2013-06-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Läste nyss att pappan skrivit till tingsrätten och begärt att han ska få en advokat till-den som försvarade Anders Eklund-.Varför då?Det räcker väl med en advokat!?
Han är väl missnöjd
Citera
2013-06-03, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det är bara rykten, ej säkerställt från något håll.
Vad baseras dessa rykten på?
Citera
2013-06-03, 12:19
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Är det bevisat att han har styckat sin tidigare hund? Har sökt men finner bara teorier om det.

Teorierna bör ju avskrivas nu då inget blod är hittat i hans lägenhet. Inte ens hundens.
Citera
2013-06-03, 12:21
Medlem
Citat:

En kompis kompis skrev i denna tråden att KJ berättat det till vänner och den uppgiften är lämnad till polis.

https://www.flashback.org/sp43722494
Citera
2013-06-03, 12:25
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Läste nyss att pappan skrivit till tingsrätten och begärt att han ska få en advokat till-den som försvarade Anders Eklund-.Varför då?Det räcker väl med en advokat!?
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Han är väl missnöjd
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Var inte det Leif Sillbersky? Han har väl pensionerat sig?

edit:
Fel av mig det var ju Jan Kyrö
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du har rätt, det var Kyrö först men bara tillfälligt tills Silbersky tog över.

Eklund hade både Jan Kyrö och Leif Silbersky som försvarare. Eklund hade önskat Silbersky men denne var upptagen i början, så då trädde Kyrö in.

Kanske är tanken att BF fasas ut om ett tag när Kyrö har möjlighet att träda in mer fullständigt. Tycker det låter som att pappan har fått goda råd, fallet kräver en vassare försvarare.
Citera
2013-06-03, 12:26
Moderator
OYs avatar
Citat:

Du fick ett svar, här kommer ett till. Folk har berättat om hur han var som yngre, dissekerade grodor och katter, och detta har lagts som krydda på historien om hunden, allting är obekräftat.
Citera
2013-06-03, 12:29
Medlem
lilltoes avatar
Vi ska också komma ihåg att KJ sen tidigare är ostraffad. Ingen ringa misshandel, trafikbrott mm.

Åtalet som lades ner kan vara brott mot knivlagen. Han har förmodligen gått fullt munderad med kniv synlig i sidan. Kanske gått öppet med vapen. Hursomhelst köptes anledningen och åtalet lades ner.

(inte vad som kommit fram här iaf, bör tilläggas)
Citera
2013-06-03, 12:33
Medlem
Vet inte vad jag känner för att den misstänkte GM har begärt en till advokat...tror verkligen föräldrarna så starkt på deras sons oskuld, är de missnöjda med advokaten just nu?
Borde de inte inse att deras son är mer sjuk än vad de tror och försöka ge honom vård. Även om han skulle vara oskyldig så är hans beteende inte bra för honom utifrån vad media och vad om framkommit i denna tråd. Har GM AS så är det viktigt att veta att detta har en stark ärftlighet och många med den diagnosen, diagnosticerad och odiagnosticerad, har ett starkt rättspatos vilket gör att de kan bli rättshaverister.

Det kan också vara föräldrars rop på hjälp. Tycker att det är viktigt att betänka att många andra genom åren har fått. En advokat. Om han ska ha två tycker jag nog att det får pappan gräva upp ur egen ficka.
Vad tycker ni?

Föresten så är det väl ngn som kan förstå hans eventuella funktionshinder som behöver vara där som stöd. och inte ytterligare en mediehungrig advokat!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16892359.ab
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-03 kl. 12:35.
Citera
2013-06-03, 12:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Ja det är en bra fråga om han sov eftersom media vet mer än försvararen enl. honom själv.
Åk. varken bekräftar eller dementerar medias uppgifter om blodspåret.

Det är så här att det nya som bevis om blod är advokaten informerad om.
Så det han gnäller om är att han inte får babbla fritt i media,.

Nej, nu vill pappan ha en annan advokat, och jag förstår honom.
En sån bonnläpp den här advokaten är, och jag vet att han inte är grön utan varit med förut.
Så givetvis får den misstänkte en ny eller ha båda som försvarare.

Inte ens pappan anser han vara kapabel.,

Citat:
=ME077|43743145]På
ikväll 2/6:

Vi vill ju inte att det ska bli lite drama
.
See Translation
about an hour ago

Långsökt men...:

April 24 via mobile
Om någon hittar en svulten man i svart rock hudandes på en parkering, med ett 3DS i hand, så är det nog jag.

Med tanke på "styckmordsberättelsen" och att han gillat ett ateist-foto den 4/5 blir den ändå lite för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag vidhåller att detta gäng inte är som de ska i huvudet.
Om KJ har medgärningsmän lär de ju finnas bland dessa.
Nu vill jag veta rent konkret om dessa ungdomar som länkades in från facebook och deras medverkan i mordet. Ni talade om satanister och koder. Så vad har alla dessa ungdomarna med det här mordet att göra?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-06-03 kl. 12:42.
Citera
2013-06-03, 12:36
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stigrolf
Hej.
Jag har en fråga till er som vet lite mer än mig.
Om VB nu blivit mördad inne i badkaret och mestadels av allt blod åkt ner där och att man 30 min senare fraktar henne i bakluckan på en bil där hon blöder någon droppe/pöl.

1. Skulle då en likhund reagera på blodet?
2. Jag menar, hur lång tid tar det för blodet att från färskt sen gå över till att lukta lik?
3. Det är väl förmodligen någon förruttnelseprocess som ska äga rum eller??

Stigrolf

Här kommer ett långt svar.

Har hållit på och nystat i frågan om kriminalsökhundar i samband med två andra trådar, och då speciellt frågan om den hitre gränsen i det tidsintervall under vilken hundar kan markera lämningar efter människor.

Medicinskt sett är mekanismerna väl kända och hänger samman med tidiga postmortem-processer i kroppen.

Strax efter dödens inträde – ca 5 minuter - upphör cellmetabolismen successivt. När andningen upphör leder frånvaro av syre till att tillväxten av aneroba bakterier i kroppen ökar exponentiellt. Dessa bakterier livnär sig på proteiner, kolhydrater och fett. Det är proteinerna som är intressanta detta i sammanhang.

Proteinerna byts ner till aminosyror som dekarboxyleras – s.k. bakteriell dekarboxylering – och blir till ”biogeniska aminosyror”.

Två av dessa är Cadaverine och Purtrescine, som båda är diaminosyror som normalt återfinns i kroppen, men vars koncentration ökar explosionsartat efter döden.

Samtidigt med denna process ökar också gasbildningen i den döda kroppen, vilket betyder att dessa ämnen frigörs utanför kroppen. Koncentrationen av Cadaverine och Purescine är dock som högst i vävnader och kroppsvätskor, exempelvis blod, urin och sperma.

Kriminalsökhundarna är tränade att markera just Cadaverine, och vid träningen används både ämnet i sig och delar av avlidna.

Problemet är naturligtvis att det är svårt att exakt fastslå hur pass snart efter dödens inträde som en hund uppfatta närvaron av Cadaverine, något som förstås hänger samman med man måste uppställa en experimentsituation som involverar nyss avlidna personer.

I samband med rättegångarna i Marina Johansson-fallet, ska visst en hundförare ha vittnat om att hundarna kan markera så pass tidigt som 15-20 minuter efter dödens inträde. Vad hundföraren bygger detta på vet jag dock inte.

Den mest auktoritativa experimentstudie som har gjorts – och som flitigt refereras i kriminaltekniska och rättsmedicinska sammanhang - genomfördes på uppdrag av polisen i Hamburg (alltid dessa grundliga tyskar!) och resulterade i en artikel i Forensic Science International, publicerad 2008.

Experimentet utformades på följande sätt:

De nakna kropparna efter två män som hade avlidit endast 2 timmar tidigare sveptes in i bomullsfiltar.

De lades sedan på mattor, utan någon direkt kontakt mellan kropp och matta.

Kropparna låg sedan på mattorna i 2 respektive 10 minuter.

(Levande personer lades också på andra mattor under lika lång tid, så att man skulle kunna jämföra.)

Tre godkända kriminalsökhundar fick sedan sniffa på mattorna vid upprepade tillfällen över en 2-månadersperiod.

Träffsäkerheten varierade en aning mellan hundarna, men i korthet blev resultatet att de tre hundarna sammantagna träffade rätt vid 86 % av tillfällena på 2-minutersmattorna och 97 % av tillfällena på 10-minutersmattorna.

Där har vi en uppskattning av träffsäkerheten i hundarnas markering:

1. på hela kroppar som avlidit 2 timmar tidigare,
2. som inte har haft någon direktkontakt med föremålet (mattan) som hundarna söker på, samt
3. som endast har varit i kontakt med föremålet i 2 resp. 10 minuter.

Om man då betänker en situation där blod eller andra kroppsvätskor – med högre koncentration av Cadaverine - har avsatts direkt på ett material är det rimligt att anta att hundarna skulle ha en än högre träffsäkerhet.

Den tidigare uppgiften om att det är möjligt att hundar markerar redan 15-20 minuter efter dödens inträde är inte alls orimlig.

Samtidigt måste de påpekas att det finns sätt att förhindra att hundar markerar döda kroppar. En del tycks ha uppfattningen att Cadaverine fungerar som någon slags gammastrålning som genomtränger och kontaminerar allt, och att det inte är möjligt att förhindra upptäckten av en död kropp.

I själva verket är Cadaverinet en hyfstat stor kemisk förening: NH2(CH2)5NH2.

Det är alltså möjligt att förpacka en nyss avliden kropp i ett material som förhindrar Kadaverinets spridning – plast, presenningar, syntetiskt material som återfinns i en del väskor. För att uttrycka det enkelt: Allt som inte släpper igenom vatten, släpper inte heller igenom Kadaverine.

Den bortre gränsen för när hundar kan markera lämningar efter en död kropp är makalös. Det mest uppseendeväckande som jag har läst om är en studie från universitetet i Alabama, där en hund lyckades hitta en enda 25-år gammal skeletterad ryggkota begravd 60 cm under marken!

Men det är en annan femma.

För vidare läsning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadaverine

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17403590

http://dogsdontlie.com/main/2008/12/cadaver-dogs-how-reliable-are-they-at-detecting-death/

http://www.independent.co.uk/news/science/the-csi-death-dogs-sniffing-out-the-truth-behind-the-crimescene-canines-835047.html
Senast redigerad av FUP-12 2013-06-03 kl. 12:48.
Citera
2013-06-03, 12:40
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du har rätt, det var Kyrö först men bara tillfälligt tills Silbersky tog över.

Kyrö och några till advokater är delägare i Leif Silberskys advokatbyrå och jobbar där.

Kyrö blev ju hotad när han företrädde Anders Eklund. Folk är ofta ganska okunniga om vad en advokats yrke innebär.
Citera
2013-06-03, 12:41
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Vet inte vad jag känner för att den misstänkte GM har begärt en till advokat...tror verkligen föräldrarna så starkt på deras sons oskuld, är de missnöjda med advokaten just nu?
Borde de inte inse att deras son är mer sjuk än vad de tror och försöka ge honom vård. Även om han skulle vara oskyldig så är hans beteende inte bra för honom utifrån vad media och vad om framkommit i denna tråd. Har GM AS så är det viktigt att veta att detta har en stark ärftlighet och många med den diagnosen, diagnosticerad och odiagnosticerad, har ett starkt rättspatos vilket gör att de kan bli rättshaverister.

Det kan också vara föräldrars rop på hjälp. Tycker att det är viktigt att betänka att många andra genom åren har fått. En advokat. Om han ska ha två tycker jag nog att det får pappan gräva upp ur egen ficka.
Vad tycker ni?

Föresten så är det väl ngn som kan förstå hans eventuella funktionshinder som behöver vara där om tömd och inte ytterligare en mediehungrig advokat!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16892359.ab

Pappan handlar ju givetvis ur ren desperation när han begär en till advokat till sonen, att som förälder i en sådan här situation, utelämna känslor och tänka rationellt är nog i det närmaste omöjligt såvida man inte lider av någon psykisk sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in