Det här är mitt första inlägg på flashback även om jag är en van läsare. Jag har följt den här tråden hyfsat noggrant men det är ändå möjligt att vissa saker har gått mig förbi. Ber om ursäkt om de här idéerna redan luftats.
I andra hälften av det här mastodontinlägget kommer en teori/roman. I den första hälften finns frågor och fakta som i olika grad har betydelse för efterföljande teori.
Det finns några saker som jag tycker borde kollas närmare på här. Framför allt kärleken som drivkraft.
Vad har KJ för historik på den fronten? Finns det någon gemensam nämnare mellan eventuella ex?
Hur har det tagit slut, hur har han reagerat? Hur har exen reagerat? Har han någon historik som visar på hämndbegär? Finns det några fakta man kan slå fast kring de här sakerna?
På netlog finns det ju en dam, som under den tiden när de två var aktiva där, verkar ha betytt en hel del för honom. Hoppas det inte är att gå för långt att diskutera henne lite närmre här. Men i min teori som står i slutet kommer det bli begripligt varför det är ett nödvändigt ont. Damen i fråga kallar sig PauLanders på netlog(Paul Landers är gitarrist i Rammstein).
Första gästboksinlägg från tjejen till KJ kom 28 maj 2008
"
hej!!!!! 
"
Hon skriver också saker som visar att de har träffats:
"
hej!!!!!! saknar dej jävligt mkt!! kan du inte komma till Djuped nån gång och hälsa på mej?? kram"
Hennes sista gästboksinlägg på KJ:s netlog skrev hon 9 september 2008
"
tja älskling! vad gör du?
puss"
---
efter hennes sista inlägg har däremot KJ skrivit fyra gånger i hennes gästbok:
"tjo
,,,, jag väntar fortfarande på att du ska ringa
<3"
"
I still love you <3 "
"tjo, ne inget spec. dd? <3"
"tja hur e de med dig
, jag har fått körkort ti bil nu.
du kan väll ringa mig på mitt nya nr.070*******8
de blir juh snart 2 års dagen då vi träffades <3
Om man tittar på tjejens netlog-profil står hennes riktiga(?) namn, P**** J******, utskrivet. Även födelsedatum. Känns onödigt att lägga upp det här. Jag grävde runt lite och hon verkar ha flyttat. Finns en med samma namn på FB, som bor i Umeå och gillar Rammstein. Misstänker att det är hon, inte 100% säker.
Inte så mycket är offentligt på hennes FB. Några saker sticker dock ut i PJ:s presentation på netlogprofilen:
Hobbies: skjuta på måltavler, och mkt mer---....----
Vilken är den oskönaste upplevelsen du haft?: när man får vatten över huvudet + hallucinationer
Vad hatar du?: utlänningar!
Den bästa saken som någonsin hänt dig: kibba <3
Favoritöl: Jag dricker inte öl!
(kj kallar sig kibba)
Sticker ut på KJ:s netlog:
Bästa reseupplevelsen: dopp i g**tan (afrika)
Har du kompisar som bor utomlands?: ja (afrika, tanzania)
Vad tycker du är romantiskt?: de vet petra
Cocktail: Pink Pussy (campari/pressad citron/ananas)
Vilken är den oskönaste upplevelsen du haft? bli nekad till mönstring
Vad hatar du? PLIKTVERKET!!
Nå. Första gången jag kollade PJ:s netlog-profil fick jag rysningar...
Skulle hon kunna vara en typ av mastermind eller till och med inblandad, tänkte jag. KJ och PJ, liknande MB och AN i vissa andra teorier. Men jag sansade mig fort.
Har dock gått och grubblat på det här ett tag nu och kommit fram till en
teori jag vill testa på er:
KJ och PJ får kontakt på internet och tycke uppstår dem emellan. De två delar bland annat vapenintresset. Så småningom träffas de. KJ blir stormförälskad och får känslan av att livet kanske ändå kommer bli bra för honom. Han har inte haft så många kvinnliga uppvaktare förr, men nu när han fått lära känna PJ via datorn går det enklare. Hon har också sidor som är svåra för KJ att greppa. Hon gillar tung och hård musik och har säkert något vanligt förekommande smycke eller t-shirt med ett pentagram eller uppochnedvänt kors på. KJ vet inte så mycket om det där, men PJ är spännande, KJ är genuint kär.
PJ tycker också att KJ verkar spännande, däremot är allting mer en lek för henne. Hon förstår snart att ett distansförhållande inte är så mycket att hänga i julgranen, men hon fortsätter att höra av sig sporadiskt när hon vill ha en boost i självförtroendet. Med tiden hör hon av sig allt mer sällan.
KJ förstår inte varför han tappar greppet om henne och han gör allt för att PJ ska tycka om honom som hon gjorde förut. Han tänker att det beror på honom och hans eget beteende. "Hon är perfekt. Hon kan inte göra fel. Det måste vara mig det är fel på".
KJ:s låga självkänsla gör att han börjar försöka ändra sig själv och bli mer lik henne. Han slutar dricka alkohol, KJ börjar säga till PJ att han ogillar utlänningar, trots att han har kompisar i Afrika mm.
PJ köper inte KJ:s dravel, hon tänker att han bara är desperat och vill ha henne tillbaka. Dessutom tycker hon att KJ börjar bli lite väl klängig. Så hon avslutar relationen.
KJ blir krossad av det här. Världen rasar. Något liknande vill han inte uppleva igen. Att bli bortstött av någon han älskar. För KJ var det en känsla värre än att bli nekad mönstring av pliktverket. Eller åtminstonde i paritet med det. En liten besatthet för PJ naglar sig kvar. Hon var hans första/stora kärlek.
Men tiden läker alla sår...
Några år senare:
KJ lär känna VB. Tycke uppstår. De inleder en relation, som tar slut. Det hela är skitjobbigt för KJ. VB vill inte att KJ ska vara ledsen, så hon fortsätter umgås med KJ och ta hand om honom med sitt sällskap. Tiden efter det att VB gjort slut börjar KJ:s minnen av PJ göra sig påminda. Minnena har inte varit bortträngda, men KJ har helt enkelt haft annat att tänka på. Minnena gör sig påminda pga att situationen påminner om det som hände med PJ. Att bli dumpad.
Besattheten KJ kände för PJ stegras och han intalar sig något i stil med att: "Hon(PJ) var kärleken. Hon var den äkta kärleken. VB däremot var ingenting jämfört med PJ."
KJ börjar fundera på om det går att vinna tillbaks PJ, så att hon med råge kan fylla det hål som först hon själv och nu också VB lämnat efter sig i KJ:s inre. "Vad skulle kunna imponera på PJ" frågar han sig. Han finner inget svar. Han är ensam. Han känner sig som ett enda stort bottenlöst hål.
Han gör inget rätt, tänker han. Inget han gör kan imponera på en tjej han älskar.
Mordet är inte planerat. En lördagkväll i Maj kommer VB hem till KJ. Hon sms:ar med en viss sushikock som varit på bröllop under dagen. KJ undrar vem VB sms:ar med. VB visar viss tvekan inför att berätta vem det är, KJ känner inte till deras affär. Men VB är dålig på att ljuga, så KJ synar hennes vita lögn. KJ blir arg och sliter mobilen ur hennes hand. Hon skriker att han ska ge tillbaks den.
Han håller fast henne medan han läser kärleksbetygelser till/från MB i mobilen. I ett av sms:en finns det något som knuffar KJ över en gräns han aldrig trodde han skulle passera. KJ drabbas av ett fruktansvärt raseri och har ihjäl den stackars flickan där i lägenheten. Antagligen stryper han henne.
När det har hänt tänker KJ på PJ. Det här skulle han aldrig gjort mot henne. Hon skulle aldrig gjort mot honom vad VB gjort.
Han minns hennes fascination för mörk musik och speciellt rammstein. PJ blir någon sorts fast punkt i hans inre kaos, någon att i fantasin luta sig mot.
KJ lyssnar eller minns en skiva med
Rammstein, PJ:s favoritband. Omslagsbilderna till skivan visar hur bandet under rituella former styckar en naken kvinnokropp.
Det här, tänker KJ, är hans chans att en gång för alla verkligen, verkligen imponera på PJ. Han skrider till verket.
Tänker inte fördjupa mig i vart eller hur styckningen skulle ha skett. Men troligen har det skett utanför hemmet, då det verkar som att polisen inte har hittat mycket i lägenheten.
KJ vill iallafall hemskt gärna att kroppen ska hittas fort, så att PJ kan ge honom livet tillbaka. När han är färdig kommer han på att han måste kunna bevisa för PJ att han är GM. Så att hon inte tror han hittar på.
Han styckar därför bort händerna och flyttar de till ett avsevärt mycket bättre gömställe. Händerna är en trofé som han så småningom tänker visa PJ...
----------
Som sagt, detta är bara en teori. Men det kanske kunde finnas anledning för polisen att höra PJ? Vem vet, hon kanske kan bidra med någon info om KJ.
GM vill visa upp sitt verk. GM är stolt. Därav placerar hen delar i ett ödehus som givetvis besöks då och då.
Händerna är svårfunna. De har GM tagit för att kunna visa upp för ngn som hen vill imponera på, alternativt behålla själv. I alla fall om KJ är GM.
Tror inte att GM tänkt så långt som att dölja DNA eller försvåra utredningen.
Brottet är inte en satanisk ritual i någon egentlig mening, GM har snarare huggigt in sataniska tecken för att kommunicera, inte för att få satans frälsning eller något sånt.(skulle det vara fler GMs så ökar kanske sannolikheten för någon sorts satansritual, fortfarande dock knappast troligt)
GM har gjort detta själv, och då agerat i impuls. Finns ingen större logik i hur kroppsdelarna och andra fynd är spridda. OM han nu själv planerat brottet betvivlar jag att han har gjort det särskilt länge eller strukturerat.
Det skulle gå att skriva om teorin som så att styckning och allt var planerat ett bra tag innan mordet. Teorin skulle bättre kunna limma mot att det verkar finnas väldigt lite teknisk bevisning.
Men jag vill ändå ha det hela till en oplanerad men eskalerande kedja av händelser, mycket pga den märkliga spridningen av kroppsdelar samt grannarnas utsaga om skrik i lgh.
Varför tar man inte henne till en plats där ingen kan höra något skrik om man har tid att planera?
Efter diverse påpekanden om KJ:s beteende i denna tråd har jag en känsla av att det vore svårt för KJ att planera detta.
När det gäller PJ så tror jag att hon inte var medveten om någonting av det sjuka som skulle hända i Boden, det var länge sen de var ett par vad det verkar.
Men kanske finns det fog för polisen att höra henne upplysningsvis?