2013-05-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-sson
Ja, det finns på; https://www.flashback.org/sp43459139

Tror dock inte på det..
Tro vad du vill, fyndet gav inget. Dock rapporterades det in till polisen som tog hand om det. Och det var längs älven. En av de som hittade det har varit med på sökerna med mys, men sökt privat. Det troliga med det fyndet är väl skoter åkare som mixtrat med skoter eller dylikt... Fast jag var ju inte där, men han som var där är en gammal trogen vän som jag litar på.
Citera
2013-05-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
CS? Vem är det? Något aktuellt knull/stalker?

sökruta > CS > visa inlägg > detta ämne >Crist*an Selb*rg
Citera
2013-05-24, 23:34
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det här bör kunna bringa klarhet i eventuella frågetecken:

RB 23

§9:
Den som inte är anhållen eller häktad är inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än sex timmar. Är det av synnerlig vikt, att den som kan misstänkas för brottet är tillgänglig för fortsatt förhör, är han skyldig att stanna kvar ytterligare sex timmar.

https://www.flashback.org/t1373336

Med reservation för ev. lagändring.

Finns inga frågetecken kring förhör som inte innebär ett gripande. Det är i varje förundersökning allt från 1 -100 förhör som vittne tex. Så upplysningar kan lämnas frivilligt eller under tvång.
Att man gör så stor sak av detta med förhörda i dag är väl för att man inbillar sig att fler är inblandade helt enkelt. Det är det sällan, och är det inte denna mannen är det någon annan som mördat och styckat solo.

Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
sökruta > CS > visa inlägg > detta ämne >Crist*an Selb*rg

Och hur är denna människan inblandad i mordet rent konkret?
Citera
2013-05-24, 23:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
*Kille var tydligen udda och knepig, då har man inte ett stort kontaktnät som rycker in och hjäper till vid ett mord.
Fast han har fullt klart ett jämnårigt kompisnätverk bland sina airsoftpolare. Så udda att han inte kan accepteras i några jämnåriga sällskap är han fullt klart inte. I själva verket tycks VB ha haft ett betydligt klenare jämnårigt nätverk än han.
Citera
2013-05-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om KJ visar sig vara oskyldig, vilket jag tror at han mycket väl kan vara, så är detta en av mina teorier.
Det är helt OK om du tycker at detta är "far out", jag förstår det mycket väl, men ibland överträffar verkligheten fantasin.
Jag har researched mordfall i USA igennom ca 12 år, och i USA skulle denna teorien absolut inte anses för "far out".
Jag vet att detta er Sverige, MEN vad dom gör i USA kommer, på ett eller annat tidspunkt, till oss här i norden och vem vet, kanske detta är det fallet?

Fakta (enligt Facebook vennina till VB):

VB skriver på sin Facebook att hon har en "beundrare" som Hon inte gillar.
Hon säger till "beundraren" att hon inte är intresserad av honom.
Men "beundraren" ger inte upp.

VB hadde också, flera gånger, innrapporterat till polisen att hon kände sig hotad på något sätt, visst några månader innan hon försvann.
Vi vet inte med säkerhet vem hon kände sig hotad av?

Teori:
"Beundraren" är i verkligen en stalker.
Stalkern tänder på våld.
S ser våld porr och spela extrema våldsspel på nätet.
S har i längre tid, kanske flera år, fantiserat om våld, sexuellt våld, möjligen även kropps styckning.
S har förmodligen våldtäkt på sitt samvete, men har aldrig fångats.
Han hittar VB, antigen via webben / Facebook, eller någonstans i Boden / Luleå-området.
Han bestämmer sig för att det är VB som skall vara hans offer, att det är hon han skall förvärkliga sin fantasi med.
S Stalker VB igennom en viss tid och får information om hennes dagliga liv.
Kontaktar henne också i´verkligheten, i hemlighet och under falskt namn.
S lägger en plan som inkluderar att han måste ordna det så att en annan person blir misstänkt.
S blir medveten om VB: s förbindelser med KJ.
S researcher KJ, t.ex. på FB (kanske han är vän med KJ på FB under falskt namn? Han kanske låtsas att vara paintball kille?) Och tar reda på var KJ rör sig t.ex. när han spelar paintball i skogen upp nära fortet och den gula huset.
S bestämmer sig för att kidnappa VB i forbinndelse med hennes besök hos KJ.
S kidnappar VB när hon lämnar KJ's lägenhet, tar henne till fortet eller en av de bunkrar i närheten och realiserar sin grymma fantasi, inklusive kropps styckningen.
Sen plaserar S några mindre kroppsdelar i det gula huset, och torsoen och huvudet lite längre in i skogen eftersom toroen och huvudet är för tungt att bära upp genom fönstret i det gula huset.
De återstående kroppsdelar, som ännu inte har hittats, har han efterlämnat och möjligtvis poserat på stycknings/ mordplatsen.
Han är nu stolt och nøjd över att hela hans plan har lyckats.
Han realiserade sin fantasi och en annan oskyldig mann sitter i häket mistänkt för det fruktansvärdiga mord S har begått .

On another note;

Den silver färgade bil som blev annoncerad stulen i Luleå den den 19 Maj och därefter, i samma dygn, annoncerad hittad utbränd var en :

silver färgad Mercedes c 240 .

Den personen som ägde denna bil, personens initialer är PM, annoncerade sin bil stulen/bränd på sin FB den 19 Maj.
PM är FB venn med en av VB's FB venner, initialer DB, en karate kille, som postade på VB's FB den 4 Maj.
PM är fråm Boden och gick på samma skola som VB i Boden, Björknäsgymnasiet, PM är venner med 8 personer från det gymnasiumet.
PM är desutom FB venn med 8 personer som studerar på Luleå Tekniska Universitetet, samma ställe som VB studerade.

Intressant teori. Kan mkt väl ligga ngt i den. Det märks att du gjort utredningar.
Speciellt den utbrända mercedesen var intressant. Ngt att förmedla till polisen?
Citera
2013-05-24, 23:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast han har fullt klart ett jämnårigt kompisnätverk bland sina airsoftpolare. Så udda att han inte kan accepteras i några jämnåriga sällskap är han fullt klart inte. I själva verket tycks VB ha haft ett betydligt klenare jämnårigt nätverk än han.

Fast jag reagerade på det här med krigsmunderingen, krigslekarna, och lite extremt intresse för just vapen, militärkläder med hjälmar och grabben är 23, så är det normalt tycker du eller bara lite lätt barnsligt?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-24 kl. 23:40.
Citera
2013-05-24, 23:38
Medlem
Om han fått tokspel av alkohol/medicin och han faktiskt inte minns kan ju ett erkännande dröja
Hur går man då tillväga ??
Citera
2013-05-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag håller i princip med dig, men detta ska vägas mot hur ovanligt det är att mer än en person är inblandade i styckmord, i all synnerhet om de tidigare är ostraffade.
hur vanligt är det att en bil i Boden blir stulen och upphittad nedbränd samma kväll, som hände för några dagar sedan? Luktar skumt
Citera
2013-05-24, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja, och hur många plockar man in på förhör i inledningen av en förundersökning?
Dessutom har jag inte sett att åklagaren tagit beslut om att ta in folk på förhör.

http://www.expressen.se/nyheter/flera-hamtas-in-till-forhor-om-vatchareeya/
Här finns citaten om Hämtning till förhör - HäFö.
Eftersom reportern är inkompetent kommer inte den givna följdfrågan om varför man tar till tvångsmedlet hämtning till förhör och inte genomför kallelseförhör. Det är inte lika allvarligt som att gripa någon, men ett HäFö leder ofta till ett anhållande när åklagaren fått ta det av det.
Citat:
Men åklagare Ulrika Schönbeck betonar att det inte finns någon ytterligare person gripen utöver den 22-årige man som greps vid 13.20-tiden i sitt föräldrahem i går.
– Vi hämtar in folk till förhör. Det är ju en väsentlig skillnad. Hämta in folk till förhör kan man ju göra oavsett om någon är misstänkt eller inte. Gripa gör man ju med dem som man misstänker har begått brott.
Citera
2013-05-24, 23:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Intressant teori. Kan mkt väl ligga ngt i den. Det märks att du gjort utredningar.
Speciellt den utbrända mercedesen var intressant. Ngt att förmedla till polisen?

Kopiera gärna min info och ge det till polisen, jag sitter i Danmark och det är nog lättare om någon i Sverige informerar polisen.
Citera
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/tidi...kligen-hemskt/

För min del lutar det åt att det kan vara han ja.

Glöm inte att VB smsat en vän eller bekant på den förmodade morddagen 4 maj och sagt att hon var irriterad eller upprörd på någon...

Fast varför skulle hon då fara hem till honom för att plugga^^?

De flesta tjejer i den åldern brukar göra nästan vad som helst för att slippa umgås med killar som är för på. Säga nej, dra till med nån ursäkt eller skita i att svara när de ringer, och absolut inte göra hembesök på flera timmar.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
hur vanligt är det att en bil i Boden blir stulen och upphittad nedbränd samma kväll, som hände för några dagar sedan? Luktar skumt
Det är mycket vanligt i Stockholms förorter. Ungdomar snor bilen, sticker ut på en joyride och eldar upp den när soppan är slut. Norrbottensungdomar kanske har tröttnat på att köra runt Sibylla i epatraktor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in