2013-06-01, 11:24
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har också letat men nu har tydligen sanningen stått i AB!!! Märkligt eftersom det är yppandeförbud.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16884137.ab
Citera
2013-06-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har också letat men nu har tydligen sanningen stått i AB!!! Märkligt eftersom det är yppandeförbud.
Tror inte att det gäller längre efter senaste domstolsförhandlingen.
Citera
2013-06-01, 11:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Det råder fortfarande undersökningssekretess och yppandeförbud.
Citera
2013-06-01, 11:34
Medlem
ME077s avatar
Jag har väldigt diffusa minnen från KJ´s facebook. Hade han inte en flickvän nu ändå? Eller iaf haft en nyligt. Har också svagt minne av bilder i soffan på honom och en tjej, och annan bild med honom och två tjejer (mörkhåriga). Ett namn som ringer en klocka är "Lill-Fr*da Åkes*on" (troligen syster till Ro*in).

Jag spekulerar om detta för att försöka hitta/utesluta ett motiv, t ex att KJ skulle vara olyckligt kär i VB men hon ville inte. (Jo jag vet att det redan är diskuterat). Har för mig jag läste i tråden (?) att han var olyckligt kär i ngn men det framgick inte i vem. Dessutom var han ju med i en facebookgrupp som hette ngt i stil med "Jag såg dig, jag fick dig, jag älskade dig, jag förlorade dig, jag vill ha dig tillbaka...".
Ett ganska typiskt mordmotiv är ju just att en man blir kränkt när tjejen inte vill ha honom. Fast nej det känns inte som det var aktuellt här. Jag tror helt enkelt "bara" på psykisk sjukdom under uppsegling.
Senast redigerad av ME077 2013-06-01 kl. 11:45. Anledning: skrev fel namn
Citera
2013-06-01, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det råder fortfarande undersökningssekretess och yppandeförbud.
Men det gäller inte Åklagaren om jag har förståt det rätt?
Citera
2013-06-01, 11:37
Medlem
Reggat mig för detta ämne. Fruktansvärt illa berörd, känner djup empati för BO och hennes mor.

Jag är lekman ingen jurist och tänker med magkänslan. Angående påföljden och graden av grymhet.
Visst man kan hävda att BO inte led av själva styckningen rent medicinskt då hon redan var död. Men som jag har förstått var det mycket kraftigt övervåld som kan tyda på lustmord / psykos. Styckningen gjordes enligt rykten här på ett sätt som avsiktligt skändade och avhumaniserade BO. Tycker det är att tillfoga lidande om än inte i strikt juridisk mening.

Påföljden: Jag är som sagt lekman och förbehåller mig att ha en lekmannaåsikt. "Öga för öga, tand för tand." är den.
Men vad man har sett av svenskt rättsväsende så skulle jag inte bli förvånad om det blir 6-8 års fängelse eller vård om GM bedöms sjuk.
Citera
2013-06-01, 11:40
Medlem
kattnattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Han fick som sagt hjälp av sin pappa att "städa bort" hunden...

Fast det är stor skillnad att städa bort en hund mot att städa bort en människa.
Citera
2013-06-01, 11:42
Medlem
saltapinnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag har väldigt diffusa minnen från KJ´s facebook. Hade han inte en flickvän nu ändå? Eller iaf haft en nyligt. Har också svagt minne av bilder i soffan på honom och en tjej, och annan bild med honom och två tjejer (mörkhåriga). Ett namn som ringer en klocka är "Lin*a Åkes*on" (troligen syster till Ro*in).

Jag spekulerar om detta för att försöka hitta/utesluta ett motiv, t ex att KJ skulle vara olyckligt kär i VB men hon ville inte. (Jo jag vet att det redan är diskuterat). Har för mig jag läste i tråden (?) att han var olyckligt kär i ngn men det framgick inte i vem. Dessutom var han ju med i en facebookgrupp som hette ngt i stil med "Jag såg dig, jag fick dig, jag älskade dig, jag förlorade dig, jag vill ha dig tillbaka...".
Ett ganska typiskt mordmotiv är ju just att en man blir kränkt när tjejen inte vill ha honom. Fast nej det känns inte som det var aktuellt här. Jag tror helt enkelt "bara" på psykisk sjukdom under uppsegling.

Din tanke kan faktiskt vara rätt,att han kanske bara spårat ut
Citera
2013-06-01, 11:42
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle

Jodå, yppandeförbudet gäller fortfarande för försvararen. Den är en del av förundersökningssekretessen. Men den information som åklagaren väljer att offentliggöra kan också försvaret kommentera, i dessa fall har ju åklagaren i handling hävt vissa sekretessbelagda uppgifter som yppandeförbudet är tänkt att skydda.

Knepigare blir det lite längre fram när åklagaren har en allmän skyldighet - så vida det inte är till "men för utredningen" - att fortlöpande meddela resultatet av förundersökningen till den misstänkte och hans försvarare. Då måste försvararen välja sina ord med omsorg, så att han inte kommenterar det icke-offentliggjorda.

Lite intressant vidareläsning återfinns i RB 23 kap., speciellt 18 §.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM
Citera
2013-06-01, 11:44
Medlem
Mouchinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
I min hjärna ser scenariot ut ungefär sådär också. Jag tror hon har dött utanför hans lägenhet. Tror inte han har släpat/burit ut henne därifrån. Vid den tiden (4/5) blev det aldrig riktigt mörkt ute och att bära ut en död kropp i halvdunklet känns som att det borde ha varit väldigt besvärande med tanke på risken för upptäckt.

Men jag tycker nån granne borde hört eller sett någonting isf, iofs hörde väl nån skrik va? Kan ju inte vara helt lätt att ens bära en död kropp. var det trappor vid hans lght?
Citera
2013-06-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag har väldigt diffusa minnen från KJ´s facebook. Hade han inte en flickvän nu ändå? Eller iaf haft en nyligt. Har också svagt minne av bilder i soffan på honom och en tjej, och annan bild med honom och två tjejer (mörkhåriga). Ett namn som ringer en klocka är "Lin*a Åkes*on" (troligen syster till Ro*in).

Eftersom dom flesta inklusive mig själv verkar tro att det är KJ som är skyldig.Kommer nu en konspirationsteori som med all sannolikhet inte är sann. Men tänk om MB/AN/någon annan planerat dådet och medvetet placerat bevis hos KJ (ja jag har sett mycket tv). Tänk tanken och kom vidare i en troligen livlig diskussion som bryter mönstret för en stund här på FB.
Citera
2013-06-01, 11:47
Medlem
saltapinnars avatar
Läste i nån tidning att KJs pappa sagt att då KJ blev anhållen att polisen sagt att KJ inte var skyldig vilket är skönt för mig sa pappan.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in