2013-05-31, 12:17
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det kan betyda vad som helst och när det gäller bygglov och planer så har kommunen monopol. De behöver inte gå med på något de inte vill. Så funkar det.

Min uppfattning är klar, jag tror det var enkelt för H*rry Sche*n, han var nöjd med stor tomt och tänkte inte bygga, och få någon nära inpå sig. Han såg den extra tomten som en buffert, och det var inte så höga taxeringsvärden då han levde och var alert. Han betalade vad det kostade utan att reflektera.

Det som har inträffat är att nu är det endast ekonomiska intressen involverade, men med mer visioner än kunskap och sunt förnuft. De är alla helt enkelt för upphetsade av snabba pengar, klipp och arv. Ingen gör sitt jobb, mäklaren undersöker inte vad det är han fått i uppdrag att sälja och advokaterna skiter i juridiken.

Men det är inte för sent, det är huvudförhandlingen som räknas, och då krävs det mer än att ombudet har ett rättsstavningsprogram på datorn. Jag skulle sparka kärringen, som inte vet skillnad på tvingande lag och dispositiv lag. Det har sålts en bit mark som om det vore klappat och klart att bebygga, till ett mycket högt pris. Det är väsentligt att dessa personer nu läser på jordabalkens tvingande regler och gör en avgränsning till vad som är en del av den fria avtalsrätten, och vad man måste hålla sig till enligt lag vid överlåtelser av fast egendom.

Nja. Nu är det ju inte kvinnans fel att Brasa bara tycker sig ha råd att anlita henne av alla, på det namnkunniga Advokatkontoret. Jag fick intrycket av att 'biträdet' i normala fall kanske kokade kaffe och öppnade post på Advokatkontoret, med den blanka skylten, på den fina adressen.

Någon juridisk djupare insikt verkade hon inte ha då ordföranden ett flertal gånger fick ta om samma fråga och det var uppenbart att hon inte förstod den juridiska innebörden av den. Hon skrattade dock ,obehagligt och egendomligt, för att försöka skyla över sin okunskap, men detta gick inte mitt granskande öga förbi.

Brasa har återigen handlat på rea och därmed försäkrat sig om sämsta möjliga juridiska hjälp.

Det är ingen vågad gissning att den kommande huvudförhandlingen inte kommer att bjuda på några minnesvärda juridiska godbitar för finsmakare. Jag befarar att detta fall bara blir någon till hyllmeter på den juridiska hyllan över saker som inte är värda att veta.

Kanske EPF blir så till sig i lådvinsångorna nere i Wien när hon får höra nyheten om den stundande kraftledningsbegravningen att hon helt enkelt väljer förlikning och vi alla blir snuvade på den juridiskt trubbigt besatta, efterlängtade, huvudförhandlingen. Vad ska vi andra besatta roa oss med då?
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-05-31 kl. 12:34.
Citera
2013-05-31, 12:50
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Det kan betyda vad som helst och när det gäller bygglov och planer så har kommunen monopol. De behöver inte gå med på något de inte vill. Så funkar det.

Nja, det är riktigt att kommuner har planmonopol, vad gäller upprättande av t ex detaljplaner. Men när väl detaljplanen finns är denna juridiskt bindande.

Och det finns en detaljplan för Shines bonustomt som sedan åtskilliga år vunnit laga kraft. (Informationen finns i FUP.)

Problemet är uteslutande kraftledningen, och så snart denna upphör att utstråla bygglovshinder, så är det bara att köra på...
Citera
2013-05-31, 13:01
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Nja, det är riktigt att kommuner har planmonopol, vad gäller upprättande av t ex detaljplaner. Men när väl detaljplanen finns är denna juridiskt bindande.

Och det finns en detaljplan för Shines bonustomt som sedan åtskilliga år vunnit laga kraft. (Informationen finns i FUP.)

Problemet är uteslutande kraftledningen, och så snart denna upphör att utstråla bygglovshinder, så är det bara att köra på...

Glöm inte bort att Brasa själv enligt FUPen i en marginalkladd hade skrivit "ändra detaljplan?" eller något liknande i sammanhanget att Danderyd kommun skulle svansa efter hans minsta önskan och ändra sina planer så att den enastående, duktiga, byggfuttsentreprenören skulle kunna förverkliga sina YEAH-planer.

Tänk att det var lättare att bli av med högspänningskraftledningar i närheten än österrikiskt brytning eller vägglöss!
Citera
2013-05-31, 18:10
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon

Kanske EPF blir så till sig i lådvinsångorna nere i Wien när hon får höra nyheten om den stundande kraftledningsbegravningen att hon helt enkelt väljer förlikning och vi alla blir snuvade på den juridiskt trubbigt besatta, efterlängtade, huvudförhandlingen. Vad ska vi andra besatta roa oss med då?

Vi har förhoppningsvis ett skattemål att se fram emot nu till kommande säsong! Ska bli extremt roligt att se hur dyslexiombudet (om hon är kvar) tacklar skatteverkets advokater. Någon som vet hur långt detta fall har kommit?
Dessutom har vi väl ett frisläppande i bästa sickanstil till våren. Med fr*ns , dråsna, puman och källartrollen möter upp ,med glädjetårar, utanför storboda och ger brasa ett kärt mottagande. De hyllar sin frälsare, som genast tillkännager att han har en plan.
Citera
2013-05-31, 20:32
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Han hette Harry Schein, inte Shine.
Citera
2013-05-31, 20:53
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Det är nog inte lönt att oroa sig så mycket för "mördarkraftledningen", dess eventuella påverkan på människor, djur och människodjur, samt avslagna framtida bygglov.

Och om skatteverket (inte Dandeyrds kommun, SuperTeflon!) får för sig att sänka taxvärdet, så kommer de att ha anledning att höja det snabbare än man hinner göra en volta för mordbrand...

http://www.stockholmsstrom.net/vad-hander-i-din-kommun/danderyd/

Sedärja! Kraftledningen kan mycket väl vara nedskruvad redan innan ens Dr Brasa muckar!

Mitt råd till EPF är att stoppa undan tomten ett par år, och sälja den med god förtjänst och byggrätt, så snart den nya nergrävda kraftledningen är tagen i drift! Varför inte passa på att göra bruk av Harry Shines gamla dröm, nämligen att anlägga tennisbana på tomten? (Tennis känns faktiskt lite "värdigare" än krocket...) Därmed får PEA inte bara njuta ljudet av tillslagna golfbollar och golfares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag, utan även ljudet av tillslagna tennisbollar och tennisspelares kraftuttryck vid mindre lyckade tillslag.

(Jag noterar för övrigt att kraftledningen är historia, långt, långt innan den kringresande golfklubben eventuellt behöver ge sig ut på vägarna...)

Tack ua571c för den informationen. Kanske stängs då den gamla kraftledningen av redan när den nya tas i bruk. Under väntetiden kan man ju tycka att Skatteverket, om EPF ansöker och belyser problematiken, sänker taxeringsvärdet.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Han hette Harry Schein, inte Shine.

Det föreligger emellanåt en viss förkärlek i tråden påminna om dom olika felstavningarna (ex) förundersökningsprotokollet UA kanske tog sig friheten att citera ur FUPa, sid 91:
Citat:
"Initialt kunde patrullerna på plats inte få fram vem som ägde huset men en granne upplyste om att det var den avlidne författaren Harry Shine ( osäker på stavningen) som tidigare bott där."

Senast redigerad av Lodjuren 2013-05-31 kl. 21:06.
Citera
2013-05-31, 21:22
Medlem
habets avatar
Citat:
Ojdå!

En migrerande kraftledning! En ny oväntad och smått sensationell vändning i den här historien! Jag kan lugnt och med gott samvete påstå att denna rivning av kraftledningen var helt okänd för parterna i målet vid den muntliga förhandlingen förra veckan.

Vad sitter du egentligen på för källor med spåkulor så upplysta att självaste Google verkar svajigt, trött och ljussvagt vid en jämförelse?

Det glädjer oss alla i alla fall att du ofta tillför tråden ny och för oss 'okänd' information.

Är det inte lite konstigt att de inte kände till detta, om jag tolkat UA´s länk rätt så har man ju tom stängt av golfbanan (som om det vore nödvändigt!) under vintern för att gräva ner kabel där. Det är ju i och för sig inte på tomten men någon borde väl ändå ha reagerat på vad som var på gång.

Ur "Om Stockholms ström"
Citat:
2012-11-06 Golfbanan i Kevinge delvis stängd i vinter
Med anledning av byggarbetena vid golfbanan i Kevinge kommer den östra delen av golfbanan delvis vara stängd för friluftsaktiviteter under vintern. Läs mer om detta i dokumentet ”Golfbanan delvis stängd vintern 2012″ under Relaterade dokument längre upp på sidan.

I själva verket verkar de hå hållit på så länge så det verkar vara ett rent under att inte Brasa föll ner in något kabeldike på sina nattliga irrfärder (Pumarastningar) i Kevinge redan under vintern 2011/2012.
Citera
2013-05-31, 21:25
Medlem
Citat:
Nja. Nu är det ju inte kvinnans fel att Brasa bara tycker sig ha råd att anlita henne av alla, på det namnkunniga Advokatkontoret. Jag fick intrycket av att 'biträdet' i normala fall kanske kokade kaffe och öppnade post på Advokatkontoret, med den blanka skylten, på den fina adressen.

Någon juridisk djupare insikt verkade hon inte ha då ordföranden ett flertal gånger fick ta om samma fråga och det var uppenbart att hon inte förstod den juridiska innebörden av den. Hon skrattade dock ,obehagligt och egendomligt, för att försöka skyla över sin okunskap, men detta gick inte mitt granskande öga förbi.

Brasa har återigen handlat på rea och därmed försäkrat sig om sämsta möjliga juridiska hjälp.

Det är ingen vågad gissning att den kommande huvudförhandlingen inte kommer att bjuda på några minnesvärda juridiska godbitar för finsmakare. Jag befarar att detta fall bara blir någon till hyllmeter på den juridiska hyllan över saker som inte är värda att veta.

Den biträdande juristen, är ett nedköp efter Clementinens skicklighet. Det är som att att bli fattig och hänvisad till att bara handla på IKEA och Biltema.

Juridiken detta handlar om är för komplicerad för att lära sig genom att läsa på, när de nu får problemställningar. Det handlar om att kunna orientera sig under pågående process i olika områden och kunna avgränsa. Inte enkelt då det är svåra fastighetsjuridiska frågor där det inte finns tid att läsa på. Detta ska de kunna som rinnande vatten, och kunna parera.

Frågan om bygglov, planändring och kraftledningen är ytterst relevant då man missat att fastigheten hade ett fel som ger prisreduktion. Skulle mäklaren kunnat sin sak hade han sålt båda fastigheterna till samma köpare, som en stor tomt. Och upplyst om att det är rådighetsfel, med innebörd att tomten inte kan bebyggas inom nära framtid.

Det blir extra pinsamt med den andra försäljningen att man inte kontrollerar fastigheterna noga innan försäljning, genom att fråga folk på kommunen som svarar gratis om vilka regler som gäller. Viktigare än kosmetisk reparation av byggnaden, pengar som antagligen var bortslängda.

En skicklig jurist hade sagt till F*scher att ha is i magen och invänta om Brasa fullföljer köpet. Då hade hävningen varit kanon, med skadestånd som ett naturlig följd av att Brasa inte fullföljde köpet. De har alla en övertro till jurister utan att kolla kompetensen, som är varierande.

Om Brasa var smart skulle han böna och be Clementinen styra upp saken, för saken kan vara så illa att fru F*schers och försäkringsbolagets talan kan vara utan grund, då de sålt en tomt utan att upplysa om kraftledningen, och dess konsekvenser. Med ett ombud som inte håller måttet kan allt bli fel, då sympatierna finns hos motparten. Jag skulle börja med att granska köpet av den obyggbara tomten, den konfiskerade handpenningen, och göra en kalkyl om reparationerna av kåken var vettiga, då pengar förslösades till ingen nytta. Ett ansvar att aktivt begränsa ekonomiska skador som åvilar varje part.

Jag gillar när juridiken är objektiv, om det så handlar om Brasa eller Qvick så ska det bli rätt. Jag gillar inte att fru F*scher passar på, för man sparkar inte på en hund som ligger, även om det är av rasen fähund.
Citera
2013-05-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
Vi har förhoppningsvis ett skattemål att se fram emot nu till kommande säsong! Ska bli extremt roligt att se hur dyslexiombudet (om hon är kvar) tacklar skatteverkets advokater. Någon som vet hur långt detta fall har kommit?
Dessutom har vi väl ett frisläppande i bästa sickanstil till våren. Med fr*ns , dråsna, puman och källartrollen möter upp ,med glädjetårar, utanför storboda och ger brasa ett kärt mottagande. De hyllar sin frälsare, som genast tillkännager att han har en plan.

Skatteverket tacklar man inte, det brukar vara kört från början. Det är bara att betala. Det blir nog inget skattemål att se fram emot, om inte Brasa åtalas för skattebrott.

Vad jag förstått av eftertaxeringar så är de korrekt beräknade på obetalda skatter. Om det skulle vara fel beräknat på den svarta arbetskraften blir det stor humor om Brasa vågar sig på, att rätta dessa siffror. Hur gör man korrekta beräkningar på svartarbetskraft, i domstol? Styrker man sin sak med vittnen?
Citera
2013-06-01, 14:46
Medlem
Umeå tingsrätt, protokoll 2013-05-22 - fordran utebliven hyra - nu fråga om editionsföreläggande

Ur det maskade protokollet:
Senast redigerad av Snedbankskalle 2013-06-01 kl. 15:20.
Citera
2013-06-01, 15:46
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Den biträdande juristen, är ett nedköp efter Clementinens skicklighet. Det är som att att bli fattig och hänvisad till att bara handla på IKEA och Biltema.

Juridiken detta handlar om är för komplicerad för att lära sig genom att läsa på, när de nu får problemställningar. Det handlar om att kunna orientera sig under pågående process i olika områden och kunna avgränsa. Inte enkelt då det är svåra fastighetsjuridiska frågor där det inte finns tid att läsa på. Detta ska de kunna som rinnande vatten, och kunna parera.

Nu är det väl så att de ombud som betrotts den här soppan dessvärre bara är väldigt överbetalda 'place holders'. Någon djupare juridisk insikt verkar inte finnas och resultatet blir därefter.

Citat:
Frågan om bygglov, planändring och kraftledningen är ytterst relevant då man missat att fastigheten hade ett fel som ger prisreduktion. Skulle mäklaren kunnat sin sak hade han sålt båda fastigheterna till samma köpare, som en stor tomt. Och upplyst om att det är rådighetsfel, med innebörd att tomten inte kan bebyggas inom nära framtid.

Det blir extra pinsamt med den andra försäljningen att man inte kontrollerar fastigheterna noga innan försäljning, genom att fråga folk på kommunen som svarar gratis om vilka regler som gäller. Viktigare än kosmetisk reparation av byggnaden, pengar som antagligen var bortslängda.

Ändå måste man tycka att EPF sökt sig till 'namnkunniga' mäklare som borde veta bättre, med tanke på det renommé de åtnjuter. Kompetensfokus verkar bara ligga på att kombinera ett begränsat antal floskler, typ 'drömboende','sjöglimtsnära' och annat trams med säljande bilder på hålslag vilka i normala fall inte ens röner någon större uppmärksamhet ens på en populär bakluckeloppis på Siggesta Gård. Några lite enklare juridiska råd, tex om rådighetsfel skulle också kunna ingå tycker man, då arvodet i alla fall närmar sig en kvarts miljon.

Som jag fattat det så ingår diskussionen om de av TH genomförda reparationerna var nödvändiga eller inte i den stämning som inlämnats från TH mot Brasa och som således ska avhandlas i den förhandlingen, separerad från detta fall. I denna tvist blir det bara fråga om Brasa ska betala det utlägg EPF haft för självrisken till TH gällande försäkringen för det brandskadade huset. De 50.000 sek hon fått från försäkringsbolag för 'sitt' lösöre kommer från hennes hemförsäkring. Exadvokaten visste inte om denna försäkring också fanns i TH eller annat bolag. Dessa pengar kom således ej från TH:s försäkring på Scheinkojan.

Citat:
En skicklig jurist hade sagt till F*scher att ha is i magen och invänta om Brasa fullföljer köpet. Då hade hävningen varit kanon, med skadestånd som ett naturlig följd av att Brasa inte fullföljde köpet. De har alla en övertro till jurister utan att kolla kompetensen, som är varierande.

Om Brasa var smart skulle han böna och be Clementinen styra upp saken, för saken kan vara så illa att fru F*schers och försäkringsbolagets talan kan vara utan grund, då de sålt en tomt utan att upplysa om kraftledningen, och dess konsekvenser. Med ett ombud som inte håller måttet kan allt bli fel, då sympatierna finns hos motparten. Jag skulle börja med att granska köpet av den obyggbara tomten, den konfiskerade handpenningen, och göra en kalkyl om reparationerna av kåken var vettiga, då pengar förslösades till ingen nytta. Ett ansvar att aktivt begränsa ekonomiska skador som åvilar varje part.

Brasa är för att uttrycka saken lite lustigt inte 'kontant' med Clementinen längre, och tycker sig dessutom inte ha råd med honom när notan inte säkert kan lämpas över på de som faktiskt betalar skatt. Vi noterar också att Mar*e Wes*el har drasgit sig ur Brasas ändlösa tvister. Brasa nöjer sig nu gott med 'place holdern' - Dyslexibiträdet som han verkar tycka passa hans plånbok och syften bättre*.

Citat:
Jag gillar när juridiken är objektiv, om det så handlar om Brasa eller Qvick så ska det bli rätt. Jag gillar inte att fru F*scher passar på, för man sparkar inte på en hund som ligger, även om det är av rasen fähund.

Kan det inte bara vara så enkelt att hon tagit efter och lärt sig av brasa att passa på och sparka på de som redan ligger? Gärna med famnen full av lådvin eller annat man håller kärt, egen avkomma till exempel.

Citat:
Skatteverket tacklar man inte, det brukar vara kört från början. Det är bara att betala. Det blir nog inget skattemål att se fram emot, om inte Brasa åtalas för skattebrott.

Vad jag förstått av eftertaxeringar så är de korrekt beräknade på obetalda skatter. Om det skulle vara fel beräknat på den svarta arbetskraften blir det stor humor om Brasa vågar sig på, att rätta dessa siffror. Hur gör man korrekta beräkningar på svartarbetskraft, i domstol? Styrker man sin sak med vittnen?.

På vilket sätt anser du att Brasa inte gjort sig skyldig till skattebrott? Ska inte en bokföring likt Brasas ofelbart leda till åtal?

*Jag är rädd att Brasa här gör sig skyldig till ett så kallat syftningsfel.
Citera
2013-06-01, 16:02
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snedbankskalle
Umeå tingsrätt, protokoll 2013-05-22 - fordran utebliven hyra - nu fråga om editionsföreläggande

Ur det maskade protokollet:

Det här går lite för fort för mig. Tänker rätten helt strunta i Brasas påstådda kopia av den kopia av originalet parterna enligt Brasa skrev på?
Går den här tvisten med de tydliga anspelningarna på Brasas kriminella leverne den 'fromme och genomhederlige' Mäklarprästens väg?
Att förvänta sig att en underskrift från Brasa bara gäller vissa, valda delar, av ett dokument eller att det bara är ett märkligt missförstånd att tolka avtalet enligt bokstaven har jag redan lärt mig i Attunda tingsrätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in