Citat:
Ursprungligen postat av
EmmaKlara
Den sista meningen förstod jag faktiskt inte vad den innebär.
En GMP beskriver väl eventuell gärningsman och inte offret.
Om VB hade många eller få vänner (vilket man inte vet) kan väl inte ha någon betydelse i sammanhanget. Inte heller andra påstådda egenskaper om henne.
Det man vet om offret kan berätta lite om vilken typ av GM man bör söka efter.
Ett exempel: En ung tjej i sexigt utmanande klädsel, halvpackad, går hem ensam från krogen genom en mörk park. Hög risk för tjejen, GM kan våldföra sig på henne genom ett överfall, drar sedan från platsen, ingen känd koppling, låg risk för GM.
En skärpt nykter brud besöker en vän en lördagkväll för att plugga, låg risk för bruden, vännen våldför sig på bruden, mördar henne, hög risk för GM.
Om vi tar det sistnämnda, tittar lite på fyndplatsen så kan det tyda på att GM har tagit en risk, et är inte mitt ute i ödemarken, tydligen var det inte beckmörkt nattetid osv. Det ger vid handen att GM är en risktagare, det stämmer då överens med det sistnämnda exemplet.
Då kan man börja titta på intressanta personer i offrets närhet, oftast brukar det vara någon med koppling till BO när det handlar om ett undanskaffat lik, 9 av tio fall så är det någon i en nära realtion. Låt säga att KJ är intressant, han var trots allt den sista kände personen som såg BO i livet, hur är han som person, är han en risktagare, har han historiskt sett tagit risker. Mja, ponera att det vi hört och känner till om honom stämmer, hunden, knivar i skolan, bushrag och vapen på torget i Boden, fyrverkerier från sin egen balkong etc., sammantaget skulle jag vilja säga att han är en risktagare, därför mycket intressant i utredningen. Styckning tyder på ett lägenhetsmord, fyndplatsen var inte i en lägenhet, att bära ut till bil samt transportera på väg innebär risk för upptäckt, grannar, poliskontroll osv., tyder på en risktagare.
Lite förenklat, men du förstår nog hur man resonerar, det är ett exempel.

.