2013-06-03, 01:58
Medlem
Rekommenderar starkt boken "Inte som andra döttrar" av Deborah Spungen. Nancy Spungen (Sex Pistols Sid Vicious, flickvän) lider också av schizofreni och missbrukar i ett försök att medicinera sig själv. Detta är vanligt bland schizofrena; att man självmedcinerar med hjälp av narkotika för att få en stunds inre lugn. Minns att schizofreni är en av de allvarligaste mentala sjukdomar som finns.
Citera
2013-06-03, 03:43
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezka
Rekommenderar starkt boken "Inte som andra döttrar" av Deborah Spungen. Nancy Spungen (Sex Pistols Sid Vicious, flickvän) lider också av schizofreni och missbrukar i ett försök att medicinera sig själv. Detta är vanligt bland schizofrena; att man självmedcinerar med hjälp av narkotika för att få en stunds inre lugn. Minns att schizofreni är en av de allvarligaste mentala sjukdomar som finns.

"Likheterna" mellan Berny och Nancy har redan konstaterats långt bak i tråden. Och du skriver om Nancy som om hon fortfarande lever, hon dog 78 ;-P.

En av skillnaderna mellan Berny och Nancy däremot är att Nancy föddes 58 och Berny 83. På Nancy's "tid" var det inte så många som visste vad schizofreni var för något och mycket troligt därför de inte kunnat, mer eller mindre, fastställa att det var det som Nancy förmodligen led av fören efter hennes död.

Att det är vanligt att Schizofrena personer tenderar att självmedicinera med droger är väl näst intill allmän vetskap om Schizofreni i dagens samhälle.

Allt ovan har redan konstaterats längre bak i tråden, så inget av det var väl någon newsflash direkt.

Förutom det så såg jag någon som kopierade det Sinfon skrev i en kommentar på Bernys blogg, hon skrev såhär:

Ano säger:

Från FB: Berny Pålsson, ditt lilla l*der, om du läser det här: Din hund står just nu ensam hemma och skäller och ylar så att det hörs ut på hela gatan. Jag hoppas dina grannar klagar. Jag hoppas du bli av med allt du inte ens jobbat för att få. Jag hoppas de tar Theus ifrån dig.

-----------------

Du borde fn inte få ha djur...
Svar: Jag har varit hemma hela kvällen. Med emma, chanel och theus. Om theus har skällt så har det varit under lek. Vi har städat, gått på promenader, lyssnat på musik och ätit pizza. Ha ett bra liv Vänliga hälsningar berny
Berny Pålsson

2013-06-02 | 22:42:25
Citera
2013-06-03, 04:02
Avslutad
Citat:

Det må så vara. Jag skulle dock vilja veta hur vanligt det är bland schizofrena att de minns sina psykoser in i minsta detalj, allt som hände omkring dem, ordagrant vad personer sade, namnen på mediciner de tog när de kom till psykakuten.

Berny har dessutom varit väldigt tyst om sin schizofreni de senaste åren. För den diagnosen är inte intressant för henne längre, inte när det finns nya som ADHD och Aspergers.

Man kan ju inte utesluta att hon har fått symptom som liknar schizofreni nu, efter många års hårt knarkande. Men i början när hon fick diagnosen, tror jag att hon strävade efter att få den, just för att det är en av de allvarligaste sjukdomar som finns. Av något sjukt skäl är det status på att få allvarliga psykiatriska diagnoser på papper, vilket är väldigt konstigt. Som att sträva efter, go all in, för att få en cancer-diagnos. Och detta gäller inte bara Berny.
Senast redigerad av GenesisP 2013-06-03 kl. 04:30.
Citera
2013-06-03, 07:02
Medlem
Jo, men det jag menar med inlägget är att ni måste ta hänsyn till att hon är psykiskt sjuk och att det idag inte finns mentalsjukhus längre utan nu är de psykiskt sjuka ute i samhället och får klara sig bäst de kan. Det är mycket svårt för de flesta med psykisk ohälsa och måste tas med i beräkningen av hennes liv. Ni pratar om henne som om hon är helt frisk och borde klara sig som andra, det kommer inte hända p.g.a. hennes sjukdom.

Sen kan man tycka att vården misslyckats katastrofalt med de sjuka som idag mår riktigt illa och inte blir hjälpta, det finns det bevis efter bevis på, men är det de sjukas fel för att de inte klarar sig eller vårdens för att de faktiskt inte hjälper dem? Jag ser att B verkligen lider av den diagnos hon först berättade i sina utgivna böcker om: schizofreni, och att hon liksom andra före henne, inte klarar ut att reda upp saker p.g.a. detta handikapp.

Samtidigt är det så att vården har restriktioner; de får inte lägga sig i de sjukas liv hursomhelst utan detta LSS-boende hon nu har, ska fortgå som en egen lägenhet. Dilemma mellan den sjukes privatliv och vårdens restriktioner. Personligen föredrog jag när de sjuka kunde bo på mentalsjukhus (frivilligt) och där ha ett arbete och få den sociala biten. Det fungerade ju även som en trygghet för de som kände de inte klarade av eller ville vistas i samhället. Dessutom försörjde sig mentalsjukhusen ofta själv, med äppelodlingar och allt vad det var och de sjuka kunde känna de behövdes och gjorde något bra iom att de arbetade och bidrog till sjukhusets försörjning.
Citera
2013-06-03, 07:39
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Jo, men det jag menar med inlägget är att ni måste ta hänsyn till att hon är psykiskt sjuk och att det idag inte finns mentalsjukhus längre utan nu är de psykiskt sjuka ute i samhället och får klara sig bäst de kan. Det är mycket svårt för de flesta med psykisk ohälsa och måste tas med i beräkningen av hennes liv. Ni pratar om henne som om hon är helt frisk och borde klara sig som andra, det kommer inte hända p.g.a. hennes sjukdom.

Sen kan man tycka att vården misslyckats katastrofalt med de sjuka som idag mår riktigt illa och inte blir hjälpta, det finns det bevis efter bevis på, men är det de sjukas fel för att de inte klarar sig eller vårdens för att de faktiskt inte hjälper dem? Jag ser att B verkligen lider av den diagnos hon först berättade i sina utgivna böcker om: schizofreni, och att hon liksom andra före henne, inte klarar ut att reda upp saker p.g.a. detta handikapp.

Samtidigt är det så att vården har restriktioner; de får inte lägga sig i de sjukas liv hursomhelst utan detta LSS-boende hon nu har, ska fortgå som en egen lägenhet. Dilemma mellan den sjukes privatliv och vårdens restriktioner. Personligen föredrog jag när de sjuka kunde bo på mentalsjukhus (frivilligt) och där ha ett arbete och få den sociala biten. Det fungerade ju även som en trygghet för de som kände de inte klarade av eller ville vistas i samhället. Dessutom försörjde sig mentalsjukhusen ofta själv, med äppelodlingar och allt vad det var och de sjuka kunde känna de behövdes och gjorde något bra iom att de arbetade och bidrog till sjukhusets försörjning.
Det gick för långt med de gamla institutionerna. En trygghet för många, ja definitivt. Jag erkänner att jag är kluven, och att jag ser att det behövdes på "den tiden", när man inte kunde så mycket som idag ifråga om vård. Men jag ser också risken för den som kom in, ofta(st) syftade inte vården till att man skulle komma ut igen. En "asyl" för den som ville leva sitt liv utan att utsättas för det samhälle man hade svårt att klara av. Mycket bra, en del behövde det! Men det finns så mycket bättre alternativ idag!

Nu är jag inte den som kan bedöma Berny, jag är ingen läkare. Jag säger bara att man släpper omhändertagandet och omvårdnaden om människor alldeles för tidigt alldeles för ofta. Och där kan inga institutioner göra ett förbannat dugg utan att personen uttryckligen begär det. Och inte ens då, eftersom resurserna saknas. Den som vill ha hjälp får verkligen tigga om den, innan den får nån.
Citera
2013-06-03, 08:50
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige

Svar: Jag har varit hemma hela kvällen. Med emma, chanel och theus. Om theus har skällt så har det varit under lek. Vi har städat, gått på promenader, lyssnat på musik och ätit pizza. Ha ett bra liv Vänliga hälsningar berny
Berny Pålsson.

Det där vet jag inte om jag tror på. Visserligen utgick jag från att han var ensam - för ifall de varit hemma under tiden han stod och skällde och ylade (lät inte alls som lek) så det ekade på gatan i minst 10 min (folk stannade till utanför), så är det nästan värre på något sätt. Hon har väl aldrig brytt dig om grannar iofs, men hon brydde sig isåfall inte om Theus heller.

Senare kom förresten en G4S-bil körande i full fart och stannade mitt gatan, ut for den där tanige väktaren som är med på bilderna, med en ficklampa dragen och allvarlig uppsyn (haha). Psykbrudarna sprang ut och slängde sig om halsen på honom. Sedan såg jag inte mer eftersom jag inte direkt ville stanna bilen för att glo på deras drama, jag misstänker att det är han som är deras "bodygourd". Ska börja ta en annan väg från vårt hus, så förhoppningsvis är det mitt sista live-vittnesmål. Där verkar alltid hända något iallafall
Citera
2013-06-03, 10:21
Medlem
Artreyaras avatar
Citat:
Rekommenderar starkt boken "Inte som andra döttrar" av Deborah Spungen. Nancy Spungen (Sex Pistols Sid Vicious, flickvän) lider också av schizofreni ochnarkotika för att få en stunds inre lugn. Minns att schizofreni är en av de allvarligaste mentala sjukdomar som missbrukar i ett försök att medicinera sig själv. Detta är vanligt bland schizofrena; att man självmedcinerar med hjälp av finns.
Fast...i verkligheten förvärrar alkohol och droger psykos...
Medicin dämpar
Citera
2013-06-03, 10:21
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:

För det första, ingen här pratar om Berny som om hon vore frisk. Tvärtom är hon mycket okapabel att ta hand om både sig själv och sin stackars hund hon håller gisslan.

För det andra, ingen här "ser" att hon har schizofreni, det är enbart du som håller fast vid den diagnosen som du baserar på hennes självbiografi som sannolikt består till stor del av ljug och överdrifter. Nu har hon dessutom fått diagnosen (hon måste ha sugigt någon läkare för att få det på papper) Asperger och enligt DSM kan du inte ha både asperger och schizofreni.

För att få ett slut på den här hobbypskologdiskussionen en gång för alla, låt mig citera kriterier ur DSM som du måste uppfylla för att kunna få en aspergerdiagnos så får du själv fundera över hur många av dem som stämmer in på partyprinsessan Berny:

Citat:
- påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen
- oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån
- brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)
- brist på social eller emotionell ömsesidighet

Syvende och sist:

- Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.
Citera
2013-06-03, 11:23
Avslutad
Det vore väldigt intressant att läsa Bernys journal, som i Girl, interrupted typ.
Citera
2013-06-03, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denosynlige
Du borde fn inte få ha djur...

Tror att om fröken Pålsson verkligen varit hemma under den tiden, så skulle hon nog blivit aningen mer förbannad över att ha blivit falskeligen anklagad för att ha lämnat Theus. Så jag köper verkligen inte det.
Citera
2013-06-04, 00:27
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Tror att om fröken Pålsson verkligen varit hemma under den tiden, så skulle hon nog blivit aningen mer förbannad över att ha blivit falskeligen anklagad för att ha lämnat Theus. Så jag köper verkligen inte det.

Klart hon inte var hemma. Det är bara skitsnack från hennes sida precis som när hon säger att hon bara dricker "två glas vin" när hon festar och samtidigt lägger upp bilder där hon likt en fjortis dricker vin ur en gammal fun light-flaska. "Jag super mig inte full" är lika sant som att Theus är en glad och stimulerad hund. Men jag är övertygad om att Berny tror att hon är en bra hundägare precis som kattsamlerskor tror de gör katterna en tjänst när det egentligen är vanvård.
Citera
2013-06-04, 09:40
Medlem
Känns ju knappast troligt att hon var hemma om hundstackarn ylade/skällde så det stod härliga till i (minst) 10 min och gjorde han det trots att hon var hemma så kanske hon bör fundera på lite bättre stimulering för stackarn, hur som haver så kanske ett besök från LS vore på sin plats. har hon rent mjöl i påsen så borde hon inte ha något emot att dom kommer förbi en sväng eftersom hon är en så "fantastisk" hundägare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in