2013-05-26, 21:27
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Där jag är anställd är det inte - med all rätt i mitt tycke - tillåtet att lyssna på radio/mp3 under körning. Inte heller är det tillåtet att sms:a eller föra privata mobilsamtal.

Jag undrar hur lämplig man är för sitt jobb som lokförare om man är av uppfattningen att det inte inskränker på säkerheten att lyssna på radio/mp3, eller föra privata mobilsamtal för den delen.

Är det inte lite tråkigt att inte kunna lyssna på musik? Fast det är väl en vanesak. Men det lär ju bli en större upplevelse ackompanjerat av något.

Detta kanske har varit uppe, annars behöver du inte svara om du inte vill, men var jobbar du? Är det större lok?
Citera
2013-05-27, 12:54
Medlem
Det är mig veterligen ganska vanligt att lyssna på musik då det som sagt är stereo installerat i många drivfordon.
Det rör då inte mig att folk lyssnar på musik så vidare att man inte sitter med kåpor/snäckor så man inte är uppmärksam på vad som händer i övrigt. (speciellt inte kollar på film, vem tusan gör det när man kör?)

På företaget där jag jobbar är det ok att slå på stereon iallafall. (det bryts givetvis ifall det ringer på GSM-R telefonen, oavsett ifall det är tågklarerare eller annat samtal.)
Citera
2013-05-29, 12:06
Medlem
Om man som förare inte klarar av att lyssna på musik/radio när man kör hur gör man då när tkl ringer ? Drar i nödbromsen och hoppas man hinner stanna och svara innan tkl lägger på eller bromsar lungt och fint och ringer tillbaka ? Måste ju tappa en hel del tid på det iaf.
Citera
2013-06-02, 04:42
Medlem
Är det fler tester på psykologdelen nu? På min inbjudan står det 6st. Det är i Linköping. Någon som vet?
Citera
2013-06-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Är det fler tester på psykologdelen nu? På min inbjudan står det 6st. Det är i Linköping. Någon som vet?

1. Pricken

2. Simultanförmågatestet

3. Mattetalen

4. Jämföra figurer

5. Köra prick på bana

6. Psykologsamtalet (som säkert då räknas som ett test)
Citera
2013-06-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln111
1. Pricken

2. Simultanförmågatestet

3. Mattetalen

4. Jämföra figurer

5. Köra prick på bana

6. Psykologsamtalet (som säkert då räknas som ett test)

Jämföra figurer och simultanförmåga är väl samma test?
Ähur funkar pricken på bana? Den har jag inte sett.
Citera
2013-06-02, 13:43
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Jämföra figurer och simultanförmåga är väl samma test?
Ähur funkar pricken på bana? Den har jag inte sett.

Nej det är två olika tester.
Med hjälp av två rattar ska man köra en prick längs en bana. Ena ratten flyttar pricken höger och vänster, den andra ratten flyttar pricken upp och ner.
Citera
2013-06-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Nej det är två olika tester.
Med hjälp av två rattar ska man köra en prick längs en bana. Ena ratten flyttar pricken höger och vänster, den andra ratten flyttar pricken upp och ner.

Okej, har ni fått göra dom i linköping? Det måste vara nytt för senast jag gjorde testen var det bara pricken, simultanförmåga och korttidsminne med mattetalen.
Citera
2013-06-02, 13:51
Medlem
[quote=hur funkar pricken på bana? Den har jag inte sett.[/QUOTE]

Jag skulle vilja säga att pricken på bana inte är det man mest bör oroa sig för, det är, enligt mig, det lättaste av dem alla.
Citera
2013-06-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln111
Jag skulle vilja säga att pricken på bana inte är det man mest bör oroa sig för, det är, enligt mig, det lättaste av dem alla.

Tack, det var skönt att höra.
Citera
2013-06-02, 13:57
Medlem
Citat:
Okej, har ni fått göra dom i linköping? Det måste vara nytt för senast jag gjorde testen var det bara pricken, simultanförmåga och korttidsminne med mattetalen.

Läs inlägg 1083 och några framåt, där är det bra beskrivet. Inte Linköping men är övertygad om att alla TCC har lika, de har lagt till ytterligare test helt enkelt.
Citera
2013-06-02, 14:14
Medlem
Kaddens avatar
Citat:

Nope jag var i Hallsberg och gjorde mina tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in