2013-05-29, 23:03
Medlem
Xeliouss avatar
Lundberg nämns i annan tråd: https://www.flashback.org/sp43680831
Citera
2013-05-29, 23:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det blir lite konstigt då Brasa slåss med näbbar,klor och Dyslexibiträde för att 'tillgodoräkna' sig uppkomna värdeökningar på fastigheterna, som helt ligger utanför hans kontroll, till sin egen fördel, men tydligen inte ska ansvara för uppkomna värdeminskningar även om dessa också ligger helt utanför hans kontroll.

Om hans resonemang om värdeökning ska gälla, bör exakt samma resonemang gälla även en oväntad värdeminskning kan man tycka.

Dock vet vi att dina höftskott, inte helt enkelt, går att bortse ifrån.
Jag tror säkert att det skulle vara enklare att avfärda resonemangen om värdeökningar på fastigheterna än motsatsen. Saken är väl att THs ombud hamnat litet fel från början här och öppnat en flank som MLs ombud (med eller utan peruk/dyslexi, jag vet inte längre) intagit utan att fundera på nyttan.
Citera
2013-05-29, 23:46
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Lundberg nämns i annan tråd: https://www.flashback.org/sp43680831

Ja men hua, vad ska det bli med en sån handledare som Brasa, ingen lyckad start för den killen, ja inget lyckligt slut heller för den delen, sorglig historia.
Citera
2013-05-30, 00:24
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag tror säkert att det skulle vara enklare att avfärda resonemangen om värdeökningar på fastigheterna än motsatsen. Saken är väl att THs ombud hamnat litet fel från början här och öppnat en flank som MLs ombud (med eller utan peruk/dyslexi, jag vet inte längre) intagit utan att fundera på nyttan.

Jag tyckte mig kunna ana att ordföranden i den muntliga förhandlingen var betydligt mer juridiskt bevandrad än de båda parternas ombud. Exadvokaten verkade inte speciellt vass utan nästan vag och lite inställsam.

Eftersom jag en gång i tiden kommenterade hur ostruken skjorta Brasas Advokat då uppträdde i får jag passa på att kora Exadvokaten till den bäst klädda hittills utav de inblandade i den här historien. Stilfullt, oklanderligt och välstruket. Egentligen tror jag att han skulle vinna på att vara lite mer oborstad och inte så försynt.

Dyslexibiträdet har nog juridisk backning från 'hemmakontoret', men det blir lite väl mycket rabblande av utantilläxor där utvikningar och förtydligande blir mest mummel och otydligheter. Tyvärr skrevs också några av hennes repliker innan den fällande domen meddelades och de inläggen blev nu mest konstiga i sammanhanget. De passade liksom inte in.

Ingen av ombuden är något föredöme i tydlighet. Lite som 'korpjuridik' nästan tyckte jag. Angående Brasas ombuds hår, var det nog äkta, men såg hemfärgat ut. Lite för mörkt och livlöst för att vara gjort på salong. Möjligtvis på en lågprissalong långt ut i förorten, men absolut inte i 'den inre förorts-räjongen' som det så vackert heter i detaljplanen från 1950 för Kevingeområdet.
Citera
2013-05-30, 20:54
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Ja men hua, vad ska det bli med en sån handledare som Brasa, ingen lyckad start för den killen, ja inget lyckligt slut heller för den delen, sorglig historia.

Men va fan har de för ansvariga på det lasarettet!? Sätta en blind att leda en blind (läs galning leda en annan galning), inte undra på att det knappt finns något folk kvar där uppe i prinsseskommmunerna i Västerbottens inland med sådan läkarkomptens.
Citera
2013-05-30, 22:45
Medlem
ua571cs avatar
Det är nog inte lönt att oroa sig så mycket för "mördarkraftledningen", dess eventuella påverkan på människor, djur och människodjur, samt avslagna framtida bygglov.

Och om skatteverket (inte Dandeyrds kommun, SuperTeflon!) får för sig att sänka taxvärdet, så kommer de att ha anledning att höja det snabbare än man hinner göra en volta för mordbrand...

http://www.stockholmsstrom.net/vad-hander-i-din-kommun/danderyd/

Sedärja! Kraftledningen kan mycket väl vara nedskruvad redan innan ens Dr Brasa muckar!

Mitt råd till EPF är att stoppa undan tomten ett par år, och sälja den med god förtjänst och byggrätt, så snart den nya nergrävda kraftledningen är tagen i drift! Varför inte passa på att göra bruk av Harry Shines gamla dröm, nämligen att anlägga tennisbana på tomten? (Tennis känns faktiskt lite "värdigare" än krocket...) Därmed får PEA inte bara njuta ljudet av tillslagna golfbollar och golfares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag, utan även ljudet av tillslagna tennisbollar och tennisspelares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag.

(Jag noterar för övrigt att kraftledningen är historia, långt, långt innan den kringresande golfklubben eventuellt behöver ge sig ut på vägarna...)
Citera
2013-05-31, 00:50
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Det är nog inte lönt att oroa sig så mycket för "mördarkraftledningen", dess eventuella påverkan på människor, djur och människodjur, samt avslagna framtida bygglov.

Och om skatteverket (inte Dandeyrds kommun, SuperTeflon!) får för sig att sänka taxvärdet, så kommer de att ha anledning att höja det snabbare än man hinner göra en volta för mordbrand...

Sedärja! Kraftledningen kan mycket väl vara nedskruvad redan innan ens Dr Brasa muckar!

Mitt råd till EPF är att stoppa undan tomten ett par år, och sälja den med god förtjänst och byggrätt, så snart den nya nergrävda kraftledningen är tagen i drift! Varför inte passa på att göra bruk av Harry Shines gamla dröm, nämligen att anlägga tennisbana på tomten? (Tennis känns faktiskt lite "värdigare" än krocket...) Därmed får PEA inte bara njuta ljudet av tillslagna golfbollar och golfares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag, utan även ljudet av tillslagna tennisbollar och tennisspelares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag.

(Jag noterar för övrigt att kraftledningen är historia, långt, långt innan den kringresande golfklubben eventuellt behöver ge sig ut på vägarna...)

Ojdå!

En migrerande kraftledning! En ny oväntad och smått sensationell vändning i den här historien! Jag kan lugnt och med gott samvete påstå att denna rivning av kraftledningen var helt okänd för parterna i målet vid den muntliga förhandlingen förra veckan.

Vad sitter du egentligen på för källor med spåkulor så upplysta att självaste Google verkar svajigt, trött och ljussvagt vid en jämförelse?

Det glädjer oss alla i alla fall att du ofta tillför tråden ny och för oss 'okänd' information.

Vilken fabulöst tråkig sits för Brasa som gått med på att spika kostnaden för skadeståndet baserat på tomtens dagsvärde med byggförbud i januari nästa år. EPF kan om gudarna är med henne först kassera in ett fett skadestånd från Brasa och sedan lugnt avvakta rivningen av kraftledningen och därefter sälja tomten för 10 miljoner+...

Någonstans tror jag att Harry sitter i sin himmel och ler åt att eländet tog ytterligare en ny vändning och att EPF ännu en gång tycks dra det längsta strået.

'Skrattar bäst som skattar sist'* som det borde heta i det här fallet!

*Sedan blir det inte skatt utan avgift som vi alla vet.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-05-31 kl. 00:53.
Citera
2013-05-31, 01:43
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...)

(...)
Jag tror det är detta stycke i länken som är mest relevant:

"Fortums 220 kV luftledning från Danderyds transformatorstation till Bergshamra och därefter så småningom vidare till Värtan kan rivas när Fortums och Svenska Kraftnäts kablar är i drift. Luftledningen kan rivas tidigast 2015."

Tidigast 2015, vad betyder det? Senast 2018?
Citera
2013-05-31, 02:56
Medlem
Jag ser flera juridiska komplikationer, och svårare än hela KBs samlade hyllmetrar med litteratur. Först så undrar jag om reglerna om skadestånd så som resonemangen varit, är en relevant diskussion utifrån lagstiftningen om hävning. Kan regelverket i lagen ens kan bli tillämpliga då lagen är dispositiv?

Brasa gick med på att häva köpet genom nytt avtal, ett avtal som gör att tidigare avtal och lagstiftningen inte gäller. Det råder avtalsfrihet, och avtal har stark ställning i förhållande till lagen. Min uppfattning är att det sista avtalet mellan parterna måste granskas, vad som avtalades och vad som inte avtalades.

Det hade varit bättre för fru F*scher att bara häva, när köpet inte fullgjordes, för då hade hon haft stöd i lagens regelverk, som ger skadestånd vid grundad hävning.

Kraftledningen är ett rådighetsfel, som första mäklaren skulle ha informerat om. Köparen har ingen undersökningsplikt gällande den sortens fel. Hur kan de ha missat denna väsentlighet?

I övrigt så har köparen en stark undersökningsplikt enligt praxis. Märkligt att detta inte varit utrett tidigare. Kraftledning är ett fel i fastighet som ger nedsättning av köpeskillingen, eftersom det inte kan bli bygglov på fastigheten.

Brasa missade ett rejält klipp, där han hade fått pengar tillbaka för tomten. Den obyggbara tomten hade kunnat bli nästan gratis.

I efterhand så blir det ännu mer korkat att vara mordbrännare, när han hade kunnat kräva nedsättning av köpeskillingen, och väntat ut nergrävningen av kabeln. Men frågan är ändå om inte fru F*scher hade upplysningsplikt och om hennes mäklare gjort skäl för arvodet. Det borde ingå i deras arbete att undersöka fastigheterna innan de säljs.

När en fastighet inte får bebyggas brukar värdet skattemässigt, bli noll kronor. Antagligen var den höga taxeringen, orsaken till att de alla trodde det var en tomt som kunde bebyggas.
Citera
2013-05-31, 06:49
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag tror det är detta stycke i länken som är mest relevant:

"Fortums 220 kV luftledning från Danderyds transformatorstation till Bergshamra och därefter så småningom vidare till Värtan kan rivas när Fortums och Svenska Kraftnäts kablar är i drift. Luftledningen kan rivas tidigast 2015."

Tidigast 2015, vad betyder det? Senast 2018?

Det kan såklart betyda vad f-n som helst... 2018. 2028. 2038... Who knows...

MEN... Som jag tolkar det så slutar den luftburna kraftledningen avge magnetfält - och därmed vara bygglovshindrande - när den markbunda ledningen är i drift, dvs 2015 (enligt plan). När man sedan defacto river kraftledningen, det torde inte ha så stor betydelse...

(Men jag har haft fel förr. Jag minns en gång 1996, då jag....)
Citera
2013-05-31, 11:32
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

MEN... Som jag tolkar det så slutar den luftburna kraftledningen avge magnetfält - och därmed vara bygglovshindrande - när den markbunda ledningen är i drift, dvs 2015 (enligt plan). När man sedan defacto river kraftledningen, det torde inte ha så stor betydelse...

Utan att vara expert så kan jag inte tolka det på något annat sätt heller; Utan ström i ledningen - ingen strålpåverkan.

Ja, eller tänk om Miljönämnden i Danderyd beslutar att inga långvariga effekter kan uppstå de sista månaderna fram till att kraftledningen tas ur bruk. Vetenskapligt finns ju inga påvisade samband med hälsoproblem över huvud taget och då den bortre gränsen för strålpåverkan är så nära förestående kanske Miljönämnden beslutar, med just denna motivering, att bebyggelse får ske redan nu.

Konstigare saker har hänt...

För övrigt måste jag säga att jag skrattade gott också då jag tittade i FUPen angående det "brygglov" som Brasa påstod sig hört sig för om, på Danderyds kommun. Hur i hela fridens namn hade han tänkt sig att passera förbi driving ranchen på golfklubben? Bollarna slås rakt ut i viken och lämnar väldigt lite utrymme för säker fritidsbåtspassage fram till tomtgränsnära strandlinje.

Utan direkt vetenskapliga belägg törs jag avslöja att en golfboll i skallen ger betydligt mer omedelbara och i värsta fall långvariga problem än vad lite skönt pirr i amalgamplomberna från en närliggande buzzande högspänningsledning gör.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-05-31 kl. 11:38.
Citera
2013-05-31, 12:00
Medlem
Citat:

Det kan betyda vad som helst och när det gäller bygglov och planer så har kommunen monopol. De behöver inte gå med på något de inte vill. Så funkar det.

Min uppfattning är klar, jag tror det var enkelt för H*rry Sche*n, han var nöjd med stor tomt och tänkte inte bygga, och få någon nära inpå sig. Han såg den extra tomten som en buffert, och det var inte så höga taxeringsvärden då han levde och var alert. Han betalade vad det kostade utan att reflektera.

Det som har inträffat är att nu är det endast ekonomiska intressen involverade, men med mer visioner än kunskap och sunt förnuft. De är alla helt enkelt för upphetsade av snabba pengar, klipp och arv. Ingen gör sitt jobb, mäklaren undersöker inte vad det är han fått i uppdrag att sälja och advokaterna skiter i juridiken.

Men det är inte för sent, det är huvudförhandlingen som räknas, och då krävs det mer än att ombudet har ett rättsstavningsprogram på datorn. Jag skulle sparka kärringen, som inte vet skillnad på tvingande lag och dispositiv lag. Det har sålts en bit mark som om det vore klappat och klart att bebygga, till ett mycket högt pris. Det är väsentligt att dessa personer nu läser på jordabalkens tvingande regler och gör en avgränsning till vad som är en del av den fria avtalsrätten, och vad man måste hålla sig till enligt lag vid överlåtelser av fast egendom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in