Citat:
Det kan betyda vad som helst och när det gäller bygglov och planer så har kommunen monopol. De behöver inte gå med på något de inte vill. Så funkar det.
Min uppfattning är klar, jag tror det var enkelt för H*rry Sche*n, han var nöjd med stor tomt och tänkte inte bygga, och få någon nära inpå sig. Han såg den extra tomten som en buffert, och det var inte så höga taxeringsvärden då han levde och var alert. Han betalade vad det kostade utan att reflektera.
Det som har inträffat är att nu är det endast ekonomiska intressen involverade, men med mer visioner än kunskap och sunt förnuft. De är alla helt enkelt för upphetsade av snabba pengar, klipp och arv. Ingen gör sitt jobb, mäklaren undersöker inte vad det är han fått i uppdrag att sälja och advokaterna skiter i juridiken.
Men det är inte för sent, det är huvudförhandlingen som räknas, och då krävs det mer än att ombudet har ett rättsstavningsprogram på datorn. Jag skulle sparka kärringen, som inte vet skillnad på tvingande lag och dispositiv lag. Det har sålts en bit mark som om det vore klappat och klart att bebygga, till ett mycket högt pris. Det är väsentligt att dessa personer nu läser på jordabalkens tvingande regler och gör en avgränsning till vad som är en del av den fria avtalsrätten, och vad man måste hålla sig till enligt lag vid överlåtelser av fast egendom.
Min uppfattning är klar, jag tror det var enkelt för H*rry Sche*n, han var nöjd med stor tomt och tänkte inte bygga, och få någon nära inpå sig. Han såg den extra tomten som en buffert, och det var inte så höga taxeringsvärden då han levde och var alert. Han betalade vad det kostade utan att reflektera.
Det som har inträffat är att nu är det endast ekonomiska intressen involverade, men med mer visioner än kunskap och sunt förnuft. De är alla helt enkelt för upphetsade av snabba pengar, klipp och arv. Ingen gör sitt jobb, mäklaren undersöker inte vad det är han fått i uppdrag att sälja och advokaterna skiter i juridiken.
Men det är inte för sent, det är huvudförhandlingen som räknas, och då krävs det mer än att ombudet har ett rättsstavningsprogram på datorn. Jag skulle sparka kärringen, som inte vet skillnad på tvingande lag och dispositiv lag. Det har sålts en bit mark som om det vore klappat och klart att bebygga, till ett mycket högt pris. Det är väsentligt att dessa personer nu läser på jordabalkens tvingande regler och gör en avgränsning till vad som är en del av den fria avtalsrätten, och vad man måste hålla sig till enligt lag vid överlåtelser av fast egendom.
Nja. Nu är det ju inte kvinnans fel att Brasa bara tycker sig ha råd att anlita henne av alla, på det namnkunniga Advokatkontoret. Jag fick intrycket av att 'biträdet' i normala fall kanske kokade kaffe och öppnade post på Advokatkontoret, med den blanka skylten, på den fina adressen.
Någon juridisk djupare insikt verkade hon inte ha då ordföranden ett flertal gånger fick ta om samma fråga och det var uppenbart att hon inte förstod den juridiska innebörden av den. Hon skrattade dock ,obehagligt och egendomligt, för att försöka skyla över sin okunskap, men detta gick inte mitt granskande öga förbi.
Brasa har återigen handlat på rea och därmed försäkrat sig om sämsta möjliga juridiska hjälp.
Det är ingen vågad gissning att den kommande huvudförhandlingen inte kommer att bjuda på några minnesvärda juridiska godbitar för finsmakare. Jag befarar att detta fall bara blir någon till hyllmeter på den juridiska hyllan över saker som inte är värda att veta.
Kanske EPF blir så till sig i lådvinsångorna nere i Wien när hon får höra nyheten om den stundande kraftledningsbegravningen att hon helt enkelt väljer förlikning och vi alla blir snuvade på den juridiskt trubbigt besatta, efterlängtade, huvudförhandlingen. Vad ska vi andra besatta roa oss med då?
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-05-31 kl. 12:34.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-05-31 kl. 12:34.
UA kanske tog sig friheten att citera ur FUPa, sid 91: