2013-05-29, 23:52
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Gillar man inte bidragen man får så kan man alltid tacka nej till dem!
Du är bra jävla rolig du. När man jobbar som i TS fall ska man ha lön. Det som nu händer är att A-kassa i princip villkoras med oavlönat arbete. Dvs, det som alliansen påstår sig vilja, att arbete skall löna sig, är en ridå av lögn när det kommer till de som står utanför arbetsmarknaden.
Citera
2013-05-30, 00:13
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Ojojoj, allt är alliansens fel! Jag röstade inte heller på dem, men jag respekterar att det var vad svenska folket valde.

TS jobbar inte utan lön, var har du fått det ifrån?
Citera
2013-05-30, 00:49
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Ojojoj, allt är alliansens fel! Jag röstade inte heller på dem, men jag respekterar att det var vad svenska folket valde.

TS jobbar inte utan lön, var har du fått det ifrån?
TS jobbar enl. egen utsaga för samma ersättning som vid ren A-kassa. A-kassan är inte bara ett inkomstskydd vid arbetslöshet, det är även ett skydd mot underbudskonkurrens för de som har arbete. Alliansen slår undan skyddet mot denna underbudskonkurrens på ett sätt som kan starta ett "race to the bottom" inom landet. Det är inget de gått till val på och inget jag tror de har stöd för. Problemet är att allt för många är som du och inte inser det. Du, likt många andra, raljerar i stället om att TS ska tiga och vara glad att han får någon ersättning öht, när det i grund och botten är allas vår välfärd som står på spel. Vad vi minst av allt behöver är att spä på konkurrensen från låglöneländer med egenhändigt politiskt skapade låglöneslavar inom landet.
Citera
2013-05-30, 07:45
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
TS jobbar enl. egen utsaga för samma ersättning som vid ren A-kassa. A-kassan är inte bara ett inkomstskydd vid arbetslöshet, det är även ett skydd mot underbudskonkurrens för de som har arbete. Alliansen slår undan skyddet mot denna underbudskonkurrens på ett sätt som kan starta ett "race to the bottom" inom landet. Det är inget de gått till val på och inget jag tror de har stöd för. Problemet är att allt för många är som du och inte inser det. Du, likt många andra, raljerar i stället om att TS ska tiga och vara glad att han får någon ersättning öht, när det i grund och botten är allas vår välfärd som står på spel. Vad vi minst av allt behöver är att spä på konkurrensen från låglöneländer med egenhändigt politiskt skapade låglöneslavar inom landet.

Nu vill jag protestera här Brain Damage! Spä på konkurrens från låglöneländer är precis vad vi gör om vi höjer lönerna... välfärden står på spel om vi i Sverige inte blir ännu bättre på att säkra dom jobb vi har.

Jag är inte utbildad nationalekonomi direkt... men jag har insett att Sverige inte har världens starkaste ekonomi och vi måste se om vårt hus för ingen annan kommer göra det åt oss. Det är ett race för alla länder att överleva...

För tråden skulle det vara bra om TS redovisade hur mkt hen har kvar varje månad efter skatt.. det kan vara hyran som är jättehög.
Citera
2013-05-30, 09:10
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
TS jobbar enl. egen utsaga för samma ersättning som vid ren A-kassa.

Ja, men det betyder inte att man har dålig lön. Snarare är det en effekt av den alldeles för höga a-kassan som får folk på tankar att avsluta sitt jobb och leva på bidrag.
Citera
2013-05-30, 15:49
Medlem
A-kassa efter provanställning

Jag har nu jobbat som provanställd på ett företag i 6 månader, innan dess har jag även jobbat så jag har rätt till A-kassa. Min fråga är om jag blir erbjuden ett vikariat vid provanställningens slut av min arbetsgivare men väljer att inte skriva på utan att försätta mig arbetslös, gäller då dom 3 månaders karens för att få A-kassa?
En provanställning är väl bara ett kontrakt(i det här fallet 6 månader), det tar väl bara slut efter sluttiden på provanställning och man borde få A-kassa direkt första arbetslösa dagen?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-30, 15:55
Medlem
Jag kan ärligt säga att jag inte vet om AF kommer kolla att du tackade nej till möjlig förlängning, men jag hoppas verkligen det. Om du gör ett aktivt val som leder till arbetslöshet förtjänar du inte någon akassa, din lata lilla gris.
Citera
2013-05-30, 16:01
Medlem
Jag har mina anledningar. Kommer förhoppningsvis inte gå arbetslös ens en vecka, men det är bra att ha en backup.
Citera
2013-05-30, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djirt
Jag har nu jobbat som provanställd på ett företag i 6 månader, innan dess har jag även jobbat så jag har rätt till A-kassa. Min fråga är om jag blir erbjuden ett vikariat vid provanställningens slut av min arbetsgivare men väljer att inte skriva på utan att försätta mig arbetslös, gäller då dom 3 månaders karens för att få A-kassa?
En provanställning är väl bara ett kontrakt(i det här fallet 6 månader), det tar väl bara slut efter sluttiden på provanställning och man borde få A-kassa direkt första arbetslösa dagen?

Tack på förhand!

Provanställningen övergår i tillsvidareanställning om provanställningen inte avslutas. Lycka till!
Citera
2013-05-30, 16:06
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:

Tack på förhand!
Nej, om man inte säger något annat, dvs att arbetsgivaren inte sagt upp din provanställning, så övergår det automatiskt till en tillsvidareanställning.
Det kommer alltså räknas som att du säger upp dig om du tackar nej till en fortsatt tjänst efter provanställningen.
Citera
2013-05-30, 16:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
gäller då dom 3 månaders karens för att få A-kassa?

45+7 dagar. Ja.
Citera
2013-05-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, om man inte säger något annat, dvs att arbetsgivaren inte sagt upp din provanställning, så övergår det automatiskt till en tillsvidareanställning.
Det kommer alltså räknas som att du säger upp dig om du tackar nej till en fortsatt tjänst efter provanställningen.

Min arbetsgivare vill ge mig ett vikariat på 3 månader efter provanställningen, vilket han säger att han har rätt att göra. Stämmer det? Nu har dock sista dagen på provanställningen passerat utan ett papper påskrivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in