2021-09-04, 08:28
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Meddelar man A-kassan dagen man blir uppsagd, eller dagen man får gå?

Pratade buffertar med en kompis, och något jag inte tänkt på innan är handläggningstiderna, som även utan Corona kan vara 4-5 veckor och det är därför det är bra med en buffert så man klarar en månad mellan jobb och A-kassa.

Det jag dock funderar på är detts; msn får ju, iaf om man inte får sparken utan bara blir uppsagd, ofta ett datum längre fram där man slutar jobba. Kan man då inte bara meddela a-kassan dagen man får reda på beslutet så får man gjort handläggningstiden medans man fortfarande jobbar?

Sen är ju väldigt många jobb byggda så att man får sin lön nästkommande månad, i alla fall är mitt sånt. Så även om man blir arbetslös borde msn ju bara rätt safe i alla fall en månad efter det att man fått sluta.

Så var egentligen finns behovet av en buffert för oväntad arbetslöshet? En buffert är alltid bra att ha, men just biten att ha den mot oväntad arbetslöshet har jag svårt att förstå, då i alla fall de jobb jag varit på vsrit byggda så att man ska kunna klara i alla fall en månad med nästkommande lön.

Sitter du på timlön eller?

Du anmäler dig hos A-kassan på din första arbetslösa dag. Gör du din sista jobbdag på fredag så ansöker du alltså om ersättning först på måndag. Räkna med minst sex veckor innan allt är i rullning.

Har folk verkligen ingenting sparat?
Citera
2021-09-04, 11:01
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Sitter du på timlön eller?

Du anmäler dig hos A-kassan på din första arbetslösa dag. Gör du din sista jobbdag på fredag så ansöker du alltså om ersättning först på måndag. Räkna med minst sex veckor innan allt är i rullning.

Har folk verkligen ingenting sparat?
Nej, månadslön.

Varför anmäler man första dagen man får gå, och inte dagen man får veta om uppsägning, om man vet dagen man får gå så att man slipper handläggningstiden? Säg att jag får veta att jag blir uppsagd och måste lämna jobbet om 4 veckor, och handläggningstiden är 6 veckor. Kan jag då verkligen inte anmäla på dagen och därför bara få 2 veckors handläggningstid där jag är arbetslös?

Jodå, jag sparar. Många som inte gör det dock.
Citera
2021-09-09, 15:11
Medlem
Lönt att timarbeta under A-kassa?

Precis blivit avskedad och fått ett extra jobb (2-3 dagar i veckan) jobbet är väldigt fysiskt och tufft. Och min fråga är isåfall det är värt att jobba under A-kassan? Lönen i sig är väldigt bra och det är mycket helg jobb så min inkomst kan bli rätt bra ändå fastän de bara 2-3 dagar i veckan kombinerat med A kassa. Dock är jobbet slitsamt. Frågan är om det är värt? Vet inte riktigt hur det funkar
Citera
2021-09-09, 15:13
Bannlyst
Det är alltid värt att arbeta och ju mer slitsamt det är ju mer värt är det det bygger moral och självkänsla och ger glädje i tillvaron som du icke uppnår med att gå hemma!
Citera
2021-09-09, 15:16
Medlem
howdie11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
ger glädje i tillvaron
Hehe. Ytterst individuellt detta.
Citera
2021-09-09, 15:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heyman111
Precis blivit avskedad och fått ett extra jobb (2-3 dagar i veckan) jobbet är väldigt fysiskt och tufft. Och min fråga är isåfall det är värt att jobba under A-kassan? Lönen i sig är väldigt bra och det är mycket helg jobb så min inkomst kan bli rätt bra ändå fastän de bara 2-3 dagar i veckan kombinerat med A kassa. Dock är jobbet slitsamt. Frågan är om det är värt? Vet inte riktigt hur det funkar

Alltså jag vet inte riktigt, men är inte a-kassa typ max en femhundring per dag eller så?
Timlönen för ett kneg är ju runt 200-300:- så det låter som en no-brainer för mig.
Citera
2021-09-09, 15:25
Medlem
Bonnatorps avatar
Tänkte jag skulle fortsätta jobba bara lite grann, dv.s. Lite mindre än halvtid. Ett 26-timmars pass varje vecka, och inget pass var fjärde vecka.
Det innebar att jag inte fick någon A-Kassa alls för de veckorna jag hade jobb, så det sög.

De räknar ju per vecka, så jobbar du några timmar en vecka så är det sannolikt att du inte får några pengar alls den veckan, vilket suger om du inte jobbar heltid den veckan.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-09-09 kl. 15:29.
Citera
2021-09-09, 15:32
Medlem
Farbaute666s avatar
Så länge du skriver allt arbete som hela dagar och inte del av dag, så tjänar du bra mycket mer än att bara gå på A-kassa. Dessutom kommer dina blivande arbetsgivare se att du inte bara har stämplat, utan faktiskt hållit dig igång på arbetsmarknaden. Det är värt ganska mycket det.
Citera
2021-09-09, 15:47
Medlem
note-its avatar
Det är alltid lättare att få ett nytt jobb när man har ett. Tänk på det.
Citera
2021-09-14, 08:53
Medlem
Hur pass detaljerad/ingående angående skälen (till uppsägningen) bör man vara vid egen uppsägning?

Kan det räcka med att säga att man vill pröva något nytt inom sitt område innan det är för sent?

Kan man bli nekad A-kassa helt eller måste det isåfall föregås av varningar?
Citera
2021-09-14, 17:33
Medlem
Hur funkar det om man fått ett 75% kontrakt? Innan corona så hade jag en fast tjänst på 75% också. Kan jag inte längre få a kassa för resterande 25%?
Citera
2021-09-16, 15:32
Medlem
carlpetersen73s avatar
Karens A-kassa vid gemensam överenskommelse om avslut av anställningen?

Som topic. Om jag skulle lyckas komma överens med min arbetsgivare om att bli utköpt, och får 3 månaders arbetsbefrielse som är likställt med uppsägningstid och med full lön under tiden, vad gäller då för karensens hos A-kassan? Räknas det som att jag blivit uppsagd eller som att jag själv sagt upp mig. Vore tacksam om någon vet då jag funderar på en sådan här förhandling med företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in