sitter eller står oroligt
• Svettas
• Täcker munnen med en hand
• Ger långa och omständliga svar på frågor
• Ger svar som är ostrukturerade
• Nickar mycket
• Gestikulerar mycket
• Talar tyst

Om någon gråter, eller är mycket upprörd, kan ses som tecken på lögn eller sanning.

Tänk nu efter ett tag. Tror du själv på att detta är vad som utmärker lögn eller sanning? Det är du i så fal inte ensam om. Domstolar anser sig ofta kunna bedöma vad som "bär det självupplevdas prägel".

Men alla dessa ”tecken på lögn” säger i själva verket lite eller ingenting. De är tecken på nervositet men man kan ju vara nervös av många skäl. Det är en utbredd – och felaktig - uppfattning att man kan bedöma om någon ljuger utifrån kroppsspråk, inte minst i domstolar.

Vad är då mera användbara tecken på lögn? De finns i innehållet i det som sägs. Lögner

• Innehåller färre detaljer
• Innehåller färre referenser till den talande, ord som jag, mig min etc är mera sällsynta
• Är kortare än sanningar
• Är undvikande, svarar inte rakt på sak på frågor

Forskningen om lögner har dessutom visat att de flesta kraftigt överskattar sin förmåga att avslöja lögner. De som är bra på det – och de är få – har en öppen attityd och väntar i det längsta med att bestämma sig för om de ska tro eller inte, på det som sägs. Deras informationsinhämtning är öppen och inte ett försök att bekräfta vad de tidigt bestämt sig för. Det är förödande i många sammanhang att låta sig styras av tidiga intryck och ”personkemi”. Inte minst gäller detta i anställningsintervjuer. Forskningen visar att många ljuger i sitt CV och i en sådan intervju.
Citera
2013-06-15, 20:41
Medlem
Nån som vet om KJ, MB eller AB är vänsterhänt?
Citera
2013-06-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det har jag redan svarat på. Det var en journalist som skrev Sävastklinten. En polisman sa Åberget.

Och jag har förklarat söket med skidstugan som utgångspunkt. Det var polisen som sökte där, men det var inte meningen att tidningar och KJ skulle få veta det. KJ skulle tro att polisen trodde honom, så därför sökte MPS vid Åberget.

Initialt söktes det mest runt A8 av polis, militär och frivilliga. KJ's stödgrupp sökte på andra ställen
Citera
2013-06-15, 20:43
Medlem
Lite tankar kring just styckningen..
Om det var fler än en GM, finns ju inga "praktiska" skäl att stycka kroppen eftersom man då orkar bära tillsammans. Då förutsätts förstås att mordet skett på avskild plats. Annars om det skett i lägenhet är det stor risk att bli sedd av någon när man bär ut kroppen, då är det ju enklare med mindre delar som ryms i ex väskor. Eller om GM var ensam. Andra alternativ är att styckning skett i affekt av långtskrivet hat eller bara att det blev så i ett knarkrus/psykos.. Men å andra sidan så brukar psykos inte gå över på några timmar. Drogrus däremot.. Undrar om det någonsin bringas klarhet i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in