2013-05-29, 12:06
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Alla är misstänkta, men jag tror inte man ska läsa in för mycket i hans känslouttryck. Han tillhör en generation som har väldigt svårt att visa känslor. Den generationen skulle aldrig kunna stå och gråta i tv, utan dom håller ett neutralt uttryck.

Men det är ett tydligt exempel på hennes öppenhet gentemot hennes föräldrars umgängeskrets, det finns säkerligen någon annan i den kretsen som har misstolkat hennes öppna bemötande.

Absolut.
Citera
2013-05-29, 12:07
Medlem
Ni har aldrig funderat på att det kanske var VB som var bettutad i KJ men han kanske avisade henne, då skickade hon ett sms till någon där hon var lite besviken/förbannad mötte upp denna person efter KJ.....gone.
Citera
Medlem
Kicken3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren

Vi vet ju ännu inte vilken betydelse gårdagens spade-rap-fynd på garagetaket har. Hur viktigt det är att försöka ringa in adressen är kanske oklart just nu. Eftersom jag ändå har börjat jämföra bilderna (Aftonbladets garagebild + garaget som Kranbilsattack lade ut inatt) kan jag ju lika gärna ta detta ett steg till.

Aftonbladets läsarbild är fotad i starkt solljus, färgerna är inte särskilt verklighetstrogna, kanske en kombination av enklare kamera+redaktionen har justerat färgmättnad och kurvor.

Google Streetviewbilden däremot är fotad vid mulet väder -> det vita ser gråare ut. Skruvar man lite i den bilden i syfte att efterlikna dagsljus så kan det se ut så här: ljusare Streetviewbild, dvs stolpfärgen ser mer vit ut, precis som på AB-bilden.

Det finns en del likheter om man jämför Streetview-garaget och AB-garaget (Aftonbladets bild är uppljusad, för att man ska kunna se vissa detaljer), i bildmontaget t ex:
  • Svart tak på båda garagebilderna
  • Gula lampor på båda garagebilderna
  • Röda dörrar på AB-garaget och kanske även på Streetviewgaraget
  • Träden bakom garaget kan stämma, svårt att avgöra ur Streetview-vinkeln, men Googlemaps satellitbild indikerar att det kan finnas liknande träd bakom garaget som på AB-bilden.
  • Streetviewgaraget kan sluta efter ett garage vars stolpe saknar lampa, något som även AB-garaget gör

Nu kanske det dräller av liknande låga flerbilsgarage i Boden, med vita stolpar, röda dörrar, svart tak, gula lampor samt med flera lövträd bakom. Skillnaderna i grå- och vitnyans på stolparna är inte helt enkla att bedöma på Aftonbladets bild och på Streetviewbilden.

Den som hittar bättre bilder på Apelvägens låga garage får gärna dela med sig. Men vi vet ju ännu inte om spaden och repet alls kan knytas till fallet.

Efter research så kan jag meddela att det aktuella garagetaket är bakom sista punkthuset på garnisionsgatan, närmast rondellen!
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Om det är så som fåglarna säger tycker jag att det är enormt konstigt. På universitetet är man nyfiken på sina nya kursare, hon kunde ha knutit an till åtminstone några. Det normala för tjejer i den åldern är att man söker sig till tjejer i samma ålder. Vilka gick på kursen kan man undra, fanns det inga tjejer hon kunde ty sig till?
Det är aldrig särskilt gott om tjejer på F, men några brukar det ju finnas. Men frågan är om VB körde så mycket med tjejkompisar någonsin. Hon verkar ju ha kommit på kant med det tjejsociala nätverket i skolan, och de fd skolkamrater som uttalar sig väl om hennes begåvning här förefaller vara killar. Det är vidare klart att man automatiskt hamnar lite utanför på LuTU när man bor i Boden. Men inte nödvändigtvis helt och hållet. Fåglarna säger att hon satt för sig själv.

Citat:
Om hon nu skulle ha tenta på måndagen, som modern säger i en intervju, och det varit lite hackigt med studierna förvånar hennes beteende också. Först youtubefilmer, sedan ut och springa, sedan åka till en kompis som inte kan hjälpa henne med plugget. För min egen del hade jag suttit hemmavid från morgon till kväll med tentaplugget, eller så hade jag befunnit mig på något bibliotek. Det sista jag hade gjort var att åka hem till ett ex för att plugga, finns inte på kartan. Fick hon inte studiero hemma, kan man fråga sig? Jag undrar också över de dåliga studieresultaten, hade hon svårt att koncentrera tankarna, var det något som störde hennes studiero, hemma eller nätkontakter eller vad?
Jag är inte så oerhört förvånad över det irrationella pluggbeteendet. Olika typer av flyktbeteenden är mycket vanliga bland tentapluggande studenter, och kanske i synnerhet för nybörjare som inte riktigt har landat i en fungerande studiemetod än. Man brukar ju med ett snett leende säga att inget studentrum någonsin skulle bli städat om det inte var för tentorna.

Men just det där med att hon åkte hem till ett på området okunnigt ex för att plugga strax före en tenta visar nog dels att hon inte hade skaffat sig någon bra studiemetod än och dels att hon inte fungerade socialt riktigt som du eller jag.

Citat:
Kan det finnas något samband mellan dåliga studieresultat och brottet? Träffade hon på någon som stört henne under det senaste året?
Det är ju något som man kan fundera över. Men, som sagt, det är inte ovanligt att det tar tid innan nybörjare vid universitetet får ihop en fungerande studiemetod.
Citera
2013-05-29, 12:08
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Händerna saknas, utomhus har man hittat huvudet och torso, inomhus fötterna. Men var fanns armarna?

Jag förstår inte din fråga. Vad menar du?
Citera
2013-05-29, 12:09
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att det är en minst lika viktig faktor som allt annat. BO är en viktig faktor när man gör en GMP.

Låg risk för BO - hög risk för GM, Hög risk för BO - låg risk för GM, en tumregel.

Den sista meningen förstod jag faktiskt inte vad den innebär.

En GMP beskriver väl eventuell gärningsman och inte offret.

Om VB hade många eller få vänner (vilket man inte vet) kan väl inte ha någon betydelse i sammanhanget. Inte heller andra påstådda egenskaper om henne.
Citera
2013-05-29, 12:11
Bannlyst
händerna ligger under den där träplankan i huset som såg lite nyare ut än de andra plankorna.
Citera
2013-05-29, 12:16
Medlem
Mr_wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
händerna ligger under den där träplankan i huset som såg lite nyare ut än de andra plankorna.

Händerna kommer säkerligen aldrig att hittas. Om händerna har avlägsnats för att undanröja möjligheten till upptäckt så har dessa gömts med en större omsorg.
Citera
2013-05-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
GW ifarten igen.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7681098

Men skulle det kunna binda KJ? Antag att händerna hittas med DNA från KJ under naglarna. Då kan det ändå förklaras med att VB precis besökt KJ och det är inte orimligt att det tex haft sex?

Hittas DNA från någon annan person så blir ju läget lite annorlunda.

Vidare så borde det ju oavsett var händerna finns ha undersökts om KJ eller någon av de andra "misstänkta" har skador på kroppen. Och om KJ har rivsår på kroppen så är det ju besvärande för honom oavsett var VBs händer finns.
Citera
2013-05-29, 12:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pi3rr3s
här verkar man kunna se masterna

http://opensignal.com

leta upp boden o välj towers, så ser man telia master

Fungerar bra om använder telefonen och har telia, men inte via dator (åtminstone så för mig)
Citera
2013-05-29, 12:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Den sista meningen förstod jag faktiskt inte vad den innebär.

En GMP beskriver väl eventuell gärningsman och inte offret.

Om VB hade många eller få vänner (vilket man inte vet) kan väl inte ha någon betydelse i sammanhanget. Inte heller andra påstådda egenskaper om henne.

Det man vet om offret kan berätta lite om vilken typ av GM man bör söka efter.

Ett exempel: En ung tjej i sexigt utmanande klädsel, halvpackad, går hem ensam från krogen genom en mörk park. Hög risk för tjejen, GM kan våldföra sig på henne genom ett överfall, drar sedan från platsen, ingen känd koppling, låg risk för GM.

En skärpt nykter brud besöker en vän en lördagkväll för att plugga, låg risk för bruden, vännen våldför sig på bruden, mördar henne, hög risk för GM.

Om vi tar det sistnämnda, tittar lite på fyndplatsen så kan det tyda på att GM har tagit en risk, et är inte mitt ute i ödemarken, tydligen var det inte beckmörkt nattetid osv. Det ger vid handen att GM är en risktagare, det stämmer då överens med det sistnämnda exemplet.

Då kan man börja titta på intressanta personer i offrets närhet, oftast brukar det vara någon med koppling till BO när det handlar om ett undanskaffat lik, 9 av tio fall så är det någon i en nära realtion. Låt säga att KJ är intressant, han var trots allt den sista kände personen som såg BO i livet, hur är han som person, är han en risktagare, har han historiskt sett tagit risker. Mja, ponera att det vi hört och känner till om honom stämmer, hunden, knivar i skolan, bushrag och vapen på torget i Boden, fyrverkerier från sin egen balkong etc., sammantaget skulle jag vilja säga att han är en risktagare, därför mycket intressant i utredningen. Styckning tyder på ett lägenhetsmord, fyndplatsen var inte i en lägenhet, att bära ut till bil samt transportera på väg innebär risk för upptäckt, grannar, poliskontroll osv., tyder på en risktagare.

Lite förenklat, men du förstår nog hur man resonerar, det är ett exempel. .
Citera
2013-05-29, 12:24
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_wiseguy
Ja som sagt, allt är möjligt, jag avfärdar ingenting. Dock så har jag i åtanke hur svårt det är att komma undan med ett mord/styckmord. Polisen kan i de flesta fall hitta fynd på många olika sätt, som t.ex i en bil, fibrer från bilklädsel, blodfläckar, hårstrån mm. Om nu KJ är GM så har han sannolikt utfört en omfattande beräkning av situationen, städat och avlägsnat de tekniska spår som kan binda honom till brottet. Dock så är det möjligt att det finns olika stadier av sinnesnärvaro under de olika moment som detta brott innebär. T.ex. så kan han ha varit påverkad av psykotiska inslag under mordet, men under efterföljande moment varit vid sina sinnens fulla bruk.

Men var ska han städa om han styckar utomhus? Nödvändigtvis slänga det underlag han haft, som han kan ha paketerat in kroppsdelarna i. Samt göra sig av med verktyg, bara att kasta från en bro ner i en djupare sjö. Det tekniska som skulle kunna binda honom skulle vara om man hittade spår i den bil han använt eller eventuellt på hans kläder. Däckspår på platsen där kroppen styckades.

Har han varit psykotisk under mordet och styckningen så kan han mycket väl, som highfive beskriver, befinna sig i en psykos just nu. Har du en psykos så ser världen annorlunda ut, det skulle förklara varför han verkat oberörd samt nekar till brottet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in