2013-05-30, 16:22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Min arbetsgivare vill ge mig ett vikariat på 3 månader efter provanställningen, vilket han säger att han har rätt att göra. Stämmer det? Nu har dock sista dagen på provanställningen passerat utan ett papper påskrivet

Sade han det här om vikariatet _innan_ provanställningen gick ut, eller _efter_?
Citera
2013-05-30, 16:27
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Min arbetsgivare vill ge mig ett vikariat på 3 månader efter provanställningen, vilket han säger att han har rätt att göra. Stämmer det? Nu har dock sista dagen på provanställningen passerat utan ett papper påskrivet

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sade han det här om vikariatet _innan_ provanställningen gick ut, eller _efter_?
Viktig fråga, var det efter så kan ska det vara en tillsvidareanställning.
Citera
2013-05-30, 16:31
Medlem
Citat:

Hej,

En provanställning ligger normalt sett i början på en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren eller den anställde inte avslutar provanställning övergår den automatiskt till den tillsvidareanställning man avtalat om. Arbetsgivaren har 14 dagars varseltid när en provanställning ska avslutas.

Om arbetsgivaren vill erbjuda dig en annan tjänst en den du var provanställd för ska den tjänsten sägas upp först. Sedan ska du erbjudas den andra.

Så om ni inte kommit överens om något annat, eller arbetsgivaren inte avslutat provanställningen, så ska du ha den tjänst niu avtalade om när provanställningen påbörjades.

Dock kan det stå annat i kollektivavtal.
Citera
2013-05-30, 16:50
Medlem
Regler, sjukskrivning - A-kassa

1. Om man är sjukskriven - och blir uppsagd, kan man fortsätta sjukskrivningen och anmäla sig på a-förmedlingen?

2. Hur funkar det med a-kassa - om man har ett bolag?

Jag vet att man inte har rätt till a kassa om man har bolag, gäller det både AB och enskild firma?
Om där inte är någon omsättning och bolaget är "vilande" ?
Citera
2013-05-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Viktig fråga, var det efter så kan ska det vara en tillsvidareanställning.

I kontraktet står det slutdatum provanställning - tillsvidare.
Vi talades muntligt om det dagen innan avslutad provanställning men nu är tiden slut och inga papper påskrivna
Citera
2013-05-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

En provanställning ligger normalt sett i början på en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren eller den anställde inte avslutar provanställning övergår den automatiskt till den tillsvidareanställning man avtalat om. Arbetsgivaren har 14 dagars varseltid när en provanställning ska avslutas.

Om arbetsgivaren vill erbjuda dig en annan tjänst en den du var provanställd för ska den tjänsten sägas upp först. Sedan ska du erbjudas den andra.

Så om ni inte kommit överens om något annat, eller arbetsgivaren inte avslutat provanställningen, så ska du ha den tjänst niu avtalade om när provanställningen påbörjades.

Dock kan det stå annat i kollektivavtal.

Så egentligen så skulle jag blivit informerad om deras "nya" planer på att sätta min som vik/projektanställd istället för tillsvidare
Citera
2013-05-30, 17:07
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Så egentligen så skulle jag blivit informerad om deras "nya" planer på att sätta min som vik/projektanställd istället för tillsvidare
Definitivt!
Citera
2013-05-30, 17:22
Medlem
pfanners avatar
Här kommer en idiotfråga. Jag betalar inte aktivt till något fackförbund, a-kassa eller liknande. Jag har sedan trott att A-kassan är något som betalas ut med skattepengar (upp till 600kr dagen eller vad det är), och att man om man jobbar och skattar är berättigad till ett litet bidrag om man blir av med jobbet. Om jag har förstått det hela rätt så är det alltså inte så?

Så till frågan, nu har det kommit ett meddelande om varsel. Vilket borde innebära att jag kan bli uppsagd om 2 månader pga arbetsbrist, och vara utan jobb om 4.

Är det till någon som helst hjälp att ansluta sig till en a-kassa or whatever nu?
Stämmer det att jag står helt utan ersättning fr.o.m dagen jag eventuellt blir uppsagd?
Citera
2013-05-30, 17:45
Medlem
Citat:

Känns lite som att din arbetsgivare försöker dribbla bort din tillsvidareanställning som du kanske har rätt till. Se till att kontakta facket imorgon. Är du inte medlem så blir det. Dom kan hjälpa dig!
Citera
2013-05-30, 19:44
Medlem
Despiracys avatar
Hej!

Jag har varit fast anställd i 1 år och några månader nu...däremot inte med i någon a-kassa.

Imorgon blir jag förmodligen sjukskriven - kan jag ändå gå med i A-Kassan? DVS säg att jag är sjukskriven 2 månader - hur många månader till måste jag jobba för att få a-kassa då när jag slutar? Har planer på att plugga men vill ha ett uppehåll där jag får cash och kan vila upp mig.

Gäller a-kassan vid sjukskrivning som jag tänker?

Fråga nr 2:

Om jag säger upp mitt heltidsjobb - kan jag få pengar NÅGONSTANS överhuvudtaget? Alfa-kassa vad är det? Jag är 20-28 och bor hemma.
Citera
2013-05-30, 23:44
Medlem
Någon kunnig?
Citera
2013-05-30, 23:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Nu vill jag protestera här Brain Damage! Spä på konkurrens från låglöneländer är precis vad vi gör om vi höjer lönerna... välfärden står på spel om vi i Sverige inte blir ännu bättre på att säkra dom jobb vi har.

Jag är inte utbildad nationalekonomi direkt... men jag har insett att Sverige inte har världens starkaste ekonomi och vi måste se om vårt hus för ingen annan kommer göra det åt oss. Det är ett race för alla länder att överleva...

För tråden skulle det vara bra om TS redovisade hur mkt hen har kvar varje månad efter skatt.. det kan vara hyran som är jättehög.
Läs om, läs rätt. Grovt förenklat: Vi har en konkurrenssituation inom vissa branscher från låglöneländer vilket påverkar löneläget och löneutvecklingen inom dessa branscher. Andra branscher har mindre eller ingen sådan konkurrens. Genom att tillföra arbetsmarknaden en ny låglönegrupp som tvingas utföra fullgoda arbeten ökar låglönekonkurrensen inom alla sektorer på arbetsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Ja, men det betyder inte att man har dålig lön. Snarare är det en effekt av den alldeles för höga a-kassan som får folk på tankar att avsluta sitt jobb och leva på bidrag.
Vilka heltidsjobb skulle ni ta för 14 960 kr brutto? Hur tror det det påverkar era möjligheter till löneutveckling om det står en skrälldus människor utanför arbetsplatsen som tvingas utföra arbete för att inte mista ersättningen? Vad tror ni händer med konsumtionen, dvs det som håller den ekonomiska motorn igång? Tror ni det är bra långsiktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in