Jag ser flera juridiska komplikationer, och svårare än hela KBs samlade hyllmetrar med litteratur. Först så undrar jag om reglerna om skadestånd så som resonemangen varit, är en relevant diskussion utifrån lagstiftningen om hävning. Kan regelverket i lagen ens kan bli tillämpliga då lagen är dispositiv?
Brasa gick med på att häva köpet genom nytt avtal, ett avtal som gör att tidigare avtal och lagstiftningen inte gäller. Det råder avtalsfrihet, och avtal har stark ställning i förhållande till lagen. Min uppfattning är att det sista avtalet mellan parterna måste granskas, vad som avtalades och vad som inte avtalades.
Det hade varit bättre för fru F*scher att bara häva, när köpet inte fullgjordes, för då hade hon haft stöd i lagens regelverk, som ger skadestånd vid grundad hävning.
Kraftledningen är ett rådighetsfel, som första mäklaren skulle ha informerat om. Köparen har ingen undersökningsplikt gällande den sortens fel. Hur kan de ha missat denna väsentlighet?
I övrigt så har köparen en stark undersökningsplikt enligt praxis. Märkligt att detta inte varit utrett tidigare. Kraftledning är ett fel i fastighet som ger nedsättning av köpeskillingen, eftersom det inte kan bli bygglov på fastigheten.
Brasa missade ett rejält klipp, där han hade fått pengar tillbaka för tomten. Den obyggbara tomten hade kunnat bli nästan gratis.
I efterhand så blir det ännu mer korkat att vara mordbrännare, när han hade kunnat kräva nedsättning av köpeskillingen, och väntat ut nergrävningen av kabeln. Men frågan är ändå om inte fru F*scher hade upplysningsplikt och om hennes mäklare gjort skäl för arvodet. Det borde ingå i deras arbete att undersöka fastigheterna innan de säljs.
När en fastighet inte får bebyggas brukar värdet skattemässigt, bli noll kronor. Antagligen var den höga taxeringen, orsaken till att de alla trodde det var en tomt som kunde bebyggas.