2013-06-02, 22:08
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cardiac
Tja, förutom i verkligheten då T-34-85 spöade skiten ur Chaffees i Koreakriget.
Skulle vi ta enbart tidsepoken för en tank skulle vi tex ha Hetzers som möter IS tanks, och att ryssarna skulle vara fullständigt överlägsna i lägre tier när du har Pz38t, PzIII, PzII mot T34 och KVs.
För att sen ha IS och SU-152 spöa skiten ur Tiger, Tiger2 och Ferdinands.

SerB, WGs chefsutvecklare, har rakt av sagt att de gör ett spel för att det ska vara kul och balanserat, realism/historical accuracy är i bästa fall sekundärt. Sen att 50% av stridsvagnarna i spelet knappt ens funnit som modell säger något om realismen i spelet. Hade de kört på ett realistiskt spel hade det knappast varit populärt, se bara på hur det går för Red Orchestra 1 och 2.
Jag är glad för hur spelet är, önskar bara att jag hade haft smartare lagkamrater.

Jag är tämligen säker här Cardiac att du gravt överskattar den verkliga penetrationsförmågan på A-19 och D-25T och även underskattar effektiviteten pansaren hade på riktigt. Dessa hade rätt så stora problem att ens penetrera en Panther i fronten under normala stridsförhållanden och en Tiger II var så gott som omöjlig att penetrera i fronten utan ammunition med en volframkärna så vitt jag är beläst. Du skall veta att standardammunitionen för A-19/D-25T (122mm) faktiskt inte hade särskilt hög chans till penetration alls under normala stridsförhållanden om du ställer den mot en Tiger/Tiger II, klart mindre än vad du tror! Det kan jag garantera dig.

Citat:
Ursprungligen postat av wwiivehicles.com
The thick armor was almost impregnable to any Allied tank or anti-tank gun. There is no evidence that any Allied shell penetrated the frontal armor during the war. Many were lost due to mechanical failure or no fuel. The 88 mm gun could penetrate a Sherman or Cromwell at over 3,200 m/10,498'.

Citat:
Ursprungligen postat av fprado
The frontal armor of the Tiger II provided the best protection possible - the front turret was 180 mm inclined at 10 degrees from the vertical, compounded with a special designed mantlet, which was immune to penetration and being jammed. The glacis plate was a 150 mm thick plate inclined at 50 degrees from vertical, so the actual protection given by the armor plate inclination was more than 230 mm. There is no proof that this frontal armor was ever penetrated in combat, even though the British 17 Pounder, when using a special APDS ammunition, could theoretically penetrate the Tiger II front armor (front turret and lower front hull, only - the 17 Pounder could not penetrate the Tiger II glacis plate), but those APDS rounds were terribly inaccurate and had a tendency of ricochet off inclined armor such as was the lower front hull (100 mm inclined at 50 degrees from the vertical) of the Tiger II. Even the side and rear armor protection was sufficient to eliminate any serious threat from the American 75 mm or the Russian 76 mm tanks guns. The hull was welded, as was that of the Tiger I, but the armor was better sloped, using the experience of the T-34.
Källorna till påståendena finns angivna på wwiivehicles.com. Samt http://www.fprado.com/armorsite/tiger2.htm

Problemet för Tiger II i verkligheten var att den var tvungen att i många fall nyttjas på fel sätt och drogs med i strider på alldeles för kort avstånd i slutet av kriget för att kunna nyttja dess starka egenskaper. Men en Tiger II var fortfarande överlägsen en IS-2 i dom flesta tänkbara förhållanden. Att Tiger II drogs med en del kvalitetsbrister går ju inte att sticka under stol med. Att dom även hade en allt för hög tillverkningskostnad var även det i sig ett stort problem.

Data på Soviets olika typer av kanoner och ammunition - http://www.wwiivehicles.com/ussr/guns.asp
För Tyska - http://www.wwiivehicles.com/germany/guns/88-mm.asp

Kom ihåg att Soviet inte testade mot vinklad pansar och därav ger ett sken av hög penetration. All Tysk data är mot 30 graders vinkel och därav ger ett sken av lägre penetration än vad dom faktiskt hade. Det är klart och tydligt redovisat i tabellen dock.

Men för att sammanfatta. En IS-vagn var på inga sätt och vis överlägsen Tiger II i ren och skär prestanda vad gäller pansar och kanon, det har du fått rejält om bakfoten. Däremot var det en mycket bättre vagn i och med att den var lättare att konstruera, lättare att underhålla och för att inte glömma att den var mycket billigare att producera, samt att den gjorde det den främst var framtagen för helt galant.

Dess huvuduppgift var att ta en hel del stryk utan att fallera och leverera stora sprängladdningar mot bunkrar och andra typer av infanterinästen med dess stora 122mm kanon. Dess huvuduppgift var alltså på inga sätt och vis att slå ut andra vagnar, även om den var kapabel till det. Det var i det stora hela en mycket bra och välbalanserad pansarvagn, precis som T-34.
Senast redigerad av hockexx 2013-06-02 kl. 22:19. Anledning: Fixade en del fel. (tro det eller ej men jag gör fel)
Citera
2013-06-02, 22:10
Medlem
thechosenones avatar
Citat:
Tiger och Kingtiger är så effektiva som de var i verkligheten, dvs inte alls.
En IS-2 hade tex sprängt turret av en Tiger, och tex hade ryssarna samma precision som tyskarna på sina kanoner.
Ska vi ha historical accuracy skulle Tiger ha en kanon med 132 i pen och Tiger2 en kanon med 200 i pen.
http://tankarchives.blogspot.se/

132 respektive 200 pen mot 30 grader vinklat pansar ja. Inte rätt på som alla andra mätte.

EDIT; Borde nog läst hockexx's post först.
Citera
2013-06-03, 00:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Euripides
Det har jag, men inte fan vågar jag skriva mitt önskemål om polackfri klan där inte.
Går det inte kolla vilka klaner som söker medlemmar och sen kolla upp vad det är för klan och vilka medlemmar den har?

Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det här gör mig orolig, jag älskar mina artys och dom är rena cashcows för mig speciellt SU-8.
Någon sa dock att man inte skulle ändra så mycket på dom, men att andra tanks skulle få mer pansar typ? Säg inte att man fuckat upp hela artydelen, är ju sjukt kul att sitta långt bort med en kaffe i handen och sikta in sig på en KV-4 och fnissa lite.
Det jag läst är att spg kommer få lite längre laddtid och eventuellt lite sämre träffsäkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Att Tiger II drogs med en del kvalitetsbrister går ju inte att sticka under stol med.
JAg undrar hur mycket som verkligen va dålig kvalité och hur mycket som berodde på igenpluggade oljekanaler, "kvarglömda" trasor i drivlinan, oljekanaler som medvetet inte borrats upp och andra sabotage i tillverkningen.
Citera
2013-06-03, 00:26
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag undrar hur mycket som verkligen va dålig kvalité och hur mycket som berodde på igenpluggade oljekanaler, "kvarglömda" trasor i drivlinan, oljekanaler som medvetet inte borrats upp och andra sabotage i tillverkningen.

Visst fanns det en hel del sabotage, särskilt om man skall tro på dokumentärerna jag sett. Men det jag vill lägga störst vikt på var bristen på material. Även om ingen Tiger II vagn blev penetrerad i fronten så dog ofta besättningen utav metallflisor som lossnade på grund av anslagsenergin i projektilerna, och detta på grund av bristfällig kvalitet på stålet.

Hade Tiger II kommit tidigare hade vagnen varit klart mer överlägsen än vad den i slutändan var. Men majoriteten av vagnarna gick ju faktiskt sönder på grund utav bristfällig drivlina. Vilket i och för sig inte bör vara alltför konstigt då om jag inte minns helt fel så var KT's drivlina allt för vek vilket även gällde för Panther och jag har för mig att KT tyvärr hade en liknande drivlina som Panther vilket i sig är ganska uppenbart att det inte bär sig. Dock så får man inte glömma hur pass avancerad dom trots allt var oavsett om dom var underdimensionerad på många sätt och vis och det gällde ju inte bara KT. Ferdinand är ett klockrent exempel på precis samma problem.

Sedan var det ju så att det fanns allt för få KT's i bruk för att kunna göra någon större skillnad även om dom hade varit perfekt utförd.
Citera
2013-06-03, 00:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men majoriteten av vagnarna gick ju faktiskt sönder på grund utav bristfällig drivlina. Vilket i och för sig inte bör vara alltför konstigt då om jag inte minns helt fel så var KT's drivlina allt för vek vilket även gällde för Panther och jag har för mig att KT tyvärr hade en liknande drivlina som Panther vilket i sig är ganska uppenbart att det inte bär sig.
Har ett vagt minne av att tyskarna körde med rakskurna drev och det är väl kanske inte den bästa lösningen.

Men du tror inte tyskarna förlora för de tulla lite för mycket på ölen och sen körde på fyllan
http://r.ddmcdn.com/w_622/gif/pg-bt-tiger-side-622x410.jpg
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-06-03 kl. 00:40.
Citera
2013-06-03, 00:44
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Har ett vagt minne av att tyskarna körde med rakskurna drev och det är väl kanske inte den bästa lösningen.

Men du tror inte tyskarna förlora för de tulla lite för mycket på ölen och sen körde på fyllan
http://r.ddmcdn.com/w_622/gif/pg-bt-...de-622x410.jpg

Fyfan vad jag skratta. Den ser ju dock inte allt för realistisk ut bilden :P Men jag kan mycket väl tänka mig att en del militära materiel gick bort på grund av folk som inte insåg konsekvenserna av sitt handlande

Var ju dock nyligen en artikel i aftonhoran tror jag om metamfetamin och tyskar. Kan mycket väl tänka mig att en del av dom brustna drivlinorna berodde på det då det var i regel pansarbesättningar som tydligen fick tillgång till det. BRUM BRUM!

Här är artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16889047.ab
Senast redigerad av hockexx 2013-06-03 kl. 00:50.
Citera
2013-06-03, 01:13
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Tiger och Kingtiger är så effektiva som de var i verkligheten, dvs inte alls.
En IS-2 hade tex sprängt turret av en Tiger, och tex hade ryssarna samma precision som tyskarna på sina kanoner.
Ska vi ha historical accuracy skulle Tiger ha en kanon med 132 i pen och Tiger2 en kanon med 200 i pen.
http://tankarchives.blogspot.se/

rysk källa eller?
inga ryska soldator våltog några kvinnor i berlin heller enligt ryska källor
ryssarna sköt också ner 3gånger så många plan som finland totalt hade i hela sitt flygvapen i finlands kriget, enligt ryska källor :P

finns ju en anledning till ordspråket bland tyska gunners att låta ryssarna med 122 skjuta först, ingen oro för dom missar alltid första gången :P

sedan att wot get 122mm Derp pipa till AP pipa i spelet och ger den 175 i pen i stället för sina 137 vid 100meter är ju för den är rysk :P
eller 123mm pen över 500 meter(sniping distance i wot ju)
Citera
2013-06-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Det här gör mig orolig, jag älskar mina artys och dom är rena cashcows för mig speciellt SU-8.
Någon sa dock att man inte skulle ändra så mycket på dom, men att andra tanks skulle få mer pansar typ? Säg inte att man fuckat upp hela artydelen, är ju sjukt kul att sitta långt bort med en kaffe i handen och sikta in sig på en KV-4 och fnissa lite.

största förändringen är väl att "penaltyn" som td's och arty har haft vad det gäller XP tas bort... dvs plus ca 30% i ökad exp, det kasnke rörde credits oxå, kommer inte ihåg. Eftersom arty och TD's gär så mycket damage så borde penaltyn ligga där nu gissar jag.

längre reload och så vidare... http://worldoftanks.eu/news/7532-public-test-update-86/

värt att notera för artys... tracers tas bort (temporärt) så ni behöver inte flytta på er lika ofta
Citera
2013-06-03, 01:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fyfan vad jag skratta. Den ser ju dock inte allt för realistisk ut bilden :P
Skulle vilja veta hur fan de fick upp den, ser ingen krater och pansarvagnar välter inte bara sådär.
Citat:
Men jag kan mycket väl tänka mig att en del militära materiel gick bort på grund av folk som inte insåg konsekvenserna av sitt handlande
Så är de fortfarande, kolla bara på amerikanerna i irak, de dog som flugor men inte pga fienden utan på eget klanteri.

Men fan de skulle wg lägga in i spelet, att besättningen kan göra misstag.
Tänk dig stå med en maus och ska döda en amx 38 men så tappar laddaren ett HE-skott som landar på stortån och sen exploderar, där står du sen med en sönderspräng vagn samtidigt som amx 38 kör i cirklar runt dig
Citera
2013-06-03, 01:34
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Skulle vilja veta hur fan de fick upp den, ser ingen krater och pansarvagnar välter inte bara sådär.
Så är de fortfarande, kolla bara på amerikanerna i irak, de dog som flugor men inte pga fienden utan på eget klanteri.

Men fan de skulle wg lägga in i spelet, att besättningen kan göra misstag.
Tänk dig stå med en maus och ska döda en amx 38 men så tappar laddaren ett HE-skott som landar på stortån och sen exploderar, där står du sen med en sönderspräng vagn samtidigt som amx 38 kör i cirklar runt dig
whut?

måste granaten vara armed först? eller det räckte man tappade dom förr i tiden ?
Citera
2013-06-03, 02:04
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
whut?

måste granaten vara armed först? eller det räckte man tappade dom förr i tiden ?

Inte helt säker men nog tror jag det beror på anslagsenergin. Det kan ju knappast finnas en "propeller" som drar ut säkringen som på RPG/mortar och liknande. Men ett tapp från människohöjd kan nog inte utlösa en HE. Det vore rentav idiotiskt.

Citat:

Jovars, men dom dödade mångtaligt fler (oskyldiga/fiender) på grund av klanteri. Men bilden är lite för redigerad, vet ej om den är äkta.
Senast redigerad av hockexx 2013-06-03 kl. 02:11.
Citera
2013-06-03, 05:58
Medlem
liddens avatar
Citat:
Det jag läst är att spg kommer få lite längre laddtid och eventuellt lite sämre träffsäkerhet.

Sikttid! Kombinationen av längre laddtid och längre sikttid gör att du måste vänta vad som känns som en evighet innan du kan få iväg ett skott. Siktcirkeln är också mycket större men det motverkas delvis av att fler skott hamnar nära mitten. Bli inte förvånad om du på två skott mot en helt öppet stillastående Maus gör noll skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in