Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag vet vad dumfrågor är, och jag vet också när en teist med semantisk akrobatik benägenhet börjar ställa dumfrågor OM dumfrågor. Svårare är det inte att konstatera din värld av semantisk pladder.
varför kan du då inte se skillnaden mellan
"Tror du på Gud/spagettimonstret?" och
"När slutade du slå din fru?"
Jag frågar dig, tror du på Gud? du kan svara nej. Sedan frågar jag dig tror du spagettimonstret, och du svarar något helt åt skogen. svara ja jag tror på spagettimonstret, eller nej det gör jag inte, eller det vet jag inte.
igen, tror du på spagettimonstret, tror du inte på spagettimonstret eller vet du inte om spagettimonstret existerar/inte existerar?
börja inte om med din gamla klassiska retorik med dumfrågor och hela sagan, den känner vi redan igen.
Om du svarar att du inte tror på spagettimonstret, hur förklarar man då att du vill försvara spagettimonstret? om du tror på spagettimonstret, hur kom du fram till denna insikt? är det genom empiri, filosofi, användes logik osv.
försök undvika ironi och var ärlig. tror du inte på spagettimonstret, säg att du inte gör det. Så enkelt är det. Detta är ingen dumfråga eftersom svaret på frågan visar inget annat än att du inte tror på spagettimonstret. Jämför frågan "när slutade du slå din fru?" svaret på frågan kommer i vilket fall som helst visa
att du slår din fru, vilket du förmodligen du aldrig gör. Detta är en dumfråga, men du ska aldrig jämföra frågan med följande frågor: "är du hungrig?" "tror du på Gud?" tror du att det regnar imorgon? tror du på spagettimonstret? osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag vet vad dumfrågor är, och jag vet också när en teist med semantisk akrobatik benägenhet börjar ställa dumfrågor OM dumfrågor.
Tror du på spagettimonstet? är därför ingen dumfråga. Den är heller inte en dumfråga om en dumfråga.
Försök hålla dig till ämnet så att det inte spårar ur, det finns alltid tendeser att något sådant sker när man diskuterar med dig bogomil, vi får hoppas på att det går att diskutera utan att ämnet spårar ur.