2013-05-30, 12:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
För att vara en så pass ung tjej som beskrivs som snäll och naiv så drar hon ju uppenbarligen på sej intensivt hat från flera. Varför?
Vi ska vara försiktiga med att tycka oss säkerställa just hat, tycker jag.

Citat:
-Flera hot mot henne som hon polisanmält.
...som polisen inte verkar ha utrett då, och inte verkar tycka är relevanta i utredningen nu. Den rimliga tolkningen är att polisen tycker att detta är anmälningar med svag substans. Och då är är de rätt svaga som tecken på att nån skulle hata henne.

Citat:
-Dokumentat hat mot henne från AN
Fair enough. Men det är fortfarande vad vi säkert vet att vi har.

Citat:
-Folk tar bort bort henne från vänlistor (en lärare bl a)
Det är nog betydligt fler som tar bort facebookvänner för att de tycker att de är jobbiga än för att de hatar dem.

Citat:
-För att inte tala om det hat mördaren måste ha känt.
Rimligen. Fast man kan mörda av andra skäl än hat.

Citat:
Kanske finns det fler som anser sej ha fog gör att hata henne?
Är det där man ska leta om KJ är oskyldig?
Det är naturligtvis inte fel att försöka kartlägga vilka personer som har varit i konflikt med VB om man behöver hitta alternativa gärningsmän.
Citera
2013-05-30, 12:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte att tolkningen av det där beror det minsta på bildkvalitén. De eventuella bokstäverna är så suddiga, så den upplösning vi redan har räcker gott. Att öka kontrasten genom att klippa bort oanvända nivåer ger heller ingenting, inte heller att leka med olika färgkanaler.

Jag har tittat på bilderna som alla andra och min tolkning är att det bara är hjärnans benägenhet att leta efter mönster även i slumpmässig information som spelar alla uttolkare ett spratt. Inte minst styrs hjärnan av en drift att leta efter välbekanta mönster/symboler som t ex bokstäver utgör. Läs gärna lite mer om gestaltpsykologi. Den mängd olika tolkningar som gjorts av olika personer talar naturligtvis för detta också. Hade det verkligen varit ett skrivet budskap borde samstämmigheten ha varit betydligt högre.

Sen finns det ju också fler praktiska invändningar:
- Vi vet inte hur golvet såg ut från början och vilka fläckar/mönster det innehöll
- Vi vet inte vilka fläckar/mönster som är ett resultat av teknikernas prover och uppstädning av platsen.

Sammantaget blir det en sån tunn soppa att det inte är värt att ödsla någon energi på.
Citera
2013-05-30, 12:39
Medlem
highfives avatar
Man kan ju undra vad det var som fick den inneboende bomben att brisera hos KJ lördagkväll/natt den 4/5. En sak jag funderat på till och från, var om det kunde vara så att VB berättade för KJ den här kvällen att hon väntade barn med KJ.

Tror inte att hon var en sådan tjej som beställer tid för abort. Kan det ha varit något sådant som utlöste det hela?

Jag tänker naturligtvis på det sista inlägget om kvinnans olika roller. Sen från 28/4 finns ett klipp om en polis som förlöser en kvinna och en kommentar om syster barn. Kanske var det även därför hon skrev lite kryptiskt om att plugga och fara till den inte alltför begåvade KJ. Kanske var detta något som mamman inte heller visste?

Kj skulle bli den första hon berättade detta för.
Citera
2013-05-30, 12:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag syftar på VB:s, men det vore ju också intressant att veta varför KJ:s pappa var förbannad på VB.
Om han nu var det. Det kan ha varit det andra exets pappa. Och uppgiften i tråden är osäker.
Citera
Medlem
Har det kommit fram varför vb var så upprörd av nåt sms samma dag?
Citera
Medlem
Webcomics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
De måste släppa den häktade senast måndag, om inga nya bevis eller uppgifter framkommer. Tror tyvärr han kommer aldrig kunna bindas till brottet, det är torsdag idag och inget nytt trots att de letar och jobbar för fullt.....

Har samma olustiga känsla som dig om att dom inte kommer kunna binda honom...
Citera
2013-05-30, 12:43
Medlem
Det kan väl beslutas om omhäktning också för att ge polisen mer tid.
Citera
2013-05-30, 12:43
Medlem
nanaems avatar
Nu har ja lurkat här i tråden sedan typ 800e sidan fram och tillbaks. Alla verkar prata om signalen från VBs telefon. Hur är det månne med de misstänktas telefoner? Kollar polisen upp sådant? Det är ju oftast dem små teknaliteterna som mördare faller på.
Citera
2013-05-30, 12:44
Medlem
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7684350
Börjar det röra på sig nu?
Citera
2013-05-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13579111317
VB är född den 1 augusti (1/8 = 9) 1992, i kräftans teckan (enligt den sidereala kalendern), en zodiac som också enligt Kabbalah är starkt förknippat med talet nio.
År 2013 är i Thailand år 2556
1992=2535
Citera
2013-05-30, 12:47
Medlem
Det har väl inte framkommit vem och varför vb polisanmälde? när polisen säger att det inte alls har med mordet att göra, hur kan dom veta det? vad skulle det isf kunna gälla? Jag kan inte komma på nåt som inte skulle kunna föranleda att 'den anmälde' då hyser nåt slags agg mot vb

skulle också vara intressant att få veta om mb jobbade eller var på bröllop den kväll vb försvann.
Citera
2013-05-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Webcomic
Har samma olustiga känsla som dig om att dom inte kommer kunna binda honom...

Blir väl ett sånt där obehagligt fall som ingen får ordning på, det är inte klokt vad många olösta fall Sverige har. Människor som dödats på de mest bestialiska sätt och ingen kan sättas dit för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in