Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Efter att ha läst protokollet från den muntliga förhandlingen (Tack, 'Snedbankskalle'!), så är det nästan att jag vågar skriva:
"-Everybody loves a fighter"
För när alla vanliga dödliga hade varit uträknade ur matchen, så reser sig ML på "..nine,.." och tycks vara uppe i ringen igen!
Sanslöst!
Han medger naturligtvis inte eldandet, "men om det nu var jag, så var jag enligt Grauers ägare till fastigheten och därför har Trygg-Hansa nästan kränkt mina mänskliga rättigheter"...!
Jag ser med motvillig tjusning fram emot just den framtida processen!
ML ./. TH
Biljetter, -någon?
"-Everybody loves a fighter"
För när alla vanliga dödliga hade varit uträknade ur matchen, så reser sig ML på "..nine,.." och tycks vara uppe i ringen igen!
Sanslöst!
Han medger naturligtvis inte eldandet, "men om det nu var jag, så var jag enligt Grauers ägare till fastigheten och därför har Trygg-Hansa nästan kränkt mina mänskliga rättigheter"...!
Jag ser med motvillig tjusning fram emot just den framtida processen!
ML ./. TH
Biljetter, -någon?
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Helt väntade invändningar från ML. En biträdande jurist har fått knäcka litet i biblioteket och kunnat glädja sig åt att få damma av några latinska sentenser som koms ihåg från juristlinjen.
Hur som helst finns det ett väsentligt feltänk i svaromålet och det är att EF skulle tjäna något på branden. Även om köpeskillingen skulle kunna bli högre vid en ny försäljning spelar det ingen som helst roll eftersom det inte är eventuell skillnad mellan två köpeskillingar som styr skadans storlek. EF behöver över huvud taget inte sälja huset utan kan naturligtvis om hon skulle önska istället behålla det. I det läget är det ganska uppenbart att hon lidit en skada. Motsatsen skulle innebära att hon inte har rätt till ersättning för branden eftersom hon teoretiskt skulle kunna sälja huset för en högre köpeskilling. Att komma dragandes med den har typen av invändning vittnar om en låg nivå på de juridiska kvalifikationerna hos MLs ombud.
Hur som helst finns det ett väsentligt feltänk i svaromålet och det är att EF skulle tjäna något på branden. Även om köpeskillingen skulle kunna bli högre vid en ny försäljning spelar det ingen som helst roll eftersom det inte är eventuell skillnad mellan två köpeskillingar som styr skadans storlek. EF behöver över huvud taget inte sälja huset utan kan naturligtvis om hon skulle önska istället behålla det. I det läget är det ganska uppenbart att hon lidit en skada. Motsatsen skulle innebära att hon inte har rätt till ersättning för branden eftersom hon teoretiskt skulle kunna sälja huset för en högre köpeskilling. Att komma dragandes med den har typen av invändning vittnar om en låg nivå på de juridiska kvalifikationerna hos MLs ombud.
Jag håller med er bägge. Det är onekligen, om inte spännande så fascinerande att följa ML:s argumentationer i alla dessa processer han ingår i.
Och sen tänkte jag precis som Bohlwinkel att ett nytt eventuellt högre försäljningspris bör inte innebära att ML går fri helt och hållet, även om han nu tydligen i värsta fall kan tänka sig att acceptera de mer akuta sanerings- och omhändertagandekostnaderna. Visserligen ska man styrka den ekonomiska skadan och inte vet jag om en domstol där skulle beakta att någon ny och eventuellt mer penningstark köpare än ML kan tänkas vilja hosta upp mer pengar idag jmf med november 2011. Det ska bli intressant att följa både denna och Fischer-tvisten. Ser att huvudförhandlingen planeras till september 2013 och det gillade inte ML, apropå räntorna
Såg också att beslutet om kvarstad kvarstår samt att domstolen hittills inte har imponerats av ML:s argument:
BESLUT
1. Tingsrätten lämnar M*gnus L*ndbergs yrkande rörande beviljad kvarstad utan bifall.
2. Tingsrätten förordnar, med ändring av tingsrättens beslut den 5 december 2012, att kvarstaden ska omfatta så mycket av M*gnus L*ndbergs egendom att Trygg-Hansa Försäkrings AB:s fordran om 2 011 419 kr jämte yrkade ränta kan anses bli täckt vid utmätning.
Skäl
Det föreligger alltjämt sannolika skäl för Trygg-Hansas fordran.
Tingsrätten har vid denna bedömning beaktat att det brott som Trygg-Hansa åberopat till stöd för sin talan är fastställt genom lagakraftvunnen dom, att Trygg-Hansa har utbetalt försäkringsersättning avseende materiella skador som orsakats genom brottet samt att Trygg-Hansa har regressrätt mot skadevållaren.
Vad M*gnus L*ndberg anfört rörande att fastigheten kommer att söljas till ett högre värde än köpeskillingen om 19 000 000 kr, att fastighetens nuvarande marknadsvärde överstiger angiven köpeskilling, att Trygg-Hansas inte kan ha bättre rätt mot honom än vad Ev* Paulss*n F*scher har samt åberopade principer för skadeberäkningen, saknar nu avgörande betydelse, eftersom det framgår av hans egna uppgifter att han och Ev* Paulss*n F*scher inte har reglerat sina mellanhavanden och vidare att de inte är ense om hur de slutligen ska reglera mellanhavandena.
Skäl
Det föreligger alltjämt sannolika skäl för Trygg-Hansas fordran.
Tingsrätten har vid denna bedömning beaktat att det brott som Trygg-Hansa åberopat till stöd för sin talan är fastställt genom lagakraftvunnen dom, att Trygg-Hansa har utbetalt försäkringsersättning avseende materiella skador som orsakats genom brottet samt att Trygg-Hansa har regressrätt mot skadevållaren.
Vad M*gnus L*ndberg anfört rörande att fastigheten kommer att söljas till ett högre värde än köpeskillingen om 19 000 000 kr, att fastighetens nuvarande marknadsvärde överstiger angiven köpeskilling, att Trygg-Hansas inte kan ha bättre rätt mot honom än vad Ev* Paulss*n F*scher har samt åberopade principer för skadeberäkningen, saknar nu avgörande betydelse, eftersom det framgår av hans egna uppgifter att han och Ev* Paulss*n F*scher inte har reglerat sina mellanhavanden och vidare att de inte är ense om hur de slutligen ska reglera mellanhavandena.
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Det är orimligt att Magnus ska betala för TH lyxrenovering utan att ha godkänt den i förväg. Han hade kunnat göra jobbet mycket billigare själv och utan att fastigheten steg i värde. ha ha ha
Precis. Pehab eller vad nu en av entreprenörerna nu hette kan ingalunda konkurrera med ML:s källartrollsupplägg och vem vet hur billiga (rivnings- Ikea-) material ML & Co hade kunnat få tag i.
Citat:
Men hur kan han tro att en ny domstol skulle fria honom på de punkter som både TR och HR har dömt honom skyldig? Vad har han att vinna på den här rättegången? Hoppas han att TH ska lessna och gå ner i sitt krav?
Eftersom ML vägrar framförallt att erkänna att han brände upp huset så varför ska han då betala? Att TR, HR och HD har kommit fram till sådana tossiga slutsatser är ju inte hans fel
Vet inte om han tror att hans anseende verkligen kommer att påverkas av hans ständiga nekande?
Sen vill han ju precis som med varje liten trafikförseelse, där dom flesta av oss betraktar böter och strafföreläggandena som ganska självklara, driva saker långt, med en touch av rättshaverism.
Och därutöver har han kanske snappat upp att ibland blir utgångarna olika om skuld och skadeståndsersättning, i tvistemål och brottmål.
Eller att F*scher tröttnar, som du säger.
En sak är säker: vi kan lita på att ML håller sin linje som påbörjades redan 1995/1996 när han befanns ha visat upp en urkundsförfalskad tenta på Läkarlinjen och nekade ända upp i hovrätten. 18 år av ständiga nekanden. Sitter i ryggraden.