Citat:
Ursprungligen postat av
ingenperson
Jag har en källa som säger emot detta. Som jag har fått det förklarat för mig är det upp till varje butikschef att fatta ett beslut om eventuell kvotering då det inte finns något beslut ifrån huvudkontoret.
Ingrid ska tydligen ha kvoterats i ett antal butiker idag. Tyvärr inte i min stad.
Som jag har förstått det är det vanligt förekommande när det gäller Vin och Whisky men öl då är det tydligen okej att köpa hur mkt som helst.
ok, min källa är min sambo som dessutom är ölansvarig på det bolag hon jobbar på.
hon säger att butiken INTE får kvotera eftersom de inte får bestämma vad en kund ska köpa och i vilka mängder, alltså indirekt får man inte kvotera. vissa butiker kanske gör det, men det är inte tillåtet.
skall en vara kvoteras så skall detta göras centralt och då blir det webbsläpp.
Citat:
Ursprungligen postat av
gato12
Så om man är lite "tjena tjena" med butikschefen så kan de lägga undan lite grejer åt en...?
åter igen. det är inte tillåtet att lägga undan saker, visst kan en anställd göra det, men det är inte tillåtet. vill du "lägga undan" saker får du lägga en order som du sedan hämtar ut.
du kan inte säga till någon som jobbar på bolaget t.ex., du på släppet imorgon, ta och lägg en ingrid på hyllan som jag hämtar sen, alla artiklar som levereras in i butiken skall också vara tillgängliga att köpa i butiken, man kan alltså inte reservera något för senare hämtning, utan det är först till kvarn.
det du kan göra är att lägga en order via webb eller depå, då blir den öronmärkt, men detta är utöver de varor som finns i butiken.
jag kan fråga henne sen och citera exakt ordagrant om vilka regler som gäller.