2013-05-30, 00:25
Medlem
Brunkish-2ks avatar
Bara en tanke såhär lagom på natten, vet ej om någon redan skrivit det.

Ponera att det handlar om ritual mord, 9 knivhugg som bildar ett mönster (om det nu är sant).

Tänk om kroppsdelarna placerades ut så att dessa bildar något mönster sedd uppifrån ?

Någon som har koll på vilka platser fynden gjordes o kan markera på en karta ?
Citera
2013-05-30, 00:25
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja, man skulle verkligen vilja ha exakta uppgifter om vilka mastpejlingar som gjorts och vilken trafik som registrerats till/från hennes mobil.

Såvitt jag kan förstå är pejlingarna helt konsistenta med att mobilen befunnit sig i lägenheten hela tiden (eller har jag missförstått något här Quarrel?) Det blir då bara en spekulation att de skulle indikera en förflyttning av något slag.

För mig har de uppgifter som finns om pejlingarna varit en av de saker som talar emot KJ. Det känns liksom lite för lägligt att mobilen försvinner i princip samtidigt med att hon sägs ha lämnat hans bostad. Särskilt med de andra fakta som talar emot honom så känns det bara som ännu en detalj där han har haft riktigt med otur för att hamna som huvudmisstänkt:

- Ingen har sett offret sen hon sägs ha lämnat lägenheten
- Han gick inte till polisen självmant när försvinnandet blev känt
- Han har rört sig vid fyndplatsen
- Väl förtrogen med omgivningarna för fynden, platsen benägen mellan föräldrarnas bostad och sommarstuga

... och sen då personlighetsgrejorna med ett flertal rapporter om vapenfixering, utåtagerande, aggressivt beteende som yngre + det faktum att han haft en relation med offret.

... och säkerligen ytterligare märkliga omständigheter som polisen, men inte vi känner till.

Det är sannerligen en rejäl räcka av tillfälligheter om han nu verkligen skulle vara oskyldig. Det är klart att det kan vara just tillfälligheter, men ju fler saker - desto lägre blir sannolikheten.

Om pejlingsuppgiften stämmer så måste man hitta någon rimlig förklaring till varför det förefaller som att offret stänger av sin telefon i samband med att hon lämnar KJ. Jag har tidigare framfört en tänkbar teori: Det blev verkligen en konfrontation och hon lämnar honom arg och upprörd (och kanske rädd). Det är då kanske inget jättekonstigt beteende att man stänger av sin mobil för att slippa ta emot samtal och SMS (som kan stressa även om man har mobilen på ljudlöst). Men då har vi dessa tillfälligheter igen: Hon stänger av mobilen OCH råkar möta sin baneman i detta läge. Det är inte otänkbart. Men är det sannolikt?

Om hon lämnade bostaden i akt och mening att träffa en annan man så går det dåligt ihop med en avstängd telefon. Den kan iofs ha laddat ur, men hur gör hon då för att få samband med honom? Om de redan bestämt något så borde personen finnas i en listan över samtals/SMS-trafik och vi vet att polisen inledningsvis samlade in telefoner från personer som haft kontakt med henne. Vederbörande har i så fall lyckats ljuga om syftet med kontakten. Dessutom bör det inte ha varit någon som haft en omfattande kontakt med henne - det borde ha väckt polisens intresse.

Återstår gör en okänd (för offret) gärningsman som på något vis stoppar henne och får med henne i sin bil. OCH har turen att hennes avstängda mobil gör att det inte blir någon pejling som tydligt kan visa att hennes telefon och ev. hon själv rört sig utanför KJ:s bostad.

Inget av scenariona är omöjligt, men inget av dem känns särskilt sannolikt. Tillfälligheter, tillfälligheter... Då verkar det i så fall mer troligt att KJ kommit efter med bilen - övertalat henne att ändå låta honom skjutsa henne hem, men istället kört någon annanstans där brottet ägt rum. Det är bara det att själva teorin med en defensiv "transportstyckning" stämmer väldigt dåligt med att brottet ägt rum utomhus, på någon enskild plats. Omöjligt är det inte, men sannolikt? Nja... Hittar man å andra sidan inte minsta spår i lägenheten så blir detta också svårt att förklara. Vad ska man tro egentligen?

Jag tar medvetet med hela ditt inlägg för att jag tycker du fick med allt som vi i dagsläget vet och har att förhålla oss till. Utifrån detta scenariot arbetar polisen också (förmodar jag). Det med att han suttit och druckit öl och inte kunnat köra henne hem, det vet vi inget om.

Om han ska köra henne hem på kvällen och de bestämmer gemensamt för att åka och titta på något i Boden behöver inget bråk ha uppstått i bilen heller. Då är både bostaden och bilen "ren",
därav avsaknaden av tekniska bevis.

Han kan ha tagit med henne till ödehuset och frågat henne om hon tyckte det var en lämplig plats för ge (vad hette det nu) och där kan det spårat ut. Då har vi brottsplatsen utomhus, och både vapen och händerna är förmodligen ganska lätt att göra sig av med.

På måndag ska åklagaren ha kommit upp till sannolika skäl, klockan tickar, det ser mörkt ut. Detta kan bli ett av de fall där vi inte får tillgång till FUP. Om KJ släpps på måndag och polisen efter ett par veckor hittar teknisk bevisning som pekar på honom men inte är 100%, går det att häkta honom en gång till som skäligen misstänkt?
Citera
2013-05-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkish-2k

Ponera att det handlar om ritual mord, 9 knivhugg som bildar ett mönster (om det nu är sant).

Tänk om kroppsdelarna placerades ut så att dessa bildar något mönster sedd uppifrån ?

Tror du har haft bästa gissningen hittils. Det skulle ju rent teoretiskt kunna vara så.
Citera
2013-05-30, 00:27
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Jupps, och jag vet att väldigt osannolika saker ibland inträffar. Men det är å andra sidan oftast över större serier av händer. Det är t ex inte särskilt ofta man faktiskt förlorar fem raka par i ess-händer man är allin på före floppen.

Förvisso, men nu är ju inte ett mordfall riktigt samma sak som ett lir poker då polisen kan se vad du har på handen. Svårt att bluffa när det är dem som har hela kortleken så att säga.

Nej, nog är han GM men det behöver inte betyda att han fälls för mordet. Tyvärr.
Citera
2013-05-30, 00:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratteboo
Absolut, så kan det också vara!
Men jag förstår inte hur man får det till att GM är stolt och vill att delarna ska hittas. Tycker inte det finns någonting alls som tyder på det.
Ser man till dumpningen av delarna så verkar det inte vara genomtänkt heller, snarare slarvigt.

Jag håller helt med - det är bara uppgifterna om det "rituella arrangemanget av kroppsdelarna" i en tidning som blåst upp detta. Vi vet ju inte ens om GM föreställt sig att det skulle bli en så enorm sökinsats efter henne. För allt vad han visste och trodde kanske huset skulle få stå ifred i åratal? Så jag tror mer på en GM som handlat i stress och panik tills det kommer fram verifierade uppgifter (dvs från åklagaren/polisen) som talar i någon annan riktning.
Citera
2013-05-30, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
.
Medias ingångar är inte alltid korrekt utan totalt åt helvete. Spekulationer av en viss typ kan riskera en hel utredning, så åklagaren med polis vill inte ha läckor.
Tips vill man ha från den 4 maj enligt Efterlyst, så det säger att VB inte har varit synlig efter besöket hos den fd pojkvännen.

Samma område är det vanliga och här rör det sig om 100-150 meter mellan fynden, så letar man lite till kanske händerna dyker upp. Man dumpar i samma område även med en viss skillnad emellan, men inte fan åker man till okänd plats och fortsätter ha likdelar i bilen i timmar. Det är för långsökt.

Fast att spridan delarna på tre olika ställen i ett litet område som regelbundet besöks är ju i det närmaste en garanti för att det ska hittas.
Skulle allt följa logiken så skulle det vara KJ, i lägenheten. Och då skulle dumpningsplatsen vara logisk.
Men nu tycks ju åtminstone styckningen inte ha gjorts i lägenheten.
Stugan? I så fall ligger dumpningsplatsen helt ologiskt till.
Och ödehuset är det alltså inte heller.

Så ska logiken fungera så ska det vara KJ men på en plats som i dagsläget är okänd. Exempelvis strypning i bilen.

I vilket fall torde det vara närmast riskfritt att nattetid frakta ett par händer från ödehuset och raka spåret ut i ödemarken utanför staden. Risken att stoppas torde mätas i promille om man kör lagligt.
Kör man nyktert finns det inte på kartan att få bilen genomgrävd där heller, speciellt inte innan VB officiellt var död.

Den stora risken är då att packa in ett helt eller styckat lik i bilen och köra till ödehuset.
Hela den processen underlättas så klart om hon ströps i bilen relativt nära.
Citera
2013-05-30, 00:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Man kan ju också tänka sig att han gjorde en prioritering av tidsmässiga skäl och valde att frakta bort händerna en timmes bilresa enkel väg långt ut i ödemarken.
Tanken kanske var att åtgärda resten av delarna senare, men av olika skäl kan det ju blivit problem.

Visst kan man det, jag kan det iaf, dock har det tangerats, så jag drog inte upp det.
Men jag tror inte på att gärningsmännen/man flyttat kropp och delar hit och dit, ser inte någon logisk förklaring.

Tror att mord och styckplats ligger nära det gula huset, kanske i huset. Tror inte heller på att benen eller vad det nu är som hittades i huset lagts där efter att ha flyttats från fp2. Någon sa att det fanns en bom vid stugan, då förmodar jag att man inte kan köra in i skogen den vägen. Kropp eller människa har förts in i huset, där har något hänt, torso och huvud förs till fp2, benen? kvar i huset. Kläder och annat har tagits med från huset och dumpats på annan plats för att inte lämna spår efter GM, en styckad kropp flyttar man inte så långt, helst inte med bil, lämnar spår.
Citera
2013-05-30, 00:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelmachine33
Om gm inte förstod, trodde eller ville att kroppen skulle hittas skulle inte polisen hittat mer spår att binda gm där. Är det inte det man letar efter? Att gm sänkt garden för att hitta misstagen som binder? Om gm utgår från att kroppen ska hittas så väljer gm själv vad som ska hittas dvs saknas händerna som rimligtvis kan binda gm om dna finns på dem, då borde de också varit där om gm hade för avsikt att kroppsdelarna inte skulle hittas.

Ja, händerna och tillhörigheter kan vara bortförda från området av den anledning du beskriver, och då kan GM unna sig att vara likgiltig, bevisen som binder GM till offret finns på annan plats, så jag resonerar.
Citera
2013-05-30, 00:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag tar medvetet med hela ditt inlägg för att jag tycker du fick med allt som vi i dagsläget vet och har att förhålla oss till. Utifrån detta scenariot arbetar polisen också (förmodar jag). Det med att han suttit och druckit öl och inte kunnat köra henne hem, det vet vi inget om.

Om han ska köra henne hem på kvällen och de bestämmer gemensamt för att åka och titta på något i Boden behöver inget bråk ha uppstått i bilen heller. Då är både bostaden och bilen "ren",
därav avsaknaden av tekniska bevis.

Han kan ha tagit med henne till ödehuset och frågat henne om hon tyckte det var en lämplig plats för ge (vad hette det nu) och där kan det spårat ut. Då har vi brottsplatsen utomhus, och både vapen och händerna är förmodligen ganska lätt att göra sig av med.

På måndag ska åklagaren ha kommit upp till sannolika skäl, klockan tickar, det ser mörkt ut. Detta kan bli ett av de fall där vi inte får tillgång till FUP. Om KJ släpps på måndag och polisen efter ett par veckor hittar teknisk bevisning som pekar på honom men inte är 100%, går det att häkta honom en gång till som skäligen misstänkt?

Jag är nu inte jurist, bara lite juridiskt kunnig till husbehov. Men jag tolkar reglerna som så att tåget för häktning på lägre misstankegraden har gått definitivt efter denna vecka. Däremot kan man förstås få honom omhäktad på sannolika skäl om bevis kommer fram i efterhand. Det är ju inte så att han i rättslig mening är frikänd bara för att han släpps. Det är enbart i det fallet att en person varit åtalad och blivit frikänd som det finns hinder mot att ge sig på honom igen för samma brott. Dock är inte heller det hindret absolut i svensk rätt, eftersom åklagaren kan begära resning precis som den dömde i ett brottmål. Då gäller dock höga beviskrav åt båda hållen och det ska nog mycket till att en åklagare försöker sig på det. Jag kommer på rak arm inte på något annat fall än försöket Riksåklagaren gjorde med Christer Pettersson 1997 (avvisades av Högsta Domstolen)
Citera
2013-05-30, 00:36
Bannlyst
Citat:
Jag håller helt med - det är bara uppgifterna om det "rituella arrangemanget av kroppsdelarna" i en tidning som blåst upp detta. Vi vet ju inte ens om GM föreställt sig att det skulle bli en så enorm sökinsats efter henne. För allt vad han visste och trodde kanske huset skulle få stå ifred i åratal? Så jag tror mer på en GM som handlat i stress och panik tills det kommer fram verifierade uppgifter (dvs från åklagaren/polisen) som talar i någon annan riktning.

Enligt folk som sett brottsplatsen så var delarna tydligt arrangerade på ett sätt som inte direkt är vanligt eller slumpmässigt.
Om det är att betrakta som ritual eller bara bisarrt tänkande kan man ju diskutera.

Själv tänker jag att en person som ställer upp fötter och vadben som ett par stövlar bredvid varandra mycket väl kan gjort det som en tvångstanke.
Det kan vara en person som sorterar pennor och ska ha alla bordsljus stående i rät linje osv osv.
Pedantiskt ordningssinne i alla lägen.
Citera
2013-05-30, 00:38
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Fast att spridan delarna på tre olika ställen i ett litet område som regelbundet besöks är ju i det närmaste en garanti för att det ska hittas.
Skulle allt följa logiken så skulle det vara KJ, i lägenheten. Och då skulle dumpningsplatsen vara logisk.
Men nu tycks ju åtminstone styckningen inte ha gjorts i lägenheten.
Stugan? I så fall ligger dumpningsplatsen helt ologiskt till.
Och ödehuset är det alltså inte heller.

Så ska logiken fungera så ska det vara KJ men på en plats som i dagsläget är okänd. Exempelvis strypning i bilen.

I vilket fall torde det vara närmast riskfritt att nattetid frakta ett par händer från ödehuset och raka spåret ut i ödemarken utanför staden. Risken att stoppas torde mätas i promille om man kör lagligt.
Kör man nyktert finns det inte på kartan att få bilen genomgrävd där heller, speciellt inte innan VB officiellt var död.

Den stora risken är då att packa in ett helt eller styckat lik i bilen och köra till ödehuset.
Hela den processen underlättas så klart om hon ströps i bilen relativt nära.

Det bryr dom sig inte om dom vet att förr eller senare dyker det upp något även om dom kanske hoppas att det inte ska göra det.
Nu brukar man inte ta såna detaljerade arbeten som att specifikt åka till ett sista ställe långt ifrån det andra området. Det är dels på grund av risken och dels på grund av att man vill bli av med delarna snabbt.- Klarar inte en universitetsrektor att dumpa korrekt utan spår och i olika områden så lär nog ingen annan heller göra det.
Styckningen verkar i detta fallet inte helt klart i sig, men man kan ana att det handlar om transport pga av att man inte tar ut en hel kropp ur ett bostadsområde.

Den som dumpat i detta fallet är väl insatt i området, och ville fördröja upptäckten och vara fri från själva mordet. Själva dumpningen är dom inte så noga med eftersom det viktiga är att inte ha kroppen i sitt hem eller liknande.
Sen tror dom säkert att dom inte kan åka fast för mord det är nog så, men har dom tabbat sig under mord och styckning, så bör den normalintelligenta ändå inse att loppet kan vara kört.
Citera
2013-05-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkish-2k

Kan ju även vara som så att detta har inte hänt på riktigt, utan det är som i filmen The Truman Show med Jim Carey. Alla på flashback är lurade medans omvärlden sitter och tittar på, men jag vet inte.. bara en teori.
Men ändå, nu när du säger det, tror nog att GM flyger sådan paramotor och har varit och rekat uppifrån en hel del, såg han senast igår flygandes omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in