2013-05-31, 13:01
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Korthus krackelerar inte, de rasar.

Tror det här kan verka åt båda hållen. En skärpt konflikt mellan regimens olika falanger kan få väljare att fokusera på andra konfliktområden än det mellan pro-svenskar och anti-svenskar.
Det är inte otänkbart att det gynnar SD då sjuklövern uppträder som enad - eftersom SD då är det enda alternativet.
klart som korvspad att det gynnar SD, hela debatten är rena rama julafton för SD. Åkesson står i ena ringhörnnan och hela PK eliten står och gapar i den andra. SD kan lugnt och metodiskt hamra in sitt budskap att våld och upplopp ska mötas med fler poliser och hårdare tag EXAKT det huvudelen av vanligt folk vill höra.
Svenskar är spyless på att vi daltar med kriminella och blattar.
SD tar terräng för tillfället värre än den värsta pansarbataljon.
Tiotusentals svenskar har kommit över till SD och hundratusentals har tagit ett steg närmare.

http://www.youtube.com/watch?v=ogLwHEPyXBE&list=PLqy6xCZRxJU2vXHNR7EQRLnM Eykj2YZ9y
2013-05-31, 13:04
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ni

Då vill jag höra detta svar (någon partigängare får vidarebefordra till SD:s propagandacentral):

"Även om problemen är akuta och vi måste leta efter de akuta lösningarna så måste vi också tänka långsiktigt. Om vi har dessa upplopp IDAG, vilka upplopp har vi i Erik Ullenhags Sverige om TIO ÅR? Om Erik Ullenhag får lov att fylla på utanförskapsområdena med hundratusentals nya invandrare och öser mångdubbelt mer pengar på en omöjlig integrationsuppgift utan att lyckas - hur många bilar kommer att brinna i landet om tio år? Hur många skolor? Hur många dagis, Erik Ullenhag? Kommer det bara vara stenar som kastas mot våra poliser och brandmän, Erik Ullenhag?"

Eller "Genom att dra ned "volymerna" av nyanlända ges de här områdena en chans att hämta sig. Satsningarna som göra ÄR bra, nödvändiga och i stora stycken effektiva. Men varje gång en lägenhet står tom i Husby så besätts den av en nyanländ familj utan språk, kulturell kunskap och ingångar till samhället. Givetvis kan samhället snabba på den processen men den motverkas av att efter ett par årtionden finns det väldigt få infödda kvar i dessa områden. Frustrationen och utanförskapet kommer som ett brev på posten.

Men lösningen är inte större satsningar utan att förorterna ges en respit i påfyllningen av nyanlända. Det är volymerna som är problemet - inte de enskilda männsikorna, inte kulturerna utan volymerna"

Även i dessa förorter så är det en hel del relativt nyliga invandrare som gärna skulle se lägre invandring och det finns nog ingenstans som somalieinvasionen varit så lite uppskattad som i dessa förorter... SD har ingenting att hämta i att alienera de som bor i förorterna idag. Jag tror SDs potential är större i Husby än på Södermalm om jag ska vara ärlig.
Senast redigerad av MenOfLowMoralFibre 2013-05-31 kl. 13:09.
2013-05-31, 13:27
Medlem
Sveriges invandringspolitik är extrem korkad och kostsam för landet. hur ska man minska arbetslösheten om man fyller på med 100,000 nya människor varje år? hur ska välfärdet hålla när de flesta av dessa invandrare lever på socialbidrag.
2013-05-31, 13:38
Medlem
Fula Gubbens avatar
Något OT, men att vara apologet-minister för invandringskatastrofen är ett hopplöst jobb som ingen vill ha, därav klantskallen Ullenhag, som var för dum för att förstå vad han gav sig in i. Trots att han är en belastning för Alliansen lär han bli kvar eftersom ingen vill efterträda honom.

En bra röstmagnet för SD!
2013-05-31, 13:43
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
"Även om problemen är akuta och vi måste leta efter de akuta lösningarna så måste vi också tänka långsiktigt. Om vi har dessa upplopp IDAG, vilka upplopp har vi i Erik Ullenhags Sverige om TIO ÅR? Om Erik Ullenhag får lov att fylla på utanförskapsområdena med hundratusentals nya invandrare och öser mångdubbelt mer pengar på en omöjlig integrationsuppgift utan att lyckas - hur många bilar kommer att brinna i landet om tio år? Hur många skolor? Hur många dagis, Erik Ullenhag? Kommer det bara vara stenar som kastas mot våra poliser och brandmän, Erik Ullenhag?"

Nästan så man får en tår i ögat.
2013-05-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Nästan så man får en tår i ögat.

Tack. Jag är särskilt nöjd med "Hur många dagis, Erik Ullenhag?"

Det den NYE Jimmie visat i form av skärpa tycker jag bådar gott inför valrörelsen 2014. "Jag anklagar inte invandrarna, jag anklagar ER!" är helt rätt ton att slå an. Anfall är bästa försvar för att vinna väljare. Här är ett annat retoriskt dräpande vapen:

"Det är inte rasistiskt att som SD kräva att invandrarna är laglydiga och skötsamma utan särskilda insatser och favörer från samhället. Istället är det rasistiskt och fördomsfullt att INTE kräva samma beteende av invandrare som vi tar för givet av svenskar!"

Jag tror att väljare dras till självförtroende och pondus, snarare än harmlöshet. Jimmie har redan etablerat att han inte är någon fradgande galning, så när han nu höjer tonläget så kommer folk att lyssna.

Måste inte Ullenhag-debatten vara Jimmies bästa TV-framträdande hittills?
2013-05-31, 14:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Ullenhag upprepade i morse i Nyhetspanelen i Svt intränade floskler som
han fått ärva av psykopaten Reinfeldt.

Åkesson körde över Ullenhag sa retorikexperten Göran Hägg.
Göran Hägg: Åkesson fixade många nya väljare till SD.
Gudmundson och Wetterstrand höll motvilligt med om att Åkesson
är en skicklig debattör.
Ullenhag gjorde ju självmål så fort han öppnade käften. Lite nerkortat så var det så här:

Åkesson -"Kravallerna är regeringens fel, Ullenhags & Reinfeldts fel"-
Ullenhag -"Typiskt att du skyller på invandrarna som vanligt"-

Ridå.
Efter det självmålet är det ju ingen som orkar lyssna på Ullenhags papegojliknande pladder.
2013-05-31, 14:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Något OT, men att vara apologet-minister för invandringskatastrofen är ett hopplöst jobb som ingen vill ha, därav klantskallen Ullenhag, som var för dum för att förstå vad han gav sig in i. Trots att han är en belastning för Alliansen lär han bli kvar eftersom ingen vill efterträda honom.

En bra röstmagnet för SD!
Man undrar ju lite vilken motsvarande röstmagnet för SD som får jobbet i en kommande Sosseregering.
Kanske Monika Green är sugen.
2013-05-31, 14:18
Medlem
Citat:
Måste inte Ullenhag-debatten vara Jimmies bästa TV-framträdande hittills?
Kanske. Riktigt bra var den i alla fall. Han stack effektivt hål på Ullenhags enda argument: -"du skyller allt på invandrarna". Med att envist, lugnt och kaxigt kontra:-"Jag skyller inte på invandrarna. Jag skyller på dig Erik Ullenhag och övriga politiker i 7-klöver"

Tycker Jimmie var lagom aggressiv. Kan ha bara bli av med alla störande utfyllnadsord (Han säger bland annat givetvis i varje mening) så hade det blivit full pott från mig.
2013-05-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
klart som korvspad att det gynnar SD, hela debatten är rena rama julafton för SD. Åkesson står i ena ringhörnnan och hela PK eliten står och gapar i den andra. SD kan lugnt och metodiskt hamra in sitt budskap att våld och upplopp ska mötas med fler poliser och hårdare tag EXAKT det huvudelen av vanligt folk vill höra.
Svenskar är spyless på att vi daltar med kriminella och blattar.
SD tar terräng för tillfället värre än den värsta pansarbataljon.
Tiotusentals svenskar har kommit över till SD och hundratusentals har tagit ett steg närmare.

http://www.youtube.com/watch?v=ogLwHEPyXBE&list=PLqy6xCZRxJU2vXHNR7EQRLnM Eykj2YZ9y

Vad säger du om denna undersökningen då? http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/

"En undersökning som Demoskop genomfört den senaste veckan (23-27 maj) visar att en majoritet (69%) anser att satsningar på skola och utbildning är den viktigaste åtgärden för att förhindra händelser som i Husby . Därefter följer dialog med de boende (60%) och satsningar på fritidsgårdar och annan ungdomsverksamhet (57%). Betydligt färre efterlyser höjda straff (30%), att polisen bör få mer resurser (30%) och ökade befogenheter (27%)."

Tycker att det kommer väldigt olika och motstridiga resultat om tex vad Svenskarna tycker om invandringen så man vet knappt vad man skall tro.
2013-05-31, 14:59
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
Helt ok resultat från Novus. 9,2 av en telefonundersökning är helt ok. Det riktiga siffrorna borde ligga på minst 11.
SD tycks alltså vara klistrade kring 10%. Om man tar medelvärdet på Sentios, UnitedMinds och YouGovs siffror i maj får man ett stöd på 11,8%.

Det går alltså bra för SD, av allt att döma. Det blåste lite snålt kring dem tidigare i vår när man lät partipiskan vina över Patrik Ehn. Jag noterade det. Och tänkte att, visst, hade jag själv varit med i SD hade jag såklart inte blivit långlivad. Jag gillar ju, likt Ehn, författaren Ernst Jünger. Och jag anser att SD på sistone tonat ner sin profil för mycket. Detta att säga sig vara ett kulturkonservativt parti, med sikte på att nå 30%, det tycker jag är lite märkligt. Man ska inte visa korten så öppet.

Men med SD, och Sverige 2013, är det så att det spelar inte alltid så stor roll vad partiet gör...! Det går ändå upp. Och det är, tror jag, för att gemene man ser dem som det alternativ de är -- alternativet till sjuklöverpartiet. Dvs alla andra partier. SD är bad boyen, sluggern, underdogen. De får sympatier genom att vara annorlunda. De kommer att behålla denna underdog-roll länge och väl. Denna outsider-funktion är deras för lång tid framåt. Även om de säger sig vara färgblinda etniskt och satsa på att bli accepterade i finrummet.

Eliten hatar SD. Vad än SD gör. Elitfigurer som Lena Posner-Körösi kommer till exempel aldrig att ta Åkesson till nåder. För dem är SD för alltid dödsknarkarrasister. Sedan får bröderna Ekeroth hylla Israel hur mycket som helst. Intryck spelar roll och för Sveriges "elit" är SD tabu. SD spelar för eliten rollen av "det där hemska" och det gynnar SD ute i folkdjupet.

- - -

I valet 2010 röstade jag på SD. Jag tyckte nämligen att det var dags att sluta upp med det valskolk jag ägnat mig åt sedan 1988. Det året röstade jag på Moderaterna. Då, 2010, var jag trött på ”sjuklöverpartiernas” enighet i att tillåta massinvandring och motarbeta traditionell svensk kultur. Olofsson-Sahlin-Reinfeldts betygade Sverigehat gav mig en tankeställare.

Jag stödjer inte varje aspekt av SD:s program. Israelpolitiken till exempel anser jag kan diskuteras. Men generellt spelar partiet idag en viktig roll, oerhört viktig: som hävstång för frågor som de övriga partierna anser vara tabu. Som invandring och ifrågasättande av multikulti och stalinism, förlåt, PK-ism.

Jag röstade på SD. Jag är glad att de verkar i riksdagen och ställer obekväma frågor, för upp invandringen på dagordningen. Vad de säger får en hävstångseffekt, det ger stor marginalnytta. Och det må vara att man tonat ner de radikalare dragen, som att man inte längre lyfter detta med Hets mot folkgrupp, att svenskar inte kan bli offer för rasism. Det gjorde man ju 2010.

Men nu, med Husbykravallerna, har SD tuffat till sig igen och kritiserat Reinfeldt skarpt. Man har så vitt jag vet nämnt invandringen som en aspekt av Husbykravallerna. Så det rör på sig litegrann.

- - -

Som sagt var jag röstskolkare i början av 00-talet. Men jag lämnade sofflocket 2010. Jag ansåg att det fick vara nog. Och jag bidrog: min röst var en av de över 300.000 som fick SD att komma in i riksdagen. Så jag är för en gångs skull stolt över Sveriges politiska system, det system som medger att även småpartier representeras. Här har radikalhögern i England och USA det mycket värre. Deras ”majoritetsval i enmansvalkretsar” dömer avvikande frågor, som invandringskritik, till fortsatt ökenvandring. Men både i USA:s och Englands väljarkår jäser det, de kommande valen där blir högst intressanta. För att nu inte tala om Frankrike med Marine Le Pen som ångar på bra.

Det är bara att erkänna: det går en högervind genom Europas valmanskår, det är ett skred som väntar på att utlösas.

SD har kommit in i riksdagen. Väl där får de inte så mycket sakpolitiskt uträttat. Snarare tvärtom! I tunga frågor förenar sig sjuklöverpartierna mot dem, som i detta att ge illegala invandrare rätt till halva Sverige. Men i denna enade front finns ett erkännande av SD:s betydelse, en negativ sådan. Man kan kalla det reductio ad Sverigedemokratum: allt SD vill ska sjuklöverpartierna göra tvärtom. Sancta simplicitas. Men det där spektaklet kommer att försvinna med tiden.

- - -

SD gör annars delvis rätt i att framstå som ett salongsfähigt parti. Man har tvättat bort sitt extremare förflutna. I och för sig väntar kritikerna bara på att ”avslöja” dem som rasister. Men SD vet detta. "Eliten" kommer inte åt dem den vägen. Själv är jag inte så tabukänslig för rasistkortet. Etnicitet är viktigt, so what?

SD kan spelet. Man är, allt annat lika, slipade politiker. Ny Demokrati var på sin tid ett liknande radikalt parti med kritik av invandring och multikultur, men man föll samman eftersom ledarskapet och den politiska erfarenheten saknades. SD står bättre rustade här. De är i taktisk mening proffs på detta med politik som utspel, profil, sentiment, väljarbild. Under otaliga torgmöten har de stoiskt tagit emot glåpord och visselkörer från utkommenderade AFA:iter och extremister. Man vet vad som låter sig sägas i en modern demokrati. Så, vad beträffar SD:s framtid, gäller taktiskt, ideologiskt och mandatmässigt vad Yazz sjöng 1987: ”The Only Way Is Up”.

- - -

När jag sa till mina bekanta att jag röstat på SD blev många, framförallt kvinnor, bestörta. De tror ännu att ett parti som MP är vägen framåt. De anser inte att etniska och kulturella skillnader finns. De anser att ett utbyte av etniska svenskar mot afrikaner och asiater är höjden av framsteg. De anser att svenska traditioner och svenska värderingar bör ge vika för bilbränder, våld och utslagning.

SD spelar som sagt roll. Man gör viss marginalnytta. Vi högermänniskor kan i och för sig önska att de vore lite radikalare. Jag menar, visst känns profilen hos SvP mer kreativ och spännande för en Sverigevän som jag. Men man ska för den skull inte räkna ut SD. Man gör, som sagt, stor marginalnytta. Se till exempel på Norge. Fremskrittspartiet är inte på långa vägar så välorganiserade som SD. SD har en hård kärna av kompetens och stryktålighet som Fremskrittspartiet tycks sakna. Och nyligen har, som antytt, SD tuffat till sig igen och höjt profilen i samband med Husby. Så det ska bli spännande att se vart detta bär hän. SD kommer inte att tappa i opinionen. Mätvärden som 6-7% torde vara avvikelser. 10% och däröver är det normala. Återigen: the only way is up!
2013-05-31, 15:00
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrikard21
Vad säger du om denna undersökningen då? http://www.demoskop.se/aktuellt/nyhet/undersokning-om-upploppen-i-stockholms-fororter/

"En undersökning som Demoskop genomfört den senaste veckan (23-27 maj) visar att en majoritet (69%) anser att satsningar på skola och utbildning är den viktigaste åtgärden för att förhindra händelser som i Husby . Därefter följer dialog med de boende (60%) och satsningar på fritidsgårdar och annan ungdomsverksamhet (57%). Betydligt färre efterlyser höjda straff (30%), att polisen bör få mer resurser (30%) och ökade befogenheter (27%)."

Tycker att det kommer väldigt olika och motstridiga resultat om tex vad Svenskarna tycker om invandringen så man vet knappt vad man skall tro.
Den undersökningen är lika mycket värd som ett val i DDR. Har du läst frågorna? Kunde du se någon som verkligen skulle kunna göra att Sverige har en chans att få ordning i förorterna? Såg du någon fråga om någon anser att man bör minska invandringen kraftigt? Såg du någon fråga om att utvisa brottslingar? För övrigt har den undersökning avhandlats tidigare i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in